Wednesday, December 2, 2009

nasi goreng tomyam lieya.....

dah lame tul chef lieya tak bersiaran kan....kali ni bagi can laa plak chef lieya nak enterprem lagi..... keh keh keh...chef konon, masak pun cincai bancai jek...huhuhuhu....ekceli nilaa dinner malam tadi.... kalo mlm2 ari kerja mmg jarang aku masak nasi ngan lauk, biase buat nasi goreng jek...senang.... jom tgk ape chef nak masak ari nie.....moh tgk bahan2nyerrrr....





ayam dicincang2.....aku boh 3 ketul... sebab byk plak stok ayam dlm esbok, geram lak tgk byk no ayam dlm esbok...he he he


cili boh secukup pedas tekak korang...


udang / sotong kalo ade....



dah nak buat nasi goreng...kene la ade nasi dek non oiii....hihihi



bahan penting....kalo takde, tak jadi ar...kiub tomyam ngan bawang putih diketuk.... bawang merah aku dah blender siap2 ngan cili boh tu...



ni kalo takde pun takpe, sebab kalo peel cam mia n mija wat rugi jek letak bendealah ni...abis sume kene kuis dari pinggan...tapi disebabkan byk noo stok dlm peti ais tak abis2, aku campak gak laa mix vegi nieh.....kih kih kih





tolo ayam...






haa kalo ade pengaco kene tgk2....contoh cam budak 2 org nie....suke nooo nak main
ngan tolo tuh






mule2 panaskan minyak, tumis bawang putih ngan cili kisar...aku suke ketuk kasar bawang putih tu, bile dah masak, senang jek aku kutip buang bawang tu....







agak2 dah garing cili tu, masukkan ayam...masak lame sikit bagi daging tu betul2 masak





pastu masukkan udang/sotong...





pastu boh laaa kiub tomyam ...kaco rate2...kalo ade serai ngan daun limau bleh gak masuk kan sekali....








dah sebati n masak rencah2 nasi tu, masukkan nasi ...kaco le rate2






nak kasi lagi terangkat vontots boh le lada hitam.....pedassssss





pecah telur tengah then kaco laa kasi nasi tu kering2 sikit....aku tak boh garam pun sebab kiub tu pun dah cukup masinnye





taraaaaaaaaaaaa...dah siap.....laki den kene letak telur mate goyang2..tu pun aku kawal sebijik jek, kalo ikut tekak die sure 2 biji telur nak....





bab masak2 aku okey, bab basuh pinggan pun okey...bab basuh kuali aku malas....eh tadi masak pakai kuali putih, tetibe dlm sinki kuali hitam plak yeak...hihihi...sebenarnye ade 2 tu dlm sinki, kuali hitam tu wat goreng nasi goreng cina tuk mia n mija.....kan senang kalo dieorg ni makan pedas....senang keje aku, tak yah masak 2 jenis nasi goreng...






auntie2 sume...jemput mamam yeak...hihihihihi




tu jek laaa citer nasi goreng tomyam dari chef lieya...agak2 aku rajin usung kamera masuk dapur nanti aku tepek lagi ape aku masak.....tapi sah2 yg simple2 jek...wakakakakak...jadi le kan....

post signature

24 celoteh sahabat

nampak sedap nasi goreng tomyam tu..wanie tak pernah masak pun...nak try jugak la nanti..

sama la kita lieya..kalau masak yang pedas2, kena la masak satu lagi yang tak pedas untuk si irfan...si irfan ni pedas sikit pun tak boleh

December 2, 2009 at 9:16 AM

ayooo lieya terangkat nasik goreng ko..haha ko pon smaa cam aku mls nak basuh kuali...salu mmg part basuh kuali aku suh laki aku je basuh...

December 2, 2009 at 9:26 AM

xpernah plak sy buat nasi goreng tomyam n xpernah makan pun lieya..mcm sedap jer..mesti masam2 mcm rase tomyam kan...yg mama n papa citarasa thailand anak2nya cita rasa chinese cuisine gitu..yelah nasi goreng cina...he he he

psst yg lieya ckp nk tgk perut sy tu, bkn xnak bg tngok..symalulah..perut sy ni jenis melebar..bkn kedepan tau..bila peknen mmg perut sy ikut mengembang selari ngan kelebaran bdn sy..sedih...

December 2, 2009 at 9:45 AM

wah lieya..
rajin bebenor ko yek..
sejak blk kg..dah 2 hari dapur aku tak berasap..
leh cuba resipi ko tu..
nnti aku try bt ye chef lieya..
si mija n mia lah seronok..sbb chef lieya tgh rajin memasak..hehehe

December 2, 2009 at 9:46 AM

uit beb.... baru dpt jenguk blog nih maklum baru masuk keje arini heheheh.... sedap je aku nengok ko nyer ns grg tuh... aku nengok kan dia nyer rencah bukan main banyak nasi ckit je heheheh....

December 2, 2009 at 9:56 AM
Anonymous

Sedap la lieya oii terangkat rasanya tu..buat kecur air liur je ha..ni nak kena buat gak nih

December 2, 2009 at 9:57 AM

dah lama chef lieya tak bersiaran pasal makanan..hehe tulah kalau mia dgn mija mkn pedas senang kerja kita kan..

December 2, 2009 at 10:01 AM

menariknya nasi goreng tomyam ko lieya.. tp byk benar bahan2nya.. aku ni pemalas sket... :)) aku klu buat nasi goreng guna sambal belacan je.. hahaha

December 2, 2009 at 10:31 AM

sedapnya...tq nanti nak try la..

December 2, 2009 at 10:37 AM

ala lieya...ko nie aku lapor plak.....sempoi tp sedap kan!!!!!

December 2, 2009 at 11:48 AM

tu dia...chef lieya memasak...rajin betul ko usung kamera ya lieya...sabo jelaaa....wehh...geram tul akak tgk udang besar2 tu.... mai sepinggan laaa...mesti best ni!!! lieya masak mmg best.... gerenti, sebab akak dah merasa masakan ko.... pujian ikhlas ni tau... hehehe..

December 2, 2009 at 11:53 AM

Alamak! terangkat plak aku tgk nasik goreng kau tu. wei, aku pon sama nga laki kau tau. telo mata musti nk 2 bijik punye! baru nikmat! kahhhhhhhh

December 2, 2009 at 12:52 PM

beshnya nasi goreng tu lieya..terliur aku tgk

hmm, anak2 ko samalah cam anak aku.xmkn pedas.leces kan nk asing2 masak.tp kang kalo xasing depa xmo mkn lak..xpe la,berkorban la kejap..akekeke

December 2, 2009 at 1:45 PM

fuh..mesti sedap ni..nti aku gi umah ko order jelah..nk masak malas..nk telo goyang gak eh..kehkehkeh..

December 2, 2009 at 2:13 PM

Fullamakkk... cam sedap jek lieya.. niey kene cube nieyh..
Rajin kan Lieya nie.. masak tuk tuan puteri asing2 lg.. kalu ena.. masak 1 kuali je tapi jd x pedas sgt laa... heh3.. Dasar M.. tul la.. kekeke..

December 2, 2009 at 2:29 PM

fuhhhh...aku suker kalo chef lieya perturun resepi msk2 nih... sbb aku tgk sgt senang nk mmbuatnya..

meleleh air liur aku tgk udang dlm nasi goreng ko lieya.. dapnyerrrr.. aku x penah wat lg nasi goreng tomyam ni.. leh ler mak try nnt...

wei...rajinnya ko msk smpai 2 jenis.. 1 pedas 1 lg x pedas.. kalo aku xde mknanya k...

December 2, 2009 at 2:34 PM

sedapnya... sha biasa mkn yg mak masak.. sndri msk lom lg... ekekek...

December 2, 2009 at 2:40 PM

siyes npk sedap nasik ko lieya..wah siap smpai ke basuhan kuali ha..kekekeke...

aku salu masak n.grg tmyam pkai pes ni ko pkai kiub..leh gak coba nih

December 2, 2009 at 4:33 PM

re: time kasih lieya, moga sumenyer ok ek
nsbla kami duk jauh2, sorang kt kl sorang kt tganu

December 2, 2009 at 4:34 PM

pweeeiiitt, nasi goreng tomyam pulak.. kau kalau msak, semedang pedas berapi.. ngeri tengok cli boh tu .. tambah2 serbuk lada hitam lagi.. memagn berasappp

akak teringin jugak nak snap gambar time masak2 ni, tapi bila tengok kuali ku yang cun (hitam sebenarnya) terus terbantut nak share resipe masak. hahahahah

December 2, 2009 at 5:18 PM

berselera betul akak tgk nasi goreng tomyam lieya ni...akak x penah buat lg...lps ni blh la akak cuba... thanks lieya, sudi berkongsi resepi dgn kami.......

December 2, 2009 at 10:45 PM

ooo cenggitu rupanya buat nasik goreng tomyam ek..aku selalu gak beli kiub knows tuh tapi buat tomyam seafood la..so pasni ble la aku mentry resepi ko ni leiya..berkobar2 plak aku..coz selalu beli jek..heheh

December 3, 2009 at 12:45 AM

perrrghhhh!!! nampak sedap gilerrr.. ! Tak tahan tengok campuran ayam & udang tuh! huhuhu. membuatkan perut aku terus bekeroncong pagi-pagi nihh...huhuu

December 3, 2009 at 10:39 AM

time mama rajin masak mija mia mesti suka tak terkata erk Lieya (he he he)
sesekali kene gak panaskan dapor tu hah
macam sedap jek tengok nasi goreng Lieya pepagi nih....

**Lieya
bila nak gi Bangi
nanti calling2 lah erk

December 4, 2009 at 6:37 AM

Post a Comment

jangan malu jangan segan...silalah sila komen...anda akan saya jejaki....

 

Copyright © ~♥~ kembara chynta kami ~♥~. Designed by Whitey Mommy