Tuesday, January 3, 2012

kisah damia ~ orientasi darjah 1



salam tahun baru buat semua!!! amecam...ceria tak di hari tahun baru ni?...ape azam korang....gitu le kan kaedahnyer! asal tahun baru jek tanya azam.....asal tanya azam jek sure tahun baru huhuhu.....aku dah malas nak pasang azam....manjang azam kelaut wakakakaaka.....yg penting aku nak anak2 aku berazam belajar pandai2 n hormat org tua.....kalo azam gitu, tak tukar tiap2 tahun pun aku sukeeee heheheehehe......meh le aku cite kisah mia orientasi darjah satu 29 dis 2011 ari tu.....pada aku tak syok sikit sebab orientasi ari kamis, pastu jumaat tak sekolah.....then sabtu, ahad, isnin, selasa cuti...rabu baru start sesi persekolahan.....lame sangat gap tuuu.....harap2 mood mia ok laa esok gi sekolah......






sesi membalut buku adalah pengalaman baru bagi aku (haiiktuih ajek kenyataan tu haahahahah)
konon2 nak buat cop (rubber stamp) tu...tapi buku dpt awal....kelas tak tau lagi...dpt mak jenis tak reti sabar, so aku print jek then tampal.....yg penting kemas....malas nak tulis2....byk nooo bukunye....tapi skrang dah lengkap bertampal...mia dah tau kelas lepas orientasi tu....tgk ar si gedek2 tu...die pun nyibok same! dok diam2 teman aku, rupenye die dah kunyah kertas list buku akak die....hampeh ko dik!





muke ade senyum, hati ade nerves eheheehehehe.....mama tau le mia!!



darjah satu ni aku rase tak yah le mia pakai tudung....tunggu darjah 2 ke 3 ke.....




sampai2 sekolah kene cari nama anak kat kelas mane.....menjajau pusing2 tak jumpe....nampak noo mak apak ko ni dah tua......3 kali pusing tempat yg same baru jumpe hahaahahahaha.....sedangkan sebelum tu kecoh2 pi jumpe cikgu ckp name anak takde dlm list hahahaahaha....mengong jek rase .....nampak nooo mak apak yg lagi nerves dari anak hahahaahahahah





kelas mia ade 33 org.....korang tgk tu..glamer2 nama budak2 jaman sekarang kan.....mase bagi name syok jek letak panjang2....tapi bile masuk sekolah baru le terpikir boleh ke budak ni tulis name sendiri....seb baik mia boleh tulis name sendiri siap ngan binti lagi.....tu pun jenuh tusyen sehari semalam ngan aku hahaahahahah





dah tau anak kelas mane, sile lee pi cari meja pendaftaran mengikut kelas masing2 yeak....




daftar name bagaiii....pastu amik nametag sementara....




anak2 dok le kat tempat perhimpunan nanti cikgu bawak pi round2 sekolah...mak pak lak dengar ceramah pasal program2 sekolah....ooo lepas ni dah takde dah exam2...takde dah dapat no 1..dapat no 2....takleh dah kite2 eksen2 tanye anak org lain 'dpt no bape kat sekolah' ha ha ha..sekolah skrang dah pakai kurikulum KSSR.....so lepas ni anak2 kite akan dinilai melalui band 1, band 2, band 3 sampai laa band 6......erm cite panjang pun aku tak reti...korang google jek laa pasal KSSR ni.....





abis jek taklimat, terus pi cari anak dlm kelas...settle kan yuran n borang2 semua.... nampak tak ujung kelas tu, ade locker tuk murid2 simpan buku teks...so takde laa nak berangkut2 berat lagi......aku lak pi beli beg agak besar jugak laa tuk mia yg halus malus tuuu.....kelam kabut weekend ari tu pi beli beg baru yg saiz lagi okey ......mane le aku tau nak diberi locker huhuhu...





ini le kelas miaaaa!!! skrang ni tgh 'tusyen' mia pasal kelas die....risau aku kalo die lupe die kelas mane....jenuh first day kang termangu cari kelas .....sebab esok sekolah, mane leh mak apak anta sampai depan kelas kan.....aduhai..camne laa esok nie....aku rase dah lengkap kot 'tusyen' aku bagi kat mia...berbakol2 dah rasenye tuuuu....aku ajar camne nak kencing, cam nak berak, mane nak tgu lepas abis kelas, camne nak makan...camne nak beli makan (tp ni aku tak risau sgt sbb aku akan bekalkan die makanan ari2), isssshh mcm2 lagi lee aku membebel....ye laa sume kene buat sendiri kan....mcm kat kindy dulu bolehlaa cikgu assist kooo.....ni dah masuk sekolah rendah, serba serbi berdikari .....




yg lawak tu, ayat pertama die bile aku tanye seronok tak sekolah.....mia jawab " nape sekolah mia tak warne warni cam sekolah mija" ha ha ha.....adoi anak dare aku nie!....terpakse laaa jawab secara diplomasi...aku ckp, sekolah warna warni  tu tuk sekolah budak2 kecik....sekolah yg ni untuk budak2 besar yg pandai bace......seb baik le die terima jawapan tuh.....




mase ni mak apak tgh dok sibuk bayar yuran n antar borang2 ...lepas siap sume, bleh terus balik bawak anak.....cikgu bagi tau mase taklimat....sebulan ni dieorg tak akan belajar secara formal lagi...tapi akan ade program transisi selama 3 minggu....program transisi ni  tuk lebih dekatkan budak2 ni dengan alam sekolah baru, ade jugak ice breaking tuk kenal kawan2 dan cikgu, ajar2 budak2 ni berdikari, ade jugak sukaneka.....mcm2 lagi laaaa....





citer pasal sekolah ni pun kelam kabut sebenarnyer....mule2 mia ni aku daftar kan kat sekolah presint 8 tuh.....pastu aku dpt pindah kuarters umah landed, tukar le sekolah kat presint 14.....kelam kabut gak laki aku dok call n email pihak jabatan pendidikan ngan sekolah pasal pertukaran tu....seb baik semua okey....haa korang tgk beg mia tu...hahaahah gedabak kan...takpe2, aku dah beli beg baru yg lagi cute n molek2 jek tuk mia carry heheehehehe





lepas abis orientasi tu, aku dah mengaum2 lapooo...singgah mamak jap pekene megi goreng....




sian anak aku hah....baru sekolah sesi pagi, lum sekolah agama lagi...dah wat muke penat cenggini...nak buat camne nakkkk......takpe laaa...mule2 jek camni, nanti dah biase mesti okey punye!
oh yeak...rabu ngan kamis aku cuti tuk pantau mia...kire laki bini jadi spy le nie.....spy mia n mija.....huhuhuhu






kroihhhh ..kroiiihhh dahhhhh....




okey!! gambar ni mmg takde kene mengena ngan tajuk diatas...tapi ade aku kesah? ha ha ha ha





mama buat comey! mia buat tak comey! wakakaakakaka




disebabkan mia behave mase kat sekolah tadi, papa pun belanje lee mkn duyan kat salak tinggi...
okey! citer tipu.....mama mia yg nak melantak duyan sebenarnye hahaahaha...ni le port kiteorg kalo nak pekene duyan....tu haa owner kedai tu akak pakai baju merah tu.....







musang king terbaeeeekkk!!! aku suke duyan musang king ngan duyan ISO...fuhhhh...pekat, likat, manis...lemak berkrim.....isi tebal, bijik kecut!!! mmg wallllaaaaaa wey!...penat dah aku promote ni, korang gi le terjah kedai akak tu....kiteorg suke mkn situ....






mampu langsaikan 2 bijik ajek....tu pun share ngan en laki...mia tak makan pun!



gitu le kisah mia mase orientasi...satu kenangan tuk aku, hubby n mia sendiri.....bile mia besar n bace balik kisah ni kat blog mama...mama nak mia tau, yg mama n papa akan berusaha biar betapa susah sekali pun utk memberi pendidikan yg terbaik tuk mia..seperti jugak parents yg lain.....satu jek mia kene ingat, kehidupan kite senang atau susah, bergantung pada pendidikan.....baik  pendidikan tuk dunia mahupun pendidikan tuk akhirat....jadi, berjanji dgn mama n papa untuk belajar rajin2 yeak!~









** sudah mule jatuh cinta dgn koleksi2 tudung Fareeda Nyata Jelita.....ops!!












34 celoteh sahabat

slmt bersekolah mia..blajo pndai2 tawww..nanti mama bg pezen tetiap tawon..hehe

wah..suda jatoh chenta sama fareeda kaa..wat koleksi la lieya

January 3, 2012 at 9:19 AM

selamat melangkah ke alam persekolahan mia aunty doakan moga mia menjadi anak kebanggaan mama n papa serta menjadi contoh yg baik kepada adik2.....kalau akak jd lieya pn mesti nervous kan yela 1st time anak nak masuk sekolah mesti pk macam2.....

January 3, 2012 at 9:57 AM

wah...mia dah besar ah...

lieya, camner lak citer mija...berpisah ngan kembo dia ni...hehehe

January 3, 2012 at 10:10 AM

selamat bersekolah mia...
suri pun melangkah ke tadika hari ni...
huhuhu..aku yang nervous...

January 3, 2012 at 10:16 AM

Selamat melangkah ke sk mia...

lieya jgn risau cz masa minggu orientasi semua murid2 thn 1 dibwh pengawasan cikgu..apa yg mrk xfaham cikgu akn tunjukkan.sbb tu ada minggu orientasi....kalau dulu lg dasyat, siap ada yg meraung2, kencing/berak dlm sluar..ttp budak2 skrg dh makin cerdik.....

KSSR dh mcm tu..prestasi murid akn dikira ikut band n prestasi tu akn dibawa hingga ke thn 6 sbb thn 6 nnti mrk dh xmcm UPSR skrg...60% je brasakn exam n 40% adalah Band yg mrk dpt.....ibu bapa pn dpt tgk result anak melalui on9....

January 3, 2012 at 10:17 AM

seronok2... selalunyer anak2 nervous skit mak pak yg lebih2 nervousnyer kan ahak2...

tp paling tak thn yg beg besar dabak ngn muke penat mia dlm kete... sian bebeno...
yg aku mmg tak tahan mak pak blh siap benti mkn durian lg tuh... ahak2 mmg melampo..
terliur gile aku tgk raja musang tu wei...ish2

p/s: aku tak blh jth cinta kt fareeda lah...sbb bile aku pakai muke aku nmpak lg bsr boolat... ahak2

January 3, 2012 at 10:46 AM

mia dah darjah satu ek sis...
cepat jer masa berlalu...
memula tu mesti penat nye...
takpe, seminggu dua nanti dia ok lah...
mesti dia enjoy dpt ramai kawan nanti...
eh eh ada kembar ek dalam kelas dia
* tengok nama & birthdate sama*...

January 3, 2012 at 10:49 AM

wah....dah masuk darjah satu pun....mesti mia teruja sangat kan...apa citer si mija plak??...hehe

January 3, 2012 at 10:54 AM

selamat belajar mia, alah comeinya ngan cekak tu. lieya cantiklah lencana sekolah mia tu, mestilah tak takut dia dah sekolah sebelum ni kan. amboi dapat makan doryan lagi. tunggu dia form 1 esok barulah pakaikan tudung lieya, cam rimas plak kecik-kecik pakai tudung. memang cantiklah tudung freda tu.

January 3, 2012 at 11:28 AM

bila tengok mia ngan baju sekolah rendah nie....aku rasa...alahai..cepat betul masa berlalu kan lieya...

rasa mcm baru jer abis belajar..
cari kerja sesama...
kawen...
tetiba tengok anak ko dah masuk darjah 1...
makna umur kita pun makin meningkat....

January 3, 2012 at 11:46 AM

wah damia nak masuk skolah darjah satu...mesti terujer kan...sekolah rerajin tau...

January 3, 2012 at 12:46 PM

huhuhuuhu.......
same le kite...
anak gua pun nak berbaju canggih gak...
lieya....muke tu comeyy ar....huhuhuhu...........

January 3, 2012 at 12:47 PM

alhamdulillah mia dah pun masuk sekolah , kemas dengan rambut baru , tgk dia macam ok dan suke je .. ok lah tuu senang ati kan ;)

adoii mak dan anak samoo yooo teperanjat akak ekkee

aduhh sempat layie pekena deyan .. kuning lak tuu ;)

January 3, 2012 at 1:07 PM

tahniah buat mia sbb dh masuk sekoll... lepas ni byk kawan2 baru la yer... cikgu2 baru... tempat baru...hehe.. moga mia dpt suai kan diri...

betul tu kita mak bapak ni pikir mcm tuk anak yg baru ke sekoll... akak lak esok daftar arfan ke tadika... penin esok jawabnya..haha

January 3, 2012 at 1:44 PM

mmg excitedlaa tengok mia masuk sekolah...bessnyer tingat zaman dolu2 hehe..takper dah mmg anak & mummy dua2 tomei...hantam ajerla

January 3, 2012 at 2:00 PM

happy new year lieya...

wah mia dah sekolah yerk, dah besar dah anak mama n papa nieh, dah pi sekolah yang warna warni lagik... hehe
moga mia dapat pendidikan yang terbaik di sekolah tu yerk...

January 3, 2012 at 2:02 PM

hehe..
anis pun orientasi arini.. tp abahnya je yg temankan.. sbb omaknya ak leh cuti sbb arini AKB 2011.. uhuhu.. tak tau la per citer..

sama saiz la baju mia ngan anis.. tp anis punyer dah alter.. tangan & labuh baju... maklumlah... katik cam mak dier jugakk.. hahah..

January 3, 2012 at 2:10 PM

eh anak kiter sebaya la....
u umur brpa ekkk???
but my son masuk bln 3 ni
kat jpn ni pelik sket ngeeee

January 3, 2012 at 2:20 PM

bagus la sek sediakan locker...senang..

January 3, 2012 at 2:58 PM

excited mama dia yup...

mulai esok sibuk hal anak2 pula..

January 3, 2012 at 3:58 PM

dh masuk sekolah byk kena berdikari..risau juga haruslah lieya amik cuti nk pantau.. hehe
sian tgk mia kepenatan lepas hbs sek..belajar rajin2 yer mia

January 3, 2012 at 4:17 PM

all the best Mia

Semoga ramai kawan, dapat cikgu2 best dan dapat memahami pelajaran ngan baik.

January 3, 2012 at 5:19 PM

belajar rajin2 yer mia...esok sendiri juga yg senang dan menyenangkan ibubapa tau...

aritu saya beli duyan gak tp tk sedap..hmmm

January 3, 2012 at 10:01 PM

mia... gudluk di skolah baru.. cepat je kan masa lieya.. blaja rajin2...

January 4, 2012 at 8:21 AM

selamat belajar mia..mcm mimi dia taknak beg tarik2 ni..dee beli beg besar gak..sbb sekolah dia takde locker..sekolah putrajaya baru gak kan..so, kerusi meja pun cantik..meja sekolah mimi buruk lagi..huhuhu..lepas ni petang pun dia sekolah agama..tak taulah dia larat ke dia pengsan..hahaha..

January 4, 2012 at 9:12 AM

slamat b'skola mia...da besar da die..

wewit...cunnye die! cantik lieya pakai tudung fareeda..

January 4, 2012 at 10:05 AM

mia dah sekolahler harinikan... mesti bestnyer... ehm nama budak2 zaman sekarang memang dasat2 nama anak akakjer yang senang...
doyan kat salak tinggitu kat ner yerk akak dah terpikatni....

January 4, 2012 at 10:16 AM

Baca entry lieya ni, buat akak rasa sama nerbesnya. Memang cenggitu ek pengalaman antar anak darjah satu.
Part nama bebudak zaman skrang tu, buat akak tergelak besar sebab nama anak akak pun panjang gak..hambik ko!

January 4, 2012 at 1:39 PM

selamat bersekolah mia....

senanglah ada locker kan..xdelah budak2 bwk buku byk2....

comelnya mia dlm uniform..

January 4, 2012 at 4:51 PM

sy pn sudey suke tdung fareeda...uhuhu(lari tjuk)

January 4, 2012 at 6:02 PM

selamat masuk tahun 1 mia
comey je mia rambut pendek
beg tu sama besar dah ngn mia, nasib mama dah beli len eh ..

besh2 tgk gmbr mia..tiba2 ada lak doyan..huhuhuhuhu..kejam mama mia ni tau..

January 5, 2012 at 9:16 AM

sian mia kan... 1st time sekolah rendah ni.. macam tulah.. dah lah sekolah besarkan.. yang lebihnya penat tawaf sekolah tu.. semoga mia berjaya

January 6, 2012 at 10:53 AM

wehh.. tak bleh blah ngan gambar comel nko & anak dara tuh ekekekekekkeek. memang lawo bebbb!!! naik seri pakai fareedaaa!

aku tahun ni sekolah papa dia je la yg huru haraa.. tak sempat aku nak menyelitt.. dah berpilis kat umah uuhuhuhu

January 10, 2012 at 10:30 AM

salam...sgt membantu entry ni sebab sy tgh mencari info pasal sekolah anak thn depan...InsyaAllah thn depan anak sy juga akan skolah kat sini...anak relax jer mak yg kelam kabut...almaklumlah dah berbelas tahun tak jumpa sekolah

December 1, 2014 at 4:02 PM

Post a Comment

jangan malu jangan segan...silalah sila komen...anda akan saya jejaki....

 

Copyright © ~♥~ kembara chynta kami ~♥~. Designed by Whitey Mommy