Wednesday, September 4, 2019

alkisah jjcm kuantan, pahang



Assalamualaikum semua!


mcm biase..tenggelam timbul tenggelam timbul update blog hahahaha....bukan takat bersawang tapi udah berlumut2 blog aku nie...tp kalo citer2 best aku kasi update laa sbb tu kenangan gak utk aku nak bace esok2 haahahah....arini nak citer pasal kami ke kuantan...yg benornye ikut en laki pi keroje sambil2 tu pi jjcm lee sekali kheeeennnnn..... moh le layan citer sambil nengok gambar...baru syiok n fefeeling2 sikit...

*
*
*
*
*
*
*
V

kami bertolak ari sabtu 24 ogos .... gigih bekpes light2 je kat umah sebab nak simpan perut makan kat lemang to ki tuh....



budak dpt kaki ni skrang eksen...dok berjalan ajeee keje die...baju eijaz pakai tu warisan abg dayyan punye wehhh hahahaah...seluar jeans tu je baru.... dasatkan...elok lagi haaaa... mmg dpt barang second hand aje dak eijaz ni hahaahah...nasib ko le dik!


nah! korang tgk sendiri....hahaha..lain betul eijaz dgn dayyan nie...bace komen sorang2 terhibur aku....eijaz muke ganas2 ...dayyan manja2 gitu....


mama with eijaz anje2....



utk dak anje2 tu siap2 bawak bekal nasi lembik die....suap sepanjang dlm perjalanan....bagi perut kenyang2 baru behave sikit...


pit stop pertama kami di lemang to' ki.... pes time jejak kaki kat sini sebenarnye..blur2 gak mule2 camne nak order...ooo rupenye byk station/kaunter...so kalo order lemang pi le kaunter lemang, nak nasi berlauk pi le kat area nasi berlauk...nak abc ke cendol ke pi le kaunter abc.... 


maka ini le yg kami order...papa ngan jaja nak mkn nasi...yg lain2 tak mo nasi...so aku order lemang rendang daging 2, lemang rendang ayam 1, ayam bakar 2..otak2 pun ade kat sini..kambing bakar pun ade....


 lemang die mmg sedap...lembut...rendang pun mantap..pedas2...daging pun lembut...cume aku frust mane kepale lemanggg hahahaahah..tak abis2 dgn kepala lemang nye...

 ayam bakar okey...level biase2..sbb aku selalu buat bbq..ayam bakar aku lg power pd tekak aku hahahaahah....air asam die pun okey...cume takleh lawan air asam ikan bakar pak din kat tanglin tuu...


uniknyer meja makan kat sini.... mengimbau kenangan betul lah sbb ni dari mesin jahit lama...mesin jahit gune kaki tu....skrang kan mesin jahit main tekan motor aje....


 berapa ratus batang laa depa bakar lemang dlm sehari agaknye... tp mmg pro laa yg kerja jaga api lemang nie..lemangnye elok cantik takde berkerak pun....masak sekate, lembut dari luar sampai dalam...mmg terbaik lah!


kami bagi 4 bintang dari 5 bintang...yeah!!


 dah alang2 cemar duli ke bentong, kami pi pekena durian bentong....harga mmg ade beza laa..bentong punye murah sikit...tapi rase takde beza...tetap power....kenyang mkn lemang pun tetap boleh sumbat durian...rase nak meletop perut hahaahaah..bab durian takde bintang sbb mkn mmg berbintang2 mate sedapppp hahahaha


lepas dah sampai kuantan....check in hotel semua...refreshing n siap2 jamak...kami ke lokasi jjcm seterusnya.....ke warung pok su mok su.....aku dari dulu mmg teringin betul nak makan celup2 tepung nie...hajat di hati nak sgt celup tepung terengganu tu....tapi takpe tu next time kite lajak ke terengganu.... rezeki kami agaknye...org mmg ramai, tapi ade meja kosong 1, udang sotong celup tepung pun ade lagi panas2 baru angkat....udang kami repeat 2 kali, sotong pun same....cume otak2 die je aku pelik...udah le amik byk, nak letak balik mcm tak proper hahahahah...aku biase mkn otak2 mcm otak2 johor tu....tp yg ni isi ikan seketul pastu ade kelape2....agak pelik le disitu....huhuhu ... up kat igstory, follower org pahang suruh aku try warung mok na jugak....warung pok su mok su aku bagi 3 bintang....


kami menginap di hotel riverside boutique kuantan utk sehari....booking kat agoda ajek...so far semua okey...sarapan ala carte takde buffet...tapi okey ajek...kang lunch nak pi jjcm lagi....


tuan putera suke le kalo org ulit die sapu lotion kikikiki...


lepas check out hotel riverside boutique kami gerak ke destinasi jjcm seterusnya...aduh harmoninyer tgk meja mcm ni....ngencis ailiyoooo hahahaha....kami ke restoren mabiq...nak pekena pais patin ngan  patin tempoyak....


dlm list jjcm aku nak pi try kat restoren jaman tory...tapi tutup dlm 4 ke 5 hari jugak....tu kami ke restoren mabiq....up kat igstory makan di mabiq, ade follower bagitau restoren ni di kendalikan oleh anak2 tahfiz...dimane dana pusat tahfiz adalah dari perniagaan restoren ni...baguskan...pandai dema cari pendapatan sendiri...ni aku ade copy sejarah restoren mabiq...jd aku rase baik lee kite2 ni pi bantu mereka dgn mkn di sana...

MABIQ bermaksud Maahad Bahasa dan Ilmu al-Quran. Ia sebuah sekolah tahfiz kebajikan untuk anak yatim dan fakir miskin. Didirikan oleh Ust Jamaluddin di atas tanahnya sendiri seluas setengah ekar di Kampung Peramu, Tg Lumpur dan di sinilah juga Restoran MABIQ dibina. Asalnya restoran MABIQ adalah dewan makan pelajar tahfiz MABIQ. Oleh kerana maahad ini adalah maahad tahfiz persendirian yang bergantung penuh pada sedekah orang ramai bagi menampung makan, minum dan pendidikan pelajar yang belajar di Mahad ini, maka restoran ini dibuka kepada orang ramai. Pada tarikh 1 Jan 2010 secara rasminya Restoran MABIQ memulakan operasi yang mana 100 % keuntungan adalah untuk pembanggunan dan pendidikan maahad. Ust Jamaluddin yang berasal dari Kg Bukit Genting, Jerantut Pahang telah memperkenalkan juadah masakan turun temurun dari Pahang terutamanya paeh patin, sambal hitam dan daging salai lemak yang mana ia telah menjadi menu utama Restoran Mabiq.

 patin tempoyak die cukup rase betul...pedas, manis, masamnyer....mmg terbaik!


 pais patin plak jgn ckp..mmg killer menu kat sini....pantang letak atas tray, licin terus...yg tapau nye...yg mkn kat situ nye....pastu ade jugak follower aku bgtau...patin2 yg di masak akan di puasekan 2 hari...pais patin badan rm10, ekor dan kepala rm11...pada aku sgt berpatutan...


aku tak tau le kenape tapi semua yg aku mkn sedap kat sini...sampai ke budu pun aku rase lain mcm sedapnye...kat mabiq aku bagi 5 bintang ...full markah gituuuu hahaha



destinasi seterusnye ke kula cakes...pekena signature cake kat situ...mango cheesecake...


kami pi weekend so q agak mencabar keimanan jugak laaa...hahaha...aku sampai tak paham..beli kek je pun patut laju le sikit handle customer...tpi nak cube punye pasal gigih le jugak q...


tapi kami tapau jek..nak mkn kat hotel kang...perut full lagi kooo mencekik patin tadi hahahaahha....


aku tapau mango cheesecake 3, pavlova 1, choc moist cake 1, red velvet cake 1 dan creme brulee...


pada aku le kannnnn.....tapi ni tekak aku leee... rase kek nye biase2 jek...mcm kite mkn kek secret recipe tu...sedap mmg sedap...tapi mcm... aiyooo aku beratur lame semate2 kek nie jeeee... mcm tak berbaloi laaa...tapi dah kate masuk dlm list jjcm aku nak try kan maka laki aku sile bertabah tunggu kat keter hahahaahahahaha....dlm sejarah pemberaturan aku,  ini  kali ke due aku kene beratur lame, kali pertama masa zaman2 gile tudung fareeda kahkahkah....at least dah rase...org sebut2 tu aku dah makan....kat kula cakes aku bagi 3 bintang....


lepas check in zenith kuantan...maka bermula laa aktiviti mengaktifkan insang2 anak2 aku yg dah lame tak aktif hahahaha....


kolam berkonsep infinity kat zenith ni...


cuaca cun petang tu....maka boleh le bermandi manda dgn amannyer...mak ko yg tunggu tepi ni berkicap ketiak panas hahahahaha....tak logik betul lokasi pool die...facing matahari...jenuh aku tarik kerusi meja cari port sorok tepi tiang hahahaah



ini budak..mule2 dok tepi ajek celup2 kaki...pastu same terjun ...


kegembiraan terpancar di wajah hahaahahah...pes time dpt mandi swimming pool...esok tu badan merah2...alamak! ni sebijik mcm dayyan mase baby2 dulu...kalah dgn klorin swimming pool...eijaz ni mcm dayyan ade light2 ekzema...


kesayangan mama n papa yg byk songeh...sorang2 ade peel nyee hahaha


yg untungnye budak nie leee...si manje ucuk2..semua layan die mcm putera raja hahaha


zenith kuantan ade kids room...so aku byk bawak budak2 lepak sini selain berendam kat swimming pool....leh tgk movie...leh main toys yg ade...kakak2 dah beso layan wifi laju ajek laaa...


selain dah dpt kaki...byk mulut gak nie...kuat membebel tapi tak tau butir bicara haahahah



port aku lak kat sofa tepi tu...membuta layan mata sementara tgu budak2 ni dah boring nak naik bilik hahaahaha...zenith kuantan ni dekat sgt2 dengan east coast mall ....jalan kaki 3 minit jek...boring2 kiteorg lepak jalan2 sane ...


suruh main acah2 je pun die pi rase betul2 hahahaha


budak2 kalo pi hotel ape bende yg dieorg suke kebek? tak telefon...peti ais...takpe2 mak ko bagi can...kalo sepah2 pun takpe sbb bukan kat umah hahahaha....keje die keluarkan pastu susun balik botol2 air dari mini bar tu...sambil tu mak die suapkan yogurt calsium tuh....


sepanjang aku stay kat zenith 3 hari 2 mlm tu....ade 2 mlm hujan .... best betul ... order cod tauhu bergedil....layan time hujan2 dgn secawan coffee..fuhhh asyekkkk sungguh!...aku main search dlm fb delivery food kuantan... jumpe cod tauhu bergedil..terus wasap2 n anta depan lobi hotel...sedap sampai eijaz pun boleh bedal ..cume kuah kicap ajek yg x berape...aku suke kuah kicap combination tekstur mcm sos dan sambal kicap...tu baru power....


budak ni plak buat hal gatal2 kepale lepas mandi swimming pool ..ekzema die dah nak muncul le tuh


cari barber shop...kasi gunting rambut budak sorang nie....ingatkan nak simpan panjang buat ala2 rambut mushroom mcm dayyan dulu....tapi memandangkan eijaz ni rambut die halus2...lupe kan jek laa niat tu...potong ajek laa jadi rambut jantan sejati hahaahaha


elok plak die bantai membuta time potong rambut hahaahaha...




rambut baru...haa baru nampak muke chubby tuh hahaahah....senang nak sapu cream lotion bile rambut dah pendek nie....hilang gatal2nye...


ade follower suruh try boba dari tea prince....okey kite kasi try...sedappp!! cod depan hotel terus...

 destinasi jjcm seterusnye sebelum balik putrajaya ialah ke warung mokna... ni pun follower bagitau suruh try mok na plak... ehhh tak ramai org koooo...goreng2 pun byk lagi n panas2..ye laa mase tu dlm pukul 3 lebih mcm tu...org baru lepas lunch pastu weekdays plak...


ehh sotong kat sini besar2....lagi best...udang pun same besar2...otak2 aku tak berani nak ambil dah hahaahahaha

maka ini lah pilihan kami.... udang tu 2 kali refill sbb fresh n besar2...puas mkn...


sos pencicah die pun sedap....


aku amik jugak nasi dagang, ketupat sotong...nak order laksam jugak tapi semua kenyang...kang aku jugak terkulat2 kene abiskan....dah le nasi dagang aku mkn sorang2 semua tak mo ...gile dieorg ni bende sedapppp tak mo cuba hahaahahaha...tgk mak ko semua bedal..babat dah berayun2 bg warning pun buat tak tau ajek....hahaha


budak ni pun same sebok mkn keropok leko ...tak padan gigi pun tak penuh hahahaah


ketupat sotong die sedap gileee...seketul ni rm6...nasi dagang pun gilee sedapppp....beza tul dgn nasi dagang yg aku mkn kat putrajaya ni huhuhuhu...gulai ikan die sedap gilerrrr...


sedap, lazat, terbaiikkkk...aku bagi 5 bintang full mark....cume kalo air tu gelas besor sikit baru syiok hahahaahah...
maka hati tenang, perut kenyang...puas ati jjcm kuantan kali ni..tak sempat pi jaman tory jek sbb tutup ...takpa2..ade mase kami cemar duli pi kuantan lagi hahahaahah..... yg pasti jgn sesekali berani pijak penimbang bile balik bercuti jjcm...menangis tak berlagu kooo kanggggg hahahahaha




** hope pasni ade rezeki pi jjcm ke belah2 pantai timur...terengganu, kelantan tunggu aku datang...cewah!!!






5 celoteh sahabat

Wah!! Dua minggu lagi nak ke Kuantan ni. Nak cuba MABIQ tu nanti la. TQ for sharing!!

September 4, 2019 at 5:01 PM

Assalamualaikum..

Salam ukwah dari saya untuk anda..

Jom follow blog saya iya seo dan

saya sudah follow blog anda #734

Tinggalkan komen dan saya akan cuba membalas komen anda..

Saya akan berusaha membalas kunjungan anda jika berkesempatan..

Komen yang baik2 sahaja ye..

Semoga ikatan ukhwah kita akan berterusan..

Terima kasih sekali lagi..ya

September 9, 2019 at 2:52 AM

Ya rabbi..dia pi bercuti smata2 nak JJCM..alahai..ni yang along lomah ni..kena pi jugak la nanti ni...

September 24, 2019 at 2:43 PM

Kuantan dah sampai ;) tapi lom makan macam -macam kat Kuantan lagi ... kena pi lagi nampak nyer

October 10, 2019 at 1:36 PM

I would like to say that this blog really convinced me to do it! Thanks, very good post. Pikdo is an Instagram Online Viewer that you can easily browse users, location, followers, hashtags, popular contents, statistics and much more. ...

October 25, 2019 at 3:31 PM

Post a Comment

jangan malu jangan segan...silalah sila komen...anda akan saya jejaki....

 

Copyright © ~♥~ kembara chynta kami ~♥~. Designed by Whitey Mommy