Thursday, August 7, 2014

kisah raya lieyalatif & co. (part 1)



Assalamualakum semuaaaaaaaaaaaaaaaaaa...hik hik hik..kemain semua update citer raye masing2...meriah2 hah... aku gak terkedek2 nak update... letih bab nak pilih gambar ngan nak edit resize bagai .... aku lak cuti lame masuk2 opis keje kemain menimbun atas meja...semalam kasi settle betul2...so ari ni leh update lelaju heheheeheheh...meh layan citer raye ahkak meh...

*
*
*
*
*
*
*
V

lagi 1 minggu nak puase gi amik baju kat tailor...berbunga2 hati tgk hasil bajuuuuu.... tahun ni aku pilih tema pink + mint.... tahun depan punye tema pun aku dah ade tauuu hahaahahaha... dlm pic ni baju miamija...tgk baju aku bermanik2 die pun nak same....okey2..layankan jek laaa hehehehehe..




ni baju aku ... aku punye material chiffon...tu budak2 ni satin dah le... pakai chiffon bukan reti jaga pun...melasak kejenye kang.... untuk aku, miamija pakai tema pink + mint.... utk dayyan ngan en laki plak mint ajek....



ni mase baru2 dpt baju raye dari tailor, balik2 umah test dulu...kalo tak sedap ke ape leh anta alter cepat2kan....



untuk dayyan takde baju melayu samping bagai.... tgh melasak rimas aku tgk die bersamping2 mcm tahun lepas....so tahun ni aku suruh tailor buatkan kurta jek...huih! mcm shah rukh kan anak aku hahaahahahah....



tahun ni aku buat kuih raye due jenis jek...biskut milo ngan biskut suji...selebihnye beli heheheeheh...excited hah dpt kuih terus isi dlm balang hahahaahah... ikutkan aku balik dari kampung cuti raye pun boleh buat...saje nak bagi mood raye kat umah.... balang2 kecik2 belakang tu aku isi kepek2...



tahun ni beraya di johor, turn sebelah family aku.... umah aku ni walau tak seramai mcm family melaka tapi bab main mercun jgn cakap..boleh bergegar kampung dibuatnye.... adik aku punye keje laa nie...aku kat dapur potong2 sayur asik melatah tekejut jek kejenye.... ko tgk ni mercun raya cina di bakornye malam raye.....tekujat2 org dibuatnyer....




seb baik anak dare dah besar leh tolong2 potong sayur buat lodeh...aku paling tak suke potong carrot so mia la jadi mangse hahaahahaha



sayur2 tuk buat masak lodeh...tak johor leee takde lodeh kan!... 3 trip gak mak aku masak kuah lodeh nieh.... lodeh mak aku mmg tak boh lada ke cili sebab senang budak2 nak makan... almaklum laa cucu2 mak aku ni semua kecik2 lagi heheeheheh



rendang sarawak mak aku...lain dari rendang2 biase tuh... rempah die yg lain ...rase die mmg gile sedap!...yg penting kerisik mmg mak aku buat sendiri....masuk jek bulan puase mule laa mak aku buat kerisik berbijik2 kelapa...sape2 yg tahu proses buat kerisik ni mesti dpt bygkan renyah nye nak buat kerisik ni kan....



kuah lodeh mak aku... mak aku kalo buat mmg versi putih...ade org buat kuningkan ...



kari ayam kampung pun ade... adik aku punye peberet tu mak aku buat ....




kuah kacang pelengkap ketupat ngan kuah lodeh.... sambal tumis pun ade lupe nak snap.... 
 


rendang daging...


ketupat nasi kami adik beradik anyam... 
pagi raya santap ketupat nasi + kuah lodeh + kuah kacang + rendang daging + rendang ayam + sambal tumis..... owhhhh ini baru johoooooorrrrrr heheheeheh



petang sehari sebelum raya tu agih2 ketupat rendang semua kat saudara2....



ok masuk plak citer hari raya...  tgk le anak dare aku ni, sibuk aku make up die pun nak make up jugak.... oh yeak bunge2 kat kepala dieorg tu pakai mase photoshoot raya ari tu tapi alang2 dah beli pakai le terus pagi raya heheheeh...over bebenokan hahahahah!



lepas balik dari solat raya, rutin biase di pagi raya bermaafan dan bersalaman...agih2 duit raya ....



seronok masing2 dpt duit raya dari atuk...



syahdu jek bermaafan di pagi raye kan?.... feeling bersalam pagi raye tu lain sgt....



gambar cucu2 bersalam ngan atuk n nenek jek aku snap...gambar sendiri bersalam takyah le letak heheheehehe.... aku ade 4 org adik beradik.... adik no 2 jek takde beraye kat banting turn mertua die.... so kami 3 beradik jek laa ade tahun nieh....



meh2 salam mama ngan papa plak...kalo tak, tak dpt duit raye heheheheh



haa papa bagi duit raya banyak, gi salam papa plak heheheeh



nie adik aku no 3...skrang tgh sambung degree lagi kat uitm...tgh praktikal kat utusan...



dengan satu2nye adik perempuan aku....seorg nurse....



muahhhh syg mak!



anak2 lieyalatif dah ready nak pi beraye...biasenye lepas sembahyang raye, salam2, kiteorg gerak ke kubur.... lepas tu jalan ke kluang rumah pusaka arwah atuk lawat sedare kat sane....pastu gerak ke batu pahat umah mak long aku, jalan2 rumah sedare area2 sane....pastu petang tersadai kat umah sebab penat hahaahahah.... 



berselfie jap!



nie la family lieyalatif belah johor.... adik aku no 2 jek takde... kalo tak lengkap dah pic nieh....mmg kiteorg pakat, kalo turn aku beraye umah mertua, die biar kat umah mak so takde la raye2 umah mak aku takde anak2 balik kan....



melawat kubur arwah atuk/nenek/mak uda dan sepupu di pagi raya....moga mereka sedang bahagia di syurga Allah....



auwww! saje soh laki aku snap time aku jalan...hahaahah nak bagi nampak kembang kecup kain tu...hahaahahahah



ari raya ke dua plak tak kemane sebab org dok terjah rumah....org marhaban dtg, sedare2 dtg so masak je laa kat dapur...mlm tu berjalan raye umah adik aku yg nurse tu.... layan budak2 main mercun pop2 tuh...



yg pasti raya ketiga tak lalu dah telan ketupat rendang... gigih masak sardin cili ape, petai goreng belacan ngan telor mata..... sedap gilosss ko! heheheeh


tu ajek la utk part 1 nie... next2 entry aku citer pasal family johor dtg jalan2 beraye kat putrajaya dan kisah2 sambut besdei aku n en laki...kisah2 photoshoot kami....uihhh bersusun hah entry pasal raye jeeee hihihih.....





** satu umah batuk2 n selsema nieh.... aku sendiri pun baru baik demam..demam makan ketupat ngan buah-buahan kot..kebetulan skrang kan musim buah....aku dok pulun pulasan sebesen besar!




53 celoteh sahabat

alhamdulillah..dah selamat semuanya..
siyes cantik sgt baju lieya n co..kombinasi warna y ngam n nice..
design bju pon cantekkkkkkkk...

waa..advance..dah ade kaler utk next year..
lawa bunga atas kepala tu.. huhu..apasal tak terpikir idea ni utk pkaikan kat kepala asya..ni asyik skarf je..
x sabar nak tgk pic photoshoot..mesti cun n sempoi punya..

lya pon start raya ke-5, kena demam +selsema+batuk..ni batuk tak hilang2 lagi..

salam aidilfitri
maaf zahir n batin

August 7, 2014 at 9:10 AM

comel baju raya famili lieya... seronok baca citer raya lieya..

August 7, 2014 at 9:12 AM

as salam
akak baju cantiklh mcm nk tiru jeee hahahha blh x sy nk thu tailor mna akak tempah

August 7, 2014 at 9:26 AM

sedapnya rendang sarawak tu lieya
rasa nak jilat2 je kt pc ni ..tp posa.kang batal pulak
fuh cantik meletop baju lieya , mia mija .

August 7, 2014 at 9:53 AM

Cantik baju raya lieya dan keluarga...Samalah kita raya kedua tak keluar ke mana pun kan..

August 7, 2014 at 10:06 AM

cantik kombinasi colour baju lieya & family...
sama la kita..lepas raya xsihat sangat...time raya pulun makan dengan minum ais banyak sangat....huhuhuh

August 7, 2014 at 10:30 AM

salam lia selamat hari raya maaf zahir batin yerk...

August 7, 2014 at 10:34 AM

Terpegun mak tengok baju awak anak beranak Lieya...gojes sungguh hehe..... tebal manik tu sure penat tailor to menjahit hehe....alah tak kisahnya tailor tu janji duitnya masuk lelajukan Lieya...
hehe...

Ohhh mak munjung sekali ke Lieya ptg last puasa tu? Mak Okje dah tak munjung lagi dah....yelah sapa nak harap nak masak.... Anak memasing tak denya balik berkumpul kat rumah tu....memasing rumah dekatkan....

Rendang Sarawak? cer cite apa yang lain bahannya tu.... nak tau jugak
Betul tu .....Reraya makan sardin mmg sedapkan ..... tetiba okje teringin pulak dah ni....huhu

August 7, 2014 at 10:47 AM

Betullah Lieya kat Johor ni mesti nak ada lodeh utk lawan dgn ketupat. Ada juga yg buat kari. Tapi kalau lodeh ni bebudak semua boleh makan.

Dayyan pakai kurta lagi hensemlah:)

August 7, 2014 at 10:56 AM

untung la lieya, menu pagi raya ada rendang sarawak. 1st time tengok, mesti sedap.. thn ni plak mak akak buat rendang kerang. hahaha tak pernah2 dia buat rendang kerang. sajer beralih angin

August 7, 2014 at 11:17 AM

tak pernah sy makan rendang sarawak.. laksa serawak pernah lah.. nanti kongsikanlah resepi ... cantik baju ada 2 kombinasi warna... kt org malam raya pertama mkn nasi lemak sambal sardin habis 2 tin berebut² kikikiki....

August 7, 2014 at 11:47 AM

meriahnya lieya!
suka ar tgk baju raya tu, cun melecun
tak sabo nak baca citer raya lieya n co. lgi hehe

August 7, 2014 at 12:26 PM

kemain baju raya, mix color gituh!

August 7, 2014 at 12:33 PM

boom kebabom baju raya
cantik kemain berbeads bagai
cantik weiiiiiii

August 7, 2014 at 12:36 PM

ai is pekenan sangat2 ngan baju korang anak beranak.. ada anak2 dara memang besh ar nak melaram kan sekali.. tunggu lah tunggu...kot ada rejeki anak pompuan ker.. heheh.. lieya.. mey ar beraya umah kite kat rawang ni ha.. :)

August 7, 2014 at 1:08 PM

Haaaa...lamanya dia cuti raya...baru hari ni nk hapdet!! Lama dah duk tunggu nk tgk baju raya lieya..hahaha...cantik lieya anak beranak!!

Rendang ayam mak lieya tu nmpk menarikla...nanti share resepi boleh? Hihi...

August 7, 2014 at 1:12 PM

Lawo kebabom bajunya! Next year dah ada kaler? Advance sungguh nih!

Sama le...sy pun ngan adik beradik msti c lengkap 1 family...x nak biar umh mak kosong kan...klau smua blik thun ni..konpem thn dpnnya sunyi kan...

Tak nk buat photoshot mcm thn lpas ke ??? Hehe...

August 7, 2014 at 1:12 PM

tgk menu... pergghhh meletop!!!!
mak yong nak cari la recipi rendang srawk tuh
sama la mak kita, kerisik buat sndrik, mmg da best la kan
mak pon buat jual kerisik, byk org nk knduri jer cr kerisik mak

menu meletop baju raya kemain kebabooommmm....
cantikkkkk.... suka bunga yg lilit kepala miamija tue
handbag frozen yooo....

August 7, 2014 at 1:12 PM

sakan nooo raya kat johor..tahun ni kami makan lodeh saya masak je.. turn raya ngan family husband.. so lodeh mak tunggu raya haji nanti.. tu pun masa tu dalam pantang.. tah dpt makan ke tidak..sobsss...

weee..cantik lah baju raya lieya anak beranak.. menarik warnanya..

August 7, 2014 at 1:28 PM

Meriah btul raya lieyalatif n co..
Yg plg best rin mmg suka mknn johor tau..plg suka laksa johor..msa ngndung asyikla mengidam laksa johor..hehe..

Cantik baju lieya ngn ank2 tau..serius berkenan..

August 7, 2014 at 1:43 PM

lieya.. cantiknya baju raya lieya

August 7, 2014 at 1:44 PM

thorrrrrrbaik la korang...
tu mercun chinese new year tu, dahsyat tu hahaha...

August 7, 2014 at 1:47 PM

bling2 bj raya pink ijo

August 7, 2014 at 1:47 PM

wooo lieya cantik baju..meriah lagi ngan manik..bab manik ni cantik memang cantik tapi nak membasuhnya tu yang malas..huhuhuu..
dayyan ngan kurta plak yer tahun ni..bleh jugak ni curik idea..kot ada orang jual yang ready made memang rembat dah tuk tahun depan..hehe..asyik2 baju melayu pon boring gak..

meriah makanan ong johor..memacam ada..yang ayam rendang tu memang lain sangat..kaler itam2 skit..ke memang style sarawak gitu??

August 7, 2014 at 1:57 PM

Selamat hari raya Lieya..
Meriah sungguh akak tengok sambutan hari raya Lieya..
Baru pertama kali akak dengar rendang Sarawak tu.. macam sedap jer..
Anak2 duit raya dan main mercun lah yg menggembirakan mereka kan..

August 7, 2014 at 2:19 PM

bab2 buat kerisek ni memangler malas..dulu2 kalo nk raya paling lemah sekali nak buat keriseklah...tp skrg pakai yg beli je..hehe..

kuah lodeh makku pun putih..rasa xbest jek kuah lodeh warna kuning...

Kemain vogue baju raya lieya taun ni... kelas ko jah..heheh

tahun ni lgsung xjumpe ketupat daun tau..sedih i.. makan pun tak beria sbb raya belah husband makan nasi minyak...huhuhu

August 7, 2014 at 2:21 PM

cantiknya baju raya family Lieya...
tak sabar nak tunggu n3 yg seterusnya..
selamat hari raya lieya. maaf zahir batin..

August 7, 2014 at 2:56 PM

lit lap baju raya lieya n famili....
menu raya sedap2 belaka... terliur pulak tgk...

slmt hari raya...:)

August 7, 2014 at 3:08 PM

salam hari raya lieya...best jalan sana sini...kami ni jalan jugak la..tp lebey duduk rumah sebab anak2 tak sihat kan

August 7, 2014 at 3:13 PM

sakannya beraya..meriah...sampai demam2...

August 7, 2014 at 3:30 PM

Perghhhhhhhhhhhh!
terbaik nye entry raya
Cantik betul baju raya lieya & co.
Kita pun dah ada tema utk thaun depan
tp x tau ler kot tetiba beribah pulak..
hihihi..

Nak tengok entry seterusnya..
Kita nya entry raya msh peram! kikiki..
sbb sumer gambar masih lam kamera
Umah sendiri x de lgsung mcm raya
hukhukhuk..

August 7, 2014 at 4:13 PM

Meriah3x...akak pn trkial2 lg nk wat n3 raya nie. Xtau nk mula dr mana...adeh.

August 7, 2014 at 4:37 PM

erm, mak masz kat johor pon wat lodeh kaler putih, kalu orang2 bg wat kaler kuning, memang kami dok tenung je la x makan... haha

meriah raya lieya kat johor yer..... kalu semua adik beradik ada mesti lagi best kan.....

August 7, 2014 at 4:44 PM

Cantiklah design baju lieya..kasi post story pasal baju je ya....hehe

August 7, 2014 at 5:17 PM

Wahhh cantik baru raya lieya ngan anak2 dara tuh.. sedondon gitu..
Sedapnyaa tgk lauk pauk lengkap semuanya..

August 7, 2014 at 5:39 PM

Menangis baca entry lieyalatif & co punya kisah raya.. dari pakaian sampai ke makanan buat aku rasa teruja.. hehehe.. cantim combination kaler baju raya ko ngnlan miamija mint + pink.. siap bermanik2 lg.. tabah org yabg menjahit tu hehehe.. dayyan kemai kacak berkurta.. comel giler hehehe

August 7, 2014 at 9:03 PM

Meriahnya tgk Lieya sekeluarga beraya... Sambil baca sambil mengenangkan nasib beraya kat negara orang... sob sob...
Biasanya kami punya sambutan raya mcm tu la.. solat raya, ziarah kubur dan kemudian ziarah sanak saudara hingga ke malam...
Cantik gabungan kaler pink and mint... i loike!
Sama la Lieya, saya pun tak suka potong carrot... tak sabar nak tunggu anak dara besar dan boleh diharap menolong kat dapur... hihihi
Apsal muka dayyan masham jer bila bergambar sekeluarga tu? ke sbb tak raya dgn otomen?

August 7, 2014 at 9:52 PM

Wah cantik color tema lieya.. suka tgk dua2 anak dara tue pakai bunga kt kepala.. nampak cute jer..meriah btl raya lieya.. tak sabar nk tgk gambar photoshoot Raya pulak..=D

August 7, 2014 at 11:36 PM

prices2 baju lieya anak beranak..

August 8, 2014 at 8:35 AM

Amboi !...beraya sakan ye lya...Alhamdulillah...seronok kan berkumpul masak sama2. jalan ziarah raya ramai2...meriah...

August 8, 2014 at 8:40 AM

selamat hari raya lieya!!!

oooiiiiiiiiiiiii kemain cantik baju ko..serius cantik sgt!!!berkenan giler aku tgk :)

tailot kt sini old fashion, kalo suh buat baju camni mmg ke laut..mmmg cantik sgt lieya..kena dgn ko dan miamija :)

kemain meriah raya kt kg sendiri kan..patutlah baju raya meriah jugak ni hhheeeee

yg paling best melawat sedara mara kan :)

August 8, 2014 at 9:47 AM

Dah lama tak makan kuah lodeh, alahai terliurnya..

Mak myra dok buat kaler kuning.. hehee

Cantik baju akak dengan anak2, jahit manik tebal gitu, memang mencabar gak tu :D

August 8, 2014 at 9:50 AM

kak! cantik sgt baju akk niiiii! sukanya sayaaaaa,mau juling bijik mata tailor tu jahit manik.kak,bape rm tempah baju tu.cite lah sket!

August 8, 2014 at 9:54 AM

Warna cantik...baju pun cantik..mmg pandai pilih la :D

August 8, 2014 at 10:40 AM

selamat hari raya kak..cantik tema kaler bju raya tu meriah...syok ek dpt beraya kt kg w/pun penat tapi srnok dpt jmpa sedara mara

August 8, 2014 at 1:56 PM

selamat hari raya akak.
cntiknya tema baju raya.
alhamdulillah ada ank dara yg boleh diharap didapur dah kan.besar dah tu :)

mcm mcm mnu dok ada ye. meriah sungguh
saya suka makan lodeh.tp suka letak kunyit nhihi.bg kuning sikit.
maklum ke pernah dok johor juga dlu.

rendang sarawak tu serius x pernah makan.nnti akak share le resepi, boleh ?

bab kerisik pon kalau saya, saya pon suka buat sndiri juga.lg puas hti

August 8, 2014 at 2:50 PM

lawo wei baju raya korang thn nih... i like 100x

raya kt johor takde lodeh ngn sambal goreng mmg tak sah, feveret famil aku msti ada ayam kicap plus serunding... mmg mantops

lwo manik2 yg tailor ko jahit...

August 8, 2014 at 3:24 PM

Amboi, banyaknya manik! Kalau jahit sendiri ni mahu sampai raya tahun depan pun tak siap lagi maniknya :) Walaupun tak ramai keluarga belah Lieya tapi boleh nampak keseronokannya beraya di kampung sendirikan. Orang Johor kalau takda lodeh, mahu juadah raya tak lengkap rasanya. Bestnya kalau raya pertama tu dok mengulang makan ketupat+lodeh+rendang daging+sambal kacang. Sampai jemu dan perut tak leh terima, barulah kita berhentikan... Kalau di rumah akak ni memang seperiuk besar segalanya. Maklumlah keluarga besar.

Dapat juga Lieya sekeluarga pergi 'jauh' sampai ke BP ya...Akak ni dok rumah je kalau dah namanya raya pertama. Memang baru je nak keluar, tetamu sampai. Baru je pakai kasut raya, tetamu sampai. Baru je nak masuk kereta, tetamu sampai. Kalau dah gitu, lebih baik kita tak payah keluar rumahlah. Lagi senang cerita :(

August 11, 2014 at 11:14 AM

Banyak2 blog saya tgk baju raya... lieya dan lya lah saya rasa paling kreatif bab baju raya. Kombinasi warna yg sangat sesuai.. tak ramai yang lain buat tahun ni...

August 12, 2014 at 10:36 AM

cantiknye baju lieya anak branak...nak kena buat jugak lah nie...hihii..
kombinasi warne yang berani...hehee..... org pun lawo kan.... pakai ape pun semua nyer nampak comeyyy sgt....

August 13, 2014 at 2:17 PM

walawei...baju marvelous giler!
dah macam retis dah puan lieya latif ni...hehe

apapun seronok kan dapat berkumpul adik beradik gini
lagi seronok kalau semua ada!
menu memang terbaik ler...
lapo pula tengok gambar rendang tu

August 13, 2014 at 4:35 PM

macam sikit jer gambar lieya untuk rayani... cantikjer kombinasi warnatu.. memang lain dari yang lainle rbajutu...
kalau keluarga akak lak hari raya pertama tak kemana sebab layan orang datang tak berenti..
suka adat marhaban datang rumah orangtu msti meriahkan.. syioknyer...
adik lieya duk dekat ngan rumah emak ngan ayah ler yerk... okler der adik kat sana ...

August 21, 2014 at 12:29 PM

Post a Comment

jangan malu jangan segan...silalah sila komen...anda akan saya jejaki....

 

Copyright © ~♥~ kembara chynta kami ~♥~. Designed by Whitey Mommy