Wednesday, December 18, 2019

Kembara Tanah Suci 2019 (Hari ke 4 di Mekah)


Assalamualaikum 


catatan hari ke 4 kami di Mekah
1 November 2019 (Jumaat)
~ Ziarah tempat bersejarah sekitar Masjidil Haram ~ 
  • Tapak rumah Abu Bakar 
  • Jabal Abi Qubais 
  • Tapak rumah Khadijah
  • Bekas rumah Abu Jahal.
  • Rumah kelahiran Nabi SAW
  • Sabil Zam-Zam

~ Majlis Tahlil dan Makan Malam Nasi Arab Istimewa dan birthday suprise di Mudzalifah ~






bersambung lagi kisah kami di mekah utk hari ke 4....pejam celik pejam celik dah hari ke 4...tiap ari aku doa moga masa di lambat kan....nak puas2 dok mekah dan madinah .....baiklah, hari ni kami punye aktitiviti santai2.... mcm semalam dah ziarah luar dan umrah kan...harini kami akan menziarah tempat2 sejarah sekitar masjidil haram berjalan kaki pada belah pagi dan petang akan ke mudzalifah utk majlis tahlil ringkas serta makan malam, alhamdulillah kami dibelanja lagi makan nasi arab malam nanti....

mcm biase hari kami dimulakan dengan solat jemaah subuh di masjidil haram...mate ni automatik pukul 4pg dah celik dan bersiap2 utk pi solat..haji eijaz awal2 pagi dah bangun siap2 nak subuh jugak hahahaaha....mcm biase sebelum amik saf perempuan kat belakang kami lepak kat bahagian depan ni utk tgk kaabah lama2 sambil bacakan doa sendiri dan doa kiriman org....


nampak tak tu...dah start buat saf utk solat jemaah..... dari asalnye org sibuk bertawaf, terus amik port masing2 buat saf utk solat plak....cantik tersusun je bile semua saf dah ready....x dpt nak snap sendiri bile saf saf dah siap bersusun sbb aku dah kene gerak ke belakang ...kalo tak polis halau hahahaah...alhamdulillah hari ni merasa solat sujud sejadah...lg satu sepanjang di mekah dan madinah tiap2 waktu aku akan solat jenazah...ye laa kat sini je laa merase kan so rugi kalo tak ikut....

Disunat bersujud dengan niat Tilawah bagi pembaca atau pendengar ‘ayat Sajadah’. Selain dari Sujud Tilawah’ sujud ini juga dikenali sebagai ‘Sujud Sajadah’.

Daripada Abu Hurairah katanya, Rasulullah SAW bersabda: “Apabila anak Adam membaca ayat Sajadah, lalu ia sujud; maka syaitan jatuh sambil menangis. Katanya, “Celaka aku! Anak Adam disuruh sujud, maka dia sujud, lalu mendapat syurga. Aku disuruh sujud, tetapi aku menolak, maka untukku neraka.”   (HR Bukhari dan Muslim.)

Hukum Sujud Sajadah adalah sunat mu’akad, atau sunat yang amat digalakkan.

Dari Umar r.a; Pada suatu hari Jumaat, Rasulullah SAW membaca surah al-Nahl di atas mimbar, maka ketika sampai pada ayat sajadah, Baginda lalu turun dan sujud. Dan para hadirin juga turut melakukan sujud. Pada Jumaat berikutnya, dibacanya surah berkenaan, lalu apabila sampai pada ayat sajdah Baginda SAW bersabda: “Wahai manusia, sebenarnya kita tidak diperintahkan (diwajibkan) sujud tilawah. Tetapi sesiapa bersujud, dia telah melakukan yang benar. Dan sesiapa yang tidak melakukannya, maka dia tidak mendapat dosa.” (HR Bukhari)



mcm ni laa nanti keadaan nya....cantik sgt2 susunan saf tu kan...
*pic dari google*


lepas siap subuh...mcm biase lah jalan2 cuti mate kat kedai2 makan yg ade....aku beli kunafa....


sedap masyaAllah wehhh...kat kajang ade satu kedai arab jual kunafa yg sedap jugak pada tekak aku...korang try cari kedai makanan arab name nye Restoren Al Diafah kat kajang nun....mase pregnant eijaz aku ngidam kunafa...so beli kat situ ...sedap!


yummeh!


mcm biase...jus buah aku tak lupe hahahaah...setiap hari 2 gelas beli ....pagi sekali, petang sekali....


kaki paw jus aku semestinye eijaz....dayyan pun suke...yg lain2 tak layan jus2 buah ni....


yg lain2 layan susu kat bin dawood je....mcm2 perisa dieorg beli ..tiap2 hari bertukar flavor ...beli byk2 letak dlm esbok.....


dlm pukul 8.30pagi kami berkumpul di lobi dan gerak mengikut mutawif utk ziarah sekitar masjidil haram....hari ni ade group lain sekali join....meriah jemaah kami berziarah, seronok dengar kisah sirah mcm ni.... ... mutawif menerangkan mcm2 perkara antaranya tapak rumah Abu Bakar, tapak rumah Saidina Omar, tapak rumah Siti Khadijah (isteri Nabi), tapak kelahiran Nabi Muhammad dan tapak rumah Abu Lahab...setiap tapak2 telah didirikan bangunan...mcm tapak rumah Abu Lahab dah dijadikan kawasan toilet..sampai tahap jadi toilet tapak rumah abu lahab...sebab ape? sebabnye......

Abu Lahab bin Abdul Muttalib (Bahasa Arab: أبو لهب‎) (meninggal dunia sekitar tahun 624 SM) merupakan bapa saudara kepada Nabi Muhammad s.a.w. dan juga salah satu musuh Islam pada zaman Nabi Muhammad s.a.w. Abu Lahab juga pernah dikecam melalui surah Al-Lahab daripada kitab suci Al-Quran. Nama penuh lain bagi beliau ialah Abdul al-Uzza, tetapi digelar "Abu Lahab" kerana pipinya selalu tampak kemerahan atau keradangan. Isteri beliau bernama Ummu Jamil binti Harb dan mereka dikurniakan dua orang anak lelaki iaitu Utbah ibnu Abu Lahab dan Utaybah bin Abu Lahab.



eijaz mcm biase laa.... die makan...die berlari...die bermain je laaa hahahaah


mujur aku rajin buat igstory....bile nak taip blog ni aku refer igstory aku balik hahaahah ye laa kdg2 ade part kite lupe....

mase ustaz tgh terangkan pasal sahabat2 nabi...laluan yg mereka gune kan kalo nak ke rumah nabi...rumah siti khadijah...mcm2 lah...serius seronok sgt2 dengar....


lepas tu kami berjalan dan berjalan sampai le ke kawasan Zam Zam Sabeel...kawasan ni kat belakang masjidil haram....


sayup2 menara jam di belakang sane ...


Zamzam Sabeel adalah tempat penampungan air zamzam di belakang Masjidil Haram

kawasan ni tak ramai org sgt.... tp busy tgk lori keluar masuk bawak tong2 air zam zam.... yg datang bawak botol2 besar utk ambil air zam zam pun ramai...mutawif kata boleh kalo nak mandi kan anak kat sini....jd aku plan nak dtg lagi kat sini utk mandikan eijaz...eijaz kan ade ekzema ringan so dah alang2 ade kat tanah suci ni better ambil peluang ni kan...


family abd latif ibrahim


jemaah El Izzah 29 Oktober 2019


lepas tu kami gerak balik ke hotel...sambil2 tu mutawif tunjuk laa laluan keluar masuk imam bile sampai waktu utk imamkan solat fardhu...laluan keluar masuk jenazah2 yg akan di solatkan ...mcm2 laa mutawif terangkan....kami terus masuk masjidil haram standby utk solat jumaat...lg pun dah berpanas kat luar, laju2 pi masuk masjidil haram utk dpt aircond hahaahaah....eijaz mcm biase, org tgh solat die mkn biskut...aku bawak biskut kecik2 mcm ni supaya senang die sekali ngap masuk mulut...so kurang la sikit bersepah2 mkn kat rumah Allah ni kan....ya Allah rase tak sabar sangat nak solat jumaat ...ini lah solat jumaat pertama dalam sejarah hidup aku....jakun pun ye dengar khutbah live kan tp khutbah bahasa arab laa ...tp boleh cari chanel bahasa indon melalui receiver yg kami dpt tu....selalunye kalo kat malaysia kite perempuan tak pi solat jumaat dok dengar khutbah kat tv ajek....so satu pengalaman yg baru laa utk aku...nak dengar khutbat jumaat ni boleh tgk di igstory aku ..ade aku highlight kan di profile instagram aku ...


dayyan dpt 5 riyal lagi lepas solat jumaat...ade pak arab bagi....



siap zuhur kami pi cari lunch...plan ari ni nak mkn kat bilik adik aku ....


beli pizza, jus dan nasi arab....


tgk tu...mcm2 rupe jus buah....aku bab2 ni mmg cepat teliur....semua tu aku dah try hahahaah sehari beli 2 cup....pagi satu petang satu....


arini beli kiwi dengan mango...


kami lunch kat bilik adik aku...lepas makan kami balik bilik dan siap2 utk asar plak ....


lepas asar, kami naik balik rehat, nap kejap pastu mandi dan siap2 utk menaiki bas ke mudzalifah.....

Muzdalifah (Bahasa Arab: مزدلفة‎) adalah suatu kawasan dari kawasan yang terletak di antara Mina dan Arafah di Arab Saudi. Kawasan ini merupakan sebahagian dari Tanah Haram (Masyair Haram). Umat Islam yang menunaikan ibadah Haji pada bulan Zulhijjah adalah diminta untuk berada di Muzdalifah sekurang-kurangnya dari waktu terbit fajar hari Nahr, tanggal 10 Zulhijjah (menurut ulama Syafi`iah (Syafie) dan Hanabilah boleh dari setengah akhir malam pada hari Nahr) sampai waktu terbit matahari hari Nahr.



budak seketul ni kalo bab naik bas mmg excited..... nanti mama belanje jalan2 naik bas ye eijaz...gi trip naik bas plak....dah lame aku tak naik bas...last zaman belajar kat U dulu....pastu ni merase naik bas kat mekah dan madinah heheheeh...


kejap jek perjalanan dari hotel ke mudzalifah ni....tak sempat panas bontot dlm bas hahaahaha...kami sampai di masjid mudzalifah dlm setengah jam lagi nak masuk magrib...so sape2 nak renew wudhu ade tempat berwudhu...kebetulan plak mase ni eijaz berak...hahaha mujur ade toilet....




menanti masuknye waktu magrib...


masuk je waktu magrib, azan di laungkan oleh salah seorg jemaah kami yg kebetulan die adalah student dari mesir....muda lagi...sejuk perut mak bapaknyer...ade jugak die bagi tazkirah mase kami dlm bas masa dlm perjalanan ziarah....lepas tu siap sedia utk solat jemaah magrib...mase ni banyak kereta berhenti dan join kami jugak solat....seronok tgk suasana mcm nie....lain mcm rasenye solat jemaah berbumbungkan langit jingga...nak dengar laungan azan ni boleh tgk di igstory aku ..ade aku highlight kan di profile instagram aku ...


lepas siap solat magrib.... tetibe ustaz kate ade sedikit pengumuman die nak buat....ustaz minta nama2 yg dipanggil utk berdiri...masing2 dah cuak kenape name naik hahahaah...ustaz pun pandai bikin suspen... ntah kene dam ke ape kan.... rupenye2 pihak El Izzah suprisekan birthday person bulan oktober dan november hahahahaah.... siap belanja kami kek kurma lagi ...hahahaah lepas tau kene prank masing2 tergelak besar....lepas tu kami menyanyikan lagu selamat hari lahir pada sahabat2 jemaah yg namanye naik tadi....





bertuah budak2 ni...tiap2 tahun sambut birthday kat oversea ajek.... tahun ni lagi special sbb dpt sambut birthday di tanah suci ...semoga ape yg mama papa dan  diri sendiri doakan di tanah suci di makbulkan Allah taala...amin....aku membebel2 dengan dieorg suruh list down doa2 yg bacekan mase umrah nanti...hahaha ....special tahun ni dpt rase kek kurma...


tak pernah seumur hidup aku mkn kek kurma, ni first time....


dayyan ngan eijaz suke kek kurma ni...aku tak berape sgt....prefer lagi kurma sebijik2 masuk mulut heheheeh....



acara yg dinanti2...kemuncak segala majlis harus laa makan2 heheheeh....alhamdulillah malam ni kami dibelanja makan nasi arab kambing istimewa.....para jemaah sedang menanti dengan penuh sabar....


sedulang share 4 org....ermm mmg puas mkn laaa jawabnyer....


bukak je penutup dulang..semerbak bau sedapppp nasi arab....


tgk rupe biase2 kan? tp sebenarnya...masyaAllah sedapppp weyyy...mmg lain rase nasi arab kat sini.... patut laa ade opismate aku bgtau, kalo dah pernah rase nasi arab kat mekah atau madinah, mesti bile rase yg kat malaysia akan rase lain sedapnye tu...now aku tau nape opismate aku ckp mcm tu ....mmg teringat2 kesedapannye nasi arab kat sane...kambingnye lembuuuutttt sgt2.... tp tulaa kat sini nasi arab die kering2...nak kuah kene mintak lain...dpt le kuah mcm dal ke kari mcm tu...tp ikut tekak aku makan mcm ni pun dah sedapppp...eijaz pun mkn kemain byk...




selesai makan kami berkemas2...dan bertolak pulang ke hotel dengan senyuman di mulut dan perut hahaahaahah...tdo lena wehh pekena nasi arab kambing sedulang 4 org haahahahah...laki aku plak die ade misi mlm ni...misi utk cium hajar aswad, solat di hijir ismail dan nak pegang kiswah.... semua die dapat buat...alhamdulillah rezeki die...lelaki senang...aku ni takut2 bab kene himpit2 nie....esok baru aku solat di hijir ismail....nanti aku citer next entry...



langkah sihat aku utk hari ini....
meh nak share rutin pagi pembersihan kiswah kaabah...laki aku bertuah selalu dpt saf depan2 kaabah mase subuh so die boleh laa snap dan rakam kenangan2 istimewa nie....depan mata haa dpt tgk pembersihan kaabah...depan mata jugak die dpt tgk imam masuk utk imamkan solat jemaah ...


ni lah rutin tiap pagi di kaabah.... pembersihan oleh pekerja2....bertuah pekerja2 nie...walaupun jawatannye hanya cleaner...tp tgk di sisi Allah dieorg ni sgt2 mulia...dpt dekat dengan kaabah tanpa perlu berebut mcm kite semua...Allahuakbar....gaji dieorg ni pun tak lah besar mane, tapi tetap menggalas tugas ni dgn dedikasi...sebab tu kalau korang nak bersedekah, berilah pada mereka2 ini...


pekerja sedang menjahit/repair kiswah


pembersihan lantai di kawasan kaabah...kemudian membersih dan menyapu minyak wangi di hajar aswad, dinding rukun yamani dan kiswah ....wanginye masya Allah....bertuah laki aku dpt tgk bende ni semua depan mata.... sebab tu kalo korang lelaki dpt peluang buat umrah sentiasa laa rebut saf di depan kaabah ni....


last but not least nak share satu kisah yg korang pun dah tau agaknyer...

lelaki dari Pakistan ini merupakan antara individu paling bertuah di dunia.
Jika umat Islam lain berebut-rebut ingin memasuki Hijir-Ismail, dia diberi keistimewaan bersolat di dalam kawasan tersebut tanpa gangguan.
Lelaki bertuah ini adalah salah seorang pekerja yang bertanggungjawab membersihkan Kaabah.
Apabila dia diundi sebagai pekerja terbaik untuk bulan tersebut, pihak pengurusan Masjidil Haram ingin memberi ganjaran di atas segala kerja kerasnya.
Namun, dia menolak. Sebaliknya dia menyampaikan hasrat untuk menunaikan solat di dalam Hijir Ismail. Keinginan itu menjadi kenyataan apabila mereka membenarkannya beribadah di kawasan berkenaan.
Bagi menghormati hasrat tersebut, pengurusan mengarahkan supaya pintu masuk ke Hijir Ismail ditutup sepenuhnya untuk lelaki itu.

 

jumpa lagi next entry!!....


**highlight nota dicopy dari google




1 celoteh sahabat

Ya Allah seronok nyer baca entry hari nie... baca nie pon dah seronok inikan pula tuan badan yang pergi kesana .... mia dan mija mesti gembira sebb dpat sambut hari lahir kat sane kan ...dapat tengok kaabah , doa kat kaabah dan buat umrah bersama keluarga ;)

December 18, 2019 at 12:38 PM

Post a Comment

jangan malu jangan segan...silalah sila komen...anda akan saya jejaki....

 

Copyright © ~♥~ kembara chynta kami ~♥~. Designed by Whitey Mommy