Monday, May 26, 2014

ubahsuai rumah ~ ruang makan/dining hall


salam isnin....jgn kaciwa2 tak cuti ari ni yeak kawan2....kekalahan kita kekalahan bermaruah....mata jepun ngan kita sipi2 jek....hehehehe

*
*
*
*
*
*
*

V

heluw! heluw! mari2 ahkak sambung bab ubahsuai area ruang makan plak....ala takde la ubahsuai ape pun...kiteorg buat simple2 jek yg penting masih dlm bajet......utk ruang makan aku ckp ngan laki aku tak mau sarat2...nak simple jek .....so kiteorg just tambah wallpaper sambil tu renovate plaster siling dan tukar lampu dan kipas dan tambah ekon.....tu pun bukannye sepenuh2 dinding berwallpaper...tak lawo nanti....balancekan wallpaper dgn cat jek.....




utk ruang makan ni en laki pilih wallpaper 3d.... aku ikutkan ajek laaa... die ckp die nampak kelainan kat sini...lagi pun mase aku renovate rumah ni tgh pemes wallpaper batu2 nie...so i polo jek laaa...duit laki kan kahkahkah.....



aku pesan byk kali bab gam tu...biar sempurna tampal, jgn tekopek2 nanti....wallpaper ni once dah terkopek buruk jadinyer.... pastu wyring2 ekon tu sorok ...takmo selekeh2...ehh customer always right kan...ko makan lee bebel ahkak ko ni hahahaahahah




wallpaper pasang area satu wall jek...takde laa keliling2 aku pasang kang dah mcm dok dlm gua lak kang....balance suasana ngan cat jek....ceh aku berckp mcm eric leong...supriseeeeeeee!! hahahaha



sehari jek dioerg tampal wallpaper nie.... mase ukur tu makan mase....




pastu laki aku nak tinggikan sikit ruang makan nieh....naik lamina katenye....aku polo jek laa....sebab duit die kan kahkahkah...yg penting cantik dimata aku...dan tak sarat deconyer....



proses ni makan mase sikit sbb dieorg simen dulu ...dlm 3 hari dah kering betul2 baru start pasang lamina....tapi mase ni aku tak rush nak pindah pun so mmg kami bagi mase yg byk laa tuk dieorg buat......yg penting kemas....



tapi korang jangan buat silap mcm aku, patutnye naik lamina dulu baru pasang wallpaper....ni kiteorg pi deal pasang wallpaper dulu plak...tapi seb baik kontraktor lamina ni kemas buat keje so tak kaco laa wallpaper yg dah dipasang dulu tuh....



berkeladak lantai hah... kesan abuk2 simen...



tunggu kering so lepas ni boleh terus pasang lamina....



lepas 3 hari kontraktor dtg balik tuk terus pasang lamina...



kiteorg pilih lamina kaler terang sikit sbb nak balance dgn wallpaper bricks tu....



dah siap!




ruang makan aku ni tak besar sgt.... bile dah masuk wallpaper bricks tu kene pandai susunatur supaya takmo nampak sarat...



plaster siling kiteorg buat jenis simple mcm ni...same kat hall depan pun...aku tak suke yg jenis kerawang2 tu.... biar nampak moden tapi simple gile2...



mase ni kiteorg dah start pindah sikit2.... 



lame gak ruang ni kosong takde meja makan.... bile adik aku yg no 2 yg dok banting tu datang, kiteorg selalu jadikan area ni tempat tgk movie ke kartun ke tru projector ..... puas la budak2 tgk....


tadaaaaaaaaaaa....ni yg dah siap dgn meja makan.... meja makan mmg aku nak cari yg 10 seater... memandangkan space tak besar tapi tamak nak 10 seater gak aku pilih meja makan jenis yg simple jek...yg penting meja tu jubin/marmar, sebab meja makan kat dapur dah kayu...lagi sekali tips beli meja makan yg murah, beli laa mase hujung tahun sebab kedai perabot buat sales heheeheh





langsir amik same dgn org yg buat bilik tidur aku tuh...same gak aku pesan takmo langsir kerawang2...nak yg simple jek tapi alun2 langsir tu byk heheheeheh..pilih kaler purple maroon2 so tak lari tema dgn hall depan punye tema.... aku pesan gak tak mo kain langsir yg bercorak2 sbb wallpaper aku tu dah berat nanti nampak serabut lak dining hall aku.....pada aku ni dah just nice lah...



meja makan aku tu kaler ala2 brown silver2.... dinding yg belakang tu  patut nak letak cermin...tapi sampai skrang masih mengsurvey cermin yg okey...plan nak tempah tapi masih dlm planning lagi...



bunga atas meja makan tu bunga recycle dari umah lame dulu hahahaahh tunggu nak raye kang aku beli baru....



langsir tu konsep sorok dlm plaster siling tu tak nampak curtain rail die...




aku tgh mencari2 gak table runner yg panjang tuk meja aku nie.... tapi tak jumpe lagi yg cun.... rase2 nak cari gak candle holder / kaki lilin letak atas meja tu.... mcm nak dah berkenan kat ikea tuh...moden tapi simple jek candle holder die



ruang makan ni nampak dry kitchen aku .... ade jeki lebih aku nak naik pintu kat situ... pintu ala2 rumah jepun tu....berangan jek dulu laa kakakaakak



sebok tol dak dayyan tu kat situ mihmihmih
 

oh yeak, ingat tak aku ckp ari tu buat wallpaper dpt free tirai/bidai kat dapur....so aku le diberi kuase tuk pilih padanan warna bidai camne hehehehe ye laa dapur kan tempat aku so aku le dpt kuase tu secara otomatik heheheheehe .nanti next entry aku up citer pasal bidai ni yeak....



tu saje cite dining area  rumah lieyalatif yeak....sempoi2 tapi sedap mate memandang (utk mate aku lah hahaahahaahah)...so lepas ni rasenye aku share pasal bidai yg free tu plak ...
okey le bubye! see yeah!





** yeay nak cuti sekolah dah...so tugas2 membento akan bercuti le seketika...tapi mak tetap masak pagi2 dik non oiiii....phewww!







65 celoteh sahabat

cantiknyeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee rumah akak!! berkenan betul dengan dining hall tu.

May 26, 2014 at 9:10 AM

serius lawa..simple but very nice..
rin pun tak suka sangat sarat2 nih

May 26, 2014 at 9:16 AM

simple tapi cantik..sangat- sangat...

May 26, 2014 at 9:27 AM

Cantik sangat beb, puas hati kan bila ruang idaman kita jadi kenyataan...

May 26, 2014 at 9:32 AM

alololo...cantik bangat rumah ko ni..leh jadi inspirasi kat aku ...tp rumah aku belum siap..thn dpn baru siap kot.....cantik wall paper tu..mcm real jer...

May 26, 2014 at 9:34 AM

Cantik sangat...rumah kak ina kalau letak meja makan 10 kerusi tu memang tak muat la gamaknya...teringin nak 8 kerusi pun husben dah bising cakap nanti sempit..hehe..

May 26, 2014 at 9:37 AM

Superb.. mmg cantik giler dining.. ko leh jd interior design la lieya.. nangis tau eric leong tgk hasil ko ni.. puashati beli meja panjang. Ramai family leh duduk makan sama2

May 26, 2014 at 9:41 AM

Serius cantik dining area ko sis...wall paper tu pun cantik sgttt..dak dayyan menyibuk kat situ pun nmpak comel sgtt..heheh..

May 26, 2014 at 9:42 AM

Dik, itu namanya simple dan mewah tu dik... Mak oii..berjejes ailio akak nengok rumah Lieya....

May 26, 2014 at 9:45 AM

cantik rumah lieya..meja makan tu pun acik suka tengok

May 26, 2014 at 9:45 AM

ya Allah...

lieyaaaaaaaaaaa...cantik sgt umah ko ni..ada bakat mendeco rupanya ko lieya :)

simple tp apasal aku rasa cantikkkkkkkkkkkk sgtttttttttt..*bukan mengampu mmg betul2 pujian ni*

tringinnya aku lieya...tp apakan daya umah kecik hhhuuuuu...

May 26, 2014 at 9:53 AM

simple nice but look so classy.. kena pulak dgn lighting.. mmg chantek :)

May 26, 2014 at 10:11 AM

Lieya rumah ko kan sedap mata ko lah tapi akak pun suka yang simple dan moden.

May 26, 2014 at 10:26 AM

wahhh... cantik sgt dinning room rumah lieya.... luas mata memandang.... best klu lepak lama kt situ...hihiii....bole gantikan eric leong la klu mcm ni...hahaa

May 26, 2014 at 10:37 AM

cantik sangat lieya..simple tapi memang meletop..pandai lieya ngan hubby planning..
kalo tambah2 lagi memang kebabom la..
rumah tamu sure lagi meriah ni kan?? hehehe..kena up jugak tu entri..
mana tau boleh cilok..kehkehkeh

May 26, 2014 at 10:42 AM

Ini bukan sedap aje mata memandang tapi puas mata memandang.
Cantik sangat dimata kakak yg tak ada semua tu..

May 26, 2014 at 10:42 AM

nanges muja tengok dapur lieya ni..
ni baru dapur udah cantek banget.. sukerla, simple but nice nicessss sangat..
Dpt umah sebijik mcm ni memang dah syukur nikmat sangat.. keter kecik pun xper. hahahaa berangan lak pulak

May 26, 2014 at 10:44 AM

wewiittttt canteekkk terbabasss Lieya weyyyyyyyyyyy!! besar dining area nkooooo memang terbaekkk.. field view plak mmg terbaek kalo wat BBQ makan2 ni wehhhhh. senang nak keluar masuk kat tepi tuu kannn

Cantek sangat2 aku sukerrrrrr!! aku pun dok pening macamana nak buh lampu gantung tapi nak buh kipas syiling kat ruang makan ni... tengok nko boleh je selit lampu gantung ehhh.. aku macam tak lepass jekk sbb guna meja kontot .. adehhhhhhh dehhhhh.

overall mgm cantek deco rumah baru nko lieyaaaaa.. kalo cam ni mmg weekend lepak umah lagi bestttttt.. semua baru2.. semua sejuk mata memandangggg.. syiokkkk wehhh

May 26, 2014 at 10:48 AM

Lieya...cantiknyaaaaaa. Suka tengok ☺

May 26, 2014 at 10:49 AM

alemakkk cun giler kot! leh jd lokasi set nona ni.. terpukau nengok

May 26, 2014 at 11:00 AM

mula2 kuingat batu2an
rupanya wall paper
hoi cantik ok
aku suka idea ruang makan tu ditinggikan
tak pe lieya
lambat dan pelan2 buat
janji puas hati dan agak berbaloi

May 26, 2014 at 11:01 AM

Besar giler banglo ko lieya..antik sgt..aq suka kaler curtain tu..:)

May 26, 2014 at 11:06 AM

mati2 aku ingat itu batu betul2 tuh rupenyer wallpaper yek, mmg cantik betul lah beb... ko tak pyh panggil eric leong pun dh lawo gini...

May 26, 2014 at 11:23 AM

adoi...cantiknyer..jeles tengok rumah orang yg cantik2 sangat ni

May 26, 2014 at 11:38 AM

Canteknya rupa kau lieya.... ^_______^

May 26, 2014 at 11:43 AM

cantik rumah die.. jelesnye,. nak gak rumah seketui..hehe

May 26, 2014 at 11:46 AM

cantiknya umah akak.. sejuk mata memandang..

May 26, 2014 at 11:55 AM

akakkkkk...cantik!cantik rumah!nnti buat house warming x?hehhe...

May 26, 2014 at 11:55 AM

abis cuti ni mak masak pepagi ni, bebudak duduk umah ke berdua tu....baguih ni, berdikari..yg penting..plzz nak tidoq umah ko semalam...eh salah..ko tidoq umah aku la beb..hahahha..aku tidoq umah ko..hahahahhahah

May 26, 2014 at 12:04 PM

cantik gileerrr...!!! besar ar boleh letak 10 seater... umah aty..letak 6 seater tu pon dah penuh..huhu..tu pon berangan nak beli 8 seater nya....ngeee

May 26, 2014 at 1:00 PM

adududu, cantiknya, simple, tapi sungguh mewah! berkenan la warna langsir. merah ke apa tu? serius cantik!!

May 26, 2014 at 2:28 PM

Julia jatuh hati dengan rumah kak lieya tauuu...cantik yer reno dan susun atur rumah sis....boleh ambil ilham ni...seronok la bila kita punya ada rumah sendiri kan sis...nak deco apa pun best...10 seaters tu menarik...waaaaaaaaaaaaaa

May 26, 2014 at 2:33 PM

Salam Lieyaaaaa..
huhuhuhuhu.. rasa x mampu jari jemari nih nak komen pasal ruang makan Lieya nih.
canteeekkkkkkkk.. sangat2!!
tersangat cantek!!! terkedu memandangnye.

Rasanye hanya orang yg berbakat dlm mendeko2 jer boleh bagi idea camnih Lieya.
mungkin Lieya ngan suami memang ade bakat mendeko kot kan!
pilihan wallaper tuh pon cantekkk sangat!

idea menaikkan sedikit lantai ruang makan tuh pon sgt bernas.. bila di naikkan.. nampak lebih special ruang makan tuh. Tahniah buat suami Lieya sbb sanggup belanjakan duit utk naikkan lantai ruang makan tu.. nampaknye pelaburan sgt menguntungkan.. Cantek!!!

Inilah bendenye yang buat Zura terkagum seketika.
Ya Allahhh.. canteknye meja makan Lieyaaaaa!
rasa mcm meja makan dlm citer kartun plak!
ala2 meja makan diraja kat istana gittuh hah!

Zura x sabar nak tunggu n3 pasal bidai kt dapur tu.. tunjuk skali kabinet dapur eh.. hahahaha
sonok zura baca n3 deko2 kt blog Lieya nih.. sbb hasil dekorasi tuh memang terbaik! cantek sesangat!!

Zura pon x sabar nak tunggu cuti sekolah.. padahal bukan nk gi mana2 pon.. tapi weken nih balik kampung. Adik Zura bertunang.. hehehehehe

May 26, 2014 at 3:04 PM

Cantiknya dining area rumah Lieya ni. Walaupun simple tapi memang nampak macam esklusif aje. 10 seater gitu, macam nak wat party tupperware aje kat rumah :) Serius cantik ni Lieya, kalahlah Eric cam ni. Padanlah dah lama tak nampak Eric beri perkhidmatan deko-deko gini!

May 26, 2014 at 3:38 PM

Cantiknya rumah akak. berkenan nak buat juga.. :-)

May 26, 2014 at 4:04 PM

seriyess cantik
paling suka tgk langsir... mmg cung abes.... sesuai ngan wallpaper n lantai.. ngan meja xclusive g2
perghhh ala2 umah org2 kaya g2...
klau la nureen kat tmpt lieya mmg bangga abesssss

May 26, 2014 at 4:11 PM

Hamboi..celoteh panjang pagi tadi yea...hihi~
nieyl baru sempat singgah nie...amboi..cantik yea la ruang makan umah akak nie..
Dapur tuh nnt pasang pintu atau langsir panjang(ikat kiri dan kanan) pun cantik gak..
jadi tertutup ckit ruang dapur tuh kan..sbb umah nieyl pun nieyl tgh nak carik langsir panjang..
Aritu beli kat ikea..carik warna purple tapi dah abis...terpakse beli warna lain...nie igt nak try carik lagi kat ikea..:)..

May 26, 2014 at 4:13 PM

Cantik2..tapi meja makan tu memang cantiklah design dia

May 26, 2014 at 6:57 PM

wow, boleh bagi 5 star cara Lieya deko ni….
Nampak simple but elegant…
Idea 3D bricks tu mmg menarik…
Kena pula dgn curtain yg beralun alun tu… Perfect!

May 26, 2014 at 7:22 PM

cantiknya semua tu...jeles along tgok tau...ntah bila along nak ubahsuai jadi macam ni ntah.....

May 26, 2014 at 9:54 PM

Sory..lambat sampai.. naik keretapi lokomotif..tu yg malam baru nak meng'walkingkan blogni..hehehe..


Comelnya ruang makan tu.. langsir tu nak ciplak la ..berkenan yg mcm tu....hehehe

May 26, 2014 at 10:05 PM

Sangat Elegant! Cantik yg hamat..hehe

May 27, 2014 at 10:36 AM

ya aallah cantiknya lya... simple dan cantik sgt² .... idea brillion dan segar gitu... simple tp nampak mewah.. berkenan sungguh meja 10 kerusi tu...

May 27, 2014 at 11:31 AM

sangat2 cantik dan sedap mata memandang.

May 27, 2014 at 12:22 PM

ni cite sebelum pindah ke, ingatkan dah pindah baru buat
nampak sweetlah lieya
ruang dapur saya lagi kecik
bercadang juga pakai wallpaper, in the end cat aje...hehe

May 27, 2014 at 12:30 PM

Sukanya tengok rumah Lieya besar dan cantik...
OKje suka gak layan deko mendeko rumah ni....tengok ajelah hehe.........
Seronok dan puaskan Lieya bila dapat mendeko ikut apa yg kita nak .......OKje pun tak suka langsir yg kerawang mawang tu...suka yg simple mcm tu cantik dah tu....

Hehe boleh le bangun lambat sikit yek....budak budak pun tak sekolah...

May 27, 2014 at 1:51 PM

simple tapi cantik k lieya... suka tengok wallpaper 3D tuh... cantik

May 27, 2014 at 2:24 PM

meletupsss beb ak tgk deco ruang mkn hg beb
mmg mcm eric leong la beb..hikss

cantik tul la lieya..ak suka yg simple gk
mcm curtain mmg tk suka kerawang2 kan..
rumah ak dh buat..mmg tk leh lak deco2 dh skrg.
buat je la apa yg ada..hehe

May 27, 2014 at 2:58 PM

canteknyaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!

May 27, 2014 at 4:13 PM

Terbaik kak.. Cantik dah tu. tapi kerusi tu macam terover sikit je bagi saya. hahaha. macam spaceship lak :p

May 28, 2014 at 10:00 AM

waa lawonyer umah leeya...dah boleh masuk magazine impiana nih....
pandai lya mendeko....suka lansirnyer tu...elegan gitu...

May 28, 2014 at 10:26 AM

cantiknya rumah...sy suka curtain tu....cantik jek alunan dia...

May 28, 2014 at 11:12 AM

cantiknya rumah ko lieya...seronok akak tengok ko bercerita pasal rumah...

May 28, 2014 at 12:41 PM

i like the wide access to your kitchen..
tak syok la masuk ruang dapur pintu dia cam sempit2 gitu..

May 28, 2014 at 12:56 PM

cun la wallpaper batu2 tu...:)
ada contact number tak? ok tak hasil kerja org tu?

May 28, 2014 at 5:23 PM

Pandai laa Lieya dan hubby deco2 rumah.. cantik jer mata memandang.. :)

May 28, 2014 at 6:08 PM

salam lia cantiknya rumah baru lia lai dengan tambah deko2 fuhhh menarik tertarik nanti jgn lupa ajak aida datang bertandang hokey....

May 29, 2014 at 9:45 AM

cantik sgt !!!!!

May 29, 2014 at 1:48 PM

wahh mewah betul nampak tempat makan tuh. Cermin dinding tu buat area tu nampak luas.. Kalau ajak kengkawan lepak makan best nih, bukak sliding door tu luas bagi angin petang masuk, kompom lagi berselera makan

June 8, 2014 at 12:02 PM

lieya, sukanya tgk umah u.. share la kontraktor mana u pilih tuk buat laminasi tu.. nak jugak buat nanti... hehee

July 9, 2014 at 10:10 AM

Cantik!!!

November 5, 2014 at 1:00 PM

Assalam sy membuat keje renovat umah dan pejabat...terbuka untuk daerah bangi ,kajang,putrajaya,serdang,cheras,puchong dan nilai...silah hubungi sy d no 0192945175 or wssp sy 01129110298 (amir)

October 4, 2015 at 4:15 AM

Assalam sy membuat keje renovat umah dan pejabat...terbuka untuk daerah bangi ,kajang,putrajaya,serdang,cheras,puchong dan nilai...silah hubungi sy d no 0192945175 or wssp sy 01129110298 (amir)

October 4, 2015 at 4:25 AM
October 29, 2016 at 5:20 AM

assalamualaikum. boleh tanya meja makan tu beli dekat mana ye

January 13, 2017 at 2:56 PM

Post a Comment

jangan malu jangan segan...silalah sila komen...anda akan saya jejaki....

 

Copyright © ~♥~ kembara chynta kami ~♥~. Designed by Whitey Mommy