Wednesday, January 22, 2020

Kembara Tanah Suci 2019 (Umrah Haul)



Assalamualaikum....


hari ni update entry simple2 je .... sbb byk dm kat ig tanye pasal benda2 yg aku beli mase buat umrah so aku share sini dlm 1 entry khas.... ini lah barang-barang, ole-ole atau buah tangan yg boleh dibeli di mekah dan madinah.....

*
*
*
*
*
*
*
V


al quraan cetakan mekah madinah....mmg sebelum pergi umrah lagi aku dah target nak beli al quraan nie...utk buat kenangan2 dan amik feel mase bace al quraan tu mcm kat mekah dan madinah....ade 2 saiz besar dan kecil...aku beli kecil...dlm harga 40 riyal...saiz besar 80 riyal...aku beli 2 naskah ..senaskah bagi pada abg ipar sbb die ade sedekah duit mase kami buat umrah ari tu....in sha Allah aku dlm proses utk khatamkan al quraan nie....





sejadah raudhah antara bende wajib jemaah kite cari jugak .... aku beli 3 jenis sejadah raudhah...harga yg berbeza mengikut kualitinyer....kualiti tu dikire dari segi ketebalan, kelembutan dan urai2 tepi sejadah tu....harga yg biase2 dpt le bawah 50 riyal (kalo pandai tawar lagi dpt murah)....yg kualiti elok sikit cecah beratus2 riyal....beli di kedai dlm mall di madinah...


ade jugak aku beli perhiasan kaca menara jam mekah dan kaabah...ade mcm2 saiz nie...kecil, sederhana dan besar...aku ambil yg besar....menara jam tu tawar2 dpt 20 riyal...kaabah tu plak 50 riyal....kawan aku dpt kaabah tu 40 riyal kat kedai lain...so pandai2 le cari yg murah dan boleh tawar2 lagi...aku plak rase okey je sbb menara jam tu aku dpt harga 20 riyal ....murah sangat dah tu....


set2 ni akan dpt kotak tebal dan sgt2 selamat utk letak dlm luggage naik flight...alhamdulillah mcm tu kami beli, mcm tu jugak laa bile unboxing kat rumah...risau jugak kalo pecah ke ape kan....



ni plak barang2 lain yg kami beli...same mcm org lain jugak lah kalo pergi ke mekah dan madinah pasti akan mencari kurma, buah2 kering, tasbih, keychain....meh aku detailskan dimana dan berapa harga tiap brg2 tu....

  • keycain mekah - aku beli nak dekat 200 bijik jugak  (utk opis aku ngan laki aku dan kawan2 sekolah mia, jaja dan dayyan)..beli die kedai 2 riyal...harga mmg 2 riyal le sebijik...keychainnye cantik2 dan solid
  • kurma - aku beli di kedai kurma siafa 2 bekas besar harga 58 riyal sebekas, kurma salut mcm2 jenis coklat 6 tin sbb ade promo buy 2 free 1...di pasar kurma abu sallamah aku beli buah tin dan apricot je..aku suke kat siafa sbb die ade mcm2 jenis kurma salut...bersalut coklat dgn rose petal pun ade...rare laaa....aku share kan pic dr laman web die kat bawah ni...ade jugak aku beli 2 kilo kurma di jabal uhud...
  • tasbih - ade mcm2 jenis tasbih org akan cari di sini..jenis kayu kokka yg wangi, jenis kristal, batu....aku plak beli jenis kayu yg biase jek di jabal uhud..aku beli pada pak arab tua yg meniaga tengah2 panas...kesian tgk so aku pilih utk membantu dgn beli tasbih dari die...
  • coklat kitkat - kang ade yg kate laa kitkat pun borong ke...hahahaha sebenarnye flavor kitkat kat tanah arab ni rare...kat sini je ade...nanti aku tunjuk kan pic kat bawah....kitkat rare ni boleh beli di bin dawood....aku tau pasal kitkat flavor rare ni dari kak mimi laaa...
  • buah tin / biskut2 kurma - buah tin beli die kedai kurma abu sallamah...lembutttt gileee sbb tu aku beli...harga 20 riyal sekilo...biskut2 kurma aku beli kat bin dawood dan kedai siafa....kekacang2 je aku x beli...
  • gummy candy - ni aku borong byk jugak kat bin dawood sbb nak bagi anak2 buah yg kecik2 tu hehehehe...
  • sejadah kecil - ni aku beli dlm 20 helai harga 8 riyal sehelai....utk bagi adik beradik ngan saudara tedekat.... 
  • jubah wanita - aku beli di kedai2 jubah dlm mall di madinah...100 riyal 4 helai....aku tak beli byk pun sbb aku lagi suke jubah yg zip depan...kat  sini payah cari jubah yg zip depan...so jubah 100 riyal 4 lai tu aku belikan utk mia ngan jaja jek...
  • jubah kanak2 - yg ni dpt selai 15 riyal...so belikan dayyan 3 helai ...lokasi beli di depan ladang kurma fahad...
 




 ni antara kurma2 yg rare aku beli di kedai kurma siafa....



ni aku suke..kurma di salut madu dan ditabur bijan....manis boleh potong jari wooo hahaha 



kurma salut coklat dgn almond tu pun sedap...aku suke jugak!




mamool ni maksudnye cookies yg bersalut kurma...aku beli jugak sebab sedap! penah mkn adik ipar bagi mase die balik umrah so dpt pergi sendiri aku plak memborong....





 kurma salut coconut pun sedap...kurma dgn perase bunga ros pun sedap...ehhh ape aje yg tak sedap aku ni hahahaah..semua sedap lah!







utk org opis aku packkan dlm snack pack mcm ni...letak kurma ajwa dlm 4 ke 5 biji...apricot dan buah tin sikit dan keychain...agihkan pada opismate...jd laaa utk jamah meras buah tangan dari mekah kan....beratus pack jugak aku buat...


ni jubah dayyan 15 riyal sehelai tu...kualiti okey not bad...


meh nak tunjuk coklat kitkat yg rare flavornye tuuu...



ade 2 paket yg mempunyai flavor rare... harga sepeket dlm 26.50 riyal...paket pertama ade flavor cookies & cream, mocha, hazelnut, caramel dan milk choc....



paket lagi 1 ni yg best...sbb sgt2 rare...ade flavor cherry brownies, tiramisu, strawberry cheesecake, creme brulee...aku byk borong paket yg ni leee ...oh yea setiap paket ade 15 keping ye...


paket ni yg paling sedap cookies & cream laaa....


paket ni plak ...ya Allah semuaaaaa sedap2 wehhhh...creme brulee, strawberry cheesecake tu sedapppp gilerrrrrr.... mmg ko terase mcm mkn creme brulee bile gigit ....terase2 gula perang bakar tu...mmg sedap giler laaa....aku sampai kene sorok sbb dpt kat mia die pilih flavor tu jeee hahahahah...dan  mmg aku borong byk paket2 kitkat nie...dah mcm rupe balik dari langkawi aje hahahaahah...
tu aje laa yg aku nak share dlm entry umrah haul nie.... skrangkan musim org pi umrah musim sejuk....ya Allah cemburu di hati tuhan aje yg tahu.... sedangkan baru balik umrah tuuuu....takpe2 cemburu ke arah kebaikkan...buat kite lagi kerja keras menabung utk penuni impian umrah musim sejuk plak....in sha Allah...




**kemain syiok cuti sekolah lame yeee sempena chinese new year.... aku plak bile tibe chinese new year ni mmg teringin nak mkn lotus rice kat ikea tuh....limited time tu....nak chinese new year je baru ade....nyum!!









17 celoteh sahabat

waalaikumussalam. wah banyak nya tu. alhamdulillah ^_^

January 22, 2020 at 11:10 AM

memang rare laa... semua lah rare ... aduiii tue laaa ... dengar orang pi umrah .. memang kita jealous nak pergi jugak ... insyaAllah moga diberi rezeki ... aminnn
p/s: semua yg lieya share tue memang best laaa dari hari pertama sampai laa selamat mendarat kat Malaysia ;)

January 22, 2020 at 3:49 PM

Subahanallah teringat Umrah Pertama saya pada hujung tahun 2019

January 25, 2020 at 4:00 PM

tak ada ruang follow ke

January 25, 2020 at 4:02 PM

yang tertarik adalah cekelat kit kat itu he3

February 6, 2020 at 11:47 AM

Banya nye beli jajan....

February 11, 2020 at 2:42 PM

saya bakal pergi umrah nanti, alhamdulillah semua dah prepare

February 11, 2020 at 4:58 PM

@arysha_fayyadh

cekelat rare tu takde dekat malaysia

February 11, 2020 at 5:00 PM

@pepper igloo

jangan lupa simcard untuk phone nanti susah nak contact orang

February 12, 2020 at 10:08 PM

dulu saya pakai simcard celcom umrah bagus sangat

February 12, 2020 at 10:09 PM

@milo

saya pun sama, line dekat sana 4g tau sama macam celcom dekat malaysia

February 13, 2020 at 11:37 PM

@dwee

oh celcom ada buat simcard untuk umrah ke. baru saya tahuu. dekat mana boleh beli?

February 13, 2020 at 11:42 PM

@milo ape yg bagusnye? mahal jugak la klu dah roaming kan?

February 14, 2020 at 6:48 PM

@YYhks

rasanya harga rm68 je, murah sebab dapat 3gb , 30 min free call and 30 sms

February 16, 2020 at 4:55 PM

@pepper igloo

yess lepastu if tunjuk tiket flight mas dapat free 1 sim tau

February 16, 2020 at 5:01 PM

As claimed by Stanford Medical, It's in fact the one and ONLY reason this country's women live 10 years longer and weigh on average 19 KG less than us.

(Just so you know, it is not related to genetics or some hard exercise and really, EVERYTHING related to "how" they eat.)

BTW, I said "HOW", and not "what"...

Tap this link to find out if this easy test can help you decipher your true weight loss potential

March 17, 2020 at 3:20 AM

Post a Comment

jangan malu jangan segan...silalah sila komen...anda akan saya jejaki....

 

Copyright © ~♥~ kembara chynta kami ~♥~. Designed by Whitey Mommy