Tuesday, December 11, 2018

menu pantang lieyalatif



Assalamualaikum semua...


walo pun dah tepek di fb..nak jugak abadikan kat blog....salah satu persediaan penting sebelum beranak ialah siapkan stok2 makanan utk pantang.... memandangkan kali ni pantang sendiri di jaga oleh husben same mcm mase pantang dayyan dulu...maka lg seminggu nak beranak, gigih le pi topup barang basah....segale ikan yg boleh makan disenaraikan ...tapi ikut tekak aku senang aje, hari2 ikan tenggiri pun okey...senang nak makan sbb tulang tak byk..so jom tgk menu pantang lieyalatif kali nie...oh yea, menu2 ni semua disediakan oleh the one and only my hubby eheheheh...di bantu oleh my kitchen assistant ..damia ....so jom layan ape yg lieyalatif makan sepanjang pantang dan memastikan luka czer baik dgn cepat dan seawal 8 hari lepas operation dah boleh pakai korset ehehehehehe

*
*
*
*
*
*
*
V

ikan2 yang boleh dimakan ketika pantang....ayam tu plak ayam kampung...beli sekor jek...mane tau dah jelak makan ikan, boleh masak sup ayam kampung plak....


soping terus barang basah utk seisi rumah..senang time pantang takyah keluar2 beli barang2 bagai...concentrate pantang dan keluar masuk pi check kuning baby jek...tapi syukur sangat2 eijaz kene jaundis 3 hari ajek....so takde laa beriye ulang alik ke klinik utk check darah...legaaaaaa....


siap2 tagging...senang en laki nak masak kang...


utk memasikan luka czer cepat baik, aku makan buah oren dan ambil juga suppliment vitamin c...mmg luka cepat baik, cantik ajek keringnye.... oh yea, kalo2 korang lupa, kenape kali ni czer ...sebabnye scar operation buang fibroid aku tak mengizinkan aku utk bersalin normal...tapi kan...terus terang cakap, bile dah rase czer dgn normal, aku pilih czer kot...tak sakit ape...tau2 baby keluar...takde laa kene menahan sakit contraction dan meneran mcm nak putus nyawa tu hahaahahah...lepas tu rezeki aku kot czer mmg tak sakit dari start operation sampai le abis pantang...mmg terbaik dr ishak kpj seremban....bab bersalin tu nanti2 laa aku karang entry khas...


menu balik2 hospital... tenggiri masak pindang, buah oren dan anggur, nasi panas....


sup lobak putih yg menjadi peberet aku sepanjang pantang...abis pantang terus tak suke dah hahaahha...


nasi panas, sup lobak putih, ikan merah masak pindang, rendang lada hitam daging, buah oren, buah anggur....rendang lada hitam daging tu mak aku buat stok berkilo2...bagus untuk lawas dan panaskan badan...mujur eijaz takde jaundice so takde la takut nak makan lada hitam nie...


nasi panas, sup lobak putih, rendang lada hitam daging, tenggiri masak pindang, jus anggur


utk breakfast plak mmg hari2 roti, biskut atau lempeng...gilir2 laa...air wajib horlick....horlick kan boleh jadi milkbooster....di samping itu telan le ubat2 yg doc bekal kan...vitamin mase peknen yg tak abis pun aku telan ...syg beli mahal2 tak abiskan kan....


nasi panas, rendang lada hitam daging, sup sawi, tenggiri grill rempah (mia masak yg ni), buah oren, anggur dan epal, jus oren....hiasan2 buah bertepek kat gelas tu kerja si mia la tu hahaahah...



ni same je mcm menu kat atas, ye laa lunch ngan dinner lauk same ajek utk 1 hari tu...jus ajek jus epal...tiap2 ari aku akan minum jus fresh....stok buah laki aku beli sepanjang pantang tu mmg membukit dlm esbok hahahaah


nasi panas, rendang lada hitam daging, sup ikan merah, sawi goreng, buah epal, jus oren...


same seperti di atas hahahaah...cume gelas jus ade anggur bersusun...


nasi panas, lobak putih tumis ikan bilis, ikan gelama masak pindang, jus oren dan buah anggur..


nasi panas, rendang lada hitam daging, ikan gelama goreng, lobak putih tumis ikan bilis, jus epal, buah oren.....


nasi panas, rendang lada hitam daging, tenggiri masak pindang, ulam pegaga, tenggiri goreng, sawi tumis, jus epal+anggur, buah oren dan anggur...


nasi panas, rendang lada hitam daging, tenggiri pindang, sawi tumis, jus anggur, buah oren...


menu breakfast...roti grill planta, biskut, air horlick...


nasi panas, rendang lada hitam daging, sup sawi, ulam pegaga, jus epal, buah oren dan anggur...kalau perasan, kebanyakan menu aku mesti masak pindang..sbb aku tak suke ikan bakar2 nie..tak suke makan kering2...lg pun masak pindang senang...tak mo susahkan laki aku masak beriye...


nasi lembik panas, sup ayam kampung, lobak putih tumis ikan bilis, garlic crunchy, buah oren dan epal, jus delima..


nasi panas, rendang lada hitam daging, kerabu pegaga, tenggiri masak pindang, tempe, buah epal dan oren, jus carrot...


same mcm menu di atas...due botol bertenggek tu...garlic crunchy dan ginger floss aku beli kat shopee...garlic tu sedap le, ginger tu aku tak suke....luak sikit aje sudahnye hehehehe


same mcm menu kat atas...sup ayam kampung lagi...jus epal....


menu breakfast...lempeng oat, biskut dan air horlick...


nasi panas, rendang lada hitam daging, kerabu pegaga, pais ikan bawal, buah epal, jus oren..tapi aku komplen sikit sbb takde kuah...aku nak kuah2 supaya tak sembelit ...


so malamnye ade kuah pindang sikit hahaahaha...same je mcm menu kat atas cume jus epal dan ade buah strawberi...


nasi panas, rendang lada hitam daging, tempe, brokoli tumis bawang putih, ikan  masak pindang, buah delima, strawberi, oren, jus oren...bile makan tempe, aku perasan susu byk so ape lagi pulun makan tempe hari2 haahahha

bubur ayam, sup lobak putih, rendang lada hitam daging, buah oren dan anggur, jus epal


nasi panas, tenggiri masak asam, hati goreng rempah, ikan bilis masak daun kari, rendang lada hitam daging, jus oren, buah durian musang king dan strawberi...special gile sbb ade durian...durian ni pun milkbooster aku...mencurah2 susu lepas makan durian...ade org tak leh makan durian mase pantang, aku syukur alhamdulillah...semua okey...just jgn mkn bende2 gatal aje....


nasi panas, rendang lada hitam daging, tenggiri masak pindang, tempe,  brokoli tumis asam, buah oren dan strawberi, jus epal...


nasi panas, kari daging, ikan merah masak pindang, tempe, brokoli/carrot/lobak putih stim, buah anggur dan epal. jus oren...


same mcm di atas...menu dinner ..buah ajek tukar hahahaah


nasi panas, ikan merah masak sup dgn carrot dan lobak putih, tempe, ulam pegaga, buah anggur dan epal, jus oren...


ni special sikit sbb dah hujung2 pantang...nasi panas, tumis sawi, rendang lada hitam daging, siakap stim, buah anggur dan durian, jus oren...meriah betul musim durian mase aku nak abis pantang...syok betul...


nasi panas, rendang lada hitam daging, tempe, ikan merah masak sup, lobak putih tumis, buah epal dan anggur...


nasi panas, tempe, sawi goreng, tenggiri masak pindang, buah oren dan anggur, jus oren...


menu breakfast...air horlick + oat, nasi goreng, roti grill butter...


last but not least, bubur ayam, buah oren dan anggur, jus oren...
tu aje  la menu2 yg sempat aku snap.... last pregnant berat aku 73kg, abis pantang aku berjaya turun 14kg....tq utk menu hasil air tgn husben tersayang heheheeh...tapi aku still kene turun sampai 51kg nie...tgu nanti le bile eijaz dah start makan solid foods...now kite enjoy aje makan2 supaya susu eijaz berkhasiat ehehehehe....

oh yea, yg aku share dan makan ni adalah ikut badan aku ye...kang ade plak yg membawang, ehh boleh ke makan durian, eh boleh ke makan tu, eh boleh ke makan ni...badan aku so aku tau le...heheheeheh...sape kata pantang tak best....best oiiiii....dok atas katil, makan berantar, berurut, bertungku....akan merindui moment berpantang huhuhu....xoxo!





8 celoteh sahabat

Akak yg tak berpantang tengok menu Tu pun terliur lieya 🤤🤤

Rajin betul hubby masak hari2 ye lieya..

Bagus damia rajin juga menolong kedapur.. senang byk Tu 😁

December 11, 2018 at 9:41 AM

Setuju, ikut badan masing2 kan..along sekarang tgh control makan..memang makan yang berkhasiat jer..makan tak banyak tapi kerap..bulan 10 ari tu kena uncontrolled hypertension, dah 2 bulan dah menanggung badan tak sedap..dah urut pun masih sama gak..kena urut sebulan sekali kot...

December 11, 2018 at 10:36 AM

Kecur ailio juju kak lieya uiii hahahha ikan sup tu menambah selera juju ni haaa...ntah bila nak pantang kurussssss hahahahha...kak lieya oh kak lieya baby sihat?

December 11, 2018 at 10:58 AM

Alhamdulillah...bgs suami akk boleh masak utk akk berpantang....
nieyl pun harap en.husband nieyl pun begitu juga la satu hari nanti...
menu² berpantang yg boleh jadi menu diet juga ni...

December 11, 2018 at 11:30 AM

kalah hospital 5 bintang ni lieya oi, peknen tiap tahun pun takpe kalu layanan gini...
laki ko mmg bestla...
geram lak nengok segala menu2 tuh...

December 11, 2018 at 12:32 PM

kalau menu cam ginie... leh beranak lagi ler ...aauuu layanan 5 bintang kot ;)

December 11, 2018 at 12:51 PM

bagusnya husband and assistant akak! Memang patut lah akak rindu momen berpantang tip top service dari semua.

December 11, 2018 at 1:21 PM

waaa~ menu yang tak jemu yang serba lengkap. Sedapnya sampai tak rasa dalam pantang. ^^

December 12, 2018 at 11:01 AM

Post a Comment

jangan malu jangan segan...silalah sila komen...anda akan saya jejaki....

 

Copyright © ~♥~ kembara chynta kami ~♥~. Designed by Whitey Mommy