Wednesday, April 10, 2019

roti canai kejung goreng....



Assalamualaikum semua!!


tapau roti canai byk...sudahnye x abis...nak buang sayang so simpan dlm esbok dgn impian bile2 lapo leh reheat balik....sudahnye kejung2 dlm peti ais...ehh jgn dibuang...meh try resepi sempoi nie.... anak suke2, bapak anak suke hahahaha...

*
*
*
*
*
*
*
*
V

bahan-bahannye.... 

watak utama : roti canai keras kejung dr esbok yg tak abis tuh..
watak tambahan : bahan tumisan (bawang putih, bawang merah, cili api dihiris2)
watak tempelan : sayuran2, sosej atau daging burger dihiris, telur 

cara-caranye.....

hiris2 roti canai keras ko tu sesuke ati ko...aku suke hiris2 mcm kat bawah tu..feeling2 mcm makan kuew tiow ajek....lepas tu rendam roti canai keras kejung tu dgn fresh milk...agak2 laa jgn sampai banjir sakan..cukup sekadar utk melembutkan roti canai tadi ajek (gambar step by step masak takde sebab mase tu aku videokan dlm igstory aku huhuhu)

panaskan minyak masak secukupnye, tumis bahan tumisan sampai naik bau ....campak segale sosej ke daging burger ke fishball ke fishcake ke ....lepas tu masukkan sayuran, pecah telur...dah cantik bahan2 tu, tuang roti canai ko tadi....goreng sampai lee die garing sikit ...perasakan dgn bahan perasa.....




tadaaaaaaaaaaaaaa...siappp!!!...




creeetkan sos dengan mayonis, makan panas2....sedap baq hangggggg!!! hahahahaha
okey..cube jgn tak cube...roti canai keras kejung tu jgn di buang...membazir amalan syaitoon uolsss mih mih mih....




**tak kurang sebulan lagi kite nak berpuase bulan ramadhan...haa yg tak ganti lagi tu jgn buat deeekkk ganti last minit tauuu....aku ni dah 2 tahun puase penuh....2017 puase penuh sebab aku on lucrin utk stopkan period sbb kes fibroid aku tu, 2018 puase penuh sebab pregnant kan eijaz...hope tahun ni puase penuh jugak sbb aku fully breastfeed mmg tak period2 lagi ni....amin









7 celoteh sahabat

kat dalam esbok pon ade roti ..tapi roti nan... pon boleh laaa ... memang dah kejung .. petang nie nak try laaa ... rasa semua bahan sampingan semua ade;)
tq lieya for your recepi ;)

April 10, 2019 at 9:59 AM

yela kan...x terfikir pulak nieyl akk..huhuhu...
selalunya dah kejung tu...mmg ke tong jela jawabnya...
idea yg bags ni...boleh gunaa..elakkan pembaziran

April 10, 2019 at 10:12 AM

wahhhh compom sedap tuh... syg tu nk dibuang kan... kalu biasa kt umah aku buat roti tampal je lieya... pasni blh tryla buat gaya gini...

selamat la ko yek, 2 tahun puasa penuh

April 10, 2019 at 1:29 PM

woaah ni rare ni. nampak pun macam kuey teow mesti orang tatau tu roti canai =)

April 10, 2019 at 2:12 PM

amboi resepi ko... akak ada roti canai frozen... boleh la buat nanti... hahahaha

April 10, 2019 at 4:51 PM

Kreatif jugak tu kak. Memang bagus untuk elak dari pembaziran. :)

Psst: Saya baru follow sini. Salam kenal. ;)

April 10, 2019 at 8:11 PM

Menarik.. Kira macam roti canai ni goreng versi macam mee goreng la ye.kami ni klu makan jarang tak habis.. Perut jenis besar2 semua. Hahaha

April 13, 2019 at 10:43 PM

Post a Comment

jangan malu jangan segan...silalah sila komen...anda akan saya jejaki....

 

Copyright © ~♥~ kembara chynta kami ~♥~. Designed by Whitey Mommy