Friday, June 7, 2013

i love salmon very2 much!

Assalamualaikum dan salam jumaat...


yeszaa!! sape yg kenal aku n dah bace blog aku lame sure tau kesukaan aku nan satu nie...yes! aku adalah pencinta salmon...tapi kene raw salmon..salmon yg masak aku tak suke sebab rase die dah lain....aku pun tak ingat sejak bila aku mule berkecimpung dlm dunia kekucingan suke makan ikan mentah ni hahaahahah...tapi salmon je laa yg aku lalu makan mentah2...seingat aku masa zaman uitm kot...tapi mase tu sengkek sebab student harapkan ptptn kan so aku makan sushi ala2 mcm kat carefour ke jusco jek...lepas dah keje ade duit sendiri baru mampu  nak makan kat sushi king ke sushi zanmai ke sushi sakae ke....so arini jom layan pic2 mase aku pi melantak sushi king ari tu....ntah ape mood rajin datang nak snap sebelum aku ngap makanan2 aku so dpt le tepek buat entry kat blog hihihihi


*
*
*
*
*
*
*
*
V

sushi king dah kuar buku menu baru uolsss...wow!





byk gak menu2 baru...dan ade gak menu yg aku suke dah takde mcm 'hana sushi'..sedihh sgttttt aku....




yups! kalo dah name lieyalatif mmg wajib order salmon sashimi tu....slurpppp!! sedap nak mamps!!
oh yeak skrang green tea pun dah kene bayar uollss...dulu free kan...tak mahal pun singgit jek utk sejug...


set meal die pun dah mcm2 ado...tapi aku takkan order sebab kalo masuk sushi king mmg aku cari yg berasaskan salmon sahajork....set meal dah campur2 so mmg aku tak minat sgt...



dulu mase mule aku kenal n belajar makan sushi, aku try makan yg ni laaa... sushi 'tsubukko' ..sejak tu terus aku jatuh cinta dgn sushi...


yg ni namenye 'chuka lidako'...extrem gak makan bende ni sebab bende ni adalah baby octapus....



yeszaaaa...ini laa peberet aku sepanjang zaman.....'salmon sashimi' ...nape laa boh 5 hirisan jek salmon ...cube bubuh sekor terus...baru puas napsu serakah aku ni hahaahahah.....



yg ni 'salmon top'...bawang atas salmon tu sedap ....



meh nak tunjuk care nak makan salmon mentah nieh...



alahh sonang ajooo..celup2 kan dlm kicap manis yg dah di boh wasabi ngan perah asam lemon sikit....fuhhhhhhhhhhhhh...terangkat seyyy.....




antara peberet aku jugak nie... 'salmon nishoku'.....dulu besar2 skrang dah coet2..sayu hati aku nengok....tak puas rasenye mkn...



ni pun wajib order...jemput2 jepun...hehehehe atau nama saintifiknye 'takoyaki'....




peberet damia gak nie..wajib order semangkuk tuk die...tapi tensen aku makan dgn die, sebab mia akan keluarkan semua janggut2 sotong yg ade dlm takoyaki ni sbb die geli....aku gak leee yg gigih mengutip makan heheeheh




baik laaahhh..skrang sayer telah terliur dengan entry sayer sendiri....sila belanje sayer salmon skrang! yg pasti bile nak makan sushi adalah lebih seronok makan ngan kawan2 opis aku sebab mereka adalah penggila sushi ....tak syok pi ngan laki aku sebab die asek bising bau hanyerrrr hahahaahah....







** yeay dpt lagi offer pi kursus...kat kl jek...2 hari...maka lengkap laa kursus i tuk tahun ni...tak de laa mcm tahun lepas tak cukup kursus sehari...malu i tau!




46 celoteh sahabat

heee fav shushi yer Lieya..
tengok mmg sedap tapi tekak sy tak berani nak mencuba.. :D

June 7, 2013 at 9:16 AM

alamakk...tak bleh telan...

June 7, 2013 at 9:17 AM

nak puas makan sila beli sekor ikan salmon pastu ratah sengsorang kt dapo...hihihihih

June 7, 2013 at 9:25 AM

hohoho..aku mmg takleh geng ngan ko lah..sbb aku mmg takleh nak makan segala makanan bernama sushi/salmon..huhuhu...
tp best menengok ko makan lieya...

June 7, 2013 at 9:25 AM

perkh... aku suke sushi, tp takde geng nk telan wei... bff aku tak minat mkn salmon tuh... bile thn lah dpt aku menikmati sushi king tuh...

June 7, 2013 at 9:28 AM

wahhhhhh cara ko cakap memang nampak sedap dikk
tapi tekak aku nie tekak melayu tulin ...
pernah gak makan sushi , tapi pilih yg sushi serunding .. tgk .. tak ke aku cakap tekak melayu ! muahhahaha

kan .. ko update ko terliuq .. susah dah tuu ekeke ;)

June 7, 2013 at 9:29 AM

woww tengok entri ni nampak sedap jerk sume tapi sayangnya tak pandai ler nak makan sushi..lagi2 salmon mentah..

pernah cuba makan takoyaki...mmm tak bleh nak telan ler..mmg tekak melayu habis..ahaha

June 7, 2013 at 9:30 AM

HAHA~nieyl penah lalu aje depan kedai sushi king nie..haha~nak rasa?hampeh!mmg nieyl x berapa suke...hihi~but my hubby sukaa laaa... hihihi~
amboi...kdg2 terliur gak la tgk makanan kat blog akak nie...tergugat.....

June 7, 2013 at 9:32 AM

salam lia waaa bestnya makan susi ida pun suka makan susi ni jugak tapi mcm makan salmon mentah tu saya x penah try lagi...sedap ke rasanya....

June 7, 2013 at 9:33 AM

sue pun suka mkn sushi. tapi selalu beli kt jusco je la pun yg california roll tu. takoyaki pun feveret sue jugak. sedap giler!

June 7, 2013 at 9:45 AM

Takoyaki pernah try ka Lieya tapi sushi blom lagi..... Hubby xmau!! huhuhu
Kena cari kawan yg makan sushi jugak...

June 7, 2013 at 10:15 AM

x penah makan salmon mentah.. rasa cam x leh masuk tekak kot.. salmon dh masak i loike it.. :)

June 7, 2013 at 10:22 AM

Pergh! Kagum seyh!
mmg sume order pun berasaskan salmon ek
Kite cerita jek pasal sushi trus xlalu makan
Rase macam nak kene p try gak la kot sekali hahah!

June 7, 2013 at 10:29 AM

ko cuber mkn tanpa kicap dia... ngeh ngeh ngeh...

takoyaki peberet aku tahu

June 7, 2013 at 10:38 AM

terbaekk la duta sushi harini membuat laporan.. akak suka gak sushi tapi sereyes tak pandai makan yang mentah.. kene try gak la yang salmon ni. nampak sedap ak

June 7, 2013 at 10:38 AM

aku tk penah mkn sushi beb..
sbb mmg tk brp mkn..
tp salmon tu kalau nk mkn, aku beli msk sdiri..
br leh mkn..
dulu rajin gk beli msk utk irfan.

June 7, 2013 at 10:42 AM

ok aku akui ko mmg penggila shushi hhhaaaa..

segala mak nenek jenis shushi kau tau kan..

honestly aku tak penah makan benda2 alah tu..dpt laki pun bukanlah pencinta makanan jepun so duduk lah dlm tempurung hhhaaaaaa

dlm banyak2 menu tu takoyaki je aku tau kot..penah makan dan laki aku pun suka :)

i is tekak kampung u hhhaaaaaa

June 7, 2013 at 11:06 AM

Aku pun spesis mcm laki ko lieya. Tak pernah pun nk jejak mkn sushi. Tekak xleh terima.

June 7, 2013 at 11:10 AM

hehe,raw salmon mmg saya tak lalu..
lain2 ok..
tekak u mmg terbaik punya japan..
haahahha ;p

June 7, 2013 at 11:35 AM

Akak tak penah laa lieya wehh masuk sushi king ker apa ke.. Hubby tak minat laa makanan jepun nie..

Tgk lieya makan maakk aih nampak sodap jer.. :)

June 7, 2013 at 11:36 AM

kak lieya....sampai sekarang atie tertanya2 tang mana sedap nyer salmon nie...sbb hari tue atie try beli sushi salmon yang kt carefour tue....tak bleh nak telan la kak....atie makan gitu jer....kene cicah ngan benda alah lain yer....takper....nnti atie try lagi...hehehehh

June 7, 2013 at 11:36 AM

Anak-anak kakak sukalah tapi kurenglah Lieya...

Tapi best tengok Dayyan lipat baju. Ada hati nak tolong juga. Seluar dalam siapa yg Dayan kitai-kitai hahaha....

June 7, 2013 at 11:39 AM

sedap ke kak salmon mentah tu...xpenah rasa...biasanya makan sushi yg biasa2 je....tekak orang melayu asli katakan...hihiii

June 7, 2013 at 11:51 AM

erm, orang malas jerk yang makan susi salmon ni, sebab x payah masak... haha

wah dayyan pandai lipat kain lah, untung mama, bleh relax dok umah...

June 7, 2013 at 11:56 AM

lieya..bila datang sini macam-macam sushi ada..pilih saja..

kak nur dan hubby kurang makan sushi tapi anak-anak jangan cakap cukup suka...kalau bawa meraka datang sini macamana agaknya...

June 7, 2013 at 12:01 PM

aku geng ngan laki ko la nok...aku tak boleh bau makanan jepun ni nok...adoi la hai...
pernah beberapa kali try makan pun, still tak boleh telan...huwaaaaa....sedih tak nok...

June 7, 2013 at 12:05 PM

selalu sy makan sushi king..makan salmon skin...sedappppp...hehe tapi mahal lerrr..

June 7, 2013 at 12:07 PM

Amboi Lieyaa.. nko pun buat ku kecurrrrrrrrrrrrrrrrr..

minggu depan 17 june kot start RM3 bonanza lagi wehhhhh

June 7, 2013 at 12:12 PM

waaaa salmon raw nie...seronott nengok org mkn...teringin jugak nak mkn tapi x tahulah kenapa lieya wehh...cannot go ler...aterr camner kann...redha jerk ler..hahhahaa

June 7, 2013 at 12:38 PM

memang u leh jadi duta salmon aaa sis hehehehe...
terkecur2 i tgk sushi...
yg best tu u ramai geng makan sushi...
lagi2 menjadi kan....

dayyan dah leh harap dah...
dah leh tolong lipat kain ...
meh aunty hug skit dayyan...

June 7, 2013 at 12:41 PM

Wah...nice pixs of the salmon with the bawang tops.

June 7, 2013 at 12:51 PM

Akak tak lalu makan salmon dah masak atau pun salmon mentah...tapi bila tengok gambar lieya ni macam sedap jerk...

June 7, 2013 at 1:07 PM

itu diakui.. akak yang tak penah jumpa Lieyapun tahu dari blog dan fb... hatta akak kalau jumpa salmon teringatkan lieya..
kawan akak ada sorang penggila sushi... akak belajar makan sushi ngan dialer.. tapi sejak dah kawenni jarang nak bergather2 ngan kawan2 payahler nak masuk kedai sushi sebab suami memang tak layan permintaan ku ini...

June 7, 2013 at 1:15 PM

aku tak makan sushi..hahaha..tapi grilled salmon sukalah..mentah2..xleh telan..kalau aku ikut budak opis gi sushi..confirm dorang orderkan tempura atau nasi2 goreng tu utk aku..kihkihkih..

btw..pasal ayam yg kita order ganjil tak boleh tu..aku agaklah ye..ayam tu dorang potong 4. Kalau ganjil..lagi 1 part dorang tak serve kat orang..aku rasa dorang goreng panas2 kot..dah sejuk tak serve..demi menjaga kualiti..aku agak jelah..logiknya gitulah kot..aku tya jugak..tp dia tak jawab..buat dek je..bz time tu..ramai org makan..

June 7, 2013 at 1:59 PM

kty jarangggg..sangatt mkn sushi..spjg hidup ni baru 3 kali je rasanya ..tp bila tgk entry lieya nie..buat kty terliur jer tau.

June 7, 2013 at 4:09 PM

semua cakap raw salmon ni sedap, sushi sedap.. tapi MQ tak pernah berani nak try.. agaknya orang kg memang gini kot.. ;D

June 7, 2013 at 4:57 PM

aduhh.. tak berani lg ahkak nak mkn salmon mentah tu dikk.. hehe..
tiba2 terliur tgk takoyaki tu ha... &.... td akak qada' entry lieya yg tertinggal.. tiba2 jugak terliur tgk bubur candil kaler hijau merah tu... alahaiii... sabar jelah.. hihi...

June 7, 2013 at 5:25 PM

akak pn peminat sushi...akak bantai semua jenis sushi......tgk pic tu asyik dok telan air liur jelh.....

June 7, 2013 at 5:35 PM

Along suka yangmedium well..rare x tertelan de...

June 7, 2013 at 11:44 PM
Anonymous

salmon...tak blh lah kalau tak masak...
tak blh nk geng ngan lieya..hikhik

June 8, 2013 at 10:36 AM
Anonymous

Akak mkn sushi tu harus dimasak dulu kalau tidak x blh telan wei hihihi tp akak suka sushi cuma xdr geng.Cik Mia je suka itu pun pilih2 menunya

June 8, 2013 at 3:00 PM

i luv salmon too...berjejeran ailio..huhu..kasian kat lizz tau dah lah jauh ni..ngidam terus nengok salmon tu haih sodapnyer...

June 9, 2013 at 1:38 AM

pergh.. mmg penggemar tegar sushi nih.. haku gak tekak kg.. xleh terima.. jom shah kita pi mkn ns goreng kg.. hahahha

June 9, 2013 at 7:04 PM

minah salmon nih....aduhaiiiii....tak tertelan aku wei....aku org kampung, tak reti makan salmon mentah....dah masak reti la den makan.....apa pun takoyaki tu sedap kan...aku suka!

June 10, 2013 at 12:39 PM

xberape sangat dengan sushi..tapi sumpah terliur dengan takoyaki tu..adeiiii....sedapnye...

June 11, 2013 at 3:38 PM

gimme 5 bebeh!!
aku ni if nama dia salmon.. ko raw ke.. ko masak ke... semua aku suka.
tapi seingat aku 1st time mkn smoked salmonlah yg buat mak jatuh chenta. kat shangri-la KL.
sedaps gilos babisss...

sama le kooo.. laki mak tekak melayu. if kuar dgn dia.. kim salam nk jejak restaurant2 sushi ni.
nak mkn.. pi dgn kengkawan opis jelah!
takleh jadi nihhh... memang kena try gak mkn kat sushi king. dah berzaman x pi sana.
tgk pix2 ko ni... oh lazatnyaaa.. dah le aku posa today weihhhh...

June 12, 2013 at 8:42 AM

Post a Comment

jangan malu jangan segan...silalah sila komen...anda akan saya jejaki....

 

Copyright © ~♥~ kembara chynta kami ~♥~. Designed by Whitey Mommy