Tuesday, December 10, 2019

Kembara Tanah Suci 2019 (Hari ke 2 di Mekah)


Assalamualaikum...


catatan hari ke dua kami di Mekah
30 Oktober 2019 (Rabu)
~aktiviti bebas dan kaum lelaki ke Jabal Nur Gua Hira'~






hari ni alhamdulillah dalam tentatif program kami adalah aktiviti bebas.... ye laa setelah menempuh perjalanan yg panjang semalam...sampai2 terus buat umrah pertama kami so badan agak capek wooo...bagus jugak hari kedua ni dibuat aktiviti bebas..dpt la kami refresh balik badan, setting mata n fikiran yg jetlag sbb waktu arab saudi dgn malaysia beza 5 jam...aku plak bawak iron dari malaysia amik kesempatan gosok semua jubah2 tudung2  baju..senang nak guna semua dah licin hahahaha...

dah siap susun baju2 semua dalam almari lawa2 terus rase mcm best hahaha...lepas tu kiteorg bersiap pi zuhur di masjidil haram dan nak pi lunch....misi mencari nasi arab...yuhuuu!!

hari ni dpt tgk menara jam dengan clear....cantiknye ya Allah....hebat2 pembinaan kawasan sini....

Jam di puncak menara ini dapat dilihat dari seluruh kota Makkah. Dengan diameter 46 meter, ia merupakan jam terbesar di dunia, 5 kali lebih besar dari Big Ben di London. Jam di Cevahir Mall di Istanbul, Turki hanya 36 meter diameter. Kalimah 'Allah' tertulis pada empat sisinya, boleh dilihat pada jarak 25 kilometer. Ia menggunakan 2 juta lampu LED. 21,000 lampu merah dan hijau di puncak menara. Lampu ini akan bercahaya 5 kali menandakan waktu sembahyang.
Ia dibangunkan oleh Raja Abdullah bin Abdul Aziz Al-Saud melalui hibah dari Yayasan Raja Abdul Aziz. Menara ini menggunakan kepakaran jurutera Jerman dan Switzerland dan dibangunkan oleh Saudi Binladen Group.[3] Ia menggunakan 250 pekerja mahir muslim.
Jam ini mula beroperasi pada 11 Ogos 2010. Ia diharap sebagai pengganti masa piawai longitud median Greenwich, London, yang terletak pada garisan bujur 0'.[4] Ia diharap dapat menggantikan waktu piawai garisan Meridian Perdana (GMT/GMP) yang berusia 126 tahun iaitu 1884. Persidangan di Doha 2008, menyatakan Mekah adalah titik pusat sebenar bumi.[5]
 


selalu aku tgk dari gambar2 org aje....tak sangka depan mate aku menara jam mekah nie....atas menara jam ni boleh naik tau...boleh tgk view dari atas menara jam...boleh solat..ade muzium sejarah pembinaah menara jam....aku plak dah balik baru tau sbb tgk ig hafiz hamidun tu....next visit laa kalo ade rezeki pi naik atas tu....mutawif pun ade bagitau sebenarnye, tapi aku yg tak dengar time tu hahahaha sibuk merakam bendalah lain mase mutawif bagi taklimat kahkahkah


gigih weh kiteorg sampai terduduk2 nak snap gambar dengan menara jam ni.... hahahaahah




dengan mak dan abah....


biase nye tiba waktu solat kami gerak sama2...sampai je pintu  masuk berpisah ikut lelaki dan perempuan....kalau waktu subuh aku suke solat di rooftop...dgn dingin2 nye tgk view kaabah ...tgk langit, tgk burung2 merpati yg bangun subuh jugak....kalo waktu zuhur, asar, magrib dan isyak aku tukar2 ke aras 1, kdg2 aras 2...lepas solat, turun balik n tunggu le kaum lelaki kat pintu area dekat dgn air zam zam belah luar tu...

lepas je zuhur, kami gerak cari makan....try pi jalan2 kat mall sebelah hotel dan mkn area food court die....



part ni  lawak....rupenye kat sini kan takde pinggan2...tp ade plastik besar utk dijadikan saprah..struggle la kiteorg mkn atas penutup bekas makanan, siap koyak plastik jadikan alas hahahaahah...kiteorg dah abis mkn baru tgk meja sebelah bentang plastik saprah amik kat kedai makan hahahaaha...masing2 tegelak bile tau ade plastik saprah....

nasi arab die mmg super duper sedap...


eijaz je tak berape suke nasi arab.... jenuh pujuk die mkn....tp kalo kentang goreng laju so dok tapaukan die kentang goreng ajek laaa...tp air zam zam die sukeeeee sgt2.... tiap kali pi masjid mmg sebotol2 ni aku tapau kan...nak yg sejuk2....


lepas kenyang mkn nasi...kami pi cari dessert plak.... aku  nak try ais krim mekah...adik ipar aku baru je pi umrah awal tahun ari tu so die mmg terra laa bab2 jalan n kedai kat sini...so die bawak pi area ais krim plak...


masing2 khusyuk menikmati ais krim di tengah panas terik mentari hahaahaahah



aku fall in love betul dgn jus2 buah kat sini....ari2 aku beli wehhhhhh....ni jus pertama yg aku try buat aku jatuh cintaaaaaa....



pastu pi amik gambar mkn ais krim sambil feeling2 merpati berterbangan ....



pastu merpati ni melintas depan ko tau plak ko beropocot2 tekejut hahaahahahah


eijaz pun teruja tgk merpati jinak2 nieh...



dah puas tgk merpati...makan ais krim...kami gerak utk asar plak....


otw nak masuk masjidil haram ..stop jap kat mane2 yg rase cun nak bergamborr kih kih kih


mase ni tgh panas terik weh...tp betul laa aku bace walopun panas tp tak berpeluh...baju pun kering n tak de laa berbau ....subhanallah kannnn....


eijaz dan air zamzamnye hahahaha...selalu org balik umrah akan batuk2...selsema..demam kan...opismate aku bagi tips, tiap kali masuk masjidil haram minum segelas air zam zam niat utk sihat2 dan terhindar dari virus sakit....lepas tu pi laa solat ke tawaf ke ....dan nak keluar balik dari masjidil haram minum lagi segelas air zam zam dgn doa yg sama...in sha Allah ..kalo Allah redha dgn doa kite, balik dari tanah suci kite sihat2 aje nanti....


dayyan plak kat sane menjana income sendiri hahhaahah...ramai pak arab sedekah duit...lepas laa buat duit beli jajan kat bin dawood hahahahah...


gambar jejakkan pertama aku ke bin dawood hahahaahah....lepas dari tu tiap2 kali lepas solat ke tawaf ke nak balik hotel singgah bin dawood ajeeee hahahaah...


bin dawood pojaaan hati kuuuuu hahahahaah



bende wajib beli kat bin dawood ni stok2 roti eijaz laaa...


beli juak stok2 air kotak susu die...



malam tu lepas isyak...ustaz ajak sesiapa yg berminat nak mendaki Gua Hira' ... yg nak pergi tp tak nak mendaki just nak duk bawah pun boleh...tp aku tak join laa sbb eijaz tdo....mia jaja pun tak mo ikut....so husben dgn dayyan je pi....ramai jugak jemaah yg join...yg perempuan pun ramai join...tp ade yg stay bawah aje laa ...sbb nak mendaki gua hira' tu agak mencabar jugak weyyy...laki aku kate dayyan dah nak pancit dah mase mendaki...mujur sampai gak puncak nye heheheeh..abah aku tak join, biar rehat2 je mlm tu..esok nak buat umrah kedue plak..simpan tenaga....

Gua Hira (Bahasa Arab: غار حراء‎, Ġār Ḥirāʾ) ialah sebuah gua yang terletak kira-kira 2 mi (3.2 km) dari Makkah, di atas sebuah gunung bernama Jabal al-Nour di wilayah Hijaz di Arab Saudi. Gua itu sendiri berukuran 12 ka (3.7 m) panjang dan 5 ka 3 in (1.60 m) lebar.[1] Tinggi gua itu ialah 270 m (890 ka) dan boleh didaki dengan kira-kira 600 anak tangga.[2] Letaknya pada tebing menanjak yang agak curam walaupun Gunung Nur tidaklah terlalu tinggi. Namun begitu, pendakian menuju ke Gua Hira melalui jalan lereng-lereng Bukit Nur yang kering dan berbatu, setiap orang haruslah memiliki kekuatan fizikal dan mental yang kuat.
Gua ini terkenal sebagai tempat di mana Muhammad menerima wahyu yang pertama daripada Allah melalui Malaikat Jibril.[1] Gua Hira adalah tempat Muhammad selalu menyendiri dan bermunajat selain bertahannuth dan bertaqarrub kepada Allah selama tiga tahun. Baginda juga selalu ke situ bagi menghindari masyarakat Arab Jahiliyah yang pada saat itu masih belum beriman kepada Allah dan sering melakukan maksiat dan dosa-dosa besar

tgk la tu...indah subhanallah pemandangan kota Mekah dari atas Gua Hira'......




cantikkan...sayup2 menara jam di kejauhan....dlm gua plak sape2 yg nak solat kene ikut turn sbb ruang terhad tapi org ramai...berebut org nak amik berkat solat dalam Gua Hira'..


subhanallah...cantikkan vew malam...bergemelapan dgn lampu kota Mekah....




maka tamat laa kisah hari ke 2 yg lebih santai dan rileks....sepanjang kat Mekah dan Madinah tiap2 ari aku check jumlah langkah aku....tgk weyyy arini nak dekat 10kilometer kami melangkah.... tak yah nak exercise pun kalori dah terbakar byk...tu pasal makan nasi arab sedulang ari2 pun berat turun lagi ade hahaahaah....
hokey laaa...kite sambung kisah hari ke 3 di next entry...in sha Allah....



**highlight nota dicopy dari google



6 celoteh sahabat

bestnya lieya, tang makan nasi arab tu kelakar... yelah kt sana depa kan style makan kat talam...

perempuan dengan shopping tak boleh dipisahkan, kat sana ada masa terluang boleh la shopping sikit-sikit kan, nampak kesedapan aiskrim dengan air buah tu...

lawa betul lah gambar malam tuh, subhanallah

December 10, 2019 at 10:45 AM

Rajin singgah Bin Dawood ye...Saya hari tu singgah Bin Dawood kat Madinah je.. Yang kat Mekah tak pegi pun.

December 10, 2019 at 11:18 AM

Seronoknya tgk kakak² menjadi tetamu Allah...
Doakan nieyl satu hari nanti dijemput jadi tetamu Allah juga ya..Amin

December 10, 2019 at 12:42 PM


akk pegi hari tu x beli aiskrim macam ni pun. ada jual kat mana tu. rindunya tempat ni. kalau ada rezeki nak pegi setiap tahun. lieya duduk hotel mana.

December 10, 2019 at 2:42 PM

wahhh ... Dayyan dari kecik sampai la nie... murah rezeki dia kan...pergi mana mana pon mesti ada orang sedekah kat dia ;) pembawa rezeki nie ;)
bagus dak Eijaz.. tak der dia nangis nagis ke ape kan ... bilalah kita nak dijemput jadi tetamu Nya...aminnnnn

December 10, 2019 at 5:05 PM

@Ibu Lala

sy duduk di hotel dar al eiman kak..dlm safwah tower tu.... kedai ais krim ni kat area merpati depan tu...deret2 tu ade kedai2 mkn...port org buat bersedekah tu kak....

December 11, 2019 at 12:01 PM

Post a Comment

jangan malu jangan segan...silalah sila komen...anda akan saya jejaki....

 

Copyright © ~♥~ kembara chynta kami ~♥~. Designed by Whitey Mommy