Tuesday, June 13, 2017

kenangan ramadhan 2017



Assalamualaikum semua!


alamak ade org tanye bile nak update kisah ramadhan plak mcm tahun2 lepas....alaaaaahaiiii ikut ati mls nak update pasal ramadhan sbb same je citer2nye mcm tahun lepas jugak kakaakakak...pastu dah update kat ig ngan igstory....tapi takpe laaa..tepek le jugak...ade jugak kenangan2 kan...tapi aku sumbat sekali harung  dm 1 entry ...gambar2 ni aku snap dari sepanjang puase tahun nieh...maka bertabah le aku tepek gambar byk yee hahahahaha....jom tgk gambar sambil aku menjadi penglipur lara korang hahahaahahah...

*
*
*
*
*
*
V

minuman wajib aku bagi anak2 aku minum time sahur.... tapi syukur tahun ni awal puase 2 minggu cuti sekolah so kurang laa penat dieorg...dok umah je rehat2 tgk tv time puase.... so ikut perkiraan aku tolak cuti nuzul alquraan ..budak2 ni merase sekolah 9 hari jek utk bulan puase nie....


 menu sahur hari pertama puase....mase ni aku buat sambal sardin, telur dadar, sayur campur...simple2 jek....mase ni aku demam...takleh tdo sebab suhu tinggi... awal pagi aku bangun masak....


ni plak aku buatkan nasi goreng dengan chicken fingers mase sahur...air mmg byk sbb takut dieorg haus...teh 0, glukos, yogurt bliss....air masak sorang2 liat nak minum ...huhuhu


kalo anak2 aku wajib glukos...aku plak susu kurma.... mujur dah ade jual 2 liter nie....lame sikit stok bertahan....


yg tuuu tetapppp puase yang yok hahaahahaha...paling2 boleh bertahan sampai pukul 1 jek....


mcm tahun2 lepas...kami sekeluarga memilih berbuka di masjid (ayat karangan la plak)...hahahaahaha....mcm biase laa..masjid besi pilihan aku.... ye laa ade org suke masjid putra, ade org suke surau2...terpulang ikut keselesaan masing2...cuma masjid besi ni konsep open air so agak panas le sikit tak berekon ....kene kental jiwa dan raga laa sikit hahhhahaah


masih same mcm tahun2 lepas kaedah berbuka kat masjid nie... azan magrib, makan kuih dan kurma dulu...kemudian solat magrib, lepas tu baru makan nasi.... cume yg tak samanye makanan die dah tak mcm tahun2 lepas... tahun lepas meriah gak lauk...takpe2..ingat konsep syukuuuurrrrrrr (sambil tadah tangan) heheeheheh


mak dare dan anak dare....


menu sahur lagi.... mase ni aku masak ikan merah masak taucu, daging masak merah, buncis goreng....



budak nak upsr huhuhu....berbakul2 homework kene siapkan...bertabahlah nak...bukan senang nak senang....nampak tak meja sebelah kiteorg nie...aku suke tgk family ni ...mcm kat umah dibuatnye...mcm2 dieorg bawak dlm beg troli...tgk le tu..air pun satu jug siap ais bawak sendiri dari umah....family ni pun antara muke2 tetap berbuka kat masjid mcm kami...cume aku mls..bawak air panas mcm teh tarik ke nescafe tarik ke dlm thermos...yg lain2 mkn makanan masjid sediakan jek hahahaahaha


ari tu lauk ikan masak kari....ulam ngan sambal belacan.... kalo tahun2 sebelumnye ade sayur, ade ayam goreng sekali.....


suasana duduk kat kerusi meja....


suasana duduk di tikar......ade gak yg duduk di tepi2 kolam masjid... ala2 piknik gitu....


menu sahur....aku buat nasi goreng ...1 pedas...1 tak pedas....makan dgn ikan bilis goreng dan chicken popcorn


ni plak aku masak sambal ayam ngan sayur bayam tumis air...dok borak2 dlm group wasap le ni...member ckp nak masak sambal ayam...adoiii terus terbayang2 ..ketung ketang siap jadi lauk sahur ekekekeekek....esoknye kalo puase perut pedih sbb sahur sambal lantak laaa hahaahahah


eh lupe nak habaq mai...solat sunat tarawih di masjid besi tahun ni dipimpin imam yang dijemput khas dari Mesir iaitu Syeikh Hamdi Habeeb.....sebab tu aku suke dtg masjid besi...kalo kat umah hari2 dipimpiN imam dari melaka (laki aku la tuuu hahahaah) so utk bulan ramadan bagi imam mesir laa plak kannn hahahaahaha


lepas terawih mcm biase ade moreh...menu ari tu bihun goreng...tiap2 mlm tukar2 le menu nya ...kadang2 mee goreng, pengat barli, bubur caca, cucur udang dgn kuah lada, bubur pulut hitam,  nasi impit kuah kacang dan lain2...kiteorg, kalo menu sedap baru ambil hahaahah




di kala bulan puase nie...waktu dayyan buat homework kumon die berubah le seiring dgn berubahnye lokasi nak buat homework tu jugak hahaahhah..selalu nye buat lepas magrib dlm pukul 8 ke 8.30...bulan puase ni start awal sikit siapkan...angkut homework kumon buat kat masjid...kalo tak, kejenye belari jek kat area kolam tuh...



rezeki berbuka hari ape ntah..byk plak kuih, ade roti john, kuih kaswi, kuih koci...kuih cucur badak  masjid lagi...


mcm ni le keadaan amik makanan lepas solat magrib tuh....


makanan dah depan mate ....masing2 khusyuk lagi tawaduk ekekeekek..time berbuka budak2 ni makan sikit jek...sbb kenyang minum air byk....tapi kalo sahur...takut aku tgk...bertambah2 makan hah....


moreh makan mee goreng...


nie plak pic hari kamis minggu lepas...moreh makan nasi impit kuah kacang...sedap plak! due kali pi tambah kakakakakaakak

biasenye, sampai2 masjid...cop tempat, terus pi amik air zamzam...lambat2 kang abis plak...



lepas amik air zamzam..amik kuih plak...


mase ni pukul 6.30ptg....tak ramai lagi org...aku suke pi awal...asar kat sini ...ngaji sikit....

tempat makan area duduk tikar...


menu sahur gulai udang dgn buncis, telur dadar.... aku jarang buat gulai2 bersantan2 time sahur ni sbb tak lalu...tapi budak2 ni le request nak gulai udang...maka masak le kiteeee ....oh ye, nasi ciput tu pinggan aku....tu pinggan pertama, pastu aku tambah ade laa dlm 3 kali hahahaahah...sedap le pulak!


menu sahur tersedaaaaaaaaaapp terlajeeeeeeeeeeennnnn heheheeh..telur kucar kicap....peberet semua nie...senang pun senang....tumis bawang merah hiris, campak cili api....masuk telur 4 biji, renjis kicap...kucar2 le menggorengnyer...siap!


telur kucar dgn kubis goreng....3 kali tambah jugak laaa.... aiyoooooo!!


gambar rabu lepas...pak ngah budak2 ni join iftar kat masjid.....seronok le budak2 ni sbb kazen dieorg ade ....

 menu rabu lepas mase pak ngah budak2 ade .... seb baik adik aku ade, licinnnnn semuaaaa..


 menu nasi ayam...


makan..makan...tak cukup pi tambah hahaahahah


suke la dayyan ade geng...si mia mija pun suke sbb dpt kelek si aslah....



 kemain korang berposing2 yeee ekekekeek


ni laa berat aku mase mule puase ari tu...kite tgk akhir ramadhan ade pengurangan tak huhuhu... 55.65kg....aku ni jenis senang turun senang naik...tu pasal berat mcm yo-yo ....asalkan tak cecah 60kg okey laaa...abis kain seluar sendat nanti.....huk huk huk...
jumpe lagi nanti...xoxo!




**semlm soping raya sikit...topup mane yg tak cukup especially yg utk mak abah kat kampung....tinggal nak pi tukar duit raye je nieh....







15 celoteh sahabat

siap!..done.. update lagi..suka baca blog lieya sebab pengisian dia besttttt

June 13, 2017 at 9:12 AM

rajin ko ngambik gambo sahur ngn buka hari2... aku nih time rajin je ngambik... klu tak kelaut hahahha

bila balik keje masa sama boleh la buka kt surau or masjid sama2 ek...
aku ni kadang sampai dh tak tau nk msk apa utk berbuka, sampaikan thn ni tahun paling banyak pi beli kt bazar... abis dh mkn ber2 je... dulu ada maktek meriah skit...

si aiyan bkn mkn pun almaklum org tak pose kan, jd nya klu msk pun seringkas yg boleh... jarang msk beria2 sbb sapa yg nk mkn nnti...

June 13, 2017 at 9:18 AM

mmg tiap2 thn tgk lieya sefamily berbuka kt masjid..sronok tgk sbb tk pernh ada pengalaman mcm ni..gigih dayyan wat homework ye..bgs2...tp menu2 sahur lieya mcm utk berbuka..meriah

June 13, 2017 at 9:21 AM

Lieya...gambarr last tu win giler..hahaha..along yer berat tu...55kg...

June 13, 2017 at 9:31 AM

Kecik-kecik dulu pun kita selalu minum Glukos tu waktu posa. Arwah abah tak pernah missed bagi kami adik-beradik. Waktu demam pun elok minum kan. :)

June 13, 2017 at 10:14 AM

rajin ye berbuka di masjid..alhamdulillah.
JanjiKita

June 13, 2017 at 10:53 AM

Akak tahun ni tak sempat ke masjid..
Tambahan nabil tak sihat..
Gi masjid baru 3 kali huhu
Yg lain berbuka dirumah dan solat tarawih akak pun tgh mlm..

Meriah juga menu kat masjid besi tu..
Pastu mkn secara bufet ye..
Kat sini siap masuk bekas plastik tu..

Rajin ko ambil gmbr sahur dan berbuka..
Jadi dah satu entri..
Best baca 😙

June 13, 2017 at 11:39 AM

Salam Lieya
Lama kita tak jengah "umah" kita tu.. hrni teringat2 pulak.. nampak rumah lieya ni ber update.. sukanya kita sbb bh cuci mata. Em sikitnya lieya makan. patut ler selim melim sokmo kan. err tp kita ni tiap kali sahur memg x selera nak makan. kdg2 mnm je. layan suami dan anak2 je la makan. siang2 kdg2 nak smp ke petang tu hilang la segala energy. adeiii

kita ni entah bila la nak pecahkan tradisi buka kat masjid cenggini.. teringin sangat2 tp nak melawan arus ke masjid x berbaloi rasanya. jem! jd berbuka la ala kadar saje di rumah. masak pon mcm sama je ngan bulan2 biasa. Param baru terjengah semalam.

eh eh.. mcm terbuat entry pulak kat sni.. kene copy paste ni masuk entry dlm rmh sendiri.. kakakka..

June 13, 2017 at 1:04 PM

suka baca ape jew yg lieya taip kat sini ')

June 13, 2017 at 1:51 PM

rajin nyer ko buka setiap hari kat masjid .. best okey best giler ..

June 13, 2017 at 3:46 PM

itu diaaa....
sekali up entry..panjang lebor...hihihi...
Rajin akk buka dekat masjid..nieyl tahun ni belum sempat lagi gantung kuali...
sebab tahun ni MIL berbuka di rumah nieyl..
jadi setiap petang bersilat di dapur..huhuhu

June 14, 2017 at 12:31 PM

ini kira entry sekaligus ke lieya utk bulan puasa nih? heheh... akak pun sebenarnya tertunggu gak entry berbuka di masjid lieya ni... seronok plak tengok. entah bila akak nak rasai pengalaman berbuka kat masjid mcm lieya.

June 14, 2017 at 2:24 PM

teringin nak bebruka puasa mcm lieya latif n co ni tapi masjid area rumah rine takde plak program macam ni..:-)

June 15, 2017 at 9:06 AM

Aman ye Berbuka dan tunggu waktu di Masjid. Secara automatic disiplin tu dah build-in. Takkan la nak gelojoh2 dan makan non stop ye tak dalam kawasan Masjid. Kalau kat rumah atau kat kedai memang la cam jin aprit makan. hahaa...

June 16, 2017 at 3:04 AM

Bestnya berbuka kat masjid. Air kurma tu memang sedap. Tak pernah jumpa yang 1 liter lagi.

June 23, 2017 at 2:50 PM

Post a Comment

jangan malu jangan segan...silalah sila komen...anda akan saya jejaki....

 

Copyright © ~♥~ kembara chynta kami ~♥~. Designed by Whitey Mommy