Friday, January 6, 2012

kisah aku di hari pertama mia mija sekolah....

kelaasss tajuk aku kan......ha ha ha...muntah darah le bace cite pasal sekolah anak jek..... nak buat camne..tahap kejakunan dan keexcitedtan anak darjah satu masih tinggi....korang layan jek laaaa....lagipun, aku citer2 ni untuk jadikan kenangan kat aku sok2 dah tua....mia mija pun nanti sure akan bace bile dieorg dah besar nanti.....bagi dieorg tengok sikit pangai dieorg waktu kecik2 ni camne ha ha ha...ari rabu ari tu aku cuti laki bini nak anta anak gi sekolah....jom laa layan gambar sambil aku pot pet...pot pet.....



*
*
*
*
*
*
V



ni gambar the day before sekolah start betul2 tu, ari selase rasenyer....bawak si mija gi test baju uniform die....korang tgk le tu, kemain eksen angkat kaki gitu kat kakak die...tak mo bagi kakak die masuk dlm gambar....die ckp tu sekolah die....so die je leh amik gambar.....hampeh jek.....




bertambah le baju2 yg aku kene gosok huhuhu...seb baik baju keje en hubby dobi yg gosokkan....lemau wey jiwa rage tang gosok2 baju nie.....lembab ketiak dok ayun sterika lame2 hahahaahaha....


siap ade akujanji lagi koooo!!! ha ha ha.....berjanji ..takkan nangis n belajar rajin2......berani korang nak nangis, aku dah sound 44 kali...korang nangis kat sekolah siap le korang mama hanger....jgn bikin malu mama yeak....dah penah sekolah kindy, mane boleh nangis2..... tapi aku lebih sound kan si mija sebab die ni gedik, ape2 hal sume nak ade akak die.....kalo takde mule laa melalak.....sedangkan kalo ade akak die pun bukan buat ape, bergadoh jugak.....mmg aku tarbiyah si mija betol2....nangis kat sekolah, mama hanger ngan kurung kat bilik hantu kak limah....ha ha ha...dasat kan, umah aku ade bilik hantu kak limah hahaahahaha.....bilik kat bawah tu sebenarnye.....tutup lampu tutup pintu, gelap2 jadi le bilik hantu kak limah hahahaahaah
mmg aku ni garang sikit bab2 anak nie......okey le tu ..balance, aku garang, papa dieorg lak baik hati.....kang kalo due2 garang, anak tensen, kalo due2 plak baik hati, anak lak naik lemak.....kan kan kan.....


senang rambut dah pendek..tak yah ikat2, tapi dok gile plak aku membeli cekak rambut dieorg hihihihi


mija in SR uniform....cute tak?...
kemain eksen ngan mia yg die ade kasut n baju cantik ha ha ha...tekulat2 le si akak tgk baju ngan kasut putih dieeeee ..tunggu le tahun depan, ko pun same jatuh taraf pakai baju n kasut putih jugak ha ha ha.....


layan posing sedas dua.....comel jek tgk anak2 pakai baju sekolah kan...rase dah diri ni dah tua bile ade anak dah sekolah rendah.....


eh, tule beg baru mia....gigih aku pi cari tau...sian tgk die nak carry beg gedabak2 tuh.....



so pagi ari rabu (sekolah start tu) aku anta si dayyan ngan si mija kat taska dayyan...si mija akan transit kat situ, nanti van SR akan amik die dlm pukul 8 lebih gitu....nak anta sendiri awal sgt, SR tak bukak lagi.....so mija transit jap kat situ.....


tak lame pun tgu dlm setengah jam jek laaa sebelum van SR dtg amik.....



lepas drop mija n dayyan kat taska .....kiteorg terus ke sekolah mia.....ari pertamakan sekolah so anta le sampai dlm n tunggu sekali....aku dah pening2 nak muntah bile masuk.....aku dah konpius mane satu cikgu mane satu mak pak budak, punye laa ramai hah umat...ha ha ha...


sekolah ni satu sesi jek...(sume sekolah kat putrajaya ni satu sesi kot)....student pun kalo korang tgk tak ramai sebb ni boleh dikatekan sekolah baru jugak laaaaa.......aku suke suasana sekolah nie....tak havoc.....aman jek...


cikgu2 kelas darjah satu same beratur ngan anak murid2 masing....bagus...aku suke camni...dpt le aku cam muke cikgu mia....ade due cikgu kelas tuk setiap kelas darjah satu ....


mak pak yg gigih menunggu anak....takde ape sgt nak ditgkkan sebenarnye sbb semua bende dah diajar cikgu...senang keje mak pak...cume kene tgk n pantau sikit je la...tu pasal aku cuti ari rabu jek...ari kamis tu aku laki bini dah keje ...kensel cuti......ikutkan aku amik cuti dari ari rabu sampai jumaat.....bayangkan sambil tgk anak leh potong kuku ....kemain rileks gituuu muwahahaahahaha


 bile tgk sume okey, terus lari ke taska dayyan plak...intai tgk si mija naik van ...... kelas gitu laki bini bergotong royong jadi spy hahaahahaha.....kiteorg nampak satu van ni dok mundar mandir cari taska....tup2 masuk kat taska dayyan...sah le dlm hati ni van sekolah mija....tunggu punye tunggu tak jugak si mija keluar ....yg aku ni dlm keter dah mcm jakun pun ade, kejap2 amik gambar....adjust2 zoom ....kelik sane kelik sane......blogger kate kan.....






sekaliiii!! hampas dot com betol....yang aku amik gambar byk2 tadi tu, bukan van sekolah anak aku hahaahahahaah....mengong tol!! ......tu haaa van sekolah kuning tu baru betol....tekedek2 tgk si mija lari naik van....oh! oh!...toucing okeyyy tgk anak gi sekolah sendiri...sob sob sob....



nampak tak si mija tuh.....heheheheh.....yg lawak tu, teacher die kat taska dayyan ngadu, mule2 mija tak mo naik van tu....die jerit "mija tak mo naik LORI tuuuu" ha ha ha ha......lori dikatenyer......lepas teacher suruh eja name bas sekolah tu baru le die berani naik.....hadoi...ape la ko ni mija!


lepas si mija selamat naik van, kiteorg pi serang hendap terus kat smart reader......tgk2 cikgu smart reader dah standby kat bawah tuk amik student....


sementara tunggu van sekolah si mija sampai, kiteorg layan bekpes.....minum teh ais jek aku...roti canai aku cubit2 jek laki aku punye...konon mood risau kan anak le ni tak mo makan hahahaahahahaah


elok si mija dah selamat sampai n naik kelas....aku follow intai die....so far okey laaa...die cepat dpt kawan ngan ikut ape yg teacher ajar...dan yang penting ...TAK MENANGIS....tu pun dah buat aku syukur laaa.....ye laa kalo sape2 yg ikut blog aku ni, mmg dah tau kan perangai die mase mule2 masuk Laman Cerdik tu....kemain lame nak serasi....seb baik kali ni okey....walaupun kakak die takde....aku tak tunggu pun die masuk kelas....tgk die tgh assembly jap, pastu kiteorg terus caw pi sekolah mia plak....gambar kat bawah ni si mija tgh assembly, nyanyi lagu sekolah...lagu kanak2 yg lain....



moh layan video mija yg sempat aku snap.....(auuwww! sejak gune iphone senang tol upload video kat youtube, dpt le aku letak video manyak2 kat sini nanti...auwwwww! *abaikan mood jakun aku ni*)




lepas tgk si mija okey jek...kiteorg lari plak ke sekolah mia balik.....tgk die balik nanti die pandai tak turun utk tunggu van......


akak yg dok bertipon2 ni leee yg bawak van tuk amik2 budak transit nieh.....aku amik ngan akak ni laaa.....tapi dlm proses memantau lagi...tgk serasi ke tak si mia naik van tu...kalo tak serasi, kiteorg jemput le ari2 gamaknyer......


muke ceria balik sekolah.....seronok sbb dah kenal ramai kawan....



....balik2 umah jek makan, pastu tanggal baju kain bagai, terus  bukak full blast ekon, tarik selimut ...membutaaaaaa...alahai ciannye laaa anak aku nie....penat sgt nieh.....arini aku dah daftar die KAFA...next week start....so lepas abis sekolah, aku akan datang, tukar kain, bagi makan then rehat2 terus ke KAFA...hope mia boleh laaa tahan ngan rutin ni, KAFA kat sekolah presint 14(1) ni hari-hari daru pukul 2suku sampai 5suku.....huhuhuhu





si mija plak, balik becok bercerita .....die kate dah ade kawan...kawan2 main ngan die.....fuhh lega mak dik nooon oiiiii!! die hepi kat sekolah baru die....so mija punye kes dah selesai...skrang ni kene tgk2 kan si mia nie ....tang KAFA ngan naik van transit......fening paler bile anak dah start sekolah rendah ni kan....mcm2 bende mauu pikir....hope sume okey laaaa tak lama lagi.....








** sabtu ni pi belajar make up...auwww!!











28 celoteh sahabat

seronok baca pengalaman anak darjah satu ni..hehe maklum la thn depan turn aku plak merasa...akekeke aku thn ni xde cerita pasal tadika annur pasal dia ke tadika yg sama thn lepas punya...hehehe thn depan siap la..tggu la aku punya hapdet...miahaha tahniah mija x nangis masuk SR ..dah besar dah dia... gudgirl nih...

January 6, 2012 at 9:32 AM

penat aku baca kisah laki bini jd ejen perisikan nih..keh3..

sonok korang ye jd bond..elok je mija sonok kt SR lega la kan..

wah..nk g make up class..classs ko lieyaaaa

January 6, 2012 at 9:44 AM

nampak seronok jer mia n mija g sekool... tak wat perangai bagai...hehe....
lawak la pulak mak pak jd bond la sehari tu... haha
nanti lieya dh terror ajor la kami makeup pulak yer.. muahahaa

January 6, 2012 at 10:04 AM

wahhh...baru membaca dah terasa penatnya sbb baca n3 sebelum + terbaru..

tahun depan giliran lia plk m'uruskan damya masuk darjah 1 mesti cenggini jugalah jadinya nnti kan...mcm2 rasa ada..xcited+risau ank x jumpa or t'salah masuk kelas+menangis bagai...huhuuuu....nebes2!! ^____^

tahun ni lia masih relax2 lagi...x la teruja sgt mcm tahun lps.. ;)biasalah dah tahun ke-2 kat kindy kan...mya/pika pun ok je w'pun masuk kat skolah baru cuma kdg2 dia org still suka compare sekolah lama n baru....

comel mija dgn uniform merah putih tu... :D

erkss..make-up kelas! wooowwiee! makin melotops la mama dayyan lps ni...tambah pulak skrg dah pakai tudung fareeda nyata jelita...awwww!! tambah jelita la nnti...ngeeee.....

January 6, 2012 at 10:12 AM

i cam u sis...ibu yg garang, daddy yg baik hati :)
harus gitu baru senang nak disiplin anak2...
memang lega kan bila anak2 dah settle sekolah nie...
senang hati skit kita nak kerja...

January 6, 2012 at 10:30 AM

mesti mcm2 perasaan kan lieya..happy ada anak2 dh sekolah, sedih pun mesti ada. Semua kena berdikari lepas ni.
Untuk mia dan mija, belajar rajin2 yer sayang..Semoga berjaya dunia akhirat

January 6, 2012 at 10:33 AM

my son this march baru masuk darjah 1 sini lambat 3 bulan...
ai suka la bilik ur doter tue lawa...pandai u hias, ai x reti bab2 ni ngeee

January 6, 2012 at 11:05 AM

leiya zaman akak skodeng yang 3 org tu dah habis, bagi can suami akak plak skodeng firdaus. akak dah terbayang ko ngan somi ko pakai mata zorro gi skodeng mia ngan mija. mesti terkejar-kejar semalam, tu yang blog ko sepi je. cantiklah sekolah putrajaya tu : )

lepas ni mata tu bertambah cantiklah , dah gi kelas make up : )

January 6, 2012 at 11:30 AM

best layan crita ni... leh buat panduan masz tahun2 akan datang bila tiba masa nak antar anak masuk darjah satu.. hehe

January 6, 2012 at 11:53 AM

salu mak pak yg cuak bile anka darjha 1 kan???x sangka kejap jek...next yr giliran aku plok...hehehe...gmbo ko shoot nie ala2 cam negeri omputih view nya...

January 6, 2012 at 12:06 PM

excited kan..
huish..bila anak 2 mcm ko..terasa mcm kelam kabut jer kan..
tapi takpe..insya allah both mia and mija ok tu....

wah..bravo mija..tak nangis pun
dah jumpa ramai kawan...terus lupa kakak takde ngan dia....

January 6, 2012 at 12:40 PM

xcited kan..antar anak² sek nih..kali nih antar mija SR ek...mahal dok lieya antar sana? mesti seronok kat tmpt baru kan

January 6, 2012 at 1:19 PM

wah sronoknyer wei.... mmg rasa mcm dh tua bile anak2 dh sekolah tp itu yg seronoknyer...

diaorang tu kan sume jns yg pandai bwk diri,sume dh pandai cari kwn...pasni lega la korang laki bini takde lah terpiki2 heheh..
tp paling tak thn bab jd spy tu... heheheh main intai mcm csi lak

January 6, 2012 at 2:05 PM

wah best..tak sabar tunggu uwais darjah satu...suker tgk bilik anak dara lawo betul...

January 6, 2012 at 2:46 PM

bersemangat 2 beradik ni nak ke sekolah yup...macam kembar pulak

terasa cian pulak kat anak2 mana tak pagi ke sekolah kebangsaan petang ke KAFA...

bestnya masuk kelas make up...

January 6, 2012 at 3:42 PM

sy yg baca kisah akak ni yg terasa penat..yelah dh mcm runner..kejap ke sana kejap ke sini..mujur berdua dgn husband..kalo mak sorg2 mau pengsan jgk ni kan..lainlah kalo supermak..ekeke

* kasut uniform smart reader mmg cantikkkk

January 6, 2012 at 3:43 PM

hehe samalah kite tak abes2 lagi entry pasal anak sekolah..pestime mmg la teruja kan...dgn sesi skodeng lagi...fenat!

January 6, 2012 at 6:53 PM

alor2 sweet je mia mija dah ke sekolah
ok lah tuu nanti dikk
insyaallah sehari dua memang kena pantau mereka .. lepas nie mereka akan servive ...

letih tul , balik terus tidooo , hurmm baguslah dah ada kafa petang2 .. tapi lama tul 2.15-5.15ptg huhuh

January 6, 2012 at 8:36 PM

comel je mia mija p skull.. mmg rasa sonot dan eksaited kan tgk anak2 pg skull..

jd agen perisik..good idea nih..hehe

January 6, 2012 at 10:13 PM

Anak2 dh school nie rutin kita berubah n anak2 pon berubah kan..:)

January 7, 2012 at 12:45 AM

seronok baca..pakaian smart readers tu sedondon dr atas smpai bwh,moga mia n mija dpt serasikan diri...

yana up citer anak yana masuk tadika next week jela

oo pengumpul FM juga yerk? boleh la kita tukar2 nanti oke,sistem barter,hehe..

January 7, 2012 at 4:56 AM

bagus lieya.. rajin cter step by step..
ena taram je... tak sempat nak mengarang.. hoho..

comel je mija ngan uniform SR dier.. dan yg paling best bila dier dah blh sesuaikan diri,. :)

memg kesian tgk anak sek pagi dan petang.. tp tu je la cara yg kita ada utk kasi didikan kat anak2.. biar dorang penat skrg dari kita yg kecewa tgk pendidikan drg bila dah besar nanti.. ye la kita ni bekerja.. kalo jd suri rumah sepenuh masa pun blm tentu kita dapat buat semua kan lieya..

so kita buat la mana yg termampu..

January 7, 2012 at 2:21 PM

Sibukkan....samalah ngan kita last year...tahun ni kurang sket bab skodeng2 tu...sebab Aina pun dah darjah 2...skodeng kan Miqhail jer...

Eh...kat sekolah Mia bleh pakai cekak kaler2 ker?....Sekolah Aina tak boleh...kena pakai cekak or hair bend kaler hitam, putih dan biru jerk....sampai jam tangan pun kena ikut kaler gitu....huhu...sangat tak ceria..

January 8, 2012 at 12:00 AM

Fuh....penat baca n3 ni ttp seronok + kelakar..
Kalau sk akak 1st day mak/pak dh xleh masuk kwsn sk....mrk cuma hantar kt pintu pagar dpn..pintu dpn dibuka utk staf aja.....so xdelh nampak kelibat org luar kt kwsan sk.........
Moga mia dan mija terus brsemangat ke sk.Mmg mula2 rasa kesihan sgt kt anak2 trpaksa brsekolah 2 sesi (pagi/ptg)..mmg memenatkan ttp lama2 mrk dh trbiasa......

January 8, 2012 at 8:42 AM

bersemangat akak2 si dayyan yer..
hahah, mommienyer lg bersemangat waja lg..
tp beb, ai ghitu gak pesday tu..
cuak semcm aje, tp Alhamdulillah..
ok ajer, no dramaqueen!

uish, kelas mekap???
ai likeeeee!!!!
nnti leh enterprame gambo mekap ek!

January 8, 2012 at 10:31 AM

Assalamualaikum lieya,seronok baca blog ni tak sedar dah sampai penghujung,cerita pasal anak memang buat kita leka,dalam perancangan kena berhijrah ke putrajaya,rupanya ada Kafa di sk presint 14,ingatkan kena pergi presint lain,terima kasih ada info berguna,lieya tinggal kat area situ jugak ke?comel anak lieya!-Akak Noor

July 19, 2012 at 10:08 AM

Assalamualaikum lieya,akak nak tumpang tanya ada berapa kelas kafa di presint 14?terima kasih.

July 19, 2012 at 10:18 AM

mia mija dah besar dah pun kan .. aku br baca ni wei .. har har

December 4, 2014 at 11:10 AM

Post a Comment

jangan malu jangan segan...silalah sila komen...anda akan saya jejaki....

 

Copyright © ~♥~ kembara chynta kami ~♥~. Designed by Whitey Mommy