Wednesday, February 16, 2011

sotong sumbat telo = telo disumbat sotong

tetibe kooo bukak blog aku ari ni nampak sotong berenang2 dlm kuali hahahaahahaha.....dah lame tak tepek citeer2 masak nieh......dah lame entry ni tersadai dlm draf sebenarnye heheheeh....moh aku cite ape aku masak (masak pun seminggu sekali hahahaaah).....ni namenye sotong sumbat telor masak lomak.....kelas kan!!!.....





bahan2 meh mak cite yeak.....op kos laa telor kene ade....




bahan2 masak lemak....aku biasenye buat masak lemak tumbuk kunyit ngan cili api jek...bawang tak boh...ala2 nogori punye style...tu pun belajar ngan kawan opis aku ......





sotong besar2 yeak puan2 digunakan dlm resepi nie...baru puas nak sumbat telor tu.....pastu lidi untuk tutup sotong tuh.....




telor tu ko masak laa scramble gitu kan....ala2 telor hancur tu....aku cume boh garam jek dlm telor tu....tapi jgn byk2 kang dlm kuah ko boh garam gak...masin lak jadi masakan tu karang.....




sumbat laa telor kucar tu dlm sotong yg dah korang bersih2kan tu yeak...sumbat2 kasi padat...baru mantop dan mengkal hahaahahahah....





style aku, sumbat tekan...sumbat tekan.....haa baru byk boleh bubuh....




lepas tu ko sambungkan la balik kepale sotong tu ngan badannye ngan lidi .....




taraaaaaaaaaaa dah siap disumbat2 .....aku masak 5 ekor....





tgk anak dare aku si mija serabai tak mandi lagi...sibok nak usik2 sotong tu....




pengaco tak mandi pagi!! heheeheh...



 eh lupe lak, lepas tu ko masak laa cam biase....cam masak lemak tu....boh rencah ngan santan.....pastu masukkan sotong tu...masak2 laa secukup rase.....kalo ade daun kunyit korang boh laa...gunting2 kan...harum jek masak lemak sotong sumbat tu karang.........kikikiki....





**semalam aku beli pampers, setelah nak dekat 3 tahun pencen beli pampers.....tekejut tgk harga pampers skrang ...mahal wei!! kene cari alternatif lain cam cloth diapers ke kan.....














45 celoteh sahabat

pagi2 akak dah terjah umah lieya dlm demam huhuh .. tgk lauk sotong lieya rasa segarrr ekekek

waa leh cube respi nie .. anak2 akak kalau msak lemak sotong nie mereka jadi pelik x leh makan sbb pernah sekali makan di rumah mak , mereka amik kuah jer .. x pandai makan .. skrg nie akak kalau msak sotong memang masak berlada jer lah ..
haaa kalau mcm mia dan mija suke mkn memang seronok sbb kita masak ada org makan kan .. kita x makan pun x per kan dikk ..

tapi kali nie kena cuba jugak sbb sumbat telur .. cam menarik tuu :)

ps : huhuh dikk bukan setakat pampers dah naik rege .. semua baraang dikk , ikan punnn lagilahh huwaaa ...

February 16, 2011 at 9:07 AM

wah dah expert dah masak lomak nogori resepi mak mertua aku hahaha.. ajar2 aku yang tak masak2 kahkah

February 16, 2011 at 9:12 AM

nak try la resepi nie.....nmpak sedap jer....eh kak...harga pampers skang memang mahal giler.....atie slalu tunggu time offer jer.....masa tuelah borong 3 4 pek....

February 16, 2011 at 9:12 AM

adoi!!! sedapnya lieya..xpenah lg mkn sotong sumbat telo camni.dah ar aku tekak nk mkn seafood je skg,ko tunjuk lak camni..menjejes aku..hahaha.nk try la resipi ni.tq sbb share resipi ek

February 16, 2011 at 9:17 AM

harus try nie..............
sedap tu!!!!!!!!!!

February 16, 2011 at 9:19 AM

harus try nie..............
sedap tu!!!!!!!!!!

February 16, 2011 at 9:19 AM

walllla cedapnya!!!!aku tingin plaks..tpi aku x reti nak masak gulai lemak...siyes aku penah masak sekali je sepanjang umo hidup aku..tu pun x jadik!!!sbb santan tu cam bertakung je..x reti la aku..tu pasal kalo tingin nak makn masak lemak aku ke kedai je...hehehehe...

weh nnti aku msg sesuatu kat FB ko. eks...

February 16, 2011 at 9:21 AM

sedapnya kak..nak cuba gak la

February 16, 2011 at 9:40 AM

perghh...meleleh air liur mak tak buyung ni...ishh...ko saje nak rosakkan diet akak kan lieya...huwaaa....

February 16, 2011 at 9:42 AM

suke2 sotong.. ni respi baru akak nak cubala..

February 16, 2011 at 9:43 AM

wahhh..ada masak2..i likeeeeeeeeeeee!!! :D

resepi baru ni...lia penah masak yg sumbat pulut tue lps tu masak lemak lada hitam....yg ni nampak mcm mudah jer...blh try la klu jumpa sotong besar2 kat paso nnti....

lia pun skrg masak lemak dah x letak bwg bagai sbb blaja dgm mak mertua...dia mmg org negori....mak klu masak pedasnya ya! ampun...pedas!! tp sedap....

p/s: terliur plak tgk sotong ko ni lieya...tp smlm baru p paso kene tunggo stok lauk habis la pulok...

February 16, 2011 at 9:44 AM

pampers mmg mahal lieya.. tak sanggup rasanya tau..

lieya sedap betul nampaknya sotong sumbat ni.. meleleh2 air liur akak.. 1st time ni.. lepas ni nak cubalah..

February 16, 2011 at 9:46 AM

ooo.... mcm tu ka. ok, boleh di cuba kalu rajin nnt.

February 16, 2011 at 9:48 AM

Assalammualaikum Lieya,

wah makyong seronok kat dapur...hmmm patut la dari jauh dah terasa bau mskkan lieya tu...sotong besar gedabak...puas tu makan...mesti sedap ni...

Hihihi Mija lum mandi...meh sini auntie mandikan...kita main buih sabun, nak tak??

February 16, 2011 at 9:59 AM

Bila nampak sotong ni teringat ngan arwah ayah, dia suka masak sotong ni disumbat pulut.Lieya pulak sumbat ngan telur dadar. mesti mia ngan mija sukakan sebab ada telur.

February 16, 2011 at 9:59 AM

yeyehhh, itulah style org negeri klu msk, tak yah buh bawang de. hehehee

fuhh! aku mmg penggemar gulai pusako ni (gulai msk lemak cili api). hehehe

February 16, 2011 at 10:00 AM

Salam...
canggih masakan tu.. tentunya sodap nih. tengok pun buat rasa lapar aje.. :D

February 16, 2011 at 10:00 AM

sedapnyrrr...blh try ni....

mmg mahal harga pampers sekarang...eloklah kalau lieya ada cdgn nk pakaikan Cloth Diapers...kalau tak dapat pakaikan sepenuhnya pun...memadai secara bergilir...

February 16, 2011 at 10:01 AM

aku suka betul ngan entry makan2 ..
nak2 pagi2 gni..
rasa semangat nak keje..
tq sbb bagi idea nak masak ptg ni..
hehehe...
iyelah..aku pun frustated ngan harga pampers..nak2 cik suri aku tu aku still berpampers..bayangkan mamypoko xxl tu 28 keping je.. rm35.90..rasa nak menangis kalu beli..itupun tahan x sampai seminggu..kalau akut tukar pampers murah2 ada pulak anak akukena gatal2..ho ho ho..next kalu beranak memang aku nak ajar bercloth diapers je..murah pun murah...
ko leh lah start beli dari skrang...

February 16, 2011 at 10:10 AM

wahhh..sedapnye...da macam ketupat sotong yg ganu mari tu ek..tapi diorang buh pulut..

ni leh tiru wat cam lieya nih..mesti mantop nih, tgk jek da gigil2 ni..rase apatah lagi nih..

February 16, 2011 at 10:11 AM

macam sedap jer tengok sotong tue terliur angah tengok...heheh nanti leh try ubah2 resepi nie..hehehee
ooo pasal pampers ye.. memang mahal sekarang nie stok tuk gugurl jer sebulan 100 bole pengsan...oooooo

February 16, 2011 at 10:19 AM

sotong.. sotong.. aku rindu nak makan sotong..

February 16, 2011 at 10:25 AM

akak sodapnya sotong tu hehehe nanti nak buatlah...nyum..nyum..

February 16, 2011 at 10:56 AM

sodapnyer sotong sumbat telur...nak-nak pulak buat masak lemak cili api..perghh..kecur ayaq liuq...

February 16, 2011 at 11:08 AM

ko kejam lieya, aku dah la x smpat bf nih. tetiba tgk food sodap plk kt blog ko nih. eh aku x penah lg buat sotong msk lemak ko. nmpk tempting le sotong ko tuh. ni yg rasa nk try nih.

betul tu lieya, aku pon masak lemak x boh bwg segala. boh kunyit ngan cili padi je n santan. baru la orang nogori. hahahaha

ye ko sumer brg pon naik hrga. pitam mcm nih.

February 16, 2011 at 11:37 AM

wah...resepi baru nie...balik nanti nak try la...sebab memang ada stok sotong kat rumah...hehehe...

February 16, 2011 at 11:39 AM

eh sNg jeRK akaK ek..Leh aR tRy nih...Slurpppp

February 16, 2011 at 11:44 AM

wahh.....sedapnya...gomok dan montok sotong akak tuh..Lisa pun ada resepi sotong..nanti Lisa publish eh...

February 16, 2011 at 11:59 AM

wah..leh try resepi ko nie..selalu org buat sotong sumbat ngan pulut kan..la nie, ko buat sotong sumbat telur...mengancam weiii....

tu sure tangan mak teh tu...ha ha ha.....suka suki aku teka tangan sapa kan...hik hik hik....agak2 kalau letak asam keping sikit ok tak lieya resepi ko nie?

re : tau takpe...aku pun dah almost setahun tak membeli pampers ko...sumer barang pakat naik la nie...adehhh......pakai cloth diapers ok gark..cuma nak kena rajin cuci arr leiya....tp pampers pun perlu gark..coz' kalau time kalau jauh2 tu kan..takde ler asyik nak menukar cloth diapers dia jer

February 16, 2011 at 12:11 PM
Anonymous

masak lemak tak reti..biasa buat masak cili jer..tu pun tak tinggal sisa..

macam nak terai jer pasni..

February 16, 2011 at 12:15 PM

zana : mmg aku boh pun asam keping wei...aku tak tulis sebab biase sume org masak lemak mmg boh asam keping kan hihihihihi

February 16, 2011 at 12:23 PM

maaihhh.. terus terliur nak makan sotong sumbat camtu plak lieya.. ena tak pernah makan lg.. besor2 plak sotongnya bertambah2 rasa nak makan..
liya, ena tak peegy ni pun sokmo culas nak masak tp badan makin berisi ni.. mak mertua pun dah tegur.. haiyoooo..

February 16, 2011 at 1:25 PM

vavaa.. edisi masak2 gak ni.. terliur mak nokkss, kena plak tgh ari buta ni.. heheh
yes, harus dicuba tu.. mevariasikan masakn tuk tambat isi perut somi.. hihihi, tak ghitew!!!..
oo, awak tumbuk kunyit ngan cili aje ek tuk masak lomak??.. ai completed set, bwg beso+ putih.. heheh, kena try skill yu la plak, pssst.. bwg mahal sgt skrg cik kak ooii.. jimat bajet.. :P

February 16, 2011 at 1:35 PM

ini resepi baru nie...
leh try tapi ntah bila hehehehe...

mmg mahal sis diapers now...
sib baik sapphire dah off pampers...
lega & save budget...

February 16, 2011 at 1:57 PM

wah lieya..terliur tgk sotong besar2 tu...nak kena try resepi lieya ni..

pampers sekarang mmg mahal.sayyidah sekarang mmg pakai cloth diaper...time keluar jalan2 je pakai disposable diapers

February 16, 2011 at 2:28 PM

rajin lieya masak..rumit juga nak masukkan telor ni..kt rumah ada sotong bolehla try resepi ni..

February 16, 2011 at 3:28 PM

uiihh.. berpinar jap tgk sotong masak lemak ko nih.. terus aku terlupa oats kat umahhh.. kekekek

February 16, 2011 at 3:32 PM

psst...nanti dah beli set sauna review sikit. aku pun tergedik2 nak beli..haha

February 16, 2011 at 3:41 PM

aduie lieya.....
gebus2 sotongnya
adui telan ayaq liuqqq
macam nak buat lah nanti
tq 4 de resepi lieya....

February 16, 2011 at 5:20 PM

resepi baru nie...1st time tgk sotong sumbat telur...mesti manis je kan rasanya...terliur ok tgk sotong tu..

February 16, 2011 at 10:38 PM

assalammualaikum tuan umah ..ya allah pagi2 dah dihidangkan ngn sotong sumbat besar2 lak tu sotongnya ..kecur liur den ha

February 17, 2011 at 8:44 AM

ahakss!!~~ tersedak tgk sotong tuhhh..fevret maaa!! tp yang sombat polot kat dlm..yg sombat telur ni xpernah makan..nak ckit bleh??akak ni kan perfect mommy larrr...pandai segalany2 dah r cantik..baik...sweet gitu kann!!

eheehheee...saya pun beli pampers gak aritu kak...standby awal2 ni tp cam mahal giler skrg kan..pakai lampin ler jawabnyaaaa....ahahahaha...hari ke4 melarikan diri xmo admit...tp sakit ni mcm dah nak deliver..kenapa tah...?? ehem...
Kalo free meh ler singgah my blog....klik je link ini --> mummylovers blog

February 17, 2011 at 4:24 PM

emmmm....sedap tu...boleh la cuba buat...TQ 4 sharing.....

February 18, 2011 at 8:46 AM

alahai,
terasa nak cuba jugaklah,
selalu dok mkn sotong goreng tepung je kan,
hihihi:)

February 21, 2011 at 8:21 AM

cam sodapnya sotong tu lieya..leh ar den try..bosan lak asik buat masak lemak ikan ngan ayam...

aku skrg beli pampers pakai fitti je..murah lah sket..banding yg branded2 tu..tp x lama lagi xyah beli dah..fifi tu siang dh drypers free..hehehe..

February 25, 2011 at 1:58 PM

Post a Comment

jangan malu jangan segan...silalah sila komen...anda akan saya jejaki....

 

Copyright © ~♥~ kembara chynta kami ~♥~. Designed by Whitey Mommy