Monday, July 22, 2019

Eijaz dan solid foods....





Assalamualaikum...



haluw semuaaa!!...pejam celik pejam celik dah abis setengah tahun kite di tahun 2019 ni...rase mcm kejap ajek mase berjalan kan.... eijaz ni aku rase baru semalam2 aku masuk ot room nak kene czer tup2 bulan depan dah setahun weyyyy....dah besar baby aku huk huk huk....tak puas rasenye tgk die menguit2 mase dlm pantang aritu...haaa haa jgn suh aku beranak lagi, udahh le, pencen dah...bagi org2 mude plak beranak byk2, org2 tua dok diam2 besarkan anak hahahaah...

bile kite ade baby ni kan..ade la beberapa bende yg kite mcm excited nak buat...tak tau le org lain, tapi mcm aku ade bende2 yg aku rase excited nak buat utk baby...contohnye mcm kenalkan baby solid foods ngan perjalanan breastfeeding baby....mase eijaz nak masuk 6 bulan ari tu, excited wey soping barang2 mkn die...tapi takde laa seextrem excited mase zaman dayyan hahahaha...bende pertama aku beli ialah slow cooker dgn kepala blender baru...org lain sibuk beli baeba cook lah, rusch lah, youha lah, aku beli kepala blender baru je kahkahkah....ye laa malas laa nak beli beriye nau baby food maker tu...eijaz ni same je mcm dayyan.... sampai 8 bulan jek mkn yg halus2 blend...lepas 9 bulan die dah nak mkn yg lenyek2 ...membazir aje kalo aku beli baby food maker tu...kepala blender tu esok2 aku leh gune buat blend barang masak aku hahahaha....skrang ni plak dah 11 bulan, eijaz mmg tak mkn dah bende2 blend....aku tanak nasi lembik die dlm slow cooker sampai laa kembang...pastu buat le lauk2 simple....okey jom tgk pic yg ado....saje simpan sini buat kenangan2 nanti....


*
*
*
*
*
*
*
*
*
V


mule2 eijaz start mkn aku beli organic baby rice ...bile dah 7 bulan aku start bagi yg ade campuran millet ngan quonua...millet ngan quonua ni bagus utk sistem penghadaman tau....alhamdulillah, pembuangan die okey...risau wey budak kalo sembelit2 nie...


awal2 mcm biase laa...beli baby potato, butternut, baby spinach, carrot utk letak dlm bubur die....pastu tambah2 le salmon ke bawal ke....masuk 8 bulan aku start bagi ayam plak...daging lembu dgn seafoods aje aku tak ajar lagi sampai skrang....dok le ulang2 ikan ngan ayam....


bile eijaz dah 8 bulan aku start bagi beras sumo ni plak...ni beras jepun tau....nape aku bagi beras nie?..sebab nak naik kan berat badan die..beras ni kaya dgn kanji...dan kebanyakan budak mmg suke makan beras ni sbb rase die tu kot....berlemak2 berkanji...kaedah nak masak same jek, tanak dlm slow cooker sampai jadi kembang lembik2...mmg ade perubahan laa dari segi peningkatan berat die lepas amik beras sumo nie....
Image result for beras sumo
aku suke gune slow cooker berbanding masak atas dapur sbb menyenangkan kerja aku...mlm sebelum tdo campak segala mcm...on suis...esok pagi bangun dah siap...sebelum pi keje tgl cedok je masuk thermos  mkn....cume korang kene pandai bajet air lah...kang kalo air x cukup, bangun2 pagi bukan bubur ko dpt...tapi bubur rentung hahahaah...mase eijaz baru2 start mkn, aku buat due versi bubur...yg first dan yg plg eijaz suke ialah tumis dulu bahan2 sayur...jadikan mcm sup pastu tuang dlm beras n tanak sampai jadi bubur....versi kedua ..stim semua sayuran dan buat stok frozen, pastu bile nak masak bubur lebur je terus dgn baby rice semua tu...maknenye takde tumis2 lah....tapi eijaz kureng sikit versi ni....tgk, baby pun pandai rase kan..nak yg bertumis harum2 bawang baru nak mkn byk....


buah yg aku kenalkan awal2 pada eijaz ialah buah naga, epal dan betik....bagi buah naga putih dulu tawar2 kan hahahaahah...tapi lepas kenal buah naga merah terus tak mo naga putih...ye laa buah naga merah kan manis leting....



pi mane2 gigih bawak bekal...tiap2 sabtu kiteorg keluar awal sbb dayyan ade kumon class...



amik bau roti canai telo goyang mama...tapi kene makan bubur hahaahahah...



budak sorang ni anak bapak sgt2....so papa le kene suap mkn die kalo kat kedai...laju sikit makan...bagus2...mama leh makan dgn tenang hahahah

tapi ini budak makin lame perasan besar...kdg2 tak mo bekal die...


die mao roti canai kiteorg hahaahahah.... gigi baru 4 batang tuh..eksyen nak kunyah roti canai hahaahah...ade aku tepek video kat ig story, aku suap bubur die geleng kepale, papa die suap roti canai laju je ngap...haishhh kecik besar kecik besar mak ko tgk koooo tau dik!


kat umah pun jgn ckp...kakak2 abang main bantai aje suap adik...si adik pun kdg2 sibuk same...pantang die tgk kakak2 n abg mkn something, laju je pi nak ngendeng sikit...pic ni ngendeng abg makan aiskrim...adoi!! dah rase sejuk manis sedap..lagi die mintak dan mintak....


ni plak tak hagak2 tgk aku makan nasi lauk ayam masak kicap dok ngendeng2 nak rase juga...aku suapkan...mujur laa pedas light2 ajek...ehh die bedal jugaaaakkkk hahahaha.....



mcm yg aku tepek kat ig...ni lah menu peberet eijaz di usia 11 bulan...buah naga + yogurt...



tgk le...sampai ternaik2 kaki layan kesedapan buah naga manis2....


tp takkan ari2 nak melantak buah naga je kan...sesekali tukar kan dgn mangga + yogurt...betik + yogurt....



ni plak biskut peberet die skrang, biskut oat, tiger susu ngan heinz tuh...puff yg kecik2 tu pun die suke jugak...dlm bekas tu bekal die bawak pi sekul le tu....


eijaz kalo dpt puff ni..mmg mkn mcm mkn kacang hahaha




puffs flavor berries ni eijaz suke..biskut sebelah tu biskut cheese....kalo korang tanye mane aku beli...aku byk beli online dekat babydash atau pun aje kat manjaku tu....pasta pun eijaz suke gak...aku buat baby pasta dgn sos carbonara laju je die bedal...


ni baby pasta dgn sos carbonara...mash potato...terover creamy plak mash potato aku....tapi lazattt weyyy!


tapi dlm byk2 mknn eijaz...yg ni paling rare tahap langit ke tujuh....hahahaha...nak tau pa diaaa??

*
*
*
*
*
*

*
*
*
*
*
*

*
*

*
*
*
*
*
*

*
*

*
*
*
*
*
*

*
*

*
*
*
*
*
*

*
*

*
*
*
*
*
*

*
*

*
*
*

*
*

*
*
*
*
*
*

*
*
*

 *
*

*
*
*
*
*
*

*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*

*
*

*
*
*
*
*
*
*

*
*
*
*
*

*
*

*
*
*
*
*
*

V


tadaaaaaaaaaaaaaaa....musang king woiii kahkahkah....ya Allah mase pes time bagi ingat die uwek2 lee tak suke...ehhhh kemain die menyedot weyyyy....okey2..leh geng ngan mama papa n abg dayyan...kakak2 ko lagi dueorg tu tak suke durian ...sabo je la...
gitu le kisah eijaz dan solid foods...eijaz ni bab mkn mmg senang tak memilih...die sebijik mcm abg dayyan mase kecik dulu, mkn mcm2 tapi berat malu2 nak naik...ikut aku kot metabolisme tgi...tak lame lagi dah nak setahun dah .... pas ni mkn ajek laa ape mama masak utk yg lain2 kat umah tu ..tak sabar nak ajar mkn asam pedas, kari, gulai semua tu hahaahaha....




** tgh berkira cuti raya haji nak amik berape hari...budak2 cuti sekolah rupenye seminggu time tu...syok le depa!





4 celoteh sahabat

pasni aku nk sugest kt adik aku lah bg anak nya makan beras sumo tuh... kot blh naik lg bdnnya...

buah naga tu kan manis lite2 tu yg bdk2 suka kot... suka nengok gaya mkn bdk nih...
pandai lak ko bedal durian yek eijaz oiiii... kang bsr sikit bergaduh la nk mkn durian sama hehehhe

July 22, 2019 at 1:43 PM

Eijaz makan beras sumo yer ;)
bagus lah lieya nie... rajin masak pelbagai variasi dan menu tuk dak Eijaz makan .. kalau kita ... masak bubuq nasi jer taruk kentang dan carrot jer ')

July 23, 2019 at 10:00 AM

syoknya bila anak selera makan.. bertambah2 sihat eijaz ye.. cpt besar nnt

July 23, 2019 at 4:04 PM

I really happy found this website eventually. Really informative and inoperative, Thanks for the post and effort! Please keep sharing more such blog. Use Twitter search to find Tweets from yourself, friends, local businesses, and everyone from well-known entertainers to global political leaders.

October 28, 2019 at 5:27 PM

Post a Comment

jangan malu jangan segan...silalah sila komen...anda akan saya jejaki....

 

Copyright © ~♥~ kembara chynta kami ~♥~. Designed by Whitey Mommy