Monday, September 26, 2011

gelabah bile kene masak byk2....


yea!! beb....bile dengar org nak dtg umah berduyun2 ramai...mule arr gelabah aku ni....pikioorr nak masak ape ha ha ha.....tu satu hal, lagi satu halnyee aku mane reti masak tuk kuantiti byk2.....ni kisah ari ahad ari tu ler....keluarga mertua a.k.a adik beradik hubby aku nak dtg beraye umah...kiteorg pun menjemput gak....saje jalan raye kat putrjaya kan.....tapi aku le gelabah wey nak masak ape....dah le umah aku mmg terus terang aku ckp takde periuk besar .... ish, mmg kene beli la nanti buat standby masak time2 cenggini......
end up, ini laa penyelamat aku...kuali besar saiz 30 ha ha ha....ni le satu2 nye gajet besar yg aku ade tuk masak2 ni ha ha ha....lepas ni aku kene kumpul periuk besar2 la plak...




so aku masak2 sume dlm kuali besar tu, pastu transfer masuk periuk2 cenggini...ha ni leee periuk besar yg ade kat umah aku....ha ha ha....besar laa sgt kan.....pastu gelabah sorang2...masak2, transfer....masak2 transfer kekekekeek...
*papa, lepas ni cukup beli perhiasan umah, kite kumpul periuk besar2 plak pasni ekekeekekekeek


konon nak masak le menu2 raye, tapi mcm dah muak jek kan dok balun rendang, lontong bagai sepanjang musim raye ni...so aku masak nasi ngan beberape lauk .....jadik lee....gelabah2 aku siap gak le menu2 aku tu....ni menu pertama ikan tenggiri masak asam pedas....bapak mertua aku kureng mkn ayam....so kene masak ikan2 tuk die....





2 kilo sotong masak taucu

2 kilo sambal udang petai....


sayur campur



 2 ekor ayam masak kari....






zon dessert ....aku buat puding mkn ngan susu cair, sweets n buah....



 air lak bancuh jek oren sunquick eheeheheh....



nasi masak 6 pot....



2 org anak dare aku tegedik2 laa sebab tau sepupu sepapat dieorg nak dtg...ingat nak main jek.....



ko joget lambat ke ape mija kat situ....



kuih2 raye aku di titisan terakhir....tahun ni mmg tak membeli byk....belajar dari tahun lepas....so takde membazir2 he he he.....



gambar dieorg mkn2 aku tak snap plak hahahaahaha...henset dah kat atas mls nak amik...lagipun aku busy pegang dayyan....mmg penuh umah aku......meriah jek.....so kesimpulannye...sile beli n kumpul periuk besar plak lepas ni...sian kuali besar tu dok kene tenggek atas dapur jek hihihi








** minggu depan family johor plak sampai...ape nak masak ni? seb baik tak seramai family melaka.....ho ho ho....









30 celoteh sahabat

fuh lawa2 yg lieya masak sgt menikam kalbu dan sanubari..semuanya sedap2 belaka

September 26, 2011 at 9:06 AM

behnya udang masak petai...boleh saya tempah untuk esok...hehehe

September 26, 2011 at 9:11 AM

Fullamak.. salute laa Lieya masak byk gitu.. sorang2 yer.. Siap ada bekas cam katering gitu.. hehehe...Tgk lauk pauk pun sedap2 plak tuh.. :)

September 26, 2011 at 9:13 AM

lieya akak tahu ko mesti dah biasa masak banyak kalau tidak tak kan boleh agak sukatan. sedap lauk tu menawan kalbu terutama sotong tu. laparrrr. macam kita kecik dulu pantang sedara datang , yek yek mak tak boleh marahkan.

September 26, 2011 at 9:16 AM

perghhhhhhhhh..

respect la.. masak sorang leh banyak gitu... cayalah lieya.. kalo ena kompem dah import mana adik suh tolong potong2..

nampak sedap2 plak tu..

September 26, 2011 at 9:23 AM

caya la chef....ni buat akak teruja....banyak menu smpai 5 jenis ni start masak pkl baper ni.....

September 26, 2011 at 9:44 AM

tingat taun lepas aku masak byk2 camtu masa kena serbu ngan opismet hb. penat kan sorang2 masak.. tapi takpe berbaloi baloi... syok je tengok bila depa makan tak hengat... ha sama la weh takdak periuk besau. aku pun cam ko gak satu2nya koli beso yg ada.. pehtu gelabah dok masak cuci koli masak cuci koli... ulang2,hahahhaaa... betul weh kena standby periuk besau...
tabik spring sama ko sbb berjaya dgn jayanya... nampak menu sedap2 belaka....

September 26, 2011 at 9:45 AM

lieya.. ko dalam x tau nak masak apa pun penuh meja yer.. kira leh wat open house besar-besaran le klu dah mcm tu punya lauk ko masak... hehe.. leh jemput akak dari penang sini... hehe...

September 26, 2011 at 9:54 AM

Lieya

kira terror gak ko masak walaupon ko kata ko x terror..mcm2 menu ada..sure penat kan msk sorang2..:)

September 26, 2011 at 10:27 AM

bestnya family reramai datang rumah.. akak suka.. tapi tulah lieya.. kita sama.. periuk besar nan ado.. yang ado kuali besar.. kira kuali multipurposelahkan... macam2 boleh masak dalam kuali tu.. periuk mmg harus untuk simpan yang dah siap masakkan.. senang..

jom kita sesama mengumpul periuk besar..

September 26, 2011 at 10:35 AM

bestnya family reramai datang rumah.. akak suka.. tapi tulah lieya.. kita sama.. periuk besar nan ado.. yang ado kuali besar.. kira kuali multipurposelahkan... macam2 boleh masak dalam kuali tu.. periuk mmg harus untuk simpan yang dah siap masakkan.. senang..

jom kita sesama mengumpul periuk besar..

September 26, 2011 at 10:35 AM

wah, banyak jugak menu lieya masak.. pandai...

erm, nampak macam tembam lak si mia dlm pic atas tu.. byk makan kuih raya yerk.. hehe

September 26, 2011 at 10:42 AM

kak wa pun skang dah stat ngumpul magkuk2 n pinggan beso..segala tray bagai..sbb bl nak msk byk2 xde bekas nak isi..

September 26, 2011 at 10:48 AM

hamboi...

kalu ai lah

dah fensan berbuih mulot kat dapo

hahahaha

September 26, 2011 at 11:03 AM

huhhhh....kelassss la lieya...byk gak menu...heavy2 lak tu..diam2 lieya latiff terror di dapur rupanya...kelassss ko jah...kikikikiiii...lps ni blh la serbu umah lieya klu kami ke putrajaya eaa...asam pedas tenggiri tu buat kecur jer tau!!

lia dah 3 tahun juga lah mula mengumpul segala periuk belanga yg b'saiz besar2 nih...beli sikit2 sbb klu raya sdra mara n kawan2 dtg senang....ni tgh mengumpul budget utk beli set buffet mcm lieya punya tu...klu buat open house senang ada menda cenggitu kan.....

September 26, 2011 at 11:14 AM

aku pun xde kuali dan periuk besar. Pasni mmg kena beli. At least ko ada gak tray isi lauk pauk. nieda nan hado..mmg kena beli sikit2 ni.

September 26, 2011 at 11:19 AM

terliur tgk asam pedas tenggiri.. tahun depan boleh la beraya rumah lieya..thn ni dh penghujung syawal dah

September 26, 2011 at 11:22 AM

idea yang bagus ni...asik menu raya muak...camni lagi bess....sedapla menu2 yang u masak tu kelasss

September 26, 2011 at 11:49 AM

uikkss..!! ganazzz nko lieyaa.. dari tak de kuali besar terus bertukar jadi Super Mak & masak dah ala2 chef catering masakk! ngahahaha..

tu dia penangan 'suprise' keluarga mertuaa ahahahhaah. Terliur tengok menu bebbb!!!! dah macam nak kenduri aku tengok.. nape la tak amek gambar tetamu... mesti ramai & meriah tengok lauk2 nye pun meriahhhh!

September 26, 2011 at 11:59 AM

alamak..menu sedap2lah..terliur dibuatnya..aku gi umah kau..kau msk sambal petai udang tu ye..hahaha...

September 26, 2011 at 12:05 PM

salam singgah

huyoo..bestnya dapat masak..sotong ju febret saya..

dah follow jom follow back

September 26, 2011 at 12:07 PM

wehh terbaekkk nokk..ko sowang2 jek msk sume nih?? kagumnyerrr...klu aku bli jek kot x pong tempah ngan org...aku ngan bdk kecit nk ngempeng jek lg...nk msk lg...idok la aku ghajinnnn...heeeee

September 26, 2011 at 12:30 PM

pergh....dasat2.....sotong masak taucu tu lom penah try lg....nampak cam best jer......huhuhuhuuhu...

September 26, 2011 at 12:52 PM

he he he.....
mau tak gelabah ko
aku pun harus gelabah..
ko kira ok...terror bab masak memasak nie..
kalau aku...mau termenung dulu kat dapur tu...ngeh nghe

adik beradik shah ramai
so, mmg sangat meriah lah kan..

ooo..next week mak ayah ko plak turun putraujaya yerk...meriah lagi...bestnya....

September 26, 2011 at 1:43 PM

kak, hahahhaha.... tetIba jaDIk mastercHef la pulak yer...

saMa la ngAN sha, bilA maK merTUa tanya takder kuali beSAr ker?? dah seGan2 nak jawAB huhuhuhu

September 26, 2011 at 2:19 PM

cabaran besar ni haha.
tapi well done and all the food looks fantastic.

September 26, 2011 at 8:39 PM

tabiklah ngan lieya maska byk2 mcm tu..tahniah...semua pun nmpak sedap2....terliur sy....

September 26, 2011 at 10:06 PM

wah lieya gelabah2 ko pun abis sume 2kg jugak ko masak yek...berani benor ko yek..tapi takpe mesti ko pro masak ni..kalu aku confirm buat mee hoon goreng jer..itulah..aku pun takde kuali beso..itu pasal no open2 house di rumah aku..ahaks..

September 27, 2011 at 9:23 AM

cantiklah rumah kak lieya..pandai akak hias, suka tengok

September 27, 2011 at 10:55 AM

nampak sedap sumer masakan2 tu.. nyum nyum..

September 28, 2011 at 5:15 PM

Post a Comment

jangan malu jangan segan...silalah sila komen...anda akan saya jejaki....

 

Copyright © ~♥~ kembara chynta kami ~♥~. Designed by Whitey Mommy