Monday, March 17, 2014

cek mek molek lieyalatif....


Assalamualaikum...salam senin penuh muhibah semua...ecewah!!! 

hoiii meh sorang-sorang datang beratur pastu tampo aku ala2 raja bomoh tampo kokedai tu, makin liat lemau nak update blog woii hahaahahahaha...pastu ni enset lak wat hal takleh connect ngan usb tuk transfer gambo....adoi ni maleh bagi2 org pinjam2 cable nih...dem sungguh!...hokey le ari ni jom le layan citer yg ado.....mari bersama chef lieya masak kuih cek mek molek....hahahah cek mek molek jek pun kahkahkah....haip! jgn memandang rendah terhadap kecekmekmolekan lieyalatif yeak...aku ni bangsa malas buat kuih so ni satu kejayaan yg besar la untuk aku hahaahahahah


*
*
*
*
*
*
*
V

ari kamis lepas la kot, laki aku gi pasar beli barang basah...pastu aku lak puase...haa mule laa kalo tekak puase ni segala jin napsu keluar....tetibe nak makan cek mek molek...soh laki aku cari keledek oren...balik keje tu terus aku singsing tangan rebus .....



aku buat laju2 ni sbb tak mo mia mija balik sekolah nampak aku buat kuih ni...kang memekak2 nak gentel sekali....rimas aku kang dapur berkecah....lagipun dah niat nak buat nak bagi kat jiran sebelah...nak balas mangkuk....




hamik ko! dah le gemok...mentat plak tu hahaahaha....tangan pengkor nak uli bagi halus2 cantik2 hahaahaha





dpt la dlm 16 butir....8 butir bagi jiran...lagi 8 butir buat santapan anak beranak....



haaa yg ni bagi jiran...kebetulan tgh ketuk pintu hulur mangkuk ni dieorg tgh minum petang....kire rezeki di mase yg betul la ni heheheheeh....agak tak sedap tu pejam mate gigit2 telan la kak yeak heheheheheehe



ok dah! tu ajek citer lieyalatif dan cekmek moleknyer..... lagi 2-3 bulan in sha Allah aku buat kuih lain plak hahahaahahaha





** sakit pale aku bace mcm2 teori pasal kehilangan MH370 nih....hope biar laa semua berakhir dgn selamat...amin ya rabbal alamin...



59 celoteh sahabat

Sedap tu kira satu kejayaan la kan..

March 17, 2014 at 9:46 AM

adoiyai.. xpasal aku plk terasa nk buat cek mek ni.. arghhh lieya lamanye x mkn..

March 17, 2014 at 9:49 AM

alahaiiii dah lama pulak tak mkn!tetibe terliur pulok dahhh...

March 17, 2014 at 9:52 AM

pandai la jugak buat. dari sue ni, x berapa nak pandai sgt. setakat yg mudah2 tu boleh la. sbb kami anak beranak x berapa reti nak makan kuih ni. hehehe

March 17, 2014 at 9:54 AM

betul la lieya ckp dulu, lieya ni suka mkn mknn orang kelantan...zura org klate pun tk pernah buat cek mek nih.. hahahaaha.. sedap nye buh gula byk2 kt dalam, bila gigit, mengalir air gula tuh...wawawa

March 17, 2014 at 9:54 AM

tak yah baca senang lieya...sue pon jadi malas dah nak tau pasai MH370...terlalu banyak spekulasi kan....kiter doa moga semua selamat kan...pergghhh terrer ni...sue nak buat pon tak terbuat lagi ni...mmg kena gali resepi nak mencari buat cekmekmolek ni

March 17, 2014 at 10:03 AM

mkn panas222...yummm

March 17, 2014 at 10:03 AM

Sedapnya...nak jadi jiran lieya lah..boleh tumpang dapat kuih ni... hihi. Cukup ke 8 biji makan 5 orang tu?

March 17, 2014 at 10:04 AM

Sedap nya. My feveret kuih. Dah lama tak makan.

March 17, 2014 at 10:06 AM

dah ada dah new entry..yay

asik tggu entry org jer, blog sendirik bersawang lansung xhupdate...ngee

March 17, 2014 at 10:17 AM

gittue... kemain gigih menggentel yer Lieya..
Lepas ni buat lah kuih yang mencabar sikit.. hehehehe ;P

March 17, 2014 at 10:27 AM

puas makan ni sebab besau2 penumbuk.. hehehehe.. untung jd jiran lieya.. nak jadi jiran jugak lah. tok tok kami datang ni...

akak dah stop baca psl MH370.. sebab serabut banyak nau teori.. akak cuma berdoa semoga mereka semua selamat dan ditemui dlm ms terdekat. insyallah amin.

March 17, 2014 at 10:36 AM

moleknya kuih ko lieya :)

rajin ko menggentel ye..aku tak penah mkn kuih ni tp tau..

syok la jd jiran kiri kanan ko ye..merasa air tangan lieyalatip sesaja ni :)

March 17, 2014 at 10:54 AM

Akak kalau nak makan beli jew...ahahha... Akak ni dasar pemalas jugak Lieya woiiiiiii...

March 17, 2014 at 10:56 AM

ohooooiii. feberet nih

March 17, 2014 at 10:57 AM

assalam lieya..kalau kita tukar guna gula merah boleh ke..rasa teringin nak mencuba buat..acik tak pernah lagi buat cek mek molek ni

March 17, 2014 at 11:02 AM

ni yang rasa nak buat lagi kuih cik mek molek ni lieya...kegemaran kiteorang anak beranak...senang mudah dan sedap konsepnyer...tu yang rajin membuatnyer yerdak...

March 17, 2014 at 11:04 AM

Dh jd mls nk buka fb..sana kutuk sini n sini kutuk sana..so dok diam2 bc news dkt twitter..sm ar lieya, mlsnya nk update blog..ni gigih gk nih..neway sedapnya kuih uols..:)

March 17, 2014 at 11:26 AM

molek nya kuih chek mek molek ko lieya.... suka tau akak ngan kuih ni....hihiii...

March 17, 2014 at 11:28 AM

terliur! xpenah buat lg... terasa mcm nk buat plak bila tgk lieya gentel gitu hihi...

btul, mcm2 spekulasi kan... kita doakan penumpang dan anak kapal selamat je...tu yg penting, keselamatan dorg

March 17, 2014 at 11:28 AM

Tepuk tangan sambil berdiri pada Lieya...clap..clap..clap... Yeayyy! Akak tak pernah buat kuih ni tau. Dah tentu sebangsa la kita dikk...cumanya, akak taraf rendah lagi lah...hahahahahha.

March 17, 2014 at 11:39 AM

waaaaaaaaaaaaa gebus gebab aku nengok cek mek molek ko, untung kalu aku jd jiran ko lieya oi.... ada je org anto makanan hehehhe

March 17, 2014 at 11:42 AM

sedapnyer..tetiba rasa nak mengetel gak ni...

March 17, 2014 at 11:43 AM

sodap tau cekmek molek..feveret sgt2 nie
untung kalo jadi jiran lieya
tp kalo lieya jd jiran kty.ari2 kty anta nasi goreng jew . :)

March 17, 2014 at 11:46 AM

terliur ler pulak..
mmg dh lama rasanyer x kena cek mek molek nie.
nmapk gaya kena cari jugak wat menu ptang nie.
mengidam dh.
hehehe

March 17, 2014 at 11:48 AM

comel molek jer lieya cekmek tu..
kalo beli kat kedai tak sedap..dorang kedekut letak gula..tak puas hati makan..
tawar..kadang tu bersepah ngan 'urat' ubi..

March 17, 2014 at 11:56 AM

cek mek molek antara kuih paling senang bahan2 dia kn..cuma leceh tang gentel tu jelah..tp baloi nak makan..ekeke

mmg pening pon bca mcm2 spekulasi psl MH270..dlm pening pon duk cuba baca gak..plg tkthn konspirasi melibatkan negara besar..

March 17, 2014 at 12:18 PM

rajinnya lieya buat kuih..memang pun kalau time posa segala nafsu makan yg kuar. teringin nak mkn itu, nk mkn ini...

psl MH370 memang pening...mcm2 spekulasi...dlm pd tak nak bc mesti nak baca gak...harap dapatlah jumpa MH tu secepat mungkin...

March 17, 2014 at 12:21 PM

ha..molek mcm lieya la..
dpt gk membalas mgkuk kt jiran kan..

March 17, 2014 at 12:23 PM

hamboi..sempat lg yea...ingat kan bulan puasa je nafsu makan menjadi2..puasa sunat pun same yea..hehehe~

March 17, 2014 at 12:49 PM

Sedapnyaa.. teringat dulu2 pernah buat cek mek molek kat ofis..

March 17, 2014 at 12:53 PM

alahai akak tau makanjer.. makanantu pun akak takler suka sangat ...

March 17, 2014 at 1:31 PM

kuih ni tak pernah buat.. mkn pun baru 2-3 kali je kot...

March 17, 2014 at 1:34 PM

Melampau Lieya ni kena tunggu 2-3 bulan lagi baru buat kuih hihi...
Kalau keledek oren buat cekmek molek memang cantik sebab warna original kan Lieya. Kakak selalu beli aje kat pasar malam - orang 'rajin' katakan hahaha....

March 17, 2014 at 1:35 PM

perrghhh dahsatttt tu Lieyaaaaaaa!!! aku pun bukan jenih pembuat kuih jugakk wehhhhhh.. la ni pun asyik2 masak lauk 'standard' jekk sendiri pun dah naik muakk.. last2 mula la rajin nak tapau hee huwaaaaaaaaaaa..

dah start ganti posa ekk.. baju pun dah cari mmg advance nko. well planned. semua teraturrr jekkkk.
memang seronok ada jiran yg rajin kita memberi dia merasa, dia memberi kita plak merasa.. baru semangat skett nak masak kann

sama la wehh aku pun dah feninnn.. sekarang ni mmg baca boleh.. percaya belum tentu. moga2 la cepat2 jumapa mh370 tu dlm keadaan selamatt aminnnn

March 17, 2014 at 1:46 PM

sedapnya... rajin akak ni..
tentang misteri kehilangan pesawat ni, dah macam-macam spekulasi yang keluar.. Moga semuanya akan berakhir dengan selamat...

March 17, 2014 at 1:54 PM

bravooo
aku bab kuih2 traditional nie mmg aku surrender...x reti wei...aku reti goreng cekodok ngan lempeng jerr
ha ha haha..

dah jadi cik mek molek tu kira ko terror arr...bukan semua terror buat..
bravo ler my prenz...

March 17, 2014 at 2:04 PM

sedap ni lieya mkn panas2....gula tu cair je kat dlm tu

March 17, 2014 at 2:23 PM

alah... menarik... lapar.. ... kamera apa ni? gambar pun cantik.. :)

March 17, 2014 at 2:47 PM

Salam Lieya..

Ohhhh tidaaakkkkkk!
kueh feberet zura neh!!
orang ganu kan~ harus lah kueh feberet cek mek molekkk!!

kalo bulan pose.. kuih neh lah yang zura carik kat bazar.
memang susah nak jumpa kueh nih kat bazar..kalo dapat carik memang hepi giler. hahahaha
ape2 pon.. buat sendirik lagi puas ati kan.. boleh banyakkan isi keledek dr tepung.. boleh letak gula lebih. boleh buat besar2 or kecik suka ati.
ruper tak penting sangat.. janji sedapppp.
mueheheehehhe.
good job Lieyaaaa!

March 17, 2014 at 3:19 PM

Mmg lama giler xmkn cek mek molek..suka sgt..nk jmpa org jual hadoi pyhnya

March 17, 2014 at 3:49 PM

ni kuih kelantan ek? tak pernah makan.... syok lia, dapat family yg jenis suka makan kuih2 ni... penat macamana pun, mesti rasa berbaloi..bila keluarga suka makan..abis licin :-)
macam senang jer... nak resepi :-)

March 17, 2014 at 3:55 PM

jadi jiran aku bleh?

March 17, 2014 at 4:05 PM

amboi lieya nak bebomoh jugak udah2 ler tu lieya oiii..hehe

ermm cek mek molek..akak tak penah lagi makan kuih ni lieya ! ni kira macam kuih ketok ubi jugak yer lieya ?
sonokkan lieya dapat jiran yg rajin bertukar juadah, ingat time bulan pose macam2 kuih yg bertukar tangan..sonok pon yer jugak
uikss lama beno baru nak timbul kuih baru jenuh akak nak nunggu hehe..

March 17, 2014 at 4:12 PM

Meh lah sini, akak tampo' kan. Pastu nanti akak hantar terus naik magic carpet menuju puncak. Nak naik kapal terobang sekarang ni tak selamat lagipun kalau tak tahu nak navigate kapal terbang macam orang2 di luar sana, pleaselah jgn naik. Kang ke hijack, diri sendiri yang susah. So cakap, nak gi mana? Cakap, cakap cepat sebelum kena tampo kang!

Tahniahlah kerana berjaya membuat cek mek molek yang molek bebeno alahai rupa bentuknya ... ishhh...cakap kalau tak ikut fakta main sedap mulut aje susah gak. Ni nak tanya soalan basic, ini ke rupanya cek mek molek? Akak memang tak pernah merasa tau ...

Lieya, raya lagi 4 bulan, takkan tak nak buat kuih masa buka puasa ke, kuih untuk raya ke? Kata tangan pengko, memang sesuai uli-uli kuih nih :)

March 17, 2014 at 4:27 PM

Alahai...comelnye..
cikmek molek sangat..

March 17, 2014 at 4:40 PM

nampak gebu gebu chek mek molek tu.. kalau jiran takmo pos kat saya..haha

March 17, 2014 at 5:04 PM

Alahai...tengok cek mek Lieya hujan2 ni tiba2 pulak perut akak rasa lapar..sedap tu..hehe..

March 17, 2014 at 5:28 PM

if suruh along buat confirm tak menjadi....

March 17, 2014 at 6:36 PM

wei..rajinnya kau..tp kan seronok sebenarnya bila kita tahu buat kuih tradisional..kwn aku dah lama bagi resepi kek gula hangus..tp smpi skrg x buek2..kuih lompang..mak aih sedapnya..kuih lompang tu kan leh buat lompang kokedai..hahaha..

March 17, 2014 at 7:58 PM

Bunda suka juga makan ni...tapi jarang buat, beli jer...
memang molek2 pun macam tuannya jugak..

March 17, 2014 at 8:21 PM

comelnye cik mek molek dia……sure sedap kan

March 18, 2014 at 7:55 AM

comel je kuih ni, but KA lebih suka buat cucur badak tu, suka yg pedas2 hehehe, cara sama inti lain !

March 18, 2014 at 1:21 PM

ko prcaya tak aku x penah mkn kuih ni? nama dia pon aku x penah dgr. tgok pix ko ni mcm senang je nk mmbuatnya. aku pon jnis x reti buat kuih.. mkn kuih aku reti la

March 18, 2014 at 3:51 PM

Lama dah tak buat kuih berasaskan keledek ni...selalu buat berasaskan gandum je hehe....Tengok awak buat cek mek molek ni teringin pulak nak buat Lieya...
Lama lama dah jadi boring pulak tunggu berita MH370 ni.. .

March 18, 2014 at 10:34 PM

sedapnyaa ek mek molek..
guna keledek isi kuning ni lagi tambah menarik cek mek molek ni

March 19, 2014 at 3:23 PM

saya tak pernah makan pula kuih ni
guna keledek aje ye lieya? pastu taruk gula tengah, goreng gitu aje ye

March 21, 2014 at 5:49 PM

woo gini rupanya cek mek molek..macam keria versi gula kt dalam je la ye.hakhak..

ok la tu molek je cek mek moleknya..utk jiran mesti la pilih yg lawa2 sikit bentuknya kan lieya..Klu ikhlas niat nak bagi jiran mest sedap punya

March 24, 2014 at 12:27 AM

wuwuwuwuw nyummeh! nk suh MIL buat lah weekend ni.

April 14, 2014 at 2:30 PM

Post a Comment

jangan malu jangan segan...silalah sila komen...anda akan saya jejaki....

 

Copyright © ~♥~ kembara chynta kami ~♥~. Designed by Whitey Mommy