Wednesday, November 13, 2013

Langkawi 2013 ~ day 2 [mangrove tour]

yeyeah!! mari2 ahkak cite tuk ari kedua plak....ari kedua ni kiteorg pi mangrove tour dan jalan2 kat underwater world.....utk mangrove tour ni first time aku pegi, underwater world ni aku dah masuk 2 kali .....meh layan pic sambil aku cite2 yeak...eh ade sape2 puase arini ...aku in sha Allah arini dan esok puasa asyura....

V

pagi kul 7 lebih kiteorg dah turun ke cafe hotel....makanan kat hotel ni biase2 jek...tak viarety pun...balik2 bende yg same jek....tapi okey le kan...sbb parking depan2 lobi tu aku suke...sian mak abah aku nak berjalan jauh2 kang....tp dayyan suke betul bubur kat sini, due mangkuk kecik tu leh licin die sebat ....

bergambor sat sebelum naik keter....mak abah aku ikutkan ajek peel anak suke bergambor ni kakakaakakak

kul 9 kiteorg dah terpacak kat jetty....kiteorg amik pakej mangrove tour dgn Alif - 0174304800...kiteorg amik 3hours RM250...kiteorg sewa satu bot terus..senang family2 je semua tak campur2 org.....pakej 3hours ni merangkumi :
Bat Cave
Fish Farm
Eagle Feeding
Mangrove Sightseeing
Crocodile Cave
Open Sea (Andaman Sea)
Icon Kilim Geoforest Park
Swimming At The Island Beach

view die subhanallah cantik sgt!...mmg rugi kalo gi langkawi tak pi mangrove tour nieh...

dayyan kalo cuak mule laa gigit kuku....erm perangai sebijik kak mija die suke gigit kuku....

masuk gua kelawar ni lawak....lawak sebab semua penakot kecuali laki aku ngan bapak aku lah hahahaahahaha....mia lagi kelako, keluar dari gua ayat die "geli perut mia masuk gua gelap ni mama" kakakaka....geli tu maksudnye kecut perut la tu kakakaakakak

nyaman jek suasana....

lepas abis masuk gua kelawar, kene masuk lagi ikut yg belakang aku tu...tapi tahap kene bongkok laa plak...tak berani aku...patah balik ikut jalan masuk tadi kakaakakakaak

pastu kene pakai life jacket sebab boat akan di spead laju...nak pi fish farm..yeay!!
dayyan tu papa peluk mase boat laju....

damia bikin kecoh kate ade buaye...ko ni mia tak agak2 laaaa....riuh satu boat kakakaakakak... bikin malu org putrajaya jek ko ni mia!

haa ni le fish farm tuh....tak sabo aku  nak jumpe si fatty yg glemer tuh...

kiteorg family pertama yg sampai pagi tuh....oh yeak, kiteorg jugak laa family pertama yg merasmikan boat mangrove pagi tu....

haa tu le si fatty tu...pari yg jinak....tapi jinak le ko camne pun...mmg jgn harap le aku nak sentuh...hoi takut hoi hahaahahaah.....laki aku jek berani.....

kat sini nanti die tunjuk pari jinak, ikan yu, siput besar, belangkas.....

gigil2 aku snap gambo mia pegang belangkas nie...bukannye ape, aku tau die tu pun takut, kang belangkas tu menggeliat abis die campak kat aku yg tgh dok depan dia snap gambo ni kakaakakakak

nampak boat kat belakang tu....byk gak tersadai kat sini....owner die semua mat saleh...rileks jek parking boat kat sini....tahun2 depan ke tak pun lagi 2-3 tahun ke dtg balik main boat ni balik.....fuh org kayo kan....

paksa budak tu amik gambar kiteorg plak kakakaakak

pastu perjalanan diteruskan nak pi tgk eagle feeding....wahh excited ni tgk helang makan....

aku tak bawak kamera sbb malas...so snap jek laaa pakai iphone aku nieh.....nanti, owner boat akan jirus sebekas kulit ayam...pastu dieorg akan main2kan enjin boat...mcm nak panggil helang2 ni laaa....pergghh bersusun dieorg dtg.....kagum aku...punye laa dah biase kene bagi makan kan....

lame gak lepak kat sini sbb dayyan suke tgk.... ade 3 jenis helang aku kenal sepanjang eagle feeding nieh....budak boat kiteorg ni pun bagus rajin terangkan segala hal.....

pastu jalan2 area laut nie....tgk batu bentuk kasut, bentuk baby, masuk gua buaye...tapi malas nak letak pic kat sini....kat fb aku letak ler....

last sekali kami pi teluk mempelam....layan budak2 ni mandi pantai...boat tinggalkan kami sejam kat sini...hah mandi le puas2....so ini le destinasi terakhir mangrove kami....kalo korang suke leh amik yg pakej lunch sekali...tapi kami malas ....

kami mandi kat teluk mempelam....

yg mandi budak2 ni ngan papa dieorg jek...aku malas le nak basah2 ni.....kat teluk mempelam ni ade air gunung yg mengalir kat area hutan .... budak2 ni pas  mandi kat pantai, sambung bilas badan kat kolam air gunung plak....sejuk jek airnyer....tp scary gak sebab kiteorg bertujuh je kat sini....kalo ade rimau ke lion ke abis kiteorg huhuhuhuhu

kiteorg start mangrove tour kul 9.30...sampai balik jetty dlm pukul 12..... di saat matahari tgh mencanak tu kami dah selamat sampai jetty...lega sgt....

tu le kisah dan pengalaman aku join mangrove tour nie....kisah kat underwater world esok2 le aku up...sengkak plak gambo2 byk2 nieh kan....

*keek during mangrove tour*

44 celoteh sahabat

puas hati kannn Lieya dpt jln dari satu tmpt ke satu tempat.. dapat plak tgk pemandangan cantik2..

November 13, 2013 at 9:11 AM

Waaahhhhh.. nampak menarik sgt pakej nih.
lengkap semua xtvt yang sesuai utk 1 famili.
kalo zura ade rezeki pergi sana, nak carik pakej yang macam nih jugak.
boleh refer kat n3 Lieya nih esok2.
Thanks~

Nak baca citer lagiiiii.

November 13, 2013 at 9:21 AM

paling suka g langkawi buat mangrove ni
kty pun lebih suka sewa je bot tu sekali terus ..satu family..mmg besh..
g langkawi tak buat mangrove rugi ..

kty amik ngn pak ali .

November 13, 2013 at 9:22 AM

Wow seronoknya lieya..Ni yang macam nak ke langkawi lagi ni..

November 13, 2013 at 9:36 AM

waa bestnyer lieya...dulu pergi langkawi time uwais kecik lagi...ni yang teringin nk ke Langkawi ni...suka tengok mieyamieja tu pakai baju semua sedondon comey..bestkan bercuti ngan family gini...anak2 yang paling ceria...

November 13, 2013 at 9:57 AM

hah, elok sangat la ko pegi tempat ni noks sebab bulan satu tahun depan aku bawak family bercuti kat langkawi lagik. b4 ni aku dah island hopping, takkan aku nak bawak family terutama bapak aku yang baru buat bypass tu island hopping plak kan. so aku ade terpk nk pegi mangrove tour ni. cantek la beb, bleh aku buat rujukkan nnt, tengkiu noks.. sayang ko dalam2

November 13, 2013 at 10:02 AM

Wow..mmg best sgt lieya..klu pegi sana nti nk ambkla pakej mangrove ni

November 13, 2013 at 10:09 AM

enjoy giler aku baca entry ko ni!

boleh rasa setiap aktiviti yg korang buat..seram sejuk aku tgk si mia pegang belangkas tu..aku pun penakut jugak..buatnya tetiba belangkas tu mengeliat mmg ku campak aje hhhhaaaaaaaaaaaaaaa..

senang begini kan..hari pertama shopping, hari kedua sightseeing :)

November 13, 2013 at 10:10 AM

yang ni akak tak pi.. suami akak tak berkenan katanya anak2 kecik lagi ha... ha... padahal dayyan kecikpun dah lepas... tuler suami akak semuapun dia nak fikirkan... takperler ada harapanler nak gi lagi langkawi alasan tak ke sini lagi..

November 13, 2013 at 10:14 AM

wah...mcm best pulak nak ke langkawi...puas hati....sewa bot 1 family je semua.....

November 13, 2013 at 10:16 AM

bagus lieya bagus..leh aku jadikan panduan aku nk pegi nanti..hihi

November 13, 2013 at 10:21 AM

Best tmpt2 ni...tp pgi haritu x guna package ni la.. Pg kat kilim tu...dgn msuk gua kelawar tu je...adoiii...tgk gmbar ni...rsa cam nak melayang g langkawi je. . Huhuhu....

November 13, 2013 at 10:26 AM

syok le cuti2 camni..harga pakej tu tuk sorang ke sumer skali lieya??kalo sorang cam mahal la tapi kalu sumer kira murah sesangat dah tu..
brani plak mia pegang belangkas tu..

November 13, 2013 at 10:50 AM

sronoknya...
baru sempat khatan day 1 n 2 ari ni...
tgk pic lieya.. alahaii jelesnyerrr...
badan cantik :P

bila plak nk smpi sana.. last p last year.. :)

November 13, 2013 at 11:02 AM

these mangrove tour and fish farm visits look very fun yet informative and educational for everyone.
tentu mia mija appreciate it a lot and boleh open story masa kat sekolah.

November 13, 2013 at 11:04 AM

2 kali jer pernah g langkawi..huhuhu...yg tak bleh blah masa pegi kali kedua tu..kami lebih kurang 14 org masuk gua kelawar dah waktu maghrib sis...sampai balik ke jeti hari dah gelap...amik ko..tu lah berbincang nak buat mangrove ni dah last minute...tp berbaloi la...

November 13, 2013 at 11:08 AM

syoknyer lieya...
woowwwww...terpegun dgn keindahan dia...

haha..ayat mia tu kalakor la.. "geli perut" hik..hik..
sama cam asya r.aritu sebut ayat "cam sedih nak nangis..refer pda sebak n terharu" hehe

November 13, 2013 at 11:10 AM

wang seronoknya.. akak insha allah klu pergi langkawi.. nak join mangrove ni jugaklah..

November 13, 2013 at 11:15 AM

bestnya..aku rasa kebanyakkan orang pergi mandi pantai masa mangrove tour ni kat pulau beras basah..kau kat apa..teluk mempelam...tu yg tak ramai tu..tp bestlah kan..hehehe..

November 13, 2013 at 11:17 AM

Nak simpan duit bebanyak le senang nak bawak rakyat jelata pi sana bila balik Perlis.

November 13, 2013 at 11:25 AM

Kita ni sama species ler, Lieya. Species penakut, langsung tak adventurous nyer kaki :D

Akak tengok macam best aje tapi macamana nak ajak family ikut mangrove tour ni kalau mem besar penakut tahap gaban? Adeh, susah cam ni!

November 13, 2013 at 11:26 AM

Walaupun dah 4 kali akak pegi Mangrove Tour, tapi tak pernah jemu. Sentiasa seronok. Seronok naik bot, seronok tengok helang di tengah hutan dan seronok feeling2 cintakan alam sekitar. Tapi, akak tak pernah mandi kat Teluk Mempelam tu... Oh, one more, dari kol 9.30 sampai kol 12 tgh hari...tak lapor ke? Akak pula, selepas 1st time, mesti lepas2 tu bawak bekal air and cikedis, kuih muih ke. Alas perut dikk...hehehehhe

November 13, 2013 at 12:17 PM

bestnyer mmg best... ko pandai yek, penakut tp ko bg si mia pegang belangkas tuh hehehe... nsb selamat kalu di campak kt ko... naya je

November 13, 2013 at 12:19 PM

memang best la Mangrove Tour ni...dah banyak kali saya baca review blogger yg dah pergi...Teringin sangat nak try nanti..:)

November 13, 2013 at 12:40 PM

tahun depan my turn plak pi Langkawi bawak family lg...kali ni up satu lagi tempat pi Perlis jugak...gigih kumpul duit ni...

November 13, 2013 at 12:49 PM

next time kalau pergi langkawi nak mangrove lah lieya...seronok pula tengok
banyak juga tempat singgah ni...bestlah

November 13, 2013 at 1:10 PM

best2 mangrove tour ni..aku mmg suka sgt...pemandangan mmg cantik giler kan. Yang ni dia x bwk g gua langsir yeh...
tp mmg ada macam2 package kt situ kan...kalo amik yg 5 jam..lg mcm2 tempat dia bawak..tp mahal la sket caj boat nya. Nx time g langkawi pon aku nk buat gak mangrove tour ni...seronok sgt

November 13, 2013 at 1:36 PM

bestnya jenjalan holiday.. langkawi ttp jadik faveret.. rasa nak pegi lagik padahal baru je pegi awal tahun ritu.

November 13, 2013 at 1:57 PM

taon lepas pi tp x amik pon pakej mangrove nih, pasal bebudak nih penakot..ehh mak dia pon keh keh
takat naik boat 2 alam tu jek..duck tour
next taim kena terai la..mcm best jek mcm seronok jek :P

November 13, 2013 at 2:46 PM

mmg puas hati la pegi langkawi boleh pusing2 naik bot kan??

November 13, 2013 at 3:22 PM

wah.. mcm best jer.. next time kalau g langkawi bolehla buat mangrove tour ni..

November 13, 2013 at 4:01 PM

bestkan mangrove tour ni kan lieya... akak last pegi langkawi ms ngandung Allyssa...

November 13, 2013 at 4:20 PM

salam Lieya,cam syok lak k.atie tgk gambar2 Lieya sekluarga buat mangrove tour ni.In shaaAllah satu hari nanti... :D

November 13, 2013 at 4:27 PM

wah bestnya..tak penah mangrove lagi..undrwater pun tak penah masuk..haha..

yg penting telatah anak2 menghiburkan.masing2 suka buat lawak..

November 13, 2013 at 4:59 PM

in syaa allah lieya..acik pun nak kesana nanti

November 13, 2013 at 6:05 PM

Best gak ye mangrove tour ni..tp sy ni spesis takut naik bot so lmbt kot buat xtvt gini..haha

November 13, 2013 at 8:14 PM

Nanti singgah langkawi nak amik mangrove ni jugak la..
ritu kami round Island ;D

November 14, 2013 at 9:45 AM

laa, akak tak komen kat sini rupanya.. tu la akak pun teringin nak buat mangrove ni nanti kalau pi langkawi.. tp tu la dlm hati lebih teringin ke island hopping.. tp nampak best plak yang ni.. nanti kene sajes la kat abg din..

tu belangkas hidup ek.. seramnya..

November 14, 2013 at 10:30 AM

vahhhh sonoknya kak.rara banyak kali g langkawi.tp xpenah jejak sini lg.

November 14, 2013 at 11:34 AM

ada plan nak gi langkawi awal tahun dpn. Tapi anak2 kecik lagi. Rasa cam tak brapa sesuai kot naik bot tu.. Tq ye utk entry ni... pengalaman yg sgt seronok

November 14, 2013 at 5:21 PM

baek je dak dayyan dlm ot..kalu anak2 zura kompom dh berlarian sana sini sampai bot bergoyang...

November 18, 2013 at 3:54 PM

$alam sesiapa nak ke Langkawi saya ada homestay btul2 tgh pekah kuah.. 3blik full aircond pantry n ruang tamu.. semalam rm250 2 mlm ke atas hanyalah rm220 sahaja.. selain itu saya juga mnyediakan mangrove tour 2 jam dgn hrga rm170 sahaja !!! island tour keta sewa pn ada hubungi sy na 0134569984 ana..

March 20, 2014 at 2:52 PM

~Homestay baru renovate betul2 tgh pekan Kuah Pulau langkawi..
~3 BILIK FULL AIRCOND , PANTRY , RUANG TAMU
~Hanya berada depan haji ismail group so leh jalan kaki jew nk shopping..
~Dekat ngan MAYBANK,CIMB BANK,BANK ISLAM,AGRO BANK.
~Dekat dgn pasar mlm n downtown
~Kedai makan berada di sebelah sahaja.
~Semalam rm250..lebih dr semalam trus msej atau kol saya utk hrga istimewa
~Dengan PAKEJ MANGROVE yg sngt murah rm170 SAHAJA SATU BOAT NGAN SAYA 2 JAM.. :)
~ana 0134569984 ( KOL ATAU MSEJ TRUS JRANG ONLINE)

April 22, 2014 at 8:45 AM

salam .. nak tanye... u contact alif mangroove tours tu sebelum u sampai sana ker? atau booking sebelum pegi ye?