Tuesday, November 19, 2019

Kembara Tanah Suci 2019 (Persediaan Kami)



Assalamualaikum...

الحمد لله

lieyalatif & co. telah selamat kembali dari menunaikan umrah dari 29 okt sehingga 8 nov. 2019...

*
*
*
*
*
*
*
*
V


terpanggil untuk berkongsi perjalanan kembara tanah suci kami di blog ni sebagai coretan kenangan yg aku akan bace nanti dan rujukan utk kawan2 yg akan pergi jua... sape yg polo aku di instagram aku ade share di igstories aku ....utk entry pertama ni aku share lah serba sedikit persediaan kami sebelum berangkat menunaikan umrah...

betul lah org kate....kalo seru tak sampai lagi, tapi duit ada maka tak jadi jugak...kdg2 duit takde tapi Allah dah panggil utk jadi tetamuNYA maka kun faya kun...mcm tu lah kisah kami ni...

kisah bermula mcm nie, satu petang tu adik aku wasap bgtau dah daftarkan mak dan abah umrah bulan oktober... adik aku 'belanja' mak dan abah menunaikan umrah pertama mereka...alhamdulillah murah rezeki adik aku....pastu aku terdetik hati nak ikut..mahram boleh dgn abah aku... so aku pergi sorang laa dgn mak dan abah aku.... mintak izin ngan laki aku pun die bg green light....selang sehari lepas tu...tetibe laki aku kate, why not semua pergi... aku dah tekujat dah, nak korek duit kat mane nie.... tu laa aku kate td, kdg2 tengah takde duit tapi kalo Allah dah  panggil jadi tetamuNya maka terbukak laa seluas-luasnya pintu rezeki tu....maka setelah tolak tambah darab bahagi dpt laa kami daftar semua ahli keluarga utk same2 pergi umrah....

kami pergi under travel agensi Mampu Umrah El Izzah... mak abah aku dah daftar dulu so kiteorg follow jek... kebetulan adik ipar aku kejer travel agensi ni....kami ambil pakej ekonomi aje, sesuai dgn poket dan jumlah ahli keluarga yg ikut ni hahahaah...ehh walopun pakej ekonomi tapi servis dari El Izzah terbaikkkk... mutawif rajin belanja makan, ade birthday suprise. mutawif rajin layan ape jemaah nak..pendek kate mmg 5 bintang laa dari 5 bintang... rezeki laa anak2 aku umur baru sekolah menengah dan sekolah rendah dah dpt tgk kaabah depan mate....eijaz lagi laa umur belum 2 tahun dah merase jugak...mak ko ni umur 37tahun baru dpt pergi woii hahahaha....takpe2 setiap duit yg kite keluar untuk umrah, Allah akan gantikan dgn rezeki yg lg melimpah ruah...in sha Allah....pakej ni kami akan naik Sri Lankan Air dan transit di Colombo dlm 4 jam sebelum ke Jeddah....fee tuk eijaz half...utk dayyan pun ade kurang sbb tolak katil...fee mia ngan jaja kire harga full.... haa agak2 berape kiteorg keluar duit? kire le sendiri hahaahaha...


 pakej ni jarak hotel di mekah dan madinah mmg dekat....mmg tu yg aku pentingkan sbb abah aku kaki tak kuat dah.....takpelaaa naik sri lankan air dan kene transit di colombo asalkan hotel dekat....sbb tu harga pakej ni murah walopun duduk hotel 5 bintang dan jarak dekat dgn kaabah dan masjidilharam ... harga cut kat flight tiket huhuhu....tp honestly speaking, better laa naik direct flight...kurang sikit penatnye....takpe2, lepas ni ade rezeki pi umrah lagi nak naik saudi arabia ke mas ke emirates ke kan (wah angan2 gituwww hahaha)....dah ade pengalaman naik flight transit ni kire pengalaman berharga jugak....serius wey, walopun baru balik, tapi perasaan rindu nak pergi lagi tu lain mcm..tu ckp dgn husben, tabung umrah kite on balik, target lagi 3-4 tahun kite pi lagi...in sha Allah...niat tu penting kan hehehehe


kami akan masuk mekah dulu kemudian baru ke madinah...maknenye kami akan perfom umrah dulu.... seronok bile dpt tau kami akan masuk mekah dulu....ini adalah itinerary kami ....





bile bayaran dah complete dibuat maka bermulalah kami pergi kursus umrah bile berkelapangan...belajar dan menambah ilmu didada gituwww....mase sekolah2 dulu ade belajar...tapi semua dah ingat2 lupe wehhh hahahaha


selain tu bace jugak buku2 yg berkaitan.... buku panduan umrah dari travel agensi, buku2 yg aku beli dari kedai buku...bacaan di internet dan jugak video2 di youtube.....


buku ni abah aku yg belikan... gantung kat leher mase buat umrah nanti...semua doa2, niat2 dan adab2 lengkap ade dlm ni ikut turutan pergerakan kite nanti....tp guna buku panduan umrah dari travel agensi pun dah cukup sbb ape yg mutawif/mutawiffah buat adalah berdasarkan buku panduan dari travel agensi tu....lengkap sgt2 dah....



kelengkapan umrah pun aku beli sikit2....kebetulan mase tu byk betul sales dari butik dan kedai sbb musim org nak pergi haji...kelengkapan mak abah pun aku sediakan sikit2...ni kelengkapan aku ngan anak dara aku...mini telekung berpoket, stokin wuduk, sejadah, spray botol, kasut tawaf dan lain2 dlm satu pakej...


ni kelengkapan lelaki...

aku beli di butik zara awliya..kebetulan ade sales dan pakej yg aku rase jimat laa jugak...ni kire set kelengkapan pertama laa aku beli...pastu utk seterusnya aku beli secara loose item aje kat mydin, buat tambah2 mane yg tak cukup, kurta2 lelaki murah kat mydin.... mcm aku ngan anak dare bawak 3 helai telekung tiap seorg, laki aku dan dayyan bawak ihram 2 helai tiap seorg...


pastu beli jugak telekung siti khadijah 2 lai...  1 bg kat mak...yelaa, pi bercuti jalan2 beriye beli baju baru, utk jadi tetamu Allah pun kene laa beli telekung baru ....betul tak hehehehe...selain dr tu, mcm jubah2, tudung labuh, khimar, stokin tangan aku beli sikit2 dr butik online...bos aku pun ade bagi hadiah sehelai tudung labuh bile tau aku nak pi umrah....


bab dokumen plak...travel agensi dah bgtahu awal ape yg perlu disediakan....lagi 3 bulan nak pergi baru kami start siapkan ....mcm passport takde masalah mmg lambat lagi nak expiry date.... so kami kene settlekan bab gambar visa, suntikan vaksin dan dokumen mahram....



untuk gambar kami buat di serdang...kedai gambar turun temurun sejak zaman bujang sampai laa anak 4 buat kat sini... buat kat alamanda booth kat luar tu bapak mahal weiiii....kat ys ni pic pun lawo, softcopy dieorg email...


kebetulan mase ni pergi kursus umrah, lepas abis kursus terus pi serdang amik gambar...tu masing2 baik nau berjubah tu hahaahaha....

eijaz siap ade tukang agah nak bagi gambar cun hahahaah


setgh jam siap!

dan...inilah hasilnyer...









lepas tu...hari lainnye kami uruskan hal suntikan meningococal plak...kami buat di klinik siti di kota warisan...sbb aku dok survey mostly klinik kat putrajaya bagi rm160 ke atas...di klinik siti dpt rm150...tp aritu ade follower aku dm aku kat instagram bgtau ade yg caj rm135 tp sumpah aku lupe klinik mane...cari balik dm kat instagram dah tak jumpe dah, maybe dah kat bawah2....kalau korang bajet lebih, boleh amik sekali vaksin influenza dan vaksin pneumococcal...



kami cume ambil suntikan vaksin meningococal...mcm eijaz mmg dah ade vaksin pneumococcal...


part cucuk ni mmg lawak...kecoh klinik dibuatnye...budak2 ni dok tolak2 sape nak pergi first hahaahaha...doktor ni pandai buat...tak rase sakit langsung pun....


semua org ade pic kene cucuk...pic aku je takde...mmg hampeh dieorg nie... turn aku semua lupe sedangkan masing2 pegang phone...geram aje aku hahahahah....cube jd mcm mak ko ni sikit2 amik gambar hahahaah....jiwa blogger tu maintain je walo dah update blog kelaut dalam hahaahah


jangka hayat vaksin ni adalah 5 tahun...kalo ade rezeki pergi lagi umrah dlm mase terdekat takyah dah susah2 amik vaksin lagi....


lepas tu hari lain pulak uruskan dokumen mahram....


salinan sijil nikah di cop pengesahan oleh Bahagian Perkahwinan,Penceraian dan Ruju' Jabatan Agama Islam Putrajaya...lepas tu salinan surat beranak anak2 yg di cop pengesahan oleh Jabatan Pendaftaran Putrajaya....urusan mmg laju je tak lame mane pun ....



dah siap semua dokumen2 yg diperlukan....


masukkan dlm envelope dan labelkan ape yg patut dan serahkan pada travel agensi...



lagi 2 minggu nak fly...travel agent update urusan visa settle dan visa kami dah siap ditampal dlm passport...


comelkan eijaz hihihihi....

mane tak comel eijaz tu...gen maknyer hahaahahah


oh yea..simkad dilupa jgn... ade org akan beli kat sane je ...mcm aku ni jenis semua nak siap settle dari sini..so sampai sane terus leh guna...lg pun mmg dari dulu aku travel mmg akan beli simkad siap2 dari hello 1010 ni....kat klia sebelum fly aku dah siap2 masukkan simkad dlm phone...




aku beli yg nie...beli twin pack utk laki aku sekali...



surat pemakluman cuti sekolah anak2 jgn lupe jugak...attachkan sekali surat pengesahan dari travel agensi.... utk aku pulak, aku kene apply permohonan cuti tanpa rekod 7 hari utk tujuan keagamaan...yg ni penting utk buku perkhidmatan kite...




kemudian urusan anak dare aku tak settle lagi.... dok belek2 kalendar, time kami umrah nanti, mia dijangka period...jaja plak period pertengahan trip....so aku ke klinik utk mintak ubat....aku ke klinik maria kat alamanda tu...


bawak siap2 kalendar beserta catitan2 jangka period, period bulanan dan tarikh tempoh umrah utk memudahkan doktor 'bace'.... mia ngan jaja aku tak bawak sekali jumpe doktor......aku plak mmg jenis catit period dieorg kat apps period tracker kat phone aku....


dpt laa ubat stop period ni...kat farmasi ubat ni dlm rm5 setepek... boleh je beli kat farmasi terus...tp aku nak jumpe jugak doktor sbb kes anak dare kan..takut jugak nak bagi ubat sebarangan... bile dah paham ape yg doktor terangkan, aku punye pulak aku beli kat farmasi ...jimat byk oiii hahahaha..kat klinik maria kene rm80 (consultation + pil mia jaja)


pastu bermula laa nak study waktu makan ubat...sbb ubat ni kene mkn on time...kalo terlambat ke  terskip..risiko period akan turun tu tinggi....tp korang jgn salah paham plak, ubat tu sekadar cara utk lambatkan period selain dr tu kite kene berdoa memohon dr Allah dan tawakal....kami amalkan juga doa2 utk lambatkan period ..boleh refer link nie.....


beza waktu malaysia dan arab saudi ialah 5 jam...so aku tak mo laa waktu mkn ubat tu beza sampai kene  bgn pukul 1 - 2 pagi kat mekah kan....tu dok study2 tu...ubat tu kene makan 3 kali sehari ....aku siap2 pasang alarm ikut waktu malaysia lah kat phone supaya tak terskip mkn ubat....mase kat malaysia yang kene stenbai mkn kul 1 pg tu seksa sbb time tu aku biasenye dah belayar di laut biru hahahahah...tp takpe, mase kat mekah n madinah senang....dan alhamdulillah sepanjang kami di mekah dan madinah period kami mmg tak turun.... damia yg patut turun period date kami sampai mekah pun clear ajek....mmg kami ikut betul2 masa pengambilan pil nie.... hari kami sampai malaysia kami stop ambil pil ni, esoknye terus luruh period2 kami 3 beranak hahaahahahaah....ya Allah syukur dpt buat umrah, masuk masjid, masuk raudhah tanpa gangguan period....


selain dari persediaan baju bajan semua tu...bekalan ubat pun jgn lupa....lg2 bawak anak2 kan....ubat demam eijaz mmg aku stenbai jenis cecair dgn ubat masuk bontot.... tp alhamdulillah eijaz tak demam pun kat sane....die sihat2 aje kat sane...touch down malaysia waktu balik die start demam...nanti aku buat entry khas kalo rajin....


bab bawak anak kecil pi umrah pun aku nak sentuh sikit....ade org kate susah bawak anak kecil, nak beribadat terhad...tp aku cube positifkan minda... bace blog2 org yg bawak anak kecil...ade yg bawak baby lagi..semua share pengalaman yg indah2 dan best...tu buat penaik semangat aku, lg pulak aku kan mmg jenis travel bukan berdua, ape2 pun tetap angkut anak2..kecuali kalo ladies trip dgn kawan2 ...sambil tu doa jugak weyy siang malam supaya eijaz behave....ye laa mase pi jepun aritu die baru umur 3 bulan, tak pandai ape lagi...tau menyusu n tdo jek...baik je laaa.... ni dah dah setahun 4 bulan koooo...dah le dah dpt kaki...kejenye berjalan ajeeee...die tak berjalan time die tdo aje hahahahaaaha.....tu risau tu...tu bawak stok buku2 color dan biskut2 die...kat tangan ade mknn die baik lee hahahaahah....harness baby pun aku bawak, stenbai utk gune time solat ...ikat kaki die dgn kaki laki aku atau kat beg tak bagi die jalan jauh tp sudahnye tak gune langsung harness tu...sebabbbb....sebabnyeee budaya kat sane sendiri yg memudahkan cara bawak anak ke masjid....kat sane rileks aje arab2 bawak anak pi masjid...takde nyee kene jeling2 mcm kat sini kalo anak nangis time tgh berjemaah....alhamdulillah eijaz pun okey je kat sane...asalkan berdukung dan kat tgn ade mknn...cume problem jet lag je die marah, waktu tdo dah kacau bilau kooo mau tak marah hahaahahah....stok2 biskut ngan air kotak licin abis kat sane...air kotak topup beli kat bin dawood...gile woiii soping kat bin dawood tu hahahaah...


nampak tak ape yg pelik kat pic ni hahahaahha


sos cili pun hangkut weyyyy....pengalaman travel mengajar daku bahawa malaysia aje ade sos cili...maka bawak laa jugak utk stenbai makan dgn kebab ke ayam2 ke hahahaahah...kumpul dari beli kfc, mcd hahaahahah...sebeban aku bawak...tapi abis digunakan weyyy...kat sane aku gile mkn shawarma die..sedapppp...mkn dgn sos cili mmg terbaik...ayam goreng kat sane pun sedappp...selalu beli sbb budak2 ni suke...tu sos cili laku keras....



lg seminggu nak fly kami dah start2 kemas brg...tu biase laa keje laki aku...aku tau beli2 n longgok ajek hahahaahah...


tgk! sbb tu kene laki aku yg kemas...die buat keje sistematik...siap ade buku log...list kan beg 1 isi ape, beg 2 isi ape dan seterusnye...so senang sampai sane nanti tau dah beg mane yg kene bukak dulu....


beg bawak masuk cabin kami letak kelengkapan ihram sbb kami akan tukar baju ihram semasa transit 4 jam di colombo...kan kami ke mekah dulu....


ni plak beg sling yg akan di usung ke sane kemari....ape kelengkapan dlm ni? jom tgk pic kat bawah....


ni lah kelengkapan dlm beg sling....cume gunting utk tahalul je tak letak lagi sbb kang tak lepas plak kat imigresen ... sampai hotel baru keluarkan gunting dan letak siap2 dlm sling bag....berus dan ubat gigi travel kit tu utk guna mase transit kang....


dannnnnn bende last kami buat ialah tukar duit.... hehehehe....tukar kat ioi city mall ajek....tp korang pi kip mall pun okey...murah jugak rate kat situ....
tu ajek laa serba sedikit persediaan umrah kami....rase abis tulis dah ni hahahaah...ye laa ni umrah pertama kami...kire first timer laa org kate kan...hasil dari bacaan, tanye kawan2 yg dah selalu pergi.... syukur alhamdulillah semua dipermudahkan.... rase sebak sedih gembira bile pendosa seperti kami di terima Allah untuk menjadi tetamuNYA....doa mintak dipermudahkan urusan umrah, Allah kabulkan...doa mintak aku diberi keupayaan tahan wudhu sbb aku ni jenis pengentut hahaha, Allah bagi jugak...Allahu ape lagi nikmat nak didustakan...betul org kate di tanah suci, kau doa ajek laaa..Allah mesti bagi kalo die redha...tu laa yg kami rase....okey la, doa2 aku rajin edit n resize gambar utk buat entry seterusnya...kalo tak kite jumpe laa di entry baru di tahun 2020 wakakakaka...salam sayang dari hajah lieyalatif heheheeheh








11 celoteh sahabat

fuhhh aku suka baca ko kalau buat persediaan pergi cuti ke mana memang lengkap, ni umrah ni pun lengkap... mudah kat sana nanti bila lengkap tersedia... mudah kerja pun iya jugak

segala bekalan ubat dan jajan tu best...

November 19, 2019 at 10:22 AM

terima kasih leeya share ilmunya..

November 19, 2019 at 11:52 AM

Nieyl x skip 1 perkataan pun entry umrah akk ni..Alhamdulillah...semuanya selamat pergi dan selamat kembali :)

November 19, 2019 at 12:31 PM

Allahu Akbar... lieya ... lepas baca nie ..teringin sangat nak pi Mekah ..

minta izin share yer ... memang lengkap sesangat nak buat rujukan

November 19, 2019 at 12:54 PM

seronoknya baca entry persediaan umrah.. doakan kami dapat ke umrah jugak. sekarang jaga mertua sakit jadi takde peluang nak buat umrah walaupun duit dh cukup. betul kata orang, kalau dapat seru mesti jadi ke sana. semoga ada peluang nanti..

November 20, 2019 at 6:38 PM

Terbaek laa penerangan Lieya.. bagus utk yang nak pergi menunaikan umrah buat kali pertama..

November 26, 2019 at 10:33 AM

Details Lieya tulis. Thanks for sharing...nanti2 boleh I rujuk sini.

November 26, 2019 at 9:47 PM

Assalam.. nak tanye tentang simkad Hello 1010 tu ok ke? Dari sini dah siap2 masukkan simkad dlm hp ke? Nanti sampai sane terus boleh gune ke? Nak dapatkan kat mane simkad ni?

February 4, 2020 at 12:13 PM

@kajoljb

beli die laman web hello1010 tu...delivery mmg super laju...aah sampai sane, on roaming terus leh guna mcm biase....

February 6, 2020 at 3:24 PM

Post a Comment

jangan malu jangan segan...silalah sila komen...anda akan saya jejaki....

 

Copyright © ~♥~ kembara chynta kami ~♥~. Designed by Whitey Mommy