Tuesday, January 18, 2011

set bersalin pilihan sayer!~

mase mia mija, lieya gune mustika ratu punye.....alah pakai pun sebab mak mmg pakai brand ni dulu...so i kan dulu ala2 tak reti nak beli, so gune jek laa yg mak rekemen.....tapi laaaa nii kan sume dah di hujung jari, so pantang no 3 ni lieya pilih nak pakai set Nona Roguy nie......tu pun kawan2 rekemen.....mule2 ingat nak pakai leesa formula sebab berkenan ngan tungku die.....last2, takpe laa amik set NR ni pastu nanti beli tungku tu asing......kan katenye no 3 ni nak pantang sendiri kat umah....sebelum ni mia mija aku bertungku pakai batu sungai tu, bapak aku laa rajin membakarnye tiap2 pagi dan petang....lepas bakar balut lak ngan daun2 kampung pastu ngan kain....pastu bertungku laa satu badan....tapi bile tanye bapak aku ..daun ape yg die guna tu, die ckp "ntah, abah pun tak tau, main amik jek kat belakang umah" hahahaah....sabo jek laaa.......tapi kali ni nak pantang kat  putrajaya jek, soh hubby  ngan upah bidan jaga....tu yg nak cari tungku yg senang ....tungku leesa ni jenis kukus punye,tapi yg tak bestnye mesti tak berat pakai yg batu punye.....takpe laa ....mane2 laa asalkan bertungkukan......







haaa ni laa set NR aku...harga barang rm360....harga ahli rm300 tapi kalo beli ngan kak engku ni mmg dpt harga TERBAEEEEEEKKKK....betul punye...tak tipunye...tak caye try laa beli ngan die.....postage barang yg harga atas rm100 adalah percuma.....barang kalo beli ngan kak engku ni boleh tawar2 tau.....aku takleh laa bagi tau berape harga yg aku dpt menawar ngan kak engku, tapi aku boleh ckp mmg harga yg sgt2 rendah...tak dpt kat mane2 ar ....sebab aku pun survey gak kedai2 jamu kat luar nie.....set yg aku beli ni merangkumi barang2 nie (sila klik yeak)..ada 6 barang dlm set ni, aku tak bukak sebab kang siap laa bau jamu satu umah kang.....harga mmg kak engku letak rm360 tau...nak beli jek korang isi laa borang n deal laa ngan die nak harga berapa......senang gile berurusan ngan kak engku ni.....





alhamdulillah laa, aku dah prepare sikit2...beli sekali harung mmg bengkok ar, ni aku beli sebulan 1-2 items...so tak le terase sgt duit tu mengalir......barang2 baby sume dah lengkap dah, breastpump pun dah beli, set jamu pun ade...so lepas ni aku nak beli tungku aku, tungku tuk baby ngan minyak baby......minyak baby ni mmg dari mia mija aku pakai minyak telon......so nak beli yg tu jugak....kak engku ade gak jual tungku tuk baby ni ngan minyak baby...harge pun okey....beli ngan die jugak laa nampaknye...senang, klik2 tau2 sampai opis heheheeheh......eh dulu mase mia mija aku tak beli pun tungku tuk baby, tapi kali ni aku beli sebab baby boy kan...org kate kene jaga betul2 tang telo nye tu......takut kena angin pasang laaa...ishh mintak selisih la kan....mase mia mija dulu kat perut dieorg aku mmg boh minyak telon, tapi kat tapak kaki aku boh minyak yuyi.....tapi aku kureng sikit minyak yuyi sebab panas/pijau die lain mcm tau.....tak caye korang boh kat perot korang...rase tau panas die...bygkan kalo baby yg pakai.....bau mmglaa sedap.....




 e'eh nak gak mak yong ni enterprem hik hik hik....abaikan aku ngan pas keje aku tu...snap2 pun time kat opis tuuu hihihihihi




bukan mak yong jek, budak dlm perut mak yong pun nak enterprem....kemain lagi tdo sampai tgn naik ke dahi....pikir masalah negara sambil tdo nie kikikiki.....oh yeak, name baby pun dah ade......list sampai 7-8  name....dah dishortlist dpt laa 2 name yg betul2 nak....so skrang tgh mendalami maksud disebalik name tu.....



so sape2 yg preggy tu leh laa jenguk2 sini yeak ...http://bidanbersalin.blogspot.com......set bersalin die mmg murah jugak laaaaa......ade org mungkin tak amik set bersalin mase pantang...tapi aku mmg amik dari mia mija lagi...mak aku pun bising kalo tak beli ..... baik tuk proses penyembuhan dalaman.....aku tak kisah, yg penting set tu pil2 sumenye ....yg bancuh2 ni aku lemah sikit.....kembang tekak nak telan jamu bancuh2 nieh huhuhuhu.....lagi satu korang bace gak la komen2 kat blog kak engku tu, byk info sebenarnye ...ye laa ade yg takut amik jamu takut efek time BF baby...bace komen2 n jawapan balas kak engku tu byk maklumat korang leh tau...die pun bukan calang2 org....nurse aka bidan terlatih.......so selamat menjamu jamu hahahaahahahaha......






** catatan preggy : ade yg tanye, tak mo tunjuk pic scan 4D ke....heheeheh...insyaallah, dah dekat2 ari nanti lieya tunjuk....


















35 celoteh sahabat

wahh...tak lama lagi kan lieya...ishh debar2...rindu plak ngan bau baby

January 18, 2011 at 9:07 AM

sy pun amik NR dulu...tp 2 minggu lebih br sy mkn sbb bb kuning, so xdigalakkan pakai...

ngan kak ungku murah yer..sy ari tu beli dr website NR..xtau plak ngan kak engku ni murah...

selamat berpantang lieya...

January 18, 2011 at 9:12 AM

hehe..

dah ready dah keperluannya.. best pulak..

ena suka la tenk mata besar lieya tu.. galak & cantik.. gewam!! hihi.. lari tajuk plak.. ekekeke..

nak p terjah kak mak engku tu jap la.. ;P

January 18, 2011 at 9:13 AM

wahhh guna dulu yer lieya lepas tue bagi komen macam mana ok tak?? angah pun dulu guna mustika gak..mana tahu ada rezeki anak nak gak tukar2 product hehehee...


p/s:lieya angah ok jer.. tak pe.. mungkin angah tersalah cakap.. apa yg penting kita dah minta maaf ngan tuannya..tuannya pun ok jer.. hehehe just share & carring
kat all..

January 18, 2011 at 9:25 AM

thanks lieya...

January 18, 2011 at 9:25 AM

wah poms
sharing is caring...

1 - 1 barang ko beli tiap2 bulan kan..bagus arr..nak beli sekelepuk mmg bengkok arr poket...so, bagus beli sikit2 tiap2 bulan kan.....tak terasa sangat..yg penting rasa teruja nak sambut baby tu keluar bila tengok barang2 yg dah ready tu...

set salindah pun ok gark kan.
from ko mengandung until baby keluar..complete set...
member office aku ada pakai...
dia kata different sangat2 masa 1st baby dia ngan 2nd baby nie coz' 2nd baby nie dia ambil salindah...rasa kuat jer...

January 18, 2011 at 9:27 AM

nona roguy terbaek, walaupun rega dia mahal sikit. Akak memang suka sangat makan jamu dia. boleh order online kan.akak selalu masuk website dia.Lieya pandai make up mata ye.nanti buatlah tutorial.

January 18, 2011 at 9:48 AM

wah..sharing is caring kan kak..byk bnda baru nak kena belajar nie..almaklum jer la kan..hehehe..

January 18, 2011 at 10:04 AM

baguih toi ko dah prepare segala nya awl2.....aku mse dini langsung x bli set2 nie smue...bli kat mydin je hahaha...pastu gne cre tradisional....best plak rsenya gne cr2 tradisonal nih...ye lah kan kalo ikutkan kita ni mmg kena jg dlm dan luor...

3rd abby nih aku x terpikir pun nak wat pe..nak bli apa...mb masih awl lagi kot...weh aku pun x sabo nak tgk scan 4D tu...rase2 3rd nie aku nak buat gaks la 4D...

January 18, 2011 at 10:07 AM

mmg nona roguy bagus lieya.. tapi akak tak sempat guna lagi.. sebelum ni akak guna leesa formula..

January 18, 2011 at 10:13 AM

akak dulu pun tak amik NR ni. 1st time pakai sendayu tinggi.. 2nd amik amway pun set.. kalau ada rezeki mmg nak amik NR ni gak. ramai kata mmg bagus

betul lieya, bb boy lg susah jada dalam pantang. telor dia mmg kena jaga betul2.. kena tuam selalu, dulu farhan, mak akan layurkan daun sireh, tuam telur dia..

budak2 perempuan mmg kena tuan kat perut sebab selalu kembung

apapun akak tabik la sebab ko pandai manage beli barang.. tiap2 bulan ko beli sikit2.. mmg tak de la terasa sangat duit tu abis

January 18, 2011 at 10:14 AM

masa atie dulu....tungku untuk baby mak atie bt kan sendiri....bahan dalam tue tak tau la plak benda per...tapi memang tungku baby kene ader untuk sesapa yang ader baby boy....

January 18, 2011 at 10:50 AM

aku pon pakai NR gak dulu. tp x amik yg complete set. coz tnya kat akak ofis yg members NR tu, dia kata kalo xmo set pon xpe. amik yg pnting2 je. so mak follow jer la. maklumla, pestime beranak kan..mana la tau sgt bnda2 mcm nih. dlu pon x rajin nk google. skang ni mcm2 ada. bak kata ko, click2 ..dah smpai kan.

nak terjah blog kak engku tu la.. mana la tau kannnnnn..heheh

January 18, 2011 at 11:04 AM

rezki lieya la tu dpt rege yg bagus dari kak engku tu...

tul tu sis, baby boy mmg harus tuam kat anu dia tu...akak dolu2 layur daun sireh je...dolu2 mana ada set2 tungku nie kan...

tak sabar nak tau nama baby lieya...akak mmg suka bila bab2 cari nama nie...

January 18, 2011 at 11:21 AM

yer pompuan,
memang kena beli skit2, nk bl sekelepuk memang sakit.

aku kali ni cam nk beli tungku moden tu... org kata ok gak..
coz mak malas nk bakar batu sg wei...

January 18, 2011 at 11:22 AM

wah, kelengkapan tuk berhibernasi dh sampey, heheheh..
ok kn produk NR ni, aritu takleh pakai sbb banak operate.. :P

January 18, 2011 at 11:23 AM

bagusla info ni mana taw ada rezeki senang nak jadi reference...bagus buat persiapan sikit2kan...

January 18, 2011 at 11:28 AM

ade rupenye ye tungku tuk baby boy..wahh..kalu camtu nnti nk beli gak kalu dapat baby boy...

btul lieya, mil dilla pun ckp baby boy nih leceh sket jaga die..kena tuam bagi elak angin pasang..

tp skang da ade tungku tu senang la..tinggal tonyoh jek kt situ..hihihi

thanks lieya tuk info nih!

January 18, 2011 at 11:36 AM

lieya lepas mkn ko kasi review tau.. aku x penah makan jamu2 ni... aku minum akar kayu je... hehe mana nak tau kot2 pasni aku bjangkit "penyakit" ko ni... nak gak amik info

January 18, 2011 at 11:49 AM
Anonymous

MDT pun dulu guna jamu mustika ratu jerr..pastu dijaga plak oleh mak bonda..memang terlebih ngade2 la..haha! 44 hari mandi air daun2 kayu..selamat membilang hari ye lieya.. :)

January 18, 2011 at 11:51 AM

Akak bagus betul entry akak ni boleh menjadi rujukan pada nurul hehehe..nanti apa-apa yang nurul kurang faham nurul roger akak yer..

January 18, 2011 at 12:00 PM

saya pun pakai mustika ratu punya sebab dapat free. tapi pakai 2 hari je la sebab tak sesuai.

January 18, 2011 at 12:28 PM

dh xlama lg tu ye....
moga semuanya ok....

January 18, 2011 at 12:49 PM

pergh..anak ko tgh pikir tu..apalah nama yg mama aku nak kasi nih..kihkihkih..

aku dgr nona roguy mmg bagus..moga ko bertambah slimlah ye lieya..

January 18, 2011 at 1:29 PM

wahhhh...dah byk buat persiapan nampaknya ni..bagus2..ehehe...

mmg lain kan lieya bila ada anak lelaki...dulu pompuan x fikir sgt tang 'aingin pasang' ni...ank lelaki mmg kene jaga lbh sikit tang dia 'punya' tue....

skrg ni pun MIL selalu tuam dgn daun sirih setiap kali lps mandi....

lia guna jamu yg bidan bagi jer lieya..x beli pun set bersalin....dulu pun guna mustika ratu yg lia beli kat Mydin jer...murah :)

p/s: x sabo nak tgk gambo yg scan 4D tu.....^__^

January 18, 2011 at 2:02 PM

Lieya..wah semua dah complete yer brg persalinan nak bersalin... cuma nak tggu bersalin jer...hehe..
apapun harap semua berjalan dengan lancar dan selamt..

January 18, 2011 at 2:59 PM

kty dulu yang 1st & 2nd mustika ratu jugak , fir kty pakai NR..

January 18, 2011 at 3:04 PM

salam.. wah mesti menghitung hari kan..kita semalam tetiba rsa mcm rindu nak main ngn baby kecik..haihh..sabar..sabar..hehe

dlu nk pilih gak mustika ratu ntah cane tjebak ngn amway..haihh

January 18, 2011 at 3:45 PM

wah..akak dah makin hampir nak bersalin eh..lisa baru nak msuk 5 bulan..

January 18, 2011 at 4:01 PM

aku pun tgh jenguk2 gk nk pilih brand apa lah utk jamu nih... kene bt senarai awal2... beli skt2 tkt kang ada yg terlupe
nsb lah kwn2 ramai yg tlg2 hehehe

January 18, 2011 at 4:59 PM

haaa memang bagus nie dikk .. ada org cakap Nona Rogay pun ok .. :)
akak time bersalin semua set dari nenek saudara yg masih xtive buat .. yg bahan2 bekung dan barut mak buat sendiri .. kira save lah kan :)

aah minyak yuyi tuu sapu kat kaki jer utk bb ok .. kalau kat perut sikit2 jer .. x leh banyak :) akak suke minyak yuyi nie .. turun temurun kan :)

January 18, 2011 at 5:09 PM

Bagus laa lieya dah siap sedia beli barang2 utk berpantang.. iye badan nak pakai lama kena laa guna yang terbaik kan.. :)

January 18, 2011 at 6:58 PM

mana n3 baruuuuu

January 19, 2011 at 8:47 AM

kak lynn belum beli apa2 lagi lieya...insyaallah start gaji bulan nie dah nak beli la juga sket2...

January 19, 2011 at 9:10 AM

wahh selamat berpantang nnt eh..
dulu akak pakai set jamu makdara dh ada yg tungku tu skali..tp kan my review..lg sedap pakai tungku batu la..panasnye lama..at last pakai jugak tunku batu sbb yg kukus tu ada sejarah..terhangus x sedar air dh kering hahaha :p

January 19, 2011 at 10:22 AM

Post a Comment

jangan malu jangan segan...silalah sila komen...anda akan saya jejaki....

 

Copyright © ~♥~ kembara chynta kami ~♥~. Designed by Whitey Mommy