Wednesday, July 22, 2020

kite bakoooo....




Assalamualaikum....


rase nye dah lame giler kiteorg tak buat bako2 nie.....tu pagi2 pi pasar cari keli ....yg sebenarnye teringin gile nak mkn keli bakar kat ikan bakar pak din tanglin tu....tp mcm malas nak jauh2 keluar....takpo laa...meh buat sendiri...20 ekor beli ikan keli kooooo hahahaah...10 ekor bakar, 10 ekor buat stok keli salai.....puas haa mkn....air asam pun sedaya upaya buat bagi same rase mcm ikan bakar pak din tanglin punye hahaahah

*
*
*
*
*
V

perapan simple jeee...sos cili, sos tomato, cili kisar, sos tiram, secukup rase, lada hitam, madu sikit...



ramai yg tanye kat igs aku nape gune pelepah pisang tu...itu fungsi die tak mo bagi kulit ikan melekat kat besi pembakar tu....so nanti kejadian ikan bakar ko jelita laa tanpa sopakan kulit hahahaahah....aku tau tips ni pun dari org nogori sembilan tu haaaa.....




jiran sebelah umah aku pun rajin membako2.... tempat bbq die comey jeee siap dgn kayu api bersusun2.....org dah pencen ade mase laa pagi2 belah kayu api comey2 buat stok kayu bakar...aku beli je arang kat kedai hahahaaha....



ni plak stok keli salai.... bile dah siap bakar, bagi sejuk dulu pastu frozen kan dlm peti ais....bile2 nak buat masak lemak cili api, dah ade stok keli salai....


ni tukang kacau hahaahah



tukang sebok pun ade....



ape org buat semua die tiru....kipas2 sambil tiup bara haahahha....



lepas kene marah ngan aku sbb sebok main kat tempat bakar ikan terus lari main kat tgh panas plak haahahahahah...


nyum!!! walo pun simple perapan aku tu tp serius sedap.... terung bakar nan sebatang tu mmg aku punye laaa...semua tak reti mkn ulam2 bakar mcm nie....terung bakar peberet aku wehhhh...sedap!



maka nyeeeee...ini laa sepinggan kebahagian....slurppp!!! ari2 mkn mcm ni pun aku layannnnn....


budak kecik ni pun suke mkn keli bakar walopun perapan aku pedas2 sikit...


lepas siap semua...perut pun dah kenyang...ptg tu kemas tempat bakar...sental lantai n bekas bbq....haaa part tu ko serah aje kat dayyan ...laju jeee dieeee.... part main air kannnnnnnnnnnn...xyah di suruh2...laju je nak volunteer buat haahahah

so tq mia & jaja tolong mama sental ikan keli n prep ikan keli....tq papa & dayyan setting n kemas tempat bakar....ape yg pentinggg...KERJASAMAAAAA!!! yeahh!!!







5 celoteh sahabat

huih bestnya wei... nak membako tak risau asap kene kat orang ke apa... puas la makan keli ke apa lieya oi, bakar sendiri salai sendiri yek

July 22, 2020 at 9:13 AM

bestnya boleh bakar membakar kat rumah. kami duk teres, nak masak kambing bakar kat dapur pun riso takut asap masuk dapur jiran belakang rumah.

suka tengok aktiviti kak lieya sekeluarga..

btw, keli tu nampak mengancam. berapa kali menambah ni????? hehehehe

July 22, 2020 at 9:48 AM

Along pun dah lama tak buat bakar2 la..next week ramai kat rumah seronok kalau buat bakar2 gak ni kan...

July 22, 2020 at 12:08 PM

Aduiiii, terliuq tgk ikan keli bajaq👆👆

July 29, 2020 at 12:14 PM

ikan keli bakor
makan panas2 dgn nasi kosong dan kicap cabai perrrghhhhh

September 10, 2020 at 11:45 AM

Post a Comment

jangan malu jangan segan...silalah sila komen...anda akan saya jejaki....

 

Copyright © ~♥~ kembara chynta kami ~♥~. Designed by Whitey Mommy