Wednesday, December 13, 2017

Shanghai Trip ~ preparing for Shanghai trip



Assalamualaikum.....

akhirnyer entry pertama pasal shanghai trip aku berjaya post kan heheheheh.... mabuk ketum tgk gambar dari 1 kamera, 2 handphone...tu belum masuk lagi gambar dari handphone kawan2.... so marilah aku start dgn persiapan sebelum shanghai trip.... mane yg aku salah fakta tu ampun maaf ye sbb byk urat dah putus so ade yg ingat2 lupa gituuu ehehehehe.....

kami bertiga (aku, kak mimi and hirda) plan trip ni dari 2016...kami siap buat kutu lagi...kak mimi jadi mak kutu hahahaah... komitmen masing2 mmg bagus...tak banyak bunyi, bayar on time ... kdg2 siap bayar awal... duit collection tu kami akan dpt balik bile nak ke shanghai so boleh le gune utk duit belanje ke shopping ke.....

 selain tu before trip ni, byk kami study dan kaji.... yg paling rajin study op kos le hirda and kak mimi hahahaahah... ape2 jek info atau cerita pasal shanghai or disneyland kami akan share dlm group utk same2 ambil tahu dan alert....ye laa nak pergi ke tempat org ni waima dekat atau jauh preparation kene betul2.... tak mo bile dah kat sane mcm2 masalah timbulkan...

*
*
*
*
*
V

so untuk ke negara china, make sure flight dah book, hotel dah book dan kemudian baru boleh proceed utk buat visa.....sebab salinan hotel dan flight ticket perlu ade utk buat visa china....
yes china masih menguatkuasakan penggunaan visa bila masuk ke negara mereka.... alhamdulillah urusan kami dipermudahkan... kami buat sendiri dari A to Z...sebab kebanyakan org akan gunakan agent...tapi agent caj mahal wey (sekali ganda harga visa!!)... so kami buat sendiri...asalkan borang ko lengkap di isi dan segala attachment ko sediakan dont worry..mesti lulus visa korang... syarat dan borang visa boleh refer di link ini ye ....

Dokumen yang diperlukan untuk urusan china visa :
  1. Borang permohonan visa (lengkap diisi, boleh isi online then print) mcm aku isi kat adobe je
  2. Passport asal, pastikan tempoh sah laku lebih 6 bulan
  3. Salinan passport
  4. 2 keping gambar visa (background putih)
  5. Salinan tiket kapal terbang (return)
  6. Salinan tempahan hotel
  7. Salinan surat beranak (utk yg bawah 18 tahun) 
  8. Bayaran hanya diperlukan bile kite collect visa sahaja


bile buat gambar jgn lupa ckp nak buat gambar visa ye..sebab gambar visa dan gambar passport ade beza dari segi ukurannya...




bile semua dokumen dah siap dan lengkap kami berjanji lagi nak submit sama2...urusan mmg mudah sebab kami buat appointment .... tak perlu beratur panjang mcm org lain... tak sampai setengah jam pun siap semua..tgl datang esok untuk collect visa yg dah siap ajek...mula2 ke level 5 untuk submit borang...esoknye untuk collect visa yg dah siap perlu ke level 6...urusan submit ngan collect mmg cepat n pantas ...laju je nombor naik sbb kami mmg siap2 buat appointment kot...kos utk buat visa seorang rm104 ...mcm family aku 5 orang so darab le dgn 5 ye ....harga visa boleh semak disini...
Level 5 &  6 Hampshire Place Office, Jalan Mayang Sari, Kuala Lumpur

mase submit form visa,  passport kite kene tinggalkan...collect sekali bile visa dah siap...jgn tekejut plak bile passport kite tak dipulangkan hahahaaha....ye laa kalo tak celah mane die nak tampal visa kite kan....


bile visa dah settle baru le berani nak tukar duit.... cari le money changer yg offer ko nilai tukaran rendah....mcm aku dpt 63.7.... kawan2 aku tukar di sunway piramid dan mid valley pun okey...


dpt note merah semua cny 100 semua....oh yeak aku tukar di money changer  kajang sbb dekat ngan umah....



  lepas tu jgn lupe utk bawak baju yg sesuai...kami dijangka pergi musim agak sejuk...dimana shanghai dalam proses pertukaran cuace autumn ke early winter....suhu pun dlm 10 - 13 mcm tu...kulit org asia mcm kite ni sah2 tak tahan sejuk so bawak le bekalan yg secukupnye mcm long john, mafla, glove, hot pad ke boots ke...

kami shopping jacket di uniqlo ajek....

sape kenal n follow aku mesti tau..aku jenis kalo travel suke masak gak....utk breakfast yg penting sbb tak amik breakfast kat hotel...rugi amik breakfast hotel sbb bende yg dijamin boleh makan tak byk...selebihnye takut tak halal ajek...


aku bawak 3 luggage....luggage paling besar mmg sini stok mknn dan jajan2 budak2 ni ajek....yg penting pandai2 kire bajet..jgn over bawak..kang nak balik stok mknn ko byk lagi...jenuh nak bawak balik semula...sbb mcm aku ...aku target beg mknn aku kene kosong utk letak barang shopping plak....

mcm biase aku tukang longgok jek..kemas mmg keje laki aku...sbb die lagi pandai kemas ....

pastu aku bawak jugak lauk frozen... tenggiri pindang, ikan pari asam pedas dgn ayam masak kicap...aku bawak gak beras sekilo.... fuhh syiok weyy sejuk2 tu mkn nasi lauk camni.... mase dok tunjuk lauk ni kat igstories ramai dok pm tanye camne nak bawak...camni...aku balut dgn surat kabar pastu aku balut alumunium foil...perjalanan dari kl ke shanghai kan ambil mase 6 jam ajek...so elok je sampai tak cair pun....sampai hotel sumbat peti ais kat bilik....so settle sarapan aku utk 3 hari hahahaahah


tak lupe juga nak cite....kami borong roti bun kecik2 gini ...utk bawak bekal dlm disneyland nanti.... aku bace kat blog2 ngan page2 pengalaman org masuk dlm shanghai disneyland kate boleh bawak masuk makanan mcm roti mcm ni dan biskut...tapi sebenarnye tak boleh hokey! dieorg cek dlm beg, kalo jumpa dieorg akan ambil....so pandai2 le gunakan kebijaksanaan ko nak sorok hahahaaha...mcm kami letak dlm jaket...kan ade 5 org family aku so masing2 seludup le 2 bun roti dlm kocek hahahahaah.....roti ni ekceli utk stok kudap2 dlm disneyland nanti.....untuk pengetahuan korang, dalam disneyland takde kedai halal...tapi ko boleh makan mcm fish and chips , donat , popcorn ....dan dalam disneytown sebelah disneyland ade satu kedai halal.... tu nanti aku citer dlm entry lain key...


beg baju mcm biase laaa.... kalo ko rase ko nak jadi che ta ko bawak le beg byk2 hahahaahah... mcm aku baju jaket pun nan hado sangat so bawak ajek mane yg ade....


hokey bende penting jugak! sim kad!.... simkad kami beli siap2 kat sini ...hirda yg tolong belikan dari website ni.... sekeping simkad harga dalam rm65...aku beli dua ....ade 2gb internet yg mane sangat2 laju dan 2gb tu cukup  utk 5 hari kat sane....kan aku update fb aku terus sepanjang kat sana.... berkenaan dgn internet china yg block segala media sosial mcm facebook, instgram bagai tu mmg betul kalo korang guna line dari china terus... mcm pakai simkad ni takde masalah sbb simkad ni line hongkong...hongkong kan part of china jugak...di hotel aku gune wifi hotel mmg susah nak bukak facebook so kene intalls app utk melepasi sekatan internet mereka....payah nak terangkan...so korang boleh bace di sini....sgt2 well explained....


hotel dan disneyland tiket kene book siap2..salah satu sebab pentingnye, dokumen ni perlu utk buat visa...lagi satu buang mase weh nak masuk disneyland baru nak beli tiket...so harga seperti dibawah...bukan murah...so kene spend sikit laaa demi keriangan anak2 dan sendiri haahahahahaha....

ni bentuk tiket yg di redeem bile dah sampai di disneyland park....comel kan...aku simpan lagi ni buat kenangan nak selit dlm photobook...

ok ni plak photopass.... photopass ni adalah sejenis pass yg ko boleh guna tuk bergambar dgn photographer profesional disneyland ...photographer ni berade di sekitar disneyland (di port characters disney akan keluar dan di kawasan fames mcm castle atau entrance disney) ...so kalo ade characters mcm mickey ke donald ke so tunjuk je pass, dieorg akan snap kan...so gambar ko akan confirm cun lah siap dieorg editkan lagi.... gambar plak boleh di download dalam app photopass kat android atau itunes.... valid 60 days, so sepanjang 60days tu ko ade masa tuk download gambar2 ko semua..mcm aku donwload bile dah sampai malaysia laa ..on pc dan donwload kat pc..senang sikit bab storage kan.... nak lagi terang ko boleh tgk link nie(satu entry budak ni buatkan pasal photopass) dan link disney sendiri.....next entry aku up kan gambar2 dari photopass key....1 photopass cny199 atau dlm rm130..

mesti ade yg tanye berbaloi ke nak amik photopass...dah bawak kamera sendiri kan...ermm pada aku berbaloi jugak..ye laa kenangan ko bercuti kan...gambar lawa2 sape tak nak... siap edit frame disney and signiture characters mcm mickey ke captain america ke......aku puas hati sbb bile buat photobook lawa2 jek gambar semua...


lg satu jgn lupe kepale plug...kang menangis ko nak cas phone ke masak nasi ke hahahaahah...china guna kepala plug mcm yg aku pegang tu.... batang dua.....bawak satu dua cukup laa  pastu ko cucuk le wayar extension kan....



ni pun same bende penting utk mak2 mcm aku nie hahahahaah...so tiap  pagi mmg aku masak nasi.... sarapan kenyang2 baru keluar berjalan....lunch box tu utk panaskan lauk2....beli kat lazada rm50 lebih kurang...


bile ko berjalan ke negara yg jenis kencing berak lap dgn tisu jek maka ko buat le persediaan mental yg cukup hahahahaah...sentiasa lah bawak  botol air kosong dlm beg dan tisu nieh....sebenarnye aku baru tau kewujudan tisu ni..selame ni tau tisu basah utk baby dgn lap make up ajek....rupenye ade jugak utk lap private part kite...so aku beli byk2...letak dlm beg budak2 ni ....beli kat guardian jek....


so marilah aku rumuskan ape yg aku dah membebel kat atas tu ye hahahaahah...tapi ingat yee, ni aku share sbb ade yg pm dok tanye2...so bace dgn lapang hati bersih hati..takde niat nak riak ke ape...bak kate kawan aku, nampak senang best je org tu berjalan tapi ko tak nampak macamne org tu menyimpan berjimat sebelum nak pergi berjalan tu....hehehehe..tak marah, nasihaatttt hahahaahh

Ringkasan Bajet Shanghai Trip :

1. tiket flight  - kami naik MAS...
2. penginapan - kami duduk 5 hari di Hotel Toy Story Shanghai total RM2740 (book tru website)
3. visa - RM104 ...total kami berlima satu family RM520
4. taxi -  dari Pudong Airport ke hotel aku asingkan duit dalam cny300 ...utk pergi balik ye...
5. photopass - cny199 ...aku amik utk due hari....
6. simkad - satu simkad rm65..aku beli dua...
7. shanghai tour - kami amik satu hari berjalan shanghai city... sekali dgn tourist guide dan mini bus...cny1000 utk satu family utk 1 day tour....
8. disneyland ticket -  2 adults dan 3 child untuk due hari punye pass masuk dalam cny2870 ...rm1700++


so tu ajek kot..takda tetinggal dah.... next entry aku share pengalaman2 kami yg lain plak.... xoxo!




16 celoteh sahabat

Wahhhh....memang mencabar nak pi China .yg penting preparation tue .😘😘

December 13, 2017 at 9:50 AM

Caiyok2 my priend. Details. Haaaa

December 13, 2017 at 10:12 AM

cepatnya dah siap. akak ni malas betul nak mengarang ayat.. apapun semua details memang lengkap.. so rasanya kalau ada yg nak tanya, kene baca betul2 setiap peranggan.. apapun tak sabar nak jalan lagi kan.. insyallah kita sambung lagi next kutu trip

December 13, 2017 at 10:32 AM

bila baca cerita mcm kita pergi sama2 plak.. terujaaa

December 13, 2017 at 11:30 AM

aku suke baca psl prepartion ko ke sana... lengkap... paling bst tang makanan tuh...
tak semestinya dtg sana kene mkn kt sana kan, apa slhnya bwk bekalan makanan secukupnya blh jgk jimat2...
pasni tak sabo nk tgk cite jln2 ngn spink lak

December 13, 2017 at 2:25 PM

wah..tu yg suka baca blog akk ni...byk info yg boleh digunakan sebelum g travel..
akk,nanti check emel ya...nieyl ade sent emel..

December 13, 2017 at 4:14 PM

Detail betul lieya cerita...good2 boleh jadi panduan tu..
owh yg toilet wipes tu sblm nie masa pergi Aussie bawa yg jenama tesco punya...tebal and berat sbb 1 pack tu 60pcs..yg nie 10 pcs jer bleh letak dlm handbag...best2 bleh beli next time...hehe

December 13, 2017 at 4:32 PM

Wahhhh....memang mencabar nak pi China .yg penting preparation tue .😘😘

December 13, 2017 at 6:23 PM

Betul tempat yang tak berapa diyakini better bawa makanan sendiri kan ;)

December 14, 2017 at 9:46 AM

Yeahh pm dah berbalas.. Thanks Lieya for sharing..

December 14, 2017 at 3:17 PM

Seronoknya boleh ke shanghai, bekalan makanan tu nampak macam nak pergi sebulan je kan..hehe

December 15, 2017 at 1:05 PM

terbaik..

December 18, 2017 at 12:28 PM

detailnya..kalau ada peluang ke sana blh rujuk entry lieya!

December 21, 2017 at 2:19 PM

takpernah terfikir nak p Shanghai. menarik jugak ye. boleh saya dapatkan contact tourist guide tu? ni email saya ainulfadzilah@gmail.com

TQ

January 25, 2018 at 7:47 AM

sis, nak tanya kalau ke disneyland 1 hari cukup ke.

September 7, 2019 at 9:46 PM

Puan. Nak tanya sikit tentang mknan2 yg dibawa. Perlu declare dan kastam check dak. Blh bwak masuk semua mknan ka puan

October 24, 2019 at 8:47 AM

Post a Comment

jangan malu jangan segan...silalah sila komen...anda akan saya jejaki....

 

Copyright © ~♥~ kembara chynta kami ~♥~. Designed by Whitey Mommy