Thursday, March 3, 2011

aku tak sihat~

lame gak aku tak update blog kan.....huhuhu....ade ke yg rindu-rinduan....lately ni tak sihat laaa...aku kene demam, selsema n sakit tekak......beza betol kalo preggy2 ni kene demam2 nieh....mmg lemah semacam badan....nak telan paracetomol ngan ubat selsema clarinise takut plak kan preggy2 ni....so mak tahan jek laaaaa.....dugaan yg byk dpt pahala nye kan kalo preggy2 ni sakit........lepas tu yg paling tak tahan tu, masuk bulan ke 8 ni aku selalu sgt dpt pedih ulu hati....ade satu mlm tu sampai takleh nak tdo....dada rase panas sampai ke telinga.....kene tdo duduk baru mcm lega sikit......dulu mase mia mija takde plak kene pedih ulu hati cume selalu kene simpul biawak jek, tapi yg no 3 mmg tiap2 mlm kena pedih ulu hati.......byk gak aku bace tips nak atasi pedih ulu hati ni kat internet.....seb baik Gaviscon ni org preggy n breastfeed boleh minum.....ini laa obatnye tuk pedih ulu hati aku tu......selagi leh tahan aku tahan laa, kalo dah takleh sgt baru telan gaviscon nieh....






bukan aku jek yg tak sihat, mia mija pun same....mia kene sakit tekak n demam mcm aku....mija lak selsema....seb baik budak2 ni tak byk ragam kalo sakit.........tgk pic kat bawah ni, kemain lagi si mija letak barney tu kat perut aku....konon nak bagi baby dengar laa lagu barney....patung barney tu boleh kuar lagu heheheehehheh...kalo buat camni takpe laaa....selalunye mija pi jerit2 kat perut aku "oiii baby kakak jaja keluar laaaa, lambatnye nak keluar!!"....adoi ganas tol budak nie!





si kakak mia plak kemain rajin 'iron' kan baju baby hahahaahaha....kalo laa reti iron betol2...dah lame baju sekolah ko ngan baju keje apak mak ko aku suruh gosokkan hahaahaha......abaikan si mia masyam tak mandi pagi lagi tu yeak heheheheh....






khas tuk semua.....meh tgk video yg sempat lieya rakam mase si boboy dlm perut ni dok hiccups.....tersedu nak besar lagi kot heheeheheh...saye letak henset supaya lagi jelas nampak sedunye tu...ye2 ajek laa aku ni dah naik sampai 20kg...ingatkan berat baby pun dah byk laa....sekali doktor kate dieorg estimate berat baby 2kg mase 33w ari tu.....harap2 leh cecah 3kg hehheeheheh






cume satu jek laa pengajaran aku dpt....lepas ni utk preggy anak ke 4 pulak, aku tak mo dah la mkn melampau2 mcm ni, meh aku pecah rahsia tabiat aku mkn masa preggy kali ni, bekpes wajib nasi lemak, lunch pun wajib nasi dengan aiskrim, dinner lagi laaa...nasi kalo tak tambah 2 pinggan tak sah, lepas mkn nasi dinner tu, mkn plak coklat cadbury tu, setengah bar yg besar tu aku leh abiskan...sebelum masuk tdo aku bantai lagi roti bakar letak planta byk2 due keping, ni laa rahsia nape aku naik 3kg tiap2 bulan.....rase tobat nak usung berat mcm ni.....kaki, tumit, lutut sume dah sakit2 nie....tiap2 mlm tak sah tak lumur ngan minyak angin atau losyen mustajab.....so lepas ni, kalo preggy lagi, aku akan mkn secara sopan santun (ini bukan JANJI tapi PASTI hahahaahahah)








**luahan perasaan : aku dah bosan ngan kerja aku skrang nie!!~













32 celoteh sahabat

lorr siannye. dah la dah sarat, tak sihat plak tu. bertabahla ye. tak lama dah tu.

akak dlu anak 1st seme ok. skali yg 2nd, ngan pedih ulu ati nye, ngan simpul biawak nye. complete. sabo jela

March 3, 2011 at 9:07 AM

ko rehat ckup2 lieya...aku nie dari awl tahun still selsema x baik2...huhuhu cain kan...ko byk kan rehat n tdo...cuaca pun x ok..kejap panas kejap hujan...

suka nya tgk baby ko gerak2..amboi aktif mintak makn tu..kui3x....

ok lah aku dokan korang anak banak cpt smebuh k...

March 3, 2011 at 9:23 AM

patut la lieya berat kau naik banyak...kak lynn mengandung kali nie just makan 3 kali jer...sarapan, tengahari dan dinner...makan pun x bertambah...macam x berapa selera la...

moga sihat cepat yer lieya...rindu nak baca entry kamu tu...

March 3, 2011 at 9:34 AM

ala ciannya akak...rest cukup2 k kak....

March 3, 2011 at 9:38 AM

kasihannya lieya .. dlm sarat tuu leh demam lak tuu .. x perlah dikk nak buat mcm mana penyakit tuu dari allah jua .. makan ubat tau .. sblm tuu check dr dulu , make sure bb x apa2 , selalu tuu banyak kes makan ubat utk demam , sometimes boleh effect bb .. tapi x per .. janji semua ubat2 adalah dari dr .. :)skrg nie musim demam .. minta dijauhkan dari demam yg serius ya ..

alhamdulillah mia mija paham .. pandai tuu siap nak streka baju bb .. lucu akak tgk :)

March 3, 2011 at 9:39 AM

adus siannya...wah,hebat betol ko mkn lieya.pembawakan kot ek..

March 3, 2011 at 9:42 AM

bosan ye.. ke tak sabar nak cuti lieya...

harap lieya kuat ye.. tak sihat sgt dah tu.. buat keje slow tau

March 3, 2011 at 9:44 AM

Dugaan org mengandung lieya,
sabar banyak2..Dapat tgk muka baby nanti, lupa segala sakit:)

rindu nak tgk baby hiccups dalam perut, dapat tgk baby ko pun jadi lerr..

take care lieya, get well soon!

March 3, 2011 at 9:48 AM

hehehe patut la..melampau2 berat lieya isk..isk..isk... takut gak dengar kan??
angah mati2 ingat lieya dah bersalin sebab lama tak ketemu di alam maya nie...hehehe rindu gak....

apa pun lieya jg diri yer

March 3, 2011 at 9:50 AM

ala... tak dpt nk tgk video. opis ai dah block semua tu

March 3, 2011 at 10:03 AM

patutlah blog akak senyap jer....atie ingtkan akak dah bersalin....tak sihat rupanya...jaga kesihatan yer....rehat bebanyak...yg pasalsenak ulu hati tue....cuba akak kurangkan makan benda2 berangin...orang kata....salah satu punca pedih ulu hati tue...sbb mkn benda berangin jugak...ntahlah.....tp tak salah cuba...hehehhe

March 3, 2011 at 10:24 AM

Sabar jelah kalau tengah sarat ni demam. akak ni dari malam tadi demam dan batuk tahap kronik.geram sampai terkencing, batuk tak boleh control. okey lieya jaga kesihatan, ko tu tengah pregnant.

March 3, 2011 at 10:38 AM

Lisa berat naik sikit jer nurse dah jerit..jurang ajar kan?mcm la dia x pernah mengandung..

March 3, 2011 at 11:25 AM

Amboi byk sgt tu Lieya mkn...tp masa mengandung ni la selera tu makin bertambah-tambah...musim demam batuk selsema sekarang ni sis...Jaga kesihatan yer...

March 3, 2011 at 11:46 AM

byk tol kau bedal lieya! hehe...takpe la. makan selagi bleh makan, asalkan kau + baby sihat..

u take care k..cepat2 sembuh tau :)

March 3, 2011 at 12:10 PM

ala lieya..
kesian je ko anak beranak..
mmg musim skrang ni..
ko kena rest byk2..

itulah..ko nyer jadual makan waktu preggy sebiji cam aku..
syabas lieya...hehehe

March 3, 2011 at 12:16 PM

dah sarat tu..tu yg lieya rasa mcm2 tuh..

semoga lieya cepat sihat ye..

takpe nextime makan dgn berhemah ye

March 3, 2011 at 12:34 PM

Hubby I pun selalu jer kena pedih ulu hati tu...dan itu jugaklah ubat dibwk ke hulu kehilir..tp yg bentuk sachet punyer...

And ya..I pun time preggy makan langsung x control....time tu mmg i all out...hahaha

Ps : Cam biasa, I dah klik u nyer Nuff, jom klik2 kay

March 3, 2011 at 1:30 PM

lieya mmg pandai menggoda tau! sekarang tgh boleh makan tanpa batasan... semua makanan sedap2 tu! telan air liur kak t tau! x sihat ke? jaga diri baik2 ok? x pe, pas bersalin kak t gerenti boleh dpt body lieya sebelum ni.. caiyok2!

March 3, 2011 at 2:07 PM

hehehe..
agaknya sbb baby boy kot lieya.. ena dulu [un macam tu.. sangat kuat makan sampai jalan pun merayap je nak usung perut.. ahaha.. akan datang kalo blh nak control la.. tak mau dah bawak berat badan yg heavy camtu.. huhu..

lieya, tak pe nanti dah bersalin pantang bebetul..

en apun bosan gak ngan kijer2 oips skrg.. :(

March 3, 2011 at 2:13 PM

cian kat u sis...
now nie memang musim demam nie kan...mesti u rasa extra tired....lemah je badan tu...sabar ek..tak lama lagi je tu....

tapi terhibur gak hati u sis tgk pe'el anak2 dara u tu...i kat sini tgk pun leh tersenyum....

March 3, 2011 at 2:45 PM

Wow byk tul makan tuh Lieya..heheh nanti next taim kontrol okey.. tapi akak tgk tak de laa besar mana pun badan lieya tuh comey lagik ada ler.. :)

Rajinnya anak dara tuh yer.. nanti dah besar senang ler leh diharap dah tuh.. :)

March 3, 2011 at 3:06 PM

amy selalu kena pedih ulu hati, boleh di katakan seminggu dua tiga kali kena..semua ubat sirap ni amy x leh makan.lagi bertambah sakit.sekarang nie just boleh tahan sikit dengan makan ubat pil je..sangat x selesa tau

p/s: jemput join contest sinar raudah

March 3, 2011 at 3:09 PM

ooo..kalu camtu maknanye baby hiccups ye...tak taunyeeeee...hahhaha

rindu lak nk rase kt perut camtu..huhuhu...rase geli2 di perut..

truk gak ye preggy kali nih..memacam ragam..

eh, da nk ade yg ke empat ye lieya? dilla nk yg no dua pun lum sampai seru lagi..huhuhu

March 3, 2011 at 3:16 PM

pedih ulu hati, mmg senakkan. Kurangkan makan berlemak dengan mknan berangin. Baby pun dah besar, saluran makin sempit mmg senang nk kena pedih ulu hati.

bab video baby tersedu tu buat nieda tersenyum je.hehe

moga cepat sembuh yer lieya.

March 3, 2011 at 4:33 PM

kesiannya lieya..biasanya makin brtmbah bilangan anak mkin brtmbah la masalh kesihatan kita..apa pn moga cpt ok ye.....

alahai anak2 dara brdua tu dh xsabar nk tunggu adik baby kluar ye......

March 3, 2011 at 8:47 PM

lieyaaaaa...aku siyes windu kat ko...ari2 dok tgk kat bloglist..awat blog mak yong x naik2 nih...( honest tau x tipu!!) hampir2 nak ltk komen tnya mana ko pegi....risau klu ada kawan2 preggy ni tetiba senyap...

gitulah ragam klu mengandung usia dah makin lanjut ni (tp maintain kiut tau...agagaga...)mcm2 dugaannya,lia dulu x penah plak kene pedih ulu hati tp kerap kene magrain...mmg kene tahan mental la sbb en.suami x bagi makan panadol...perghh...mcm nak hantok2 je kepala kat dinding....

adududu...v/clip tu sungguh comel tau...x sabo nak tunggu dia kuar...

March 3, 2011 at 9:09 PM

demam rupanyaa.. ingatkan dah bersalin kerr.. ehehhee. memang resah gelisah tengok tak de update haha.
uiksss.. ganazzz tuhh!!
tapi izan masa preggy Danish(boy) dulu memang dari 7 nak masuk 8 bulan kaki sembap macam kena untut...! naik confirm 20kg! huhu

anyway take care lieya!

March 3, 2011 at 9:36 PM

alahai sian mak yong nih demam, tp mmg betul pun kalu time peknen nih demam lain mcm rasanyer, aku dh rasa aritu... doc ckp antibodi kite kn skrg nih tgh mengurang lg lah kalu dmm itu yg teruk beno rasanyer...

hehehe ko selera mkn best ok lah tu wei, aku mkn lebih skit perut seeh gile, sbb tu mkn mmg skit2 je jnji kenyang wei... pasni kalu ada rezeki peknen lg kene kurus skit la wei

March 4, 2011 at 9:04 AM

x lama dah ko nk brsalin ni lieya. dah baik ke demamnya. mudah2an ko sihat la yer.

aktifnya boboi kt dlm peyut tu kan. owh sonoknya tgk. wahhhh byknya ko mkn lieya. aku time peknen echa dlu, selera mkn aku cam biasa je. pas2 nk plk kena bln puasa lg aku x selera nk mkn. tiap2 mggu pi timbang turun 500g ko

March 4, 2011 at 7:01 PM

hehehee...akak..g-gurl saya pun de gak barney tu yg bila picit leh kuorkan lagu tu kan..

ehessss....kalo cenggitu baby tersedu ek?? saya selalu kena camtu kak...owhss..baru kutahu rupanyaa..hehehe..ingtkan jantung dia berdegup kuat sangat...hehehe..saya punya baby baru 1.3kg kak...see..8 minggu lagikk

March 5, 2011 at 1:03 PM

orang mengandung mmg byak dugaan lieya.. tp tak pe, tu maknanya Allah sayang.. akak pun selalu gak kena pedih ulu hati time ngandung. mmg seksa. semoga lieya cepat sihat ye..

insyallah jangan bimbang, berat leiya akan turun semula nanti.

March 6, 2011 at 4:43 PM

Post a Comment

jangan malu jangan segan...silalah sila komen...anda akan saya jejaki....

 

Copyright © ~♥~ kembara chynta kami ~♥~. Designed by Whitey Mommy