Monday, May 22, 2017

Bandung Trip ~ day 1 (4 Mei 2017)



Assalamualaikum semua!...

Day 1 :
  • Pasar Baru
  • Nasi Padang Rumah Makan Simpang Raya
  • Rumah Sulam MS Collection
  • Fashion Outlet
  • Kedai Belacan

 ari ni dan minggu seterus2nye layan citer aku pi bandung dgn kawan2 aku nieh....tp aku cite tak sedetails2nye...nak details le pi jenguk blog kak mimi si duta bandung ye heheheheh..nak tanye ape2 pun leh pm die...bab bandung mmg dihujung jari die ajek..... ni mmg planning last minit.....main ajak pastu zasss terus pergi...tinggal 2 bulan jek nak fly mase book tu...tapi setakat bandung takde ape hal sgt sbb aku pergi dengan duta bandung hahaahahah.... kak mimi dah bebelas kali kot pergi...jadi aku hanya perlu menyediakan rupiah utk soping dan membontoti sahaja beliau ekekekeekek....supir, hotel, makan semua kak mimi dah uruskan....aku lak last pergi bandung tahun 2010 kot...lame gile dah kot...mau tak menggelitis nak ikut...kene plak pergi sebelum2 puase so mmg soping raya le terus nieh....jom layan citer aku sambil muntah2 hijau biru coklat semua tgk gambar aku yg melambak2 hahaahahahaha....


*
*
*
*
*
*
V

persediaan aku semestinye bawak ukuran anak2 ngan bapak anak.... bawak sekali tali ukur...sebenarnye mcm mia aku leh agak2 jek ukuran badan aku....si mija plak akan kurang 1 atau 2 inch dari ukuran mia....dayyan le kene ukur betul2 ...sbb die tu umur je 6 tahun tapi baju 4-5 tahun pun muat lagi....



flight kami awal pagi so kami plan utk menjadi gelandangan di klia ekekekeek....aku tunggu di erl putrajaya, dieorg dari kl sentral pastu kami gerak same ke klia....nampak beg aku tu...haa dlm beg ade beg....biase laa kalo trip ke bandung nie...beg kompom beranak2 kan....sampai je klia kami lepak, tdo2 ayam kat surau, pukul 5lebih siap2 utk check in luggage semua....


kami berempat...kak mimi dgn kawan sekolah die...pastu aku tukang sebok hahaahaha....dgn kak mimi mmg aku dah biase sgt2...dgn kak ipah dan kak dilla ni baru pes time....sekali jumpe, tu diaaaaaaaa masuk geng terussssss...kepala gile2...gelak2 ajek kejenye.... dgn kak dilla aku penah gelak dgn die setgh jam tanpa henti...bengong otak aku kejap ...perut dah abis kejang dah jadinye...so far seronok dgn dieorg...gurau kaw2 hati kental temanye ....


best naik malindo... mkn pun dpt, tv pun ade, luggage pun free 30kg... tq kak mimi sebab mengajak sy naik malindo dan seterusnye saye dok book malindo jek  skrang hahaahaahah...tu aku pi kota kinabalu ari tu pun naik malindo....


haaa mcm aku ckp kat atas.... aku hanye membontoti ajek duta bandung....yg lain2 semua die dah uruskan....ekekeekekek....tu kak mimi dah siap2 asingkan duit supir, makan, hotel, fee masuk tempat2 menarik yg kiteorg nak pergi...



sampai2 jek bandung, pi hotel letak barang semua...kiteorg keluar terus ke pasar baru...usya nak buat blazer, cari telekung, cari lace, cari kain pasang....ye laa tak sah le kalo tak jejak pasar baru kalo dah sampai bandung kan...


supir kami ade sediakan org utk jadi bodyguard kami sepanjang dlm pasar baru nieh.... name budak ni holik... die akan bawak kami terus ke kedai2 yg kami nak cari barang tu... die jugak yg akan angkut barang2 soping kami....wahh rase mcm datin2 soping gitu ekekekeekek.... konon aku tak mo borong telekung, nak beli selai due je buat syarat ..sudahnyer 9 telekung gak aku borong hahaahah...cannot tahan maaaa..murah2 plus lawo2...kali ni kat sane musim telekung kaler2 soft...tergoda aku tgk kaler2 soft tu...ala2 tudung siti khadijah tapi kaler2 soft...


tgk kaler2 tu...kan lawo tuuu.... mia mija sah2 nak pink...aku beli pink, purple, green, blue, black...duit kite jatuh dlm rm50 la gitu selai...kiteorg beli bykkan so mintak le kurang kaw2....


kuat jugak tenaga si holik nie...orgnye kecik aje...tapi rileks je angkut berpuluh2 telekung ngan brg soping kiteorg....tapi kiteorg bagi tips byk kat die..org berbudi kite berbahase kan....


pastu kiteorg pi lunch nasi padang di rumah makan simpang raya....aku ngidam lame dah kot ayam pop ngan sambal hijau ....


yes!! puas hati anak tekak perut aku dpt mkn ayam pop dgn sambal hijau.... ya Allah sedap giler kot....


perut dah kenyang...hati dah senang...tenaga dah refill...kami teruskan misi mencari kain sulam plak...tak sah jugak tak sampai bandung tak borong kain sulam kan...kami ke ms collection...menggelitis kat sini sebab ade wifi dan dpt kopi free...mase ni ujan lebat giler...sejuk2 dpt kopi indon...fuhh sedap ...


tgk mcm pelik sebab siap nampak abuk kopi...takkan le tak tapis aku ckp...sekali minum, terus aku teguk kasi abis segelas ahahahahaha...sedap ko!

mate dah segar lepas pekena kopi, terus bersemangat selak angkat korek kain2 sulam yg ade hahaahahhaha....lame gak kat sini..kat sini ade jugak khidmat buat baju ...so kami semua tempah terus baju kurung moden...senang, sehari leh siap....balik malaysia tak yah pikir2 nak tempah2...upah pun lebih kurang jek ...upah jahit kalo duit kite dlm rm58...aku beli dlm 8 lai kain sulam kat sini...1 jek aku tempah... yg lain2 aku nak bagi org ngan nak tempah dgn tailor aku kat sini je....



pastu kami pusing sambung soping di fo2 lain....dah penat, kami singgah dinner di kedai belacan...menu not bad jugak kat sini..sedap...aku pes time mkn mee org indon...sedap jugak....kat sini speciality die nasi goreng kambing....portion pun besar....kalo jenis tangki kecik, boleh order 3 menu jek pastu makan ramai2...sepanjang kat bandung aku minum es jeruk jek...rindu weyyy nak minum es jeruk pior kat bandung...




suasane kedai pun cozy...tenang ajek...


perut sudah kenyang, jom balik hotel...rehat2..udah capek sbb mlm sebelumnye tdo pun kemane kan...



hasil lontaran soping hari pertama....berbunjut2 beg kain sulam ngan telekung...


kami stay di hotel chara....best hotel nie (tgk le sape duta bandung kami kan hahaahah) sebab satu2nye hotel yg ade 2 katil queen dlm 1 bilik so senang semua dok satu bilik...senang nak mengilai2, borak2, cuba barang soping sambil mintak pendapatkan hahaahahaha...letak jek masing2 terus ke spa...urutan2 sebab udah capek soping... hotel ni sebelah ajek dgn spa so mmg senang...sape tak mo ke spa leh naik bilik terus..mcm mlm pertama ni aku ngan kak ipah balik bilik terus sbb nak qada tdo mate aku dah rabak abis.... kak mimi dgn kak dilla ke spa....
maka tu ajek la citer hari pertama kami di bandung..... ari kedua kite sambung nanti2 yeak ...xoxo!




** yessss...menghitung hari utk cuti bento sebulan keh keh keh.....






22 celoteh sahabat

yayyyyy!!!!!

May 22, 2017 at 9:17 AM

Bestnyaa lieya..shopping raya di bandung.. seronok..nengoknyaa..

May 22, 2017 at 9:50 AM

betapa gigihnya si holik ngangkut bag plastik kita.. sampai timbul urat2 kat lengan.. mmg best cuti2 bandung kalini sebab pergi dengan kawan2 ni lain sikit .. sebab semua perangai gile.. kalau pergi dengan family kene layan anak2.. hahaha so next year kita pergi dengan family ye.. kita pergi transtudio pulak

May 22, 2017 at 10:04 AM

bos nieyl pun..
selalu pesan...
klu u nak pegi travel ke naik malindo..lebih berbaloi...hihihi...
wah!shopping sakan ni...bari hari pertama dah mcm tu shoppingnyaaa..

May 22, 2017 at 10:10 AM

rindu bandung...rin dah 3x pegi sana...mmg akan rasa mcm nak pegi lagi...lps ni lieya plan g jogja pulak...sana lagi best lieya..bkn sopink la tapinya...hehehehhe

May 22, 2017 at 10:10 AM

Untung kak lieya ada kawan sekepala bi bandung ramai2...syok gak cm ni nak beli kain memacam pun selesa...anak pun tak merengek sana sini hahaha...dok dendiam kt umah...mak pi lenjan kt bandung puas2 pilih barang...bestnya bandung...juju take note hotel tu ye sis..mana tau tahun depan kot ada tix murah leh gak melenjan laki binik hahahhaha

May 22, 2017 at 10:46 AM

wow... sampai2 trs supink... enak banget deh

May 22, 2017 at 1:04 PM

syoknye shopping kt bandung

May 22, 2017 at 1:51 PM

Best nyer buat lawatan cik kiah ke Bandung...
Nak ikut jugakkk....

May 22, 2017 at 3:36 PM

Ya ampunnn!!! sedap betul tengok makanan derang. Ya ammpunn lagi, berbondot2 nyer hasil lontaran itu. Aduhh...best nya tengok Lieya and the gang shopping. Malindo Air tak pernah naik lagi. Hehehe..nanti boleh la kelik kelate kalau ada naik Malindo Air pulop.

May 22, 2017 at 4:00 PM

bestnya. lama dah tak gi Bandung. Rindu pulak dengan feeling sejuk. Udara dia segar tu..

May 23, 2017 at 12:31 AM

Wow bestnya leiya serius best..bab shopping tu paling best..pegi olak ngan memebe sekepala..memang have fun sgtlah..lupa sekejap anak2 ngan laki kt rumah kan.hahahaha

May 23, 2017 at 8:51 AM

Wow bestnya leiya serius best..bab shopping tu paling best..pegi olak ngan memebe sekepala..memang have fun sgtlah..lupa sekejap anak2 ngan laki kt rumah kan.hahahaha

May 23, 2017 at 8:52 AM

Bab shopping tu aje yang teruja nak baca. Hahaha!

Ini kira pre-holiday sebelum puasalah ya. Anak-anak dan suami kena tinggal melopong kat rumahlah ya. Tapi bagus juga, kalau tidak susah gak misi shopping sampai lebamkan, Lieya ^_^

May 23, 2017 at 3:44 PM

Cayalah lieya. Dah up entry. Akknya trip last year pun akk dok perap jer lagi. Tp gi ngan family mmg dok layan family yo lah...

May 23, 2017 at 7:46 PM

Bandung ni syurga org pompuan utk bersoping ni lieya..
Sure beranak pinak beg..
Akak dulu tempah langsir utk satu rumah hahaha..

May 24, 2017 at 9:13 AM

Untung kot kalau boleh tukar ngn makanan (amboi bab makan cepat ajo ko setuju eh..kihkih)

bestnya trip korang..

May 24, 2017 at 11:01 AM

salam Ramadhan al-mubarak

May 25, 2017 at 1:35 PM

Salam Ramadhan Lieya.....
Amboiii sakan ko bersoping Lieya. Hari pertama dah bertimbun timbun beg soping nampaknya tuu.... Takut sampai hari last, separuh kapal terbang barang korang semua haha....
Hakak lum sampai lagi Bandung ni Lieya.... entah bilalah nak sampai agaknya.

Menarik jugak ek makanan diaorang tu

May 26, 2017 at 10:51 AM

murahnya hrga telekung2 tu..mmg berbaloi lah..
oklah tu... dpt kwn baru..igtkan 4 org ni semua geng lieya

June 11, 2017 at 12:00 PM

Boleh tau kat mana kedai yg boleh tempah blazer kat bandung? Yg murah dan berkualiti

October 16, 2018 at 5:47 PM

Post a Comment

jangan malu jangan segan...silalah sila komen...anda akan saya jejaki....

 

Copyright © ~♥~ kembara chynta kami ~♥~. Designed by Whitey Mommy