Monday, November 7, 2016

cuti2 lieyalatif ke korea (part 10) persiapan ke korea dan hasil shopping



Assalamualaikum...happy monday...no monday blues plis!...


yeay!! (lompat bintang patbelas kali)....phew...mengaaaah!!!.....akhirnyer  ini adalah entry terakhir aku pasal korea..korang boleh urut dada gembira hahaahahahah....lepas ni leh update entry2 tertunggak mcm besdey miamija, mkn keria antarabangsa, mkn nasi arab sanaa yg dok bertangguh2 dlm draft tuh.....tapi kalini nak cerita pasal persiapan dan hasil soping2 ahkak....auwww!!

*
*
*
*
*
*
*
V

first sekali ko kene decide lepas beli tiket flight adalah nak pergi travel sendiri atau ambil tour guide...lain orang lain caranye...


mcm aku eh laki aku suke pergi dan gerak sendiri...belajar sendiri map, subway (siap2 install app subway korea kat handphone) dan travel sendiri....die ckp ni la peluang kite 'tengok dan belajar' sesuatu kat negara org... ade org nak senang, semua tour guide bawak...tau2 dah sampai ...masa pun tak byk buang ...so terpulang pada masing2 punye pilihan...so far korea bukan negara yg  susah la ko nak 'belajar'.... mcm kami hari pertama tercangak2...hari seterusnya dah paham.... bab subway yg penting kene paham line mane, exit mane ...patut laa student malaysia kat sana byk buat part time jadi tour guide...lagi pun, mcm satu kepuasan dan enjoy bile kite berjaya bergerak dari satu ke satu tempat yg lain kat negara org...tu mmg minat laki aku lah.... kalo nak naik taxi pun tak susah, tunjuk je nama tempat ko nak pergi, paham le dieorg nak bawak...bab komunikasi walau ada jurang yg besar, tapi ok je pada aku, kalo yg muda2 tu leh je speaking...


nak amik tour guide pun ok sgt2...percutian ko smooth sbb ade org standby bawak ke satu2 tempat, lagi pun rate tour guide kat korea sgt berpatutan dan mereka boleh 'ikut' jadual kita..kite request je la nak gi mane2..dierog akan susun jadual...kan senang tuh...kesimpulannyer mane yg jenis naik train kat malaysia pun tercangak2 adalah dinasihatkan amik je tour guide, xyah pening2 pale nak study subway korea...hahaahahah... boleh bace tips disini juga...


aku dpt tau dari blog2 ...kalo nak ke korea disarankan pergi ke Korea Tourism Organization di Menara Hap Seng, KL utk collect kupon2 diskaun yg kite boleh guna di korea nanti...dpt jugak tmoney percuma yg ade isian 2000won....sape nak bagi free2 kan...mule2 aku mls nak pergi sbb malasnye nak KL tu....nak kene amik cuti bagai....


tapi aku pergi jugak...laki aku ajak pergi..kebetulan mase tu amik cuti sebab ape ntah...lari jap pergi KTO....kat sini nak pakai baju hanbok pun ade...tak tau la kene bayar ke tak ....tapi tak feeling laa pakai hanbok kat malaysiakan..ecewah!..mcm kite pakai mase nak kawin tu..yg tukar2 baju tu hahaahahah



isi siap2 survey di laman web KTO dan bawak code ni untuk redeem booklet2 kupon, jgn lupa bawak tiket dan passport korang....kalo 5 org so kene ade 5 code..maka buat lah 5 survey key..senang jek pun .....info pasal code ni kat blog2 tak bagi tau pun...semata2 aku pergi bawak tiket ngan passort jek...sudahnye lepak kat starbuck depan kto tu siapkan survey...kat kto ade pc disediakan tapi internet masya Allah slow yg amat...so kalo nak pi better siap2kan survey awal2 ....pergi kto bawak code2 tu, passport dengan tiket flight...


dpt tmoney yg ade isian 2000won dlm nyer... kami ade 5 so dpt 5 tmoney lah...senang gak, sampai korea aritu tak yah sibuk2 nak beli tmoney...kami tgl pergi topup ajek....


ni lah booklet2 yg dpt dari KTO selepas kite redeem survey code tu....pamphlet2 korea belambak kat kaunter die, nak amik byk mane pun ambil laa...tapi jenis yg special ni mmg kene redeem dgn code tu baru boleh dpt...mintak sesaje2 pun tak mo diberinyer...



byk gile kupon dlm tu...ikut laa korang guna ikut destinasi yg korang tuju mase kat korea nanti...mcm aku gune yg kat everland...naik ktx/arex....bukan sikit2 diskaun die bagi...ade yg 50% ade yg 30%...mmg nampak sgt korea ni mengalu2 dan menghargai pelancong2 luar....


persediaan lain...op kos lah tukar duit.... first aku tukar mase bulan 5...dpt rate cun...360 mcm tu...pastu masuk bulan 8 dan seterusnyer terus merepek2 ratenyer...nak tak nak kene tukar la jugak....nyesal tak tukar sekelepuk bulan 5 ari tu....mcm kami tukar byk so dpt le rate yg munasabah..kene pandai tawar la dengan money changer tuh...ade lebih lagi korean won dlm tangan kami, nak simpan mane tau ade rezeki kesane lagi nanti....


bile dah pilih nak pilih sendiri maka buat lah itinerary sedetailsnyer untuk kemudahan sendiri...itinerary aku sediakan...aku susun jadual sehari2 kat sane....dah siap itinerary aku bagi pada laki aku utk susun perjalanan...train mane nak naik..exit mane nak keluar...line mane nak polow...tu semua tugas die..sebab laki aku rajin study bab nieh...dan yg penting otak die senang paham dan hadam sistem subway kat korea ni..sistem tren bawah tanah korea ni antara yg terbaik didunia...tapi aku mcm cuak bile dok bawah tu sbb die berlayer2 bawah tanah...atas kepale ko ade bertingkat2 laluan train, pastu atas sekali jalan raya...aku ni suke pikir bende2 pelik...terbayang2 kalo runtuh la ape laaa...hahaahah bengongkan..sedangkan bawah tu penoh kedai2, org meniaga aman damai...


ni pun persiapan yg penting...beli kasut baruuuuu hahahaahah...gediks jek..ye laa baru semangat nak travel kan...lagi pun pengajaran aku dah dpt mase pi hongkong dulu, konon beli clarks...sekali melecet becet kaki aku...pakai sneakers jugak selesa walafiat....



ni persiapan gedik2 hahaahah..saje buatkan kat kad thank you utk di beri pada guesthouse nanti....aku bagi kad, sepeket coklat daim dgn biskut tiger hahaahahahaah



tadaaaaaa...persiapan yg amat penting pada aku...sebab anak2 aku kuat mkn...jadi stok makanan harus laa ade....brahims pilihan utama sebab cepat, mudah dan sedap....maggi pun wajib....coklat dan gula2 utk kudap2 mase jalan2 kat korea...


berkenaan dgn stok brahims plak...aku beli di brahims bangi di kilang die terus...dieorg ade bukak small shop kat area depan kilang tuh, kecik ajek..masuk 5 org belaga bontot dah hahaahah...harga mmg byk kurang dari di mall...pastu alang2 nak beli byk kan mmg berbaloi le tuju ke sini...lagi pun putrajaya dengan bangi bukan jauh mane kan.... waktu operasi isnin-sabtu (9pg-5ptg) time lunch hour tutup...landmark die dekat dgn pusat jualan dan servis Honda bangi.... alah waze ajek senang....

 ni alamatnyer Jalan P/9b, Kawasan Perindustrian Bangi, 43650 Bandar Baru Bangi, Selangor, Malaysia


cer tgk aku compare kan harga kilang dengan di aeon big alamanda....dlm resit tu harga beli di kilang brahims...

                item                        kilang brahims              aeon big, alamanda
                                kuah ayam madu                 rm3.30                               rm5.05
                               nasi arab kambing                rm11.20                             rm13.50
                               nasi keju cendawan              rm8.90                               rm9.95
                               nasi goreng ikan masin        rm10.25                             rm12.90

*purata murah rm2 la...so kalo nak beli byk...berbaloi le ke bangi bagi yg dok jauh dari bangi tuh...
                              


persiapan lain mcm ubat2...rain coat...tu terpulang lah..mcm aku mmg aku bawak siap2 dari malaysia...mls nak beli2 cari2 kat sana....so far mmg guna pun rain coat yg kami bawak tu....bile pergi holiday ke negara org yg ade peralihan musim kdg2 hujan ni tak dijangka...check dlm accuweather kata tak hujan, tup2 esoknye check balik dijangka hujan plak....so better standby jek...lg pun kalo pergi everland mmg guna pun rain coat tu utk main game2 yg basah dlm tu...ubat2 plak kami bawak siap2 balm, minyak angin, panadol dan ubat selsema...alhamdulillah tak guna pun sbb diberi kesihatan yg baik2 sepanjang di sana....

ni hasil soping2 di myeongdong...aku soping pencuci muka, aloe verra gel, bb cuishion laneige, clay mask, mask, collogen cream.... yg syok nye tiap kedai yg masuk akan dpt free gift...kalo membeli lagi byk le free sample kite dpt....mcm2 sample aku dpt...ade yg aku tak sempat snap...


org ckp kalo gi korea wajib beli mask die..mmg murah n berbaloi..siap beli 1 pack yg ade 20mask  tu percuma lagi 1 pack yg ade 20 mask tu...kalo di kira2 1 keping mask tu jatuh rm4 laa duit kite....aku mmg kaki pakai mask ni, seminggu sekali pakai ... selalu beli stok kat guardian atau watson ..sekeping dlm rm5 atau rm6...


aku mmg cari mask innisfree ni...dpt beli sebundle dlm tu ade 30 keping... pastikan beli betul2 di kedai innesfree sebab mask ni ade yg fake jugak kat sane...so pastikan murah jgn sebarangan murah..sekali fake plak...mcm2 perisa ade dlm sebundle tu...tu buat aku geram...aku tak start pakai lagi yg...pakai yg dpt free2 tu dulu kasi abis...total aku bawak balik dari korea ari tu ade 80 mask hah....tu termasuk dgn yg dpt free lah...



ni pun antara yg harus cari kalo dah sampai korea..sebab harga berbeza sgt dgn kat sini....mask yg die buat dari lumpur volcanic pulau jeju katenyer....sapu je kat muke, tunggu kering pastu bilas...kdg2 ade jerawat aku tepek je kat bijik jerawat ..keluar pi kedai mcm tu ajek haahahahah...mcm eina azman selalu buat tu....ko bajet retiiissss...dah rupe bibik kot hahaahahah..harga lazada rm60-70...tapi harga kat korea dlm rm45 gitu....mask ni bagus sgt2 tu kecikkan pores...


ni pun antara bende wajib beli kalo kat korea.... byk kegunaan nie...kalo kene sunburn ke, luka terbakar ke....boh dlm peti ais, lepas tu sapu...sekejap dah okey....kalo tgk aloe verra soothing gel ni ade mcm2 brand kat sane...harga mengikut jumlah peratus aloe vera tu..kalo terra cari le yg 100% mcm aku dpt nieh...aku beli harga die 3600won atau duit kite rm14...gel ni aku pakai tiap2 mlm sebelum tdo...bagi lembab muke...pelik sgt sbb tak luak2 hahahahah ye laa besar sangat...


ni plak harga lazada.... bykkan beza die.....


sepanjang kat sane aku suke tgk org korea...muke dieorg bersih jek...bibir merah sweet2...tapi tak pakai lipstik..... rupenye dieorg pakai lips tint...so aku borong 5 ketul...beli dari due brand iaitu tony moly (aku lupe nak snap) dgn skinfoods nieh...beli due jenis ...gel dgn water...best pakai...


ni plak yg di beli di e landang mall tu...safety pin yg comel2....


beli bentuk butterfly, strawberry, dgn pearl ngan swaroski....


ni plak brooch2 yg aku beli...beli pair2 utk pakai kat kiri kanan bahu...aku amik yg jenis mcm ni je sbb aku tak pakai brooch besar2 sgt....ni pun tak pakai lagi2...dok gune safety pin tu jek ....yg besar beli 1 jek buat syarat...ikut napsu nak beli jek yg besar2 bentuk2 yg comel2 tu...tapi aku tau takkan pakai so takyah le membazir beli....beli mane yg betul2 nak pakai jek...


ole2 yg no 1 kene beli ialah sudu korea...byk aku borong sudu nie...mmg berat luggage semate2 datang dari sudu ni ajek hahaahahaha....



mcm2 jenis sudu ada ...harga bergantung pada corak, packaging die...yg dlm kotak n yg ade sarungnye lagi mahal lah ...ade yg set dengan chopstik, ade yg set dgn garfu...


penyepit kuku korea ni pun ole2 yg pemes traveler beli...aku beli paket2...1 paket 6000 won ade 10 nail clipper...ade jugak aku beli memo holder, fridge magnet, flag magnet, keychain dan lain2.....mcm aku ckp dlm entry lepas2 aku beli paket2 ..malas nak beli satu2 item tu...lagi murah beli paket2 gini....beli di airirang souviner shop di doota mall beli 10 free 1....

 memo holder sepeket ade 10 ketul dlm 7000won


mirror bookmark ni dpt free dari tokey kedai....dpt 5 ketul kot..sape nak bagi free2 kan...dah le lawooo..... tgh bace2 buku, leh picit jerawat sbb ade mirror sekali hahahaahah


ni hasil pemborongan di airirang souvunir shop di doota mall tuh....risau2 gak kalo boh dlm plastik beg jek...seb baik dpt beg kukuh gini.....

tshirt korea pun beli buat kenangan2...beli dlm 6 lai utk sendiri pakai ajek...3 helai beli di airirang doota mall....... 3 helai beli di market nangdaemun....


ni plak keje gile laki bini buat haahahahah...bawak balik banana uyu kahkahkah...berat luggage sebab sudu dgn banana uyu hahaahahah...beli banana uyu perase strawberry, honeydew dgn light...air minion tu pun tgh pemes kat korea mase aku pergi...dpt cari 1 jek...comel botol tu...kiteorg balut dgn baju2...alhamdulillah, touch down malaysia elok keadaannyer....dpt bagi adik beradik rase....kat sini ade jugak jual tapi dlm bentuk air kotak..terus terang cakap, rase mmg lain...yg dlm kotak tu mcm kuat rase pisangnye....tak sefresh dlm botol ni...ye laa yg dlm kotak tu maybe diubahsuai utk kesesuaian export import ke negara2 luar kan...


ole2 tuk sahabat2 terdekat....


utk bff aku....dieorg ni pi travel tak lupe nak bagi ole2 kat aku...so harus wajib ade bahagian dieorg...


ni plak utk cikgu kelas budak2 nie...ahahahahaha...dah 5 hari ponteng sekolah kan....


maka dengan ini, tutup lah tirai entry korea lieyalatif ekekeekekek...


panjang umur kite pi korea lagi....kalau ada tersalah info aku tulis sepanjang entry korea ni ahkak mohon ampun maaf ye....ye la ingat2 lupa ...dulu rajin pi travel catit2..skrang malas...main ingat jek hahahaaah....chill!!....xoxo!




klik utk bace kisah korea part 1
klik utk bace kisah korea part 2
klik utk bace kisah korea part 3
klik utk bace kisah korea part 4
klik utk bace kisah korea part 5
klik utk bace kisah korea part 6
klik utk bace kisah korea part 7
klik utk bace kisah korea part 8
klik utk bace kisah korea part 9




25 celoteh sahabat

wahhh !!! bahagia nyer sape jadi bff awak yer ;)
suka tengok entry nie, colourful dan dapat mencuci mate ngan hasil tangkapan kat Korea !

November 7, 2016 at 9:23 AM

wahhhh... best nye bace entry kak liya g korea.. nak sgt pegi...insyaallah de rzki nati..kak.. laneige bb cushion tu bape henggit?? review lah lagi skincare n kosmetik dari sana... tq kak!!

November 7, 2016 at 9:30 AM

Lieya!

Info sangat mantop dan padu. Mumtaz!!!! Tak tau pulak yg boleh pegi KTO tuh. Berbaloi sangat beli Brahims tuh kan? Beza harga. Memang untung Lieya beli banyak kat sana. :)

And harga2 brg2 kosmetik kat KOREA sangat murah kan compare kat MALAYSIA. Bagus..pembeli yang bijak gittew~~~

November 7, 2016 at 9:32 AM

Lieya..setiap episod tak pernah miss baca. menarik dan tertarik. nanti boleh tak nak contact lieya..nak tanya detail cost..plan nak g tahun depan. kot2 leh save bajet..

November 7, 2016 at 9:45 AM

waaaahhhh!seronoknyaaaaa.....
eh...tamat dah ke cter korea.....

November 7, 2016 at 10:26 AM
Anonymous

Lieya, lepas ni rindu la akak nak baca entry Korea lagi hihi sblm ni semua entry pun akak baca walaupun adakalanya hanya jadi silent reader. Kalau akak pun macam awak juga,suka redah sendiri..tercanggak2 sesat tu semua jadikan pengalaman kat tempat orang kan..haih bila nak dapat jejak kaki ke sana pulak ni

November 7, 2016 at 10:28 AM
Anonymous

wah bestnye xsbr plak kite puya turn hihi

November 7, 2016 at 10:35 AM

Ada masa tak kan ke sana lagi
Pergi tempat lain pulaklah Lieya
Tapi memang best walau macam kakak setakat membaca aje..

November 7, 2016 at 11:01 AM

nice entry with useful tips...
Thanks Lieya...

Arrghhh, how I wish to book the ticket now.. oppss,
kena renew passport dulu... huhuhu

November 7, 2016 at 11:15 AM

cantiklah sudu tu. makin gebulah kulit ko pasni tetiap minggu tepek mask korea je.. akupun suka angkut mask kalo gi watson. hehe

November 7, 2016 at 1:20 PM

Puas hati entry terakhir pasal Korea kali ni Lieya.. banyak info berguna yg Lieya kongsikan tentu berguna utk mereka yg bakal nak travel ke Korea. Macam akak ni baca la jugak.. tp nak pegi tu rasanya tak mungkin la kot.. hihihi.. ahkak tak mampu la dek non.. tumpang tengok entry Lieya je pun jadilah... tahniah Lieya sebab rajin berkongsi info..

November 7, 2016 at 1:30 PM

cool! ku punya entry perth pon tak abis lg. pg bln 3 ni da ujung taon x tertaip

November 7, 2016 at 1:50 PM

Weyyyy..
Dah habis ye entri korea ni..
Last entri byk info..
Sapa yg gi korea boleh lah jadi panduan...

Akak ni abad bila lah boleh gi korea..
Nak juga filing2 Winter Sonata hahaha 😆😆😀

November 7, 2016 at 2:08 PM

bestnya kak lieya!!!

November 7, 2016 at 3:28 PM

wahhhhh... mmg kene simpan ntry nih...
sgt bermanfaat n banyak ilmu kalau nk pi melancong ke korea...

brooch ngn safety pin dia mmg lawo2

November 7, 2016 at 3:54 PM

very2 good info.. info padat dan lengkap dengan gambar.. puas mata menjamu tiap gambar.. souvinir pun banyak choice.. kosmestik pun boleh rambang mata di buatnya.. adoi buat hati tak keruan jek rasa.. plg win susu pisang tu.. sempat ko borong ye.. ms abg din pergi last year dia beli 4 botol aje untuk akak rasa. hahaha kalini harus turn aku plak memborong sakan susu tu..

seronok baca kisah perjalanan lieyalatif & family ke korea.. Insyallah semoga ada rezeki dan peluang lagi berjalan di bumi Allah swt yang lain..

November 8, 2016 at 10:25 AM

Puas hati kita baca kisah travel ke korea lieya ni tau..
rasa mcm kita pom ada sekali g situ.. hahahha.. jadilah kan.. hihi

November 8, 2016 at 10:28 AM

akhirnya abess dah story korea nie..anyway mmg best...bab sopinx tu k.azue suka...memang berbaloi2 sopinx2 kat sana kann..murah...memang gigih laa cik abg lieya tu bwk balik banana uyu...banyak jugak tu...

November 8, 2016 at 10:59 AM

Fuhhh penuh peti ais dengan air tu. Hahah ! Bestnya travel tengok negara orang.

November 8, 2016 at 11:36 AM

Ayoooooo ....leceh jugak nak berjalan ni rupanya ye Lieya. Ni yg tak suka ni. Hakak malas nak buat preparation mcm tu. Tapi tulah pentingnya planning kalau nak bercuti oversea ni kan Lieya.
Dah....dah...hakak rujuk blog ko jerlah eso kalau ada rejekinya hihi....
Cantik jugak booch pin tu ek. Kan sini mcm tak ada je brooch mcm tu

November 9, 2016 at 1:20 PM

best ... aku jwbnye kena amik guide kot train sini pun tak pernah niak hahhaha

November 9, 2016 at 4:01 PM

bestnya...
eksited membacanya..
manalah tahu ter'ada rezeki nk kesana kan...
blh la refer info ni..
part shopim tu paling best..
wowww..murah beli direct brg kosmetik dia kt sana..

November 10, 2016 at 7:44 AM

bestnya sbb borong mask byk byk byk tu..
tak terbayangnya dpt mnjakan kulit muka dgn mask kan.. stok samoai next year. tu.hihihi

alhamdulillah
semoga family kak lieya latif makin murah aamiin

November 10, 2016 at 4:04 PM

ehmmmmm best.. best... entri Koreapun dah berakhir.. agaknyer tahun depan mana pulak perginyer!!!!

December 13, 2016 at 3:44 PM

Salam. Mcm mne akak lepas bwk liquuf dlm kuantiti byk? Share tips kak.tq

September 12, 2018 at 9:45 AM

Post a Comment

jangan malu jangan segan...silalah sila komen...anda akan saya jejaki....

 

Copyright © ~♥~ kembara chynta kami ~♥~. Designed by Whitey Mommy