Monday, December 23, 2019

Kembara Tanah Suci 2019 (Hari ke 5 di Mekah)


Assalamualaikum 


catatan hari ke 5 kami di Mekah
2 November 2019 (Sabtu)
~ dlm tentatif  ziarah bumi taif tp kami tak join so utk kami aktiviti bebas~





bersambung lagi hari ke 5 kami di tanah suci...hari ni mengikut tentatif program travel agensi ada lawatan ke thaif....dgn bayaran 180 riyal tak silap...tp kami tak join...plan kami ari ni nak ke sabeel zam zam utk mandikan anak2 kat situ ...area jalan nak ke masjidil haram dari safwah tower byk org menjual..ade jual beg ade yg jual kayu sugi...dayyan dari hari pertama sibuk nak kayu sugi...beli kan laa die secekak...pastu kecoh2 tanye mcm mane nak gune...hadoiiii anak bujang oiii beriye2 nak beli tapi sudahnye kite plak yg kene ajar hahahaahhaha



suke tgk al quraan kat mekah dan madinah...tersusun rapi dan sekata ajek....aku ade beli buat kenangan dan skrang dalam usaha utk mengkhatamkannye...aku beli saiz kecik harga dlm 40 riyal....yg besar dlm 80 riyal....utk wakaf plak mase aku pergi aritu dieorg alu2kan wakaf wheel chair atau kerusi ...al quraan dah banyak katanye.....





nampak tanda eskelator tu? tu laa pintu masuk port solat aku...subuh kat rooftop, zuhur asar magrib isyak kat aras 2 kdg2 3..



kalau tgk live sebenarnye cantik tau struktur bangunan kat sini ....ni belum siap lagi....katenye menjelang 2030 semua pembinaan di kota mekah akan siap...


ari2 tetap nak amik gambar belatar belakangkan menara jam ni....


mcm biase ...lepas subuh...balik hotel dan singgah cari makan....singgah dsaji laa mcm biase...tekak melayu kan hahaahahah belikan bihun goreng singapore utk budak2 ni makan...


pastu beli nasi goreng ngan mee goreng.... sambal kat dsaji ni sedap giler....


perut dah kenyang, maka kami gerak ke sabeel zam zam...



selain dari org amik air berbotol2...ade jugak yg aku tgk basuh ihram kat sini...tp jemaah dari negara lain laa ....


haaa mcm ni laa keadaan dlm sabeel zam zam....telaga yg dah bertukar menjadi pili2 sesuai dengan peredaran zaman heheheeheh...putar2 keluar air...dulu kene campak timba, kerah tenaga tarik timba nak dpt kan air zam zam....



yg bawak anak kecil amik kesempatan mandikan anak2...



x besar mane pun kawasan die.... tapi kat sini pun tak berapa ramai org....


tgk haa berbotol2 dieorg ambil air zam zam...


eijaz dgn dayyan pun aku mandi kan....ambil berkat sambil doa moga2 terhindar dari penyakit2, dijadikan anak yg soleh, bersih hatinye seperti suci dan bersihnye air zam zam...amin....




eijaz, dayyan, akil dan akif....


lebih kurang 3 jam jugak kiteorg di sabeel zam zam...lepas siap semua kami gerak balik ke hotel...eijaz syok dibuai mimpi tu...dah segar2 mandi air zam zam kan...layan matooo la plak....


bile tgk kren tinggi2 ni terus  teringat tragedi kren tumbang di mekah pada tahun 2015....


utk yg lupa boleh bace kisah ni...

Pada tanggal 11 September 2015, sebuah kren yang digunakan dalam kerja-kerja perluasaan kompleks Masjid al-Haram di Makkah, Saudi Arabia telah jatuh menghempap ke arah bangunan kompleks Masjid, betul-betul diatas bangunan menghadap diantara Bukit Safa dan Marwah menyebabkan sekurang-kurangnya 118 orang meninggal dunia dan 394 orang lain mengalami kecederaan. Kebanyakan dari mangsa adalah jemaah yang bakal menunaikan Haji di Makkah.
Seramai sembilan orang jemaah dari India, sepuluh orang dari Malaysia, 15 dari Iran, 42 orang dari Indonesia dan 16 orang dari Pakistan tercedera menurut laporan
Pihak Pertahanan Awam Arab Saudi mengesahkan insiden terjatuhnya kren adalah disebabkan oleh pukulan angin yang kuat akibat ribut pasir yang terlalu kuat membadai Makkah yang meragut 107 nyawa, 238 orang tercedra dan ada yang terperangkap dek timbunan runtuhan.
Insiden yang dilaporkan terjadi kurang pukul 5:20pm pada hari Ahad, di mana ia merupakan masa yang tersibuk dalam minggu tersebut. Kren terjatuh pada sebelah timur masjid, tepatnya diatas bumbung kompleks sai, Safa dan Marwah.
Pada minggu berlakunya insiden, angin dan ribut berlaku di kawasan wilayah Makkah dan Hijaz secara amnya. Pihak berkuasa memeberitahu ketika ribut berlaku, Makkah menerima hujan sederhana hingga lebat. Anggaran kelajuan angin pula adalah lebih dari 40 kilometres per hour (25 mph). Namun sebab utama kren terjatuh belum dapat ditentu sahkan.

ni pic area bangunan saie dari luar...tempat kren di kate kan jatuh...


sampai je ke hotel singgah dulu beli jus aku sebelum naik bilik hahahahaa... laki aku pun dah tau...ape2 hal cari jus aku dulu ....hari ni try jus layer2 plak...


tukang sibuk sedut same hahaahahah


lepas siap2 refresh balik badan....kami keluar pi kedai kurma siafa....kedai siafa ni kedai kurma yg jual kurma yg tersusun n cantik ....ade due kedai siafa berdekatan safwah tower...satu kat bawah hotel aku...lagi satu kat mall sebelah hotel aku....due2 pun dekat...yg dekat mall tu besar sikit... opismate aku yg tiap2 tahun pi umrah laa yg bgtau suruh aku cari kurma kat siafa ni.... sbb kurma nye fresh dan cantik...harga pd aku lebih  kurang aje...tp yg kat sini lawa sikit packaging die...tp aku ade jugak beli kurma kat kedai2 kurma kat luar...tp byk beli kat siafa ni sbb cantik2 kurma nye....kat bin dawood pun ade jugak jual kurma siafa ni...



ni kurma ajwa yg basah2 sejuk dlm fridge....


ni kurma yg pelbagai jenis...aku beli safawi dgn ajwa due bekas besar nie...kurma ni aku packing2 kan dlm 5-6 bijik agihkan kat kawan2 opis...buat rase2 ...ramai ckp sedap kurma ni...


ni aku tak tau ape...tp die mcm kurma yg dah lembik...aku rase ni mcm pes kurma kot...alaa mcm durian tu dijadikan lempok....aku rase je laa hahahaah..x beli pun sbb pelik...kang sape nak mkn...



haa tu yg aku beli....kebetulan mase tu ade yg buy 2 free 1...


antara peberet aku....


lepas beli kurma...aku pi cari kedai yg ade jual al quraan ...nak beli utk simpanan sendiri...beli saiz kecil aje 2 naskah... harga 40riyal...saiz besar dlm 80 riyal tak silap...

naik bilik simpan hasil lontaran riyal kat kedai siafa tadi...siap2 utk zuhur plak...


rutin sebelum masuk dlm...kasut2 kasi bungkus letak dlm beg uncang heheehhe...


sambil2 tgu azan...mengaji selai due muke surat...al quraan tu al quraan masjid...aku beli saiz mcm tu laaa....


lepas zuhur kami balik hotel..nak lunch...perut sudah keriak keriuk plak...mcm biase aku mesti cari jus aku haahahha


arini beli jus kiwi dengan jus ape ntah tapi sedap laa..atas tu ade taburan kismis dengan kelapa....


beli nasi aram kambing....bentang saprah...makan laa beramai2....nampak mcm sikit tp last2 mesti ade yg tak abis...tolak2 sorang sikit bagi perabis hahahaah


kami laki bini ade misi petang tu.... budak2 dah kenyang maka kami suh dok dlm bilik main wifi...aku ngan laki aku bersiap2 turun balik ke masjidil haram....


tgk dari tv dlm bilik hotel yg siarkan live kawasan masjidil haram mcm tak berapa org hari ni...maka laki aku nak bawak aku pegang kaabah, solat di hijir ismail...cium hajar aswad kalau keadaan mengizinkan....cuaca ptg tu mmg sgt terik...


kami mulakan dengan bertawaf sunat....selesai bertawaf sunat....kami mulakan misi ke hijir ismail...kami gerak mengikut arus org sedang bertawaf dan makin lama kami rapatkan diri ke kaabah ...alhamdulillah utk pegang dan cium kiswah kaabah agak mudah...tak perlu berebut sgt....



masyaAllah..Allahuakbar...wangi sangattttt2 bau kiswah kaabah.... harummmm sgt2.... yg pasti aku menitis kan air mate masa dlm keadaan cium dan pegang kiswah kaabah ni...tak tau kenapa tapi rase sayu, rase sebak....ade jugak rasa bahagia yg takleh nak ungkap dengan kata2...lepas dah puas aku kebelakang bagi peluang org lain plak...laki aku tarik ajak masuk ke hijir ismail....keadaan di hijir ismail mmg sentiasa penuh org...nak masuk waktu solat aje baru dikosongkan....tp laki aku dah penah masuk sebelum ni so die tau laa care nak selit2 masuk...bykkan berzikir dan jgn kasari org lain...sbb keadaan mmg sgt bersesak2....


Dari Aisyah r.a. berkata: “Saya ingin memasuki Baitullah untuk mendirikan solat di dalamnya, maka Rasulullah S.A.W pun memegang tangan saya dan membawa saya masuk ke dalam Hijir serta bersabda: “Solatlah di dalam Hijir ini jika engkau ingin masuk ke dalam Baitullah kerana sesungguhnya ia adalah sebahagian daripada Baitullah.” (Hadis Riwayat Ahmad dan Abu Dawud).

alhamdulillah dipermudahkan jugak masuk ke hijir ismail.... mule2 aku dpt ruang utk solat laluan org senang nak lalu lalang...merase laa solat dgn badan meringkuk2...tgh sujud ade plak yg langgar kepala hahahaha....abis solat tetibe mak arab yg berniqab dlm gambar kat bawah ni tarik aku dok sebelah die...ya Allah terus luas haaa tempat aku....tgk area depan tu mmg luas...sujud tanpa gangguan kene langgar ke ape....sempat plak laki aku snap mase nie....so tips die, kalo nak masuk ke hijir ismail, korang ikut je tepi2 hijir ismail lepas tu amik port belakang tong2 air zamzam...mcm aku dpt ni...mmg takde org kacau kat situ rupenye sbb org lagi bersesak2 area depan...dlm setengah jam aku berdoa...bersolat..sepuas-puasnya...alhamdulillah....sebak hati... pendosa mcm aku ni Allah permudahkan semuanya....Allahuuuu....



ni lah view aku  mase tu...di bawah pancur emas....hijir ismail dan pancur emas antara tempat2 mustajab utk berdoa....ya Allah terima kasih bagi peluang utk bersolat dan berdoa di sini ya Allah...aku yg byk dosa ni ko beri kesenangan, kemudahan di tanah suci mu ya Allah....terus insap wehhh...terus pasang azam lepas ni tak mo lengah2 solat...masuk waktu jek nak solat terus ....kalo tak sebelum ni amik mudah ajek bab solat 5 waktu..buat tu buat tapi lambat2 huhuhu



Mizab (dari perkataan yang berbunyi bahasa Arab) atau Pancur Emas (dalam bahasa Melayu), Talang Emas (dalam bahasa Indonesia) ialah nama yang diberikan kepada sebuah lohong pemancur air yang terbuka yang terletak di bahagian atas bumbung Kaabah menghala ke Hijir Ismail.
Mizab ini mula muncul/wujud sesudah pembinaan Kaabah oleh kaum Arab Quraisy dan kini merupakan salah satu binaan dari "Binaan-Binaan Kaabah Yang Penuh Kemuliaan". Mizab telah dibina dengan menggunakan logam Emas tulen. 

Selain kegunaan Mizab sebagai aliran air untuk membuang takungan air yang terletak di atas bumbung Kaabah tatkala musim hujan, Mizab juga diriwayatkan merupakan salah satu dari tempat-tempat mustajab(diangkat dan diterima) doa oleh Allah SWT di Makkah



kemudian kami gerak keluar dari hijir ismail dan cube utk ke kawasan hajar aswad...tp tgk lambakan jemaah area hajar aswad aku tak berani laaa...takpe laa aku lambai dan kucup hajar aswad dari kejauhan aje laaa...kalo aku ni lelaki aku berani laa nak amik risiko rebut2 mcm tu....





refreshkan tekak setelah penat berpanas tadi dengan air zamzam sejuk....nikmat betul raseeeeee...




lepas tu kami naik ke bilik....rehat2...dan siap2 utk ke masjidil haram utk solat magrib dan isyak .....sejuk je hati kan tgk pic kat bawah ni...ari2 tak tinggal hand sock ngan socks huhuhu....harap2 satu hari nanti sampai laa seru bertudung labuh, berhandsock, berstokin terus...amin...lepas solat jemaah magrib dan isya, mlm tu kami jalan2 lontar kan riyal mcm biase haahahahah... biase malam2 kami akan jalan2 area mall cuci2 mato.....



tak cukup korum...mia sakit perut so die stay bilik ajek....hehehe



Hadis dari Ibnu Mas’ud, bahwa Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,


وما من رجل يتطهر فيحسن الطهور ثم يعمد إلى مسجد من هذه المساجد إلا كتب الله له بكل خطوة يخطوها حسنة،ويرفعه بها درجة،ويحطّ عنه بها سيئة

Ertinya:

"Jika seseorang wudhu dengan sempurna, kemudian menuju masjid maka Allah akan mencatat setiap langkahnya sebagai pahala untuknya, mengangkat derajatnya, dan menghapuskan dosanya".. (HR. Muslim)
Dari Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu, Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
وَكُلُّ خَطْوَةٍ تَمْشِيهَا إِلَى الصَّلاَةِ صَدَقَةٌ
Setiap langkah berjalan untuk menunaikan shalat adalah sedekah.” (HR. Muslim, no. 1009)
Syaikh Muhammad bin Shalih Al-Utsaimin dalam Syarh Al-Arba’in An-Nawawiyah mengatakan, “Setiap langkah kaki menuju shalat adalah sedekah baik jarak yang jauh maupun dekat”.


Akhi, ukhti, yuk baca tulisan lengkapnya di Rumaysho:
https://rumaysho.com/159-pergi-dan-pulang-dari-masjid-akan-mendapatkan-ganjaran-pahala.html


Dari Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
مَنْ تَطَهَّرَ فِى بَيْتِهِ ثُمَّ مَشَى إِلَى بَيْتٍ مِنْ بُيُوتِ اللَّهِ لِيَقْضِىَ فَرِيضَةً مِنْ فَرَائِضِ اللَّهِ كَانَتْ خَطْوَتَاهُ إِحْدَاهُمَا تَحُطُّ خَطِيئَةً وَالأُخْرَى تَرْفَعُ دَرَجَةً
Barangsiapa bersuci di rumahnya lalu dia berjalan menuju salah satu dari rumah Allah (yaitu masjid) untuk menunaikan kewajiban yang telah Allah wajibkan, maka salah satu langkah kakinya akan menghapuskan dosa dan langkah kaki lainnya akan meninggikan derajatnya.” (HR. Muslim, no. 666)


Akhi, ukhti, yuk baca tulisan lengkapnya di Rumaysho:
https://rumaysho.com/159-pergi-dan-pulang-dari-masjid-akan-mendapatkan-ganjaran-pahala.html
mari kite tgk langkah sihat aku ari ke 5....nak dekat 9 kilometer jugak berjalan....mudah-mudahan setiap langkah kami di tanah suci ini Allah berikan pahala dan mendapat keredhaanNYA.... 


tamat kisah hari ke 5....jumpe lagi next entry ..... muaahh!!



**highlight nota dicopy dari google

    2 celoteh sahabat

    Ya Allah berair dah mata nie bila baca lieya kat solat hijir ismail dan cium kiswah kaabah... seronok baca dan insaf jap dengan disekeliling .

    terbayang bayang plak kat depan mata ...

    December 24, 2019 at 1:56 PM

    That gives off an impression of being brilliant anyway I am as yet not very sure that I like it. At any rate will look unmistakably more into it and choose actually! See who you know at Celebrity net worth, leverage your professional network.

    January 30, 2020 at 11:00 AM

    Post a Comment

    jangan malu jangan segan...silalah sila komen...anda akan saya jejaki....

     

    Copyright © ~♥~ kembara chynta kami ~♥~. Designed by Whitey Mommy