Tuesday, December 29, 2015

24 - 27 Disember ~ balik johor!


Assalamualaikum..... 


wahhh wahh meriah gile wall fb due tige hari ni dgn pic2 kawan2 aku share pengalaman anak pi orientasi ....teringat mase mia mija 3-4 tahun lepas..... in sha Allah budak2 skrang berani....mak pak takyah cuti lame2 tgu kat sekolah...dieorg cepat je berdikari...aku pun tak sabo2 dah nak suh budak2 ni masuk sekolah.... hahahaha...... oh yea, weekend lepas kan cuti lama.... memandangkan dah lama tak balik johor...so kiteorg balik le ke johor...telah diduga lagi dijangka laa, cuti lame kan so highway agak sesak le ngan keter...masing2 mauu balik kampung or bercuti...biase perjalanan balik johor dlm 3 jam...cecah le 4 jam...tapi takpe, sbb aku membuta jek kat sebelah ahahahaha...okey2 laa..jom layan pic yg ado....

*
*
*
*
aku tak mo update ape yg aku buat sepanjang kat kampung...tapi aku nak update2 makanan2 yg aku makan ...yg berjaya masuk dlm perut lantas mencambahkan lelemak gegedat di perut dgn jayanya hahaahahahahah
*
*
*
V

ni kat hentian sebelah yong peng...pekena ais krim roti ngan ais krim calong....panasnye ya Allah cuaca khamis 24hb tuh.... selalunye kiteorg singgah RnR Pagoh pekena nasi ambeng...tapi ari tu masing2 kenyang lagi sebab dah ambil heavy breakfast...



sampai2 mak suh makan...bukak2 tudung saji ade mee rebus daging...pekena 2 mangkuk!


petang2 pi lepak kat laman, tgk pokok belimbing berbuah lebat.... ape lagi, amik pisau, garam sikit...hiris2 cicah dgn garam.....sedap!


malam plak mak masak kari ayam dengan bendi goreng....ade gak petai jeruk, tapi aku tak berani makan...kalo aku makan petai kompom 3 pinggan aku tambah.....takleh2, dah tua2 ni kene jaga pemakanan, lagi2 aku ade history kencing manis....


malam plak abah aku balik dari masjid bawak balik nasi ambeng ...ade kenduri katenyer.... aku teman laki aku makan....  tapi sedap le pulak, last2 dari teman, aku yg makan byk hahaahahah



bangun pagi jumaat (25hb) semerbak bau harum satu rumah...dah agak dah...mesti mak aku masak nasi lemak halba die....ni le my mum signature dish.....  gile heaven dpt makan! mak aku buat berbungkus2 sampai ke tgh hari nasi lemak jugak hadapnyer....



malam plak mak aku masak asam pedas ayam, sayur campur ngan ikan masin sepat....untuk mengelakkan diri makan byk, aku suap dayyan byk2.... lauk jek aku makan....


pagi sabtu (25hb) mak aku masak bihun goreng dgn sardin roll..... mia mija suke le niii...bertambah2 makan....


tghari plak aku balik dari bawak budak2 ni potong rambut, tgk2 mak aku dah siap masak, cencaru bakar cicah kicap cili api, sayur goreng jawa ngan udang masak lemak...sayur goreng jawa tu mmg peberet aku, ape lagi dok meratah tu ajek laaaa....


petang tu plak mak aku gentel karipap, ntah bile die uli doh, tau2 dah siap...ooo mesti mase aku tdo hahahaahahha...kantoiiii mmbutaaa aje keje koooo...alaa bagi ler can, balik kampung ni laa nak rilekssssss tak masak, tak pikir keje rumah....



bangun pagi ahad (27hb) mak aku buat sarapan mee goreng, sardin roll dengan sosej goreng...


tghari plak mak aku masak nasi ayam..... ni pun signature dish mak aku..... banyak mak aku masak tuk aku bawak balik putrajaya..... aku request nak tapau nasi lebih, nanti leh buat nasi goreng ayam cili padi....meletops oi!


haaaaaaa amecam? naik juling bijik mate tgk makanan2 ? hahaahah...untuk korang mungkin menu biase2 jek...tapi pada aku ini laa heaven dunia...air tangan mak kan...nikmat apakah yg mau ko dustakan...ecewah!....penutup menu, putu bambu juriah yg pemes amos kat ayer hitam tuh....sedap pada aku biase2 jek...tapi geram tgk org beratur panjang2 so sibuk2 le beratur jugak hahahaahahah


oklaaaa...nak google n print jadual puasa sunat tahun 2016.....insap oiii insap hahaahaah




** balik kampung kali ni penuh bonet dgn jagung, ubi, pisang bagai..... gitu le mak2 kan semua kalo boleh nak dibekalkan kat anak....esok2 aku ni camne agaknyer....mane ade dusun belakang umah aku hahahaahahaah






28 celoteh sahabat

Soooo nyummylicious tengok menu2 kat sini..
memang heaven dapat balik kampung, nikmati air tangan mak.. :)

p/s : Kak Lieya, lama MJ tak jenguk sini, akak sihat?

December 29, 2015 at 9:15 AM

Adui lieya, masakan mak jugak yang terbaik kan, kecur dan terliur nengok semua ni..Memang cuti hari tu kerjanya makan2 je kan hehe..

December 29, 2015 at 9:18 AM

lapar bila tgk gmbr makanan..blk kg mcm2 mak masak

December 29, 2015 at 10:07 AM

Laju-laju skroll ke bawah.. tak sanggup tenung lelama menu yang ada tu.. hehehe..

December 29, 2015 at 10:32 AM

Wlpn lauk tu biasa2 aje..
Tetapi ianya amat luar biasa sebab air tangan mak kan lieya..
Akak tidak dpt menikmatinya lagi sbb mak akak dah tak ada
:(
Jadi nikmati lah sewaktu mrk ada..
Bonet penuh jgn ckp lah ye lieya..
Itu hari akak balik kg en suami ..
Pun penuh FIL isikan dgn buah..
Keluarga mertua jer lah skrg tmpt bermanja..

December 29, 2015 at 11:59 AM

betul tu kak
dok umah skrg xda dusun atau kebun blkg umh, kan !

semua mknn mmbuka selera.
mmg seronok, kan..
saya klu blk umh mak sendiri je
nk mnja mnja makn mak masak..
rindu..

December 29, 2015 at 12:54 PM

akak silap bulan tu.. feb ..

December 29, 2015 at 12:55 PM

Betul walau hidangan kelihatan biasa tapi dek kerana mak yg masak ada rasa special yg tak terungkap dgn kata-kata.

December 29, 2015 at 1:46 PM

byk menu mak lieya masak... semua sedap...air tangan mak la yg terbaik di dunia... hahaaa

akak klu balik kampung mesti perut muncit...tak suka tau... tapi x makan mak masak rugi besar sgt...hahaaa...

December 29, 2015 at 2:49 PM

hamboiiii terpaksa telan-telan air liur laaa baca entry nie..hahaha..kejam la ptg-ptg ni baca entry nie! hahaa..

December 29, 2015 at 3:29 PM

wahhh ni baru betul menjamu anak cucu menatu makan..seronoknya balik kampung kalo cenggini gaya..memang kepulangan yang dinanti sangat..
kebiasaannya mak mak memang gitu kan lieya? itu yang buatkan kiter rindu..
jangan nak diet sangat nanti mak kecik hati kiter tak makan..

nie balik dec ke feb cik lieya oiii..mimpi ehh..

December 29, 2015 at 3:38 PM

aiyoj ni bukan menu biasa2 ni..leleh air liur dr mula smp scroll ke bawah..jeles kita lieya ada mak..masak semua sedap2 bila balik kmpg..sy klu balik kmpg..makan kedai je la jawabnya..org takde mak sedih kan.hakhak..

tu sayur goreng jawa terliur sgt ehh..tak pasal2 mengidam..lieya punya pasal la ni.hahaha..

December 29, 2015 at 5:32 PM

Tu dia... balik selatan hhah kau mee rebus daging. Eh kadang2 dorang pakai tulang so jadi mee rebus tulang. Terbaik...
kenapa tak gi WINGS kat plaza angsana nye padang...

December 29, 2015 at 7:11 PM

best kan balik kg.. lagi2 dpt makan masakan mak.. tetibe rindu mak.. =)

December 29, 2015 at 11:36 PM

Musim cuti ni mana2 pun sesak and ramai orang. Kat Tokyo Station pun ramaaiiiiiii sangat orang. Pakat nak jenjalan and balik kampung jugak la tu. Ohoiii...Lia!!! seronok sangat tengok all the foods tu. Bersungguh sangat mak kita masak untuk kita kan? Nampak kasih sayang mak lia tu melalui masakan yang die buat. Truly made with love gitu!

December 30, 2015 at 5:45 AM

seronoknya mak masak macam2 kan.. dia tau anak dia balik mesti tunggu2 air tangan dia kan.. gitulah nama pun seorang ibu, pasti akan masak yang terbaik untuk anak-anak dia.. esok kita dah tua pun mesti buat mcm tu kat anak2.. tiba2 pun rasa diri ni anak mcm dah beso pulak. hehe

p/s:- thanks info bg pasal produk brahims..

December 30, 2015 at 9:49 AM

memang heaven giler balik kg kan? celik mata je siap dah mak masak ^_^

December 30, 2015 at 10:06 AM

woi woi..apa semua gambar makanan nih adooi :p

December 30, 2015 at 10:42 AM

untung la semua mak masak ... aku ni dah tak dak mak.... tumpang mak mentua je la ... hahahha

December 30, 2015 at 10:55 AM

setiap kali balik simpang..mesti singgah beli putu bambu kat ayer hitam ni...sedap ko.. beli 2-3 bungkus siap2.. heheh.. ramai leya..tapi kejap jer die buat..
lagi satu..pon mesti beli jagung...ngan nenas serawak.. ;p

December 30, 2015 at 11:19 AM

yumsss..cedapnya...
kalo balik kampung..cnfirm dihidangkan dgn mcm2 makanan

December 30, 2015 at 12:12 PM

hahahaha hadoilah ... insap jgk tgk menu² ni.. lame dah dapur tak berasap... asal masak tak sempat snap benornya.. dah makan... sesekali balik kg layan air tgn mak mmg lupe diet. dah² jom tgk kelender pose sunat hahahaha

December 30, 2015 at 3:56 PM

nasi lemak halba tue memang tak boleh tahan nengoknyer , siap ngan alas daun pisang .. memang marbeloss tue ;)

December 31, 2015 at 11:23 AM

hoih...memang best la kalau air tangan mak sendiri yang masak kan...best semua tu ha..especially nasi lomak tu...confirm bertambah makan tu..alahai Lieya....awak tu dah kurus..mana ada gemuk..sesekali makan je...

December 31, 2015 at 11:40 AM

Rajin betul mak lieya memasak..macam2 menu tertelan air liur akak...akak memang suka sayur goreng jawa tu ...

January 4, 2016 at 11:54 PM

Rajin betul mak lieya memasak..macam2 menu tertelan air liur akak...akak memang suka sayur goreng jawa tu ...

January 4, 2016 at 11:56 PM

Bestnya Lieya.....yelah, gitulah kalau namanya emak, kalau boleh semua kesukaan anak dia, nak dihidangkannya.
Patutlah anak dia pun rajin, omak eh pun rajin masak hihi....

Mee rebus daging berlambak tu mmg menggugat kegharahan mak Lieya oiii...
Hari tu makan kat Linda Onn, yg biasa punya tak de daging pun....

January 6, 2016 at 6:27 AM

wow, great, I was wondering how to cure acne naturally. and found your site by google, learned a lot, now i’m a bit clear. I’ve bookmark your site and also add rss. keep us updated. twill fabric

January 8, 2016 at 8:02 PM

Post a Comment

jangan malu jangan segan...silalah sila komen...anda akan saya jejaki....

 

Copyright © ~♥~ kembara chynta kami ~♥~. Designed by Whitey Mommy