Thursday, December 17, 2015

kisah weekend kami ~ library & sushi



Assalamualaikum semua! 


sori takde entry random photos....bagi up citer kisah weekend kami ari tu hehehe..... gileee lame budak2 ni ponteng swimming class...tgk dekat kad last pergi 19 sept..aiyooo!!..... ponteng sbb sibuk dgn minggu exam, jerebu, pastu berjalan dok hotel, skrang musim hujan petang plak....  aku pun aci ngelat skrang...sebulan dlm 2 kali jek pi heheehehehe..... ye laa mia mija dah tau swim so skrang tgl belajar step2 swimming yg lain jek.... bukan nak jadikan dieorg perenang negara pun, just suke2 jek so takpe laa kalo skrang pi sebulan 2 kali jek .....

*
*
*
*
*
V


biase kiteorg sampai awal kat pusat kejiranan p16 tu..... lepak kat library ....bagi budak2 ni pilih n pinjam buku.....



org pun tak de...kami2 jek.... 




kat sini ade satu set buku suku kate yg aku suke sgt2..... tapi takleh pinjam....eh aku pun tak kuase nak pinjam sebab gabak sgt bukunye.... cume buku tu best... dayyan suke buku besar2 gini...

*video dayyan mcmbaca kat rumah 1*


"mama, dayyan bace buku ni banyak2 nanti mama belikan mainan robot ye".... adoiii manjanggg mintak upah kehidupan ko ni dayyan haahahahah

*video dayyan membaca kat rumah 2*

*video dayyan membaca kat rumah 3*



boleh pinjam 2 buku jek setiap sorang..... masing2 dah amik le buku sorang dua...dah pinjam, tup2 jumpe buku lagi best....siap sorok tu dgn harapan minggu dpn dtg cari buku yg tak dpt pinjam tu hahaahahah...mcm aku biase buat jek zaman sekolah2 dulu....



pas swimming class ke JJ sat cari barang sikit..... mia ajak masuk sushi king..... aku tarik pi sushi JJ tu...hah hamik koo rm28 dpt selambak gini hahaahahah.... kalo masuk sushi king mmg tak sah tak kena seratus lebih....piring purple jeee pilihan budak2 nieh hahaahahahah



ahad plak tak keluar kemane pun.... kemas rumah, gosok baju sekolah siap2, kapur kasut baru siap2, basuh beg sekolah, potong rumput keliling rumah....siap2 siang sayur stok seminggu, pastu buat stok frozen ikan cencaru sambal balut daun pisang.... senang nak masak amik sekor masuk dlm magic pan bakar api kecik...agak2 dah nak masak besar kan api bagi kering2 sikit..... aku suke kalo sambal tu hangus2 sikit....sedap baq hang!

 *video buat ikan caru bakar sambal*



cara aku simple jek, aku tak suke yg sumbat kelapa tu, tak suke gak yg berhalia lengkuas serai bagai tu...aku lagi suke sambal simple gini...

Bahan bahan cencaru sumbat sambal:
  • 2 ekor ikan cencaru
  • 3 sudu besar cili kering kisar
  • 3 ulas bawang putih
  • 4 ulas bawang merah
  • Sedikit Belacan
  • Gula
  • Garam  
  • Air Asam Jawa
cara die lagi mudah pejam mate leh buat...blend semua bahan kecuali gula, garam, air asam jawa.... pastu masak dgn minyak masak dlm 3 sudu.... perut aku ni alah dgn lada tak masak so mmg biase aku tumis dulu bagi masak lada tu.....rase pun lagi sedap sebab maung cili tu dah ilang....masak kering2 pastu perasakan dgn garam, gula n asam jawa....lumur kat ikan cencaru yg aku siap2 lumur garam n kunyit sikit...aku buat 6 ekor cencaru besar2....sedapp oii lawan dgn lauk sayur masak lemak putih.....mereciikkk makan nasi panas2 dibuatnyer kekekeekekek...kemain mengaut sambal yg kat daun pisang tuhhh sebab aroma sambal ngan daun pisang tu bersatuuuu...ecewahhhhh....
 


ni salah satu contoh lauk win aku.... ikan caru bakar sambal cecah kicap cili, bayam masak air letak suhun...cendawan kukur goreng pecah telur pedas berapi....hoiii makan nasi bertambah2 hoii!! ..aku jek laa yg bertambah...anak2 aku kalo lauk ayam ...ikan asam pedas suke laaa hahaahahah


 tu ajek laa kisah weekend kami....tak saboo minggu dpn keje cume 3 hari jek...yahuuuuuuuuu!!!




**kakak PA sebelah bilik aku ni last minggu depan sbb die option besara awal....aduh bestnye dah pencen..... nak buat camne, aku baru setahun jagung dlm perkhidmatan... baru 8 tahun kot aku....so selagi hidup, kerjaaaa...kerjaaaa...kerjaaaaa....




33 celoteh sahabat

wahhh seronok nyer anak-anak...ehh yg last tu terpaling best..hehee..

December 17, 2015 at 10:09 AM

Sedapnya lieya ikan tuh... mmg sedap dimakan nasi panas2...
tuhlah bilalah nak bersara ni hahaha... br 13 tahun perkhidmatan.

December 17, 2015 at 10:09 AM

habiskan weekend time dengan anak2 memang best.. syokkk ooo

December 17, 2015 at 10:22 AM

Terliur tgk ikan cencaru lieya..sedap
Bestnya pencen awal kan..
Rin pun bru nk msk 8 tahun mengajar
Tu pun rasa alahai

December 17, 2015 at 10:22 AM

sama la ngn kita, servis baru 8 tahun juga kak ;)

December 17, 2015 at 10:23 AM

Sedapnyaa sushi. Sedapnyaa ikan bakar. Hehehe !

December 17, 2015 at 10:25 AM

tk rmi org nk pi library skarang ni...dlu kita kecik2 pn vkend ayah kita bw juga p library...sronok bakar2 ikan tu

December 17, 2015 at 10:27 AM

nasib baik semalam dinner ofis dh makan sushi..kalau x, mmg harus terjah sushi king weekend nie..ikan bakar cicah kicap cili tuh pun dh boleh buat kecur ailioooo..sedapnye kakkkkkk..

December 17, 2015 at 10:38 AM

aku tak penah sampai lagi library kat atas tu...ken aterjah ni..aku pon dalam proses ajar syawal membaca...

December 17, 2015 at 10:40 AM

sedapnya lieya cencaru tu. samalah kita suka sambal tu hangus2 sikit. versi lea buat sama je mcm lieya.hahaha.nama kita samalah...

December 17, 2015 at 10:45 AM

kka lieyaaaaaaa hehhehe bijak dayyan ni tau, pandai mintak upah kehidupan hahahhahaha anak2 zaman sekarang sis gitulah janji ikut apa kemahuan mak ye dok...bagus bawa anak2 pi library at least mereka hargai masa dengan perkara berfaedah, nanti nak bawa anak bujang ju tu pi library nanti baca lah puas2....jgn minta brg kehidupan...nak mintak...mintak kt apak tu hahahhaa

December 17, 2015 at 10:50 AM

bgs betul bwk bdk2 pi library.... suke membca anak2 ko lieya...

sushi jj sedap jgk... layan jgk aku... sbb bahan2 dia fresh jgk

pandai dh dayyan membaca, aiyan tak reti lg ko... hurup pun tak berapa knl

December 17, 2015 at 10:50 AM

pandai dayyan membaca..
aku pun makan sushi JJ je..
sushi king ke queen ke aku x mampoo hehe :)
have a nice weeken kak liya :)

December 17, 2015 at 10:57 AM

rajinnya buat stok frozen..tapi btol la jugak senang kan..nak makan terus masak jer..jimat dah masa takyah prepare bahan..zee jugak la yang pemalas..hahahaa..seminggu lebih dah dapur tak berasap..

jumpa kat masa cendawan kukur tu lieya? last month ada beli skali kat pasar malam..buat masak lemak cili api..pastu nak beli lagi dah takde jual..nak goreng camtu jugak..

December 17, 2015 at 10:57 AM

bestkan bila dah pencen...saya pun tak sabar..tp jauh lg perjalanan ni

December 17, 2015 at 11:14 AM

Tak pernah p library tu.. syok pulak tengok.. boleh bawa budak-budak p nanti. bagus lieya! :-*

December 17, 2015 at 11:42 AM

ya Allah..pandainya dayyan membaca dah :)

kagum aku lieya..tolonglah ajar camna nk baca BI, BM tu kalo ko nk share pun bagus sgt..hhheeee..awatif baru diperkenalkn dgn suku kata, belum lagi aku cantum2 buat perkataan..rajin share pengalaman ye lieya :)

aduhaiiiiiiiiii saat membaca entry ko ni pukul 12tgh..tgk ikan bakar dgn air asam kicap buat kecur air liur aku ni..ada yg pegi cari jap gi hhhuuaaaaa

December 17, 2015 at 11:48 AM

Bagus cuti2 nie isikan masa lapang ngan membaca.. utk anak2.. maknyaa tak minat membaca ker..hehee

Wahh rajinnya lieya wat stok lauk yer.. bagus laa gitu.. senangkan nak masak..nanti.. sedapnya akak tgk lauk cencaru sumbat tuh.. :)

December 17, 2015 at 1:01 PM

Cakap pasal library, dah lama betul saya tak masuk library! Rasa rasanya sejak mula bekerja...hahaha...

Sushi? Memang saya tak makan! haha

December 17, 2015 at 2:08 PM

Dayyan dah makin pandai dah kakak tengok
Baguslah Lieya melihat kemajuan dia kita pun suka kan.

December 17, 2015 at 2:47 PM

Perghhhh cendawan kukur tu yg akak tak dapat lagi Lieya..
Tu hari balik kg FIL..
Tanya ada tak cendawan kukur Abah..
Tak ada pulak huhuhu..
Kena cari jugak ni.. dah terliur habaq hang..

December 17, 2015 at 3:27 PM

bagus betol xtvt Lieya ngan anak2.
Anis pon rajin gak mengajak ke library tapi mak dia pon tak tau kat mana ade library kat shah alam tuh. kalo semata nak pergi pinjam buku mcm x berbaloi pulak rasanye. kalo cam Lieya, sambil2 nak pi kelas swim singgah library ok lah kan.. sambil lalu kekdahnye. hehehe

sedapnye shushi. Zura selalu layan shushi kat aeon big. sedap n murah. hahahaha

December 17, 2015 at 4:04 PM

sebut pasai library~~~ memang lamaaaaa sangat xjejak... last pun masa kat u dulu-dulu... nanti anak besaq sikit, leh la bawak (^___^)v

December 17, 2015 at 4:19 PM

tq share resepi .. Nampak simple nanti nak try wat ;) seronok baca entry lieya hari nie...macam citer ngan kawana-kawan bukan nyer macam baca dalam blog

December 17, 2015 at 4:21 PM

leiya,
kita lom makan lagi ni sat g nak balik dah
sibuk dengan aset punye pasal hukhuk
nenguk menu aduhhhhhhh siyes telan air liur glup glup
kita pun suka ikan cencaru wat gini..
sbb bukan selalu ada stok serai lengkuas tu
gini lg mudah..
memg kita buat stok sbb senang nak masak apa pun
bagusnya la anak dara lieya nie
kita entah bila la nak p library gini
anak bujang dah pandai membaca lg syokkk

December 17, 2015 at 4:28 PM

maksud kita anak bujang lieya la
kecik2 mcm ni dah fasih..
good job lieya
kita respect!

December 17, 2015 at 4:29 PM

belajar tetap belajar.. baca buku tetap baca buku, belajar masak tetap belajar masak.. hahahaha curlas Dik Leha mengajar anak.. semua benda di train.. dari depan rumah membawak sampai ke dapur rumah.. hope MiaMija rajin masak dah besar sok.. Dayyan tu.. kemain pegang buku tu paham ke idok?? hahaha nasib baik lah dia nak pegang buku juga kan Dik Leha.. setengah budak, sua buku je melalak tak nak..

December 18, 2015 at 9:28 AM

wah
caru sumbat pun difrozenkan
menarik ni
senang bebila nak makan
anak aku
lama tak ke kelas swimming
sebab jadual penuh

December 18, 2015 at 1:36 PM

Seronok kan dpt luangkan masa...buat aktiviti sama dgn anak2 ...quality time yg tak boleh diganti..:)

December 18, 2015 at 3:55 PM

Terus terang cakap, dalam banyak2 rumah aku pernah pergi, aku tak heran hiasan ke, perabot mahal ke, tv canggih, tapi kagum rumah2 yang ada susunan rak buku dah macam sudut library gitu, dikumpul segala macam buku baru dan buruk dari semua peringkat. Tu aku kagum. Dan tak semestinye orang sekolah tinggi je, orang2 biasa marhaen pun boleh buat sudut library di rumah masing2

December 18, 2015 at 11:51 PM

Kecur ailio iols nengok lauk tu.

December 21, 2015 at 11:51 AM

akak, tudung kita sama la.hikhiks.beli dgn kakk neen, erk !!

wah bestnya.saya pon angan angan nak bg rania belajar berenang gak. maklum le, sy sndiri x pndi berenang. huhuhu

memang terbaek lah, caru bakar daun pisang tu. saya lg suka caru sumbat goreng. hihihi. kalau style akak ni, saya suka guna ikan kembung mmg sedap, kan !

alahai mcm sedap je cendawan kukur tu.x pnh makan lagi nak try la buat..
tp kna cari cendawan kukur tu dulu le..

December 21, 2015 at 10:55 PM

dapp ermmmm...
dh lma x bwk fasya k library

December 30, 2015 at 12:30 PM

Post a Comment

jangan malu jangan segan...silalah sila komen...anda akan saya jejaki....

 

Copyright © ~♥~ kembara chynta kami ~♥~. Designed by Whitey Mommy