Monday, September 22, 2014

kisah bento miamija....




salam senin semuaaaaa..... gi mane weekend ari tu? aku balik kampung johor.... adoiii kejenye makan ajek laaa.... mak aku ni bile anak2 balik mula lee saka masak2 die masuk hahahaahah.... bulat tepu dah perut aku laki bini dibuatnyer..... arini jom layan pic2 bento anak aku yek...hahaahah nampak tak kat situ aku dah takde bahan nak update blog...tapi tgk dlm folder pic bento budak2 ni byk tu aku buat entry ni heheheeh selalu pic bento masuk dlm entry random photos kan...alaaaahh layan je laaa yg penting blog berupdate ekekekeek....


*
*
*
*
*
*
*
V


  • ni gambor fresh nie.... bento ari nie..seminggu dah syok mengulit mimpi cuti bento ari nie mulalaa rutin biase....utk pagi roti telur cheese ...utk lunch nasi putih + sawi ngan cendawan masak air + ayam percik...utk sekolah agama pau kaya....beli frozen kat mohd chan abdullah...sedap wey!


  •  ni plak aku masak spegeti goreng bayam + biskut tuk pagi....utk lunch nasi putih + sup sayur + tenggiri sambal + buah limau....


  • yg ni plak aku masakkan bihun goreng + buah epal utk pagi...utk lunch nasi putih + sawi goreng + tenggiri masak lemak cili api.....sesungguh aku tak percaya bile miamija kate die makan sawi tu licin,mesti dieorg campak dlm tong sampah...hahahaha



  • ni plak aku buat kan burger utk pagi...utk lunch nasi putih + sayur sambal goreng +  kembung masak taucu...utk kudap2 kafa popia ketam....



  •  yg ni plak pasta goreng bayam + ciken balls utk pagi.... utk lunch plak nasi putih + telur mata letak kicap heheheeheh...nampak aku malas kat situ...utk kudap2 sekolah kafa aku gorengkan sardin pull frozen beli kat kafe opis aku....




  • tuk pagi roti goreng letak sosej + telur, yg ni menu peberet aku sbb senang dan cepat nak masak.......utk lunch nasi putih + bayam masak air + kembung masak sos.....kudap sekolah kafa biskut oreo....


  •  utk pagi aku buatkan roti sapu garlic butter sandwichkan dgn telur ... utk lunch plak nasi putih + ayam masak halia + sawi masak air + buah anggur....

haaa amecam kenyang tak tgk bento miamija hahhhaahaha...alaaa tak sedap mane pun sbb aku masak campak2 ajek heheheeheh.....nampak mcm byk jek aku bekalkan dieorg kan...sebenarnye bekas bento ni kecik2 aje....kang bekalkan nasi byk2 kang ngantuk plak dlm kelas....senang hati bekalkan dieorg ni sbb pandai jaga barang2 sendiri.... takde la kes hilang ke tertinggal bekas..... agak2 dayyan esok camne laa gamaknye...huhuhuhu



*keek dayyan*


55 celoteh sahabat

Jeles wei.. kalau dekat dah nak bawa tupperware tumpang minta diisi macam bento miamija ni jugak dah.. mana cara saya nak jadi rajin macam ini juga??

September 22, 2014 at 9:05 AM

tengok bento2 miamija ni terus kenyang padahal x sarapan lg pagi ni...bole gitu...hahaa

September 22, 2014 at 9:08 AM

mmg salute abes la ngan mak-mak bekerjaya yg bleh siapkan bekal anak2 tetiap pagi cam lieya ni...
mmg variasi bento nya tu..lapo dibuatnya ni ha haha! best best! tabik!

September 22, 2014 at 9:08 AM

sonoknya.. tak sabo nak berbento untuk zahirah nanti.. camna ek anak aku makan nanati? agaknya semua kawan2 dia nak ajak makan...

September 22, 2014 at 9:13 AM

caya la lieya...akak yang anak lima ni pun tak setabah ko bgn pagi buat sarapan n masak bekal anak2...adoiii aiii..bila la nak rajin mcm lieya ni...

September 22, 2014 at 9:18 AM

wah kreatifnya....

September 22, 2014 at 9:19 AM

sedapnyer...simple tapi berbaloi2...

September 22, 2014 at 9:49 AM

aish...rasa nak pindah arini gak la dok sebelah umah akk nie...
sbb ari2 leh tumpang bawak bekal g koje...
meleleh air liur nie dok tgk makanan sedap2 nie..
kol bape akak bangun masak nie...
rajin nyer...

September 22, 2014 at 9:56 AM

tabik spring la kt akak....gigih buat bento...atie pernah nak membento kan fizri....alih2....sikit pun dia tak makan...dia kata cikgu dah masak......takper....tunggu dia darjah satu nnti...hehehhe

September 22, 2014 at 9:58 AM

memang terbaik lah ;) boleh cedok resepi nie ;)

September 22, 2014 at 9:59 AM

kadang-kadang bento mia n mija memberi idea nak masak lauk apa untuk petang karang. hehehehe

September 22, 2014 at 10:02 AM

huhu..banyaknya..suka tgk..
lya pon truja nak buat utk asya next year..
hrp tercapai lah// ntah mampu x nk kejar masa tu...
tp asya ni susah sikit..dia x suka sgt mkn nasi... ntah nak kena cari menu y btl2 sesuai utk dia..
mee goreng pon x mkn..xkan nk bwk roti ari2

September 22, 2014 at 10:13 AM

pada aku tak jemu pon tgk bento mia mija ni, sebab pada aku ko mmg supermak..bukan macam kat opis ni, poyo anggap diri supermak,...geram pulokingat kat natam tu..hahahhhahah....tp aku mmg salute la kat ko...aku kat opis ni, kalo deme dok la sebut dia supermak..supermak..aku terus pangkah ...kata...ko la supermak tau...sebokla opismate ni tgk blog ko tau..bangga jap kawan ngan ko..hahahhahahha

September 22, 2014 at 10:32 AM

Ha...budak perempuan pandai jaga barang sendiri kan. Adam tu akak paksa macam mana pun, dia tak nak juga. Ada hikmahnya tu kot kan. Omak eh sibuk kojo. Manalah tahu sok2 akak dapat buatkan untuk cucu pulak ke...hehehehehe.

September 22, 2014 at 10:39 AM

rajin lieya..acik pun tak terbuat macam ni lieya

September 22, 2014 at 10:40 AM

jeles aku lieya menengok tahap kerajinan ko yg melampau ni!!

semuanya sedap di mataku, terus turun ke hati :)

sihat anak2 ko lieya..mknn seimbang :)

good job!aku suka sgt :)

September 22, 2014 at 10:41 AM

aku mmgn suka bila ada gambar2 bento miamija kalau kat blog ko ni Dik Leha..
Bleh bagi idea untuk Kak Jah plak inspirasikan lauk2 ko utk anak2 Kak Jah.. hehehe
tengok semua masakan ko mmg aku kagum sangat2.. tp 1 je nak request dari ko.. boleh tak ko bagi aku recepi spaghetti bayam tu.. caner nak buat?? :D

September 22, 2014 at 10:43 AM

Jgn pandang sebelah mata. Dayyan pun boleh buat macam apa yg kakak-kakak buat kan Dayyan kan..
Yg penting kena sediakan beg khas. Cuma biasa budak lelaki tak suka makan bekal itu yg kakak nampak..

September 22, 2014 at 10:45 AM

Rajinnya...
anak amy walaupun dah bawa bekal tetap juga nak menyoping kat kantin sekolah..

September 22, 2014 at 10:46 AM

hebat nye .. aku tgh hari pun aku bg mkn kat mamak je .. huhu
aku plak lapo tgk sayur fav aku tu sawi

September 22, 2014 at 10:49 AM

bento miamija nii boleh kasi idea tuk nurul bawak bekal pi opis, hehehe......

September 22, 2014 at 11:05 AM

jelesnya tgk lieya dpt masakkan bekal utk anak2..sue ni mmg x dpt la nak masakkan utk diorg..pkl 6.30pagi dah keluar dari rumah..nnt dah pindah klang lagi la awal kena keluar rumah..huhu..

September 22, 2014 at 11:19 AM

tak keruan tengok nye adoi adoi haha

September 22, 2014 at 11:20 AM

akk upload hari hari gambar bento pon x bosan kak.awesome sgt kak!

September 22, 2014 at 11:31 AM

Sajalah tu nak bagi menjeleskan orang. Kita baru masak nasi lemak nak masuk blog. Dia aduhai....lagi marbeles. Itu baru bento anak-anak. Kalau sampai saka dia nak tunjuk laukpauk kat rumah dia, lagilah rasa nak tumbuk meja pejabat ni je tau :)

Mewahlah MiaMija dengan aneka juadah bento macam ni. Nak tengok juga camnalah nasib bento Dayyan nanti...

Sahlah ni tak tahu nak story mory apa. Akak tak expect pun hari Isnin keluar cerita bento ni. Selalunya ketuk meja hari Khamis je lepas baca entri. Tapi takpa, sebab bento budak-budak nilah yang buat akak teruja nak ke dapur rumah sendiri. Wakakah!

September 22, 2014 at 11:35 AM

sorga makanan wehhhhh

September 22, 2014 at 12:01 PM

sedap...hebat semua lauk tu...

September 22, 2014 at 12:02 PM

Salam Lieyaaaaa..
N3 mengusik perut nih.. hahaahha
Zura memang salah sorang yang kagum dengan hasil tangan Lieya bekalkan makanan untuk anak2.
Macam2 masakan Lieya masak untuk anak2.
Zura memang kagum.. sebab zura x mampu nak masak cam Lieya. hehehe
kalo yang simple2 tuh boleh lah.. hahaha
boleh katakan.. banyak jugak zura cedok idea bento lieya nih.
tapi yang simple2 jer lah. hahahahaha

Teruskan buat n3 pasal bento anak2 k~
boleh zura tiru idea masakan Lieya.
kadang2 buntu jugak.. hehehehe

September 22, 2014 at 12:28 PM

aku mmg salute tinggi2 kt ko beb, mabeles betul lah.... walaupun cuma telur grg ngn kicap pun dh heaven tau... ni kan pulak mcm2 lauk...

September 22, 2014 at 12:29 PM

budak lelaki tak cermat mana kot
anak kita sendiri si afif, bekal selalu tinggal dekat sekolah
bila tanya, afif lupalah =)

September 22, 2014 at 1:08 PM

tongkat dagu jap..one word..RESPECT..hehehe..

September 22, 2014 at 1:15 PM

terus along rasa teruja...tp tu la..anak sekolah kat Seremban....masalahnya along kat KL...xde langsung peluang nak buat bento utk dania ni....

September 22, 2014 at 1:37 PM

mmng ohsem la kak! kagum tgok hri2 bleh wat kan bento utk ank bgus2 mkn air tgn ibu ni baik

September 22, 2014 at 1:41 PM

memang x boleh lawan ko lieya bila siapkan bento nie...akak salute habis dengan ko...anak ko sekolah kebangsaan pagi atau petang yer?

September 22, 2014 at 2:15 PM

Kenyang pewut anak2 lieya dpt makan hasil tangan mamanya..yg tersangat laa kreatifnyaa,, :)

September 22, 2014 at 2:25 PM

Air tangan ibu adalah yg terbaik!
Healthy & cost effective

September 22, 2014 at 2:33 PM

Chopp..nk jd ank lieya jgkla cmni..hadoiii..semua sedap2 plak tuh...

September 22, 2014 at 2:51 PM

@Lynn Hamzah

dieorg sekolah sesi pagi kak utk sekolah kebangsaan (mmg satu sesi jek sekolah dieorg nie)...pastu kat sekolah yg sama jugak petangnye sekolah agama plak...tu bekal dari pagi sampai ke lunch tu....

September 22, 2014 at 2:53 PM

puas melayan bento ko
dah la aku tgh kelaparan
sabau ajelah!

September 22, 2014 at 3:05 PM

Tahniah lieya..boleh sediakan makanan untuk anak² sendiri.... :) ..jika ada anugerah..konfem lieya pemenangnya..

September 22, 2014 at 3:23 PM

alamak lieya, i plak yang telan ailio ni camaner..kalo dok sebelah umah mau gak gi mengendeng tetiap pagi..hahahaha..time dayyan mungkin lain kot...lelaki kan...cam anak zee taknak dah dier bawak bekal..siap pesan lagi takmo..

September 22, 2014 at 4:11 PM

Rajinnya la hai...lengkap pula hidangan tu..bukan budak ni pun terliur...apalgi la anak2 mknnya nnti...tabik ah..! Sy duk umh ni pun x gitu bekal anak2...hik3...

September 22, 2014 at 4:21 PM

k lieya,

kasi resipi sayur sambal goreng. buat especially entry untuk kite ek... nampak sedap jelah..

September 22, 2014 at 4:26 PM

Seyes mmg ko sgt rajin...terbaik beb!

September 22, 2014 at 5:20 PM

Kagum dgn tahap kerajinan lieya..lg satu bonus.miamija mkn x memilih..seronokkan..

September 23, 2014 at 12:02 AM

Lieya,
ena kan dah 2 kali drop komen
Masih lom berjaya.. hehe
Mana la agaknya komen2 tu pegi kan

Arini ena berjaya bekalkan anak2 tp simple2 aje la
Tu pun ummi nye yg merajuk
bkn anak yg merajuk
hahahah..

Ntah la.. bila nya nak update lg
Tak laku dah belog ena tu lieya
Ibarah hidup segan mati x mau..
hehehe :P

September 23, 2014 at 9:40 AM

I always think fish is the best for everyone.. tenggiri pun kurang tulang...

September 23, 2014 at 11:21 AM

wow wow wowww!! telan ayer lioq aku tengok. wehhh.. nko sila buat label special utk bento mia mija hokeh... esok2 kot datang seru aku rajin nak wat bento budak2 leh aku google balik entry blog nko ni Lieya ngeh ngeh ngehhh!!! aci takk? hihihihi

September 23, 2014 at 11:52 AM

Akak tetap kata ko rajin noks... Suatu hari anak2 akan train benda yang sama untuk cucu Lieya. Like mother like doter...:)

September 23, 2014 at 3:30 PM

ermmm sedapmyer...kagum tau nengok lieya berbento gini...telan ayaq lio nengok semua bento2 tuh...kreatip inovatif sungguh tau....

September 23, 2014 at 4:51 PM

Mesti sedap..kagum dgn lieya..memberi inspirasi btl kat farah.. terus rasa tak sabar nk nk tunggu emir pi school.. nk buat bento comel2 mcmni jugak kat dia..=D

September 23, 2014 at 8:47 PM

Seronok tengok akak berbento..
wasa macam nak jugak menu hiasan macam tu :D

September 24, 2014 at 9:17 AM

Boleh jadi idea menu nak masak minggu ni tu Lieya hehe....
Patutlah anak rajin masak ...... mak dia pun rajin hehe....Sok sok anak nak OKje macam manalah...dah omak eh tak berapa nak rajin....hehe

September 24, 2014 at 10:39 AM

rajinnya memasak u ni lieya... kagum!

September 27, 2014 at 11:48 PM

tabiklah mmg lya gigih masak setiap hari .. mengoda tgk deko² bento... ada jgk idea nak masak.. sbb x pernah masak spageti bayam .. mesti sedap..

October 3, 2014 at 3:50 PM

Post a Comment

jangan malu jangan segan...silalah sila komen...anda akan saya jejaki....

 

Copyright © ~♥~ kembara chynta kami ~♥~. Designed by Whitey Mommy