Thursday, November 2, 2017

alkisah operation buang fibroid di kpj seremban (part 4) ~ fasa pantang




Assalamualaikum....


Haluwww...bersambung balik...ini entry last.... aku citer fasa berpantang aku ....ye laa dok google2 n dok tanye2 semua kate kene pantang jugak mcm org bersalin czer tu....aku ikut lah cume bertungku berpilis semua tu tak le...darah pun tak byk keluar.... aku pakai pad 3-4 hari je kot....aku boleh sembahyang dah minggu kedua operation tu tapi cara duduk leee sbb rase seriau lagi kat luka operation tuh nak renggang lebih2 kan....aku dapat mc sebulan bermula dari date operation....yess!! heaven weyyy....




laki aku menjadi mr mama sepanjang 2 minggu...die pun siap2 amik cuti 2 minggu....konon nak amik 3 minggu tapi aku tak bagi....takpe, 2 minggu tu pun dah cukup dah .....so aku ajar laki aku masak menu pantang...masak pindang ikan tenggiri jek...mmg tu yg aku nak makan hari2.... doc ishak pesan jgn mkn jamu2, pati haruan/gamat...tak elok utk luka operation...kalo nak makan, makan haruan betul....tapi aku tak makan pun haruan ...just makan ikan tenggiri dgn vitamin c ....


tiap kali ke pasar laki aku akan beli ikan tenggiri ngan ikan bawal untuk stok lauk aku....


yg tak sakit kat umah tu makan le ketam udang sotong...uwaaaaaaaaaaaa!!! boleh laki aku masak ketam masak lemak cili api mase aku pantang...telan2 ailiyooo aku ....aku pantang seafoods mmg betul2 sbb takut luka operation gatal...dah le aku ni ade potensi luke utk jadi keloid...


tu dia...bersusun laki aku cuci n kemas minatang2 nieh....


stok buah untuk aku...anggur ngan buah oren....bykkan makan vitamin c...cepat luke baik .....


ni troli ajaib aku...semua dlm ni..senang nak capai dari katil hahahaahah.....biskut ngan kurma buat kudap2 kalo lapo....remote tv pun senang capai...


hari pertama kat rumah aku belajar / prektis jalan tegak....kalo tak asek jalan terbongkok2 sambil pegang perut aje kan....diri kat dinding tegak2....pastu slow2 jalan....pastu aku pakai jugak abdonimal binder untuk support perut so takde laa rase sgt tekanan kat perut....mandi pun aku mandi duduk dlm 2 minggu lebih...lepas sebulan baru aku pakai korset balik....


doc bagi bekalan ubat mcm ubat tahan sakit, ubat antibiotik, vitamin c.... aku beli lagi vit c + calcium tu...buah oren pun aku makan hari2...punye laa nak bagi luka operation cepat baik kan....dan alhamdulillah laa mmg cepat baik...ubat tahan sakit aku makan due hari jek ....meh nak share tanda2 luka operation ade masalah ... demam berterusan, sakit sangat pada luka, pendarahan yg banyak serta keluar berketul dari faraj, keluar nanah dari luka, tanda kemerahan pada luka, keluar air jenih pada luka, tempat luka nampak berlubang atau bengkak...tips penting, lepas mandi wajib lap kering2 luka tu...aku dap dap tekap jek pakai tisu....pastu kene pastikan sentiasa luka tu dlm keadaan kering...sbb tu aku beli kipas lofa kat lazada.. time baring2 tu hala kat luka ....


rutin makan ubat tiap hari....


doc bagi ubat utk scar jugak.... takpela tak pakai bikini kan takde sape nak tgk scar tuuu hahaahahah....tapi aku sapu gak le sbb scar aku ni ade potensi jadi keloid....



sepanjang tempoh pantang ...mmg aku jadi queen...baring tdo bangun makan atas katil jek....tgk tv sampai muntah ...main phone sampai pening hahaahahah.....pic ni mase minggu ke 3 dah pakai seluar dah.... kalo tak dok pakai kain batik jek...




bapak budak masak, anak2 settle kerja umah.... pandai jek hah lap meja dgn sabun kalo mkn lauk berminyak...tu laa untung aku ajar budak2 ni buat kejer rumah dari kecik...bile jadi mcm ni laa  yg untungnye...tetibe mak ko sakit kan so dieorg leh take over ...so aku pun tak le pening paler dok pikir kerja umah ....

kemain depa puji papa masak yeeee..... ni tgh makan lauk lemak ketam....laki aku wasap ni dari bawah...aku tak turun ke bawah semgu lebih...kire pantang betul2 leee...tak bagi turun naik tangga bagai...


laki aku siap amik alih tugas buat bento lagi hah hahaahahah..syabas beteeehhhh....



ni plak bento yg laki aku sediakan utk mia..sebab mia ade lawatan ape ntah ....makan dgn kawan2...kemain kawan puji sedapp..ecececehhhh...


aktiviti aku sepanjang di pembaringan antaranye ialah klik klik soping online hahaahaha...tau2 je posmen dah sampai hahaahah


tapi bab jadi cikgu tuisyen dayyan masih mampu lagi hahahaah...sape tgk igstorie aku tau le kan camne aku ajar dayyan...


sepanjang cuti pantang tu jugak le layan citer2 korea...antaranye citer lama ni ..sebelum versi fattah amin dgn jannah nick keluar baik aku layan versi ori dulu...baru le tak suspen dan buat aku tertanye2 kan bile tgk yg versi malaysia nanti hahahaahah


hokey...nak tgk x ape laki aku masak utk aku .....so ini laa die menu pantang yg aku rajin snap....yg pasti menu utama aku nak ikan masak pindang...awal2 aku dah ckp ngan laki aku tak yah masak beriya...aku nak masak pindang jek....sedap nak mkn ngan nasi panas2, masam2 lauk tu kan....


sayur plak sawi...peria...brokoli...tu jek aku mkn...alaah aku jaga mkn ni dlm 3minggu jek..takde la sampai 44 hari pun hahaahahah....


ni lauk tenggiri grill halia....sedap gak laki aku buat....pandai lak die cari resepi nieh...


ni masak pindang tenggiri....ikan bilis sanggai...sawi goreng....


ni plak tenggiri pindang....peria goreng...


sarapan plak kdg2 laki aku buatkan nasi goreng....kdg2 aku mkn roti ajek cecah milo....konon nak kurus le sikit...berjaye gak turun 3.5kg ....


tak jemu2 aku makan masak pindang hari2....siap berhirup2 kuah....

pun same..still masak pindang...cume guna ikan bawal....sayur brokoli..kemain kan laki aku mcm hotel hah presentation dieeee hahaahahaha


kdg2 siap pakej minum petang cekodok pisang hahaahahah...biase aku minum petang mkn biskut ajek....pandai gak laki aku buat cekodok pisang...tu pasal die takleh cuti lame jaga aku...makin naik berat aku kang...


menu lebih kurang ajek....tapi percayalah...ini laa yg tersedap...kalo kate ade rezeki pantang lagi, mmg aku suruh laki aku masak pindang jek hari2...senang plus sedappp .....


bawal putih masak pindang....sempoi ajek tapi sedap!


brokoli by mr mama...not bad gak air tangan laki aku hahahaahah...
maka tamatlah kisah pengalaman aku operation buang fibroid.... oh yeak..fibroid ni boleh datang balik tau...so ape yg aku buat skrang jaga makan jek laaa...mane yg aku bace kat internet kate punca pada fibroid / cysts mcm ikan keli, ayam suntik, soya aku cube elakkan...aku skrang beli pun ayam organik jek...ayam bismi tu ...kebetulan ade agen leh hantar sampai depan rumah so senang le kan..sekor harga rm16..so boleh laa tak mahal tak murah sgt....mcm fastfood tu payah kdg2 termakan gak..same le dgn bende manis kan....takpe laa mane yg boleh kawal kite cube kawal...yg penting jaga lah kesihatan diri kite....lakukan pemeriksaan yg sepatutnye bile tibe masanye...mcm pap smear tu kan, exercise pun aku dah start cube buat regularly tiap hari...tak dpt lame, kejap pun jadi le lari atas treadmill tu....selagi ade period selagi tu ade risiko untuk penyakit2 wanita ni datang........bab2 jamu semua tu ade org berani amalkan ...mcm pesakit mcm aku  mmg tak berani laa sbb takut lagi worst jadinye....lagi mengaktifkan fibroid jadinyer....tak pasal2 je kan...ape2 pun just beringat ajek lah....okey...wasalamu!.............





14 celoteh sahabat

Fie bagi 100 ⭐⭐⭐ buat Encik shah..bos yg baik, ayah yg baik dan suami yg baik.. Lieya fie taknak bagi bintang..byk dah dapat sebelum ni

November 2, 2017 at 10:26 AM

lieya... mujur juge la terdetik nak buka blog... Get Well Soon Lieya, Alhamdulillah.. senang kalo time Lieya sakit , suami dan anak2 leh berdikari... cepat sihat tau!!

November 2, 2017 at 11:32 AM

Bertuah Lieya dapat suami pandai layan isteri di kala isterinya tak sihat. Syukur sgt kan? Anak2 Lieya pun semua boleh diharapkan dah. Pasal masak pindang tu pun akak tengok pun terliur pulak dibuatnya... hehe...

November 2, 2017 at 11:45 AM

Terima kasih atas perkongsian yang panjang lebar.
Gigih baca dari part 1 hingga part 4.
Semoga Lieya kembali sihat seperti sedia kala.

Wah, untungnya Lieya.
Ni gaya layanan mengalahkan permaisuri.
Hidangan hari2 mengalahkan hotel cara presentation tu.
Terbaiklah en suami :)

Anak2 pun rajin menolong buat kerja rumah.
Untung anak2 dara dah besar.
Kalau kat rumah tu, Aisyah sorang jer anak dara.
Selalu la kena buli dgn abang dan adik... hihihi

November 2, 2017 at 12:13 PM

suka tengok family lieya.. happy family :)

November 2, 2017 at 12:56 PM

masak pindang ni lea n adli pun suka.hari2 pun xpe....

November 7, 2017 at 7:27 AM

Alhamdulillah lieya..dpt husb y sgt membantu bila sakit mcm ni.. Mcm² masak tu.. Walau lauk pntang, still myelerakan.

November 8, 2017 at 10:15 AM

Salam kak,harap akak dapat reply. Brapa kos akak buat operation sebab tengah cari doct Okay n hrga yg okay

December 2, 2017 at 5:52 AM

Dlm 13k...dan insurans cover...

December 16, 2018 at 12:55 PM

Salam. Boleh saya tahu period pertama datang selepas pembedahan.saya baru 2 minggu menjalani pembedahan buang fibroid. Terima kasih atas perkongsian.

November 3, 2019 at 8:10 PM

Fibroid sy berukuran 16cm

March 28, 2020 at 4:26 PM
Anonymous

Saya da 4ohri oprte fibroid, bla blh tidur mngiring.. Skrg ni sya msih tidur statik je telentang je nk

April 22, 2020 at 8:23 AM

Oprte menegak ke melintang?

July 12, 2020 at 8:57 PM

salam puan..nak tanya..sy akan buat umrah 1 bulan lepas operate fibroid..risau jg takut badan tak kuat..masa puan dulu 1 bulan tu dah ok ke?

December 19, 2021 at 6:58 PM

Post a Comment

jangan malu jangan segan...silalah sila komen...anda akan saya jejaki....

 

Copyright © ~♥~ kembara chynta kami ~♥~. Designed by Whitey Mommy