Wednesday, February 27, 2019

Osaka Trip ~ 25 Nov. 2018 (Osaka Castle, Tempozan Giant Ferris Wheel, Legoland & Santa Maria Cruise)



Assalamualaikum...


bersambung kisah kami di hari ke 4 di bumi osaka.....hari ni plan kami akan menggunakan Osaka Amazing Pass (OAP)....OAP  ni adalah pass yg kite boleh gunakan utk explore osaka...naik train free, lepas tu boleh masuk tempat2 menarik di osaka (dpt diskaun atau pun free), restoren2 pun dpt less....tapi utk yg halal mcm tak byk ajek...kami beli 1 day pass ajek..maknenye pass ni boleh digunakan sehari ajek...korang boleh beli pass2 ni di web atau app KKday atau Klook Travel

arini kami plan nak piknik di park di area osaka castle....maka gigih le aku goreng cekodok dan buat nasi goreng....aku bawak cucur bilis adabi tu hahahaahh so goreng tu aje....nasi plak beli lebih semalam so aku goreng kan....tapi nasi jepun bile buat nasi goreng tekstur die jadi tak best...kite dah biase makan nasi goreng bederai2 kan...ni nasi goreng ko sticky2 hahahahah...tgk tu kicap manis kipas udang pun aku hangkutttttt hahaahahaha




cucur bilis adabi....dlm tu aku campur roti yg di racik2....tu korang nampak bancuhan cucur tu mcm beketul2 tu....aku kalo buat cucur mmg selalu letak roti atau nasi sikit....bagi gebus gebas lagi kononnyer hahahaahah




kebetulan plak hari kami nak round bandar2 osaka ni ...ade Osaka Run 2018...mase susun itinerary mmg dah alert ade event osaka run ni...tapi terpaksa gak di teruskan sbb kami dah kesuntukan mase....osaka run ni  acara tahunan yg besar, peserta dari seluruh dunia koo... kiteorg risau laa kalo ade jalan2 yg ditutupkan...tapi tu laa kalo dah name jepun tu jepun jugak laaa...sistematik dan on time care kerja dieorg....tak lame pun jalan tutup ...rezeki jugak kami dpt tgk pelepasan peserta2 osaka run 2018....


bunga2 tepi jalan fresh2...mcm bunga plastik je kaedahnyer....


ni area osaka castle...kami keluar station dan ke arah pintu belakang osaka castle....jumpe monumen kuda nie...lawo lak dgn pokok2 dah kuning2 ....



ececeh....



kami dpt tgk pelepasan acara osaka run 2018....gile ramai peserta.....


ni area belakang osaka castle....


alhamdulillah cuaca tak sesejuk hari2 sudah....tapi tetap sejuk laa untuk kulit org malaysia mcm aku ni hahhaahahah....



cun tak baju winter aku nie....laki aku beli kat jepun mase die kursus jica ari tu....eh bukan baju ni jek, semua baju2 yg aku ngan anak2 pakai utk trip osaka ni kebanyakannye laki aku beli kat jepun mase die kursus jica awal tahun 2018 ari tu....


berlatar belakangkan osaka castle...salah satu mercu tanda bandar osaka....tak sah le sampai osaka tapi tak bergambar kat sini  hehehehehe...kami tak masuk pun dlm...just lepak2 kat park depan tu dan bergambar jek....



kami....


mama with dobok2 kesayangan semua nie....mase ni umur eijaz 4 bulan...senyap ajek terkotak katik kene heret ke mane2....skrang dah 7 bulan..mak aiii lasak betul....nak pakai pampers mmg mencabar terpusing2 ....hahahaha


mcm poskad ajek latarbelakang tu kan....cantik!


kesayangan mama dan papa


tgk muke eijaz tu ..dah start jerit nak nenen hahaahahah



tuan punye blog...


dlm byk2 baju winter aku...yg ni aku paling suke gileeeeee....sbb walo pun kain die mcm nipis tapi cukup utk mengwarmkan aku bile cuace sejuk....lagi satu aku suke senang nak bf eijaz...dah jadi mcm nursing cover pun yeak...eijaz pun suke dok dlm ni....warm2 kot kan....


laki tuan punye blog....



lepas dah puas bergambar...kami gerak ke taman area osaka castle nie....cari port utk mini picnic....



bentang saprah, susun foods yg ade....nasi goreng ade, cucur ade, megi goreng ade, kek ade...


utk si dobok2 manje mama pun picnic jugak...tapi picnic dlm baju mama die hahahaahahah


telentang kekenyangan....


lepas tu kami gerak keluar cari station train....jumpe lg satu taman yg ramai org dok lepak2....


cantik dgn view daun2 pokok yg menguning.....



jumpe kerete bomba jepun....kecik comel ajek...


ni pun antara view yg lawa....tgk pokok2 kat belakang yg dah bertukar kaler tgu mase nak gugur tu.....


selepas turun naik train yg sepatutnye kami ke area Tempozan Giant Ferris Wheel....jumpe sweet potato yg dibakar fresh....ni kalo cuace sejuk2 mkn bende panas berasap2 mcm ni mmg asyeek...



erm pastu jumpe lagi mesin balls ni...kene paw lagi lee hahahaahah


deretan kedai2 kat sini jugak laa ade kedai makcik yg pandai gile ckp melayu jual keychain, fm, ole2 jepun yg murah2..... mmg pemes makcik nie...lega dpt jumpe kedai nie....so ape lagi borong laa siap2...mmg byk kami membeli kat sini...fm die murah2...mane nak dpt kedai kat jepun jual fm 100 yen seketul...payah woooo....dah le makcik ni pandai ckp melayu....ade aku letak kat ig story aku...



yeay dah sampai area ferris wheel nie...dayyan takut tu hahaahahaha...abis tu takkan nak tgl ko kat bawah kiteorg plak semua kat atas....dah jom naik same2 hahahaahah


kat area sini ade legoland, aquarium, ferris wheel...


cari barang tersembunyi....mane eijaz? hahahaha


disebabkan kami memegang OAP maka semua ni adalah free..sampai2 terus ajek q...tunjuk pass dan dieorg scan....


stroller pun leh diangkut sekali ye tuan puan hahahaah


meh selfie cepat...eijaz nak nenen dah tu hahahaahaha


5 of us...eijaz tgh menenen hahaahahaha



baru laa aku tau dayyan ni penggayat hahaahahah....die cuak dok atas ni...lagi2 bile dah tinggi...



nice view...



posing dalam takut2..


dah puas nyusu.... time utk menikmati panaroma osaka dari ferris wheel...


nampak tak kapal kat tepi kepale mia tu....haaa ptg kang kami nak naik tu plak ...yahuuu!!


ade laa dlm setgh jam kat ferris wheel...pastu kami masuk ke dalam....mase utk budak2 enjoy main kat legoland....kat legoland lame kami lepak....masuk sini pun free sbb gune OAP tadi tu....


bagi can anak2 happy kat sini lak....


mia, dayyan, jaja dan emily....


get ready utk tgk 4d movie....


semua masuk dlm legoland...aku je tak masuk....sbb aku nak jumpe kawan same2 belajar uitm dulu...nak lepak borak2 dgn die....


budak ni mmg dah aim nak lego ...same je pun lego yg ade kat malaysia dgn kat jepun ni....nak jugak beli kat sini ...jenuh nak packing bawak balik kang....mujur tak beli yg besar2 tuh ..


lanun dayyan!


best dlm ni..mcm2 game ade....ralit budak2 ni main...


dayyan ckp best!


masing2 khusyuk haaa...


dueorg ni pun same paw set lego gak...mujur kecik2 aje hahaahah


dayyan mmg hidup lee kalo dpt dok dlm ni ....die peminat lego....


mase trip gi osaka ni, eijaz baru 3bulan nak masuk 4 bulan...die baru dpt akal tangan die....kelako tgk...dok ralit betul tenung  n main dgn tangan sendiri....hahaahahah



bile tgk mak die gelak2 sbb kelako tgk budak jakun obses dgn tgn sendiri, terus stop tenung tangan pastu tenung aku plak hahaahah....ape ke hal mak aku ni gelak beriye  hahaha...



sepanjang yg lain2 berjam2 dlm legoland tu, aku dok kat luar nie  laaaa...borak2 dgn coursemate aku zaman uitm shah alam dulu.... rezeki die, lepas abis belajar, kawin terus ikut laki dok jepun...dah jadi warga negara jepun pun dieorg nie....anak2 pun dah mcm anak jepun...tq alang sudi dtg jumpe lieya....



anak2 alang ni suke sgt2 dgn baby...sampai2 je salam aku terus kejar main dgn eijaz....hahahah bertuah eijaz dpt bbsitter jepun arini...cong ceng cong ceng ckp jepun ajek anak2 alang nie....aku ckp bm dgn dieorg mcm ayam dgn itik dah....ade bende dieorg paham...mane yg tak paham aku google trasnlate laa hahaahahaha....bertuah korang anak2 dok jepun....semua best2...takyah le balik for goods kat malaysia...serabut sini hahahaah....




ni maryam...tapi panggil cik yam....petah mcm murai....muke mmg jepun abis ....lepas tu, kami say goodbye lepas borak2, pass barang dari malaysia aku bawak utk alang....happy die..yelaa dok perantauan kan, dpt brg2 rare dari malaysia mcm maggie asam laksa ke kopi hang tuah ke mau tak hepi.....lepas tu kami semua gerak ke area kapal santa maria...nak naik kapal plak....


harris with bb eijaz....


haa ni pun wajib naik kalo dah kat area tempozan nie....kapal santa maria...free jugak sbb gune OAP tu....


tu kapal kat belakang tu sedang menanti penumpang2 utk di bawa belayar...


q ok laa..tak panjang sgt...


kapal santa maria...



cantik view mase belayar...sbb dah nak sunset....


teropong anak bulan puase kot kikikiki


besar kapal nie....terpulang le nak dok atas, bawah....


posing dgn meriam olok2 hahaahah...ni kalo pakai topi lanun tadi baru kene dayyan oii!



aduhh...yg ni tak abis2 posing ala2 hero remaja...hahahaah


eijaz mmg dlm kelubung aku je laaa...sejuk ko mase belayar nie...syok le die membuta....


budak2 ni tak dok diam....atas bawah semua pergi....1 kapal pi explore....



haa tu ferris wheel yg kami naik tadi....


cantik cahaye mase nie....oren2 di remang2 senja gitu....



mmg cantik view mase nie....


lame gak belayar ....ade dlm sejam kot...puas ati le...


turun2 bergambar dgn maskot kapal santa maria....muke ganster tapi gemuk plak maskot nie..hahaahahah


pastu kami nak gerak balik ....masuk siang area tempozan, balik malam dah hahaahaha....tapi sukeeee..sbb view malam lawooooo gilerrrrrrr.....ko hadooo ikan jerung melekat kat dinding hahaahaha....


rasenye ni aquarium...best gak ni org kate tapi yg ni tak free gune OAP tu...kene bayar ....


papa with eijaz with jerung melekat didinding haahahah


cantik area luar nie.... replika berlampu2 koooo....


lepas keluar area tempozan tu...kami berjalan le ke station train yg berdekatan....cantik osaka ni waktu malam....dahle bersih, pokok2 pun berlampu2....


ralit si kecik ni layan lampu2....


mcm biase..turun train, terus jalan ke apartment....sebelum naik apartment, singgah super tamade..beli barang basah sikit utk masak simple....aku bekenan dgn tomato nie...fresh n manis gileee...ralit dok meratah ...malam tu menu simple2 jugak....gambar makan takde sbb ade anak kecik ni buat keje mcm lipas kudung...sempat aku snap..tak sempat aku dah bedal le tu perut lapooo hahahaahah...
okey! jumpe next entry yuolllsssss!!




**dah nak seminggu batuk kong keng ni....dgn musim panas nye...fuhhhhh....










4 celoteh sahabat

lama tul nk nunggu ko siapkan sambungan trip osaka nih... tertunggu aku

bestnya siap msk mcm2... lagi puas yek msk n mkn sama2... bunga2 tu mmg nampak cam bunga plastik, meriah mcm2 ada...

February 27, 2019 at 10:00 AM

Betul cantik2 semua gambar kat sini..bertuah betul semua dapat pergi berjalan kan...

February 27, 2019 at 10:13 AM

semua gambar cantik²...

February 27, 2019 at 12:48 PM

Very efficiently written information. Places you need to visit in 2019. ... Upgrade your travel photos with these lightweight cameras that pack a punch ... Enjoy the world's best places to travel with Things to do.

October 30, 2019 at 6:19 PM

Post a Comment

jangan malu jangan segan...silalah sila komen...anda akan saya jejaki....

 

Copyright © ~♥~ kembara chynta kami ~♥~. Designed by Whitey Mommy