Thursday, September 29, 2016

kahwin adik versi johor


Assalamualaikum....salam kamis semua!!


hari ni hari ke 4 kami di bumi korea..... nak kata rindu malaysia tak le sangat hahaahaha dpt peluang tinggal n kerja sini sah2 aku pilih dok korea haahahahaha...cis dasar kacang lupakan kulit! bukan laaaahhh...cari pengalaman negara org katanyer sebab best giler kot kat sini hahahahaahah.... in sha Allah esok flight kami balik...flight petang...so pagi tu sempat soping dulu topup mane2 yg tak cukup tu ekekekeek...okey2 arini jom layan kenduri kahwin adik aku belah kami plak...kalo kat penang ari tu buat di hotel, di johor plak lain...kami masih amalkan budaya rewang2...berani le ko nak amik catering, kene jeling maut nanti heheheeh...tapi kalo aku sah2 aku pilih catering, rumah bersih, tak penat badan...tapi rewang2 ni lah budaya yg makin hilang waima kat kampung sendiri...jom layan story sambil nengok gambar....

*
*
*
*
*
V


majlis kenduri adik aku buat hari sabtu 20 ogos tu...malam tu kami buat bbq sikit..bakar2 satey...jamu org belah penang yg dtg sini...


kiteorg plak dok siapkan goodies bag....anak2 aku handle bab lucky draw....dlm goodies bag tu bagi roti, air kotak, bunga telur dengan botol berisi kacang...





kerahan tenaga ahli keluarga...


selain goodies bag, utk budak2 dpt jajan...dlm tu ade keropok ngan gule2....




nie plak adiah lucky draw...bukan tuk tetamu..tapi tuk org rewang....kat kampung aku ni kuat lagi kegiatan rewangnyer...ape2 majlis mmg masing2 dtg membantu...yg menghulur sumbangan pun ramai...byk mak abah aku dpt, telur, beras, gula, bawang, kerepek2..eh mcm2 lagi ....semua tu mak aku catit dlm buku, so nanti time anak2 dieorg plak kawin, turn mak abah aku plak membalas bagi sumbangan....oh yeak adiah lucky draw mcm2 ade...barang2 ikea, hamper, bekas2 ...mcm2 laa ade...


mujur cuaca okey ari tu...pagi je ujan sekejap...ape lagi, amik baju tshirt si pengantin campak kat bumbung...kepercayaan org kan hahahaaah


family kiteorg buat tshirt khas...so masing2 tak mo pakai baju kurung...panas belengaih wey...kat hotel ari tu sedap le sejuk2 nyaman...


kemahin!


hipsters sgt nak buat dabpose


siapkan bunga rampai utk ditepung tawar pengantin nanti....


posing gedik ngan dayyan....



menu ari tu nasi minyak, daging, ayam goreng, acar, mee rebus, acar buah, kuih2 .....ramai puji nasi minyak sedap...bukan nak ckp ape laa, tapi nasi minyak org kampung aku buat mmg sedap2...nanti kat bawah aku tunjukkan kenape sedap...mmg power ajk masak2 kampung aku nieh....

tasya yg comel loteh....


siap sedia perarakan pengantin....



dulu mase aku anak dara dok kat kampung, kalo ade majlis kawin mmg kiteorg rewang same...tolong jadi penanggah...seronoknye zaman tu...


mase ni panas terik betul...teringat dulu kawin, dgn baju pengantin yg tebal tu...adoi dah mcm sauna dlm tu....


pelamin kali ni buat kat luar...ye laa umah tak besar mane...kat luar ni luas rasenyer....senang org nak tgk...



cake cutting...sedap kek coklat nie...setiap tingkat kek lain2 kek nyer....


puas hati kek mcm ni...dpt jamu satu kampung...takde laa org lain tgk jek kek yg ko potong tu tak dpt mkn kan....


ini laa kesayangan2 aku di uitm dulu....ni bestfren aku...kawan mule2 aku kenal mase jejak kaki kat uitm...ni la kawan satu kos, kawan satu U, kawan gaduh, kawan nangis, kawan merajuk, kawan merayap, kawan teman pi jumpe pakwe zaman U ahaahahaaha...ya Allah kalo imbas balik kenangan kat U mmg boleh gelak sorang2....


meh posing anak beranak plak!


suke pic ni...comel!


senang hati mak abah aku semua berjalan lancar....



okey, meh aku bawak plak kisah di sebalik tabir majlis...jom kite intai org kuat majlis...mcm aku ckp kat atas tadi, kampung aku kuat lagi aktiviti rewang2 nieh....bile ade majlis kenduri kawin, org2 kampung akan turun membantu...masing2 ade group n tugas masing2...ade yg jaga bahagian masak2, ade yg jaga bahagian penanggah, ade yg jaga bahagian lauk2 pengantin, ade yg jaga bahagian bungkus2 nasi....so tuan rumah dan ahli keluarga tak yah buat ape, layan tetamu jek laaa...mcm dlm pic ni bahagian cuci pinggan mangkuk cawan semua...

yg ni plak yg jaga bahagian jemputan...

yg ni plak yg jaga bahagian bungkus2 lauk ngan masak lauk pengantin


ni bahagian masak2...



haa ni lah rahsia nasi sedap...dieorg main kukus2 okey...tu pasal nasi berderai lembut cantik jek kejadiannyer....tgk tu kemain panjang pengukus nieh....


habis jek majlis...ni lah masanye tenaga ahli keluarga plak kene kerah...mane2 yg tinggal tu kami le kene settlekan...tang ni laa aku terus terpikir baik pakai catering hahaahaaah....tapi takpe laa, ni last n penutup majlis...


biase kat johor ni bile dtg kenduri kawin, kite akan salam bagi duit...org panggil salam kaut...so aktiviti mlm tu kire laa duit yg dpt....laki aku terra math so die laa jadi akauntan mlm tu....


lepas penat kire duit...kite kenduri durian plak....tapi durian kampung ajek laaa....mlm tu tdo adoii rase nikmatnyer...letih weyyy pinggang kaki tangan semua....penangan kenduri kendarakan...mujur kat johor kenduri buat ari sabtu sebab weekend dieorg jumaat sabtu kan...so ahad tu leh la rehat2 sebelum bertolak balik ke putrajaya....


maka tamatlah kisah anak2 bujang mak abah aku..semua sudah dipetik org....gigih abah aku cari bendera nak kibar mase hari majlis...setiap bendera menggambarkan negeri menantu2 die...melaka, selangor, johor dan penang....
moga kerukunan rumahtangga family kami diberkati Allah taala....in sha Allah...
xoxo!!



**adoi ...aku dah rindu tosey ni hahahaahah.....




23 celoteh sahabat

Kreatif pulak abah Lieya siap kibar bendera negeri menantu hihi...
Nasi kukus tu rata-rata kalau di felda buat macam itu kakak nampak
Cara ini tak hangit dan bau pun sedap sebab api tak direct ke beras/nasi.

September 29, 2016 at 9:33 AM

meriahnya...nieyl penah pegi kenduri area johor..
memang dieorang ikut adat lagi...Alhamdulillah...
memamh style rewang² lagi... :)

September 29, 2016 at 9:45 AM

Meriahnya majlis kawen tu..selamat pengantin baru kat adik awak :)

September 29, 2016 at 9:54 AM

meriah kenduri pakatan / rewang kampung mcm ni... syok.. dpt tgk kerjasama org2 kampung... nasi kukus memang sedap... menu pulak sedap....hehee

untung ramai pembantu mak abah lieya... hehee

September 29, 2016 at 10:06 AM

tahniah lieya dpt adik ipar...

September 29, 2016 at 10:11 AM

Meriahnya..

bendera paling win.. hehe

September 29, 2016 at 1:52 PM

suka bab kibar bendera tu..
alhamdulillah berjalan lancar kann
samalah kak belah kg saya buat gini. belah saya panggil "pakat"
ayah saya tukang masak nasi kalau kenduri kawin pakaii gitu juga lah.
kami panggil "polo"

semoga selamat sampai mesia akak..

September 29, 2016 at 2:36 PM

kreatif pulak kibar2 bendera ni

September 29, 2016 at 2:37 PM

kalu kt johor majlis kenduri mmg meriah... ngn rewang gotong royong pastu mlm nya pulak kira2 duit mmg best

September 29, 2016 at 3:13 PM

seronok baca sambil tengok picture ;)
semoga bahagia sampai jannah yer korang

September 29, 2016 at 3:38 PM

Psot ni semua ada, lawak kelakar, makanan makanan, pemandangan dan emosi perasaan,
cewahhh.

September 29, 2016 at 9:02 PM

wahh bestnya rewang2 kenduri mcm nie..kalau kt kg best laa kann...kalau kl nie jgn harap laa buat kenduri mcm nie...org dtg nk mkn jerkkkk heehehehe...dah selesai yerk adik2 semua...aminnn... semoga kekal bahagia till jannah

October 1, 2016 at 10:52 AM

Namoak gayanya lieya la llak. Kena berbesan dengan org pantai timur, Pahang, trg, Kelantan😂😂😂😂

October 1, 2016 at 6:37 PM

alhamdulillah...meriahnya majlis..ni seronoknya kenduri kat kg..ada majlis rewang..time camnilah nk berkumpul..buat semua xtvt sama2..

syoknyer g korea lieya...

October 3, 2016 at 7:47 AM

Meriahh ! Memang kalau dekat kampung masih kekalkan lagi tradis rewang ni kan. Ibu dengan abah nani pun sampai sekarang merewang kalau buat kenduri dekat rumah. Heheh

October 3, 2016 at 11:16 PM

wahh best nyerrrr bercuti kat korea ko!

October 4, 2016 at 1:36 PM

YA ALLAH..bestnya lieya ada rewang lagi, mesti meriah kan..adik aku kawin aritu buat kt dewan tp katering abah aku gak masak..

kt sini merewang dah takde, konsep tolong menolong pun dah takde..aku suka la kg ko lieya..sgt2 kekampungan..suka!!!

cantik pengantin, baju pun cantik..

October 5, 2016 at 1:09 PM

alahaiii..meriah sungguh...yang penting saling tolong menolong tu...yang buatkan majlis tu lagi best...

October 10, 2016 at 2:15 PM

meriah giler..!! besh nya tengok orang merewang.. tapi tengok jer lah besh.. tang penaat nya tu tak besh.. hahahaha.. lama tak buat kenduri macam ni.. kene tunggu adik2 habes belajar baru kasi green lite naik pelamin.. heheh.. buat masa ni.. datang kenduri orang dulu..

October 10, 2016 at 6:05 PM

Wah meriah sungguh kenduri adik hang ni Lieya..
Rewang lagi best kan..
Bertambah erat silaratul rahim bersama orang kampung tu..

Nak telur pindang tu Lieya..

October 12, 2016 at 10:02 AM

Sempat pulun buat entry sebelum ke Korea ke apa ni, Lieya? Bila datang rajinnya yerk ^_^

Untunglah ada lagi rewang di kampung Lieya ni. Beri barang macam beras, gula dan sebagainya tu dah lama sungguh terhapus tradisi macam ni di kampung akak. Seronokkan bila sesekali dapat rewang sampai rasa nak patah pinggang. Tapi bab after majlis tu, aduhai, memang rasa nak melarikan diri aje!

October 17, 2016 at 2:34 PM

Ohhh dah habislah ye Lieya adik beradik yg belum kawen..... Lega mak abah tu. Penat wooo buat kenduri kawen tu. Mau 2 bulan nak habis penat hihi...
Mmg betul sesetengah kampung tak suka kita upah katering ni diaorang suka lagi rewang. Pelikkan.... kalau maklah lagi suka tuan rumah upah katering. Kita tak penat.....

Apasal hang tak bertshirt Lieya?

October 18, 2016 at 9:49 AM

Wah meriahnya kenduri di johor... dekat kedah nasi tu kami panggil nasi appolo 😊 tahniah kak lia dan keluarga atas menantu baru

October 30, 2016 at 4:46 PM

Post a Comment

jangan malu jangan segan...silalah sila komen...anda akan saya jejaki....

 

Copyright © ~♥~ kembara chynta kami ~♥~. Designed by Whitey Mommy