Friday, September 9, 2011

kisah kami sebelum raye!~

dasat tak dasat hah...lame tol blog ni cuti beraye ekekekeekek....jgn mare yek geng.....gambar dah lame ade dlm draf, tapi nak karang cite tak terkarang2....naik keje ari tu, byk gile keje atas meja...so kasi settle keje dulu baru leh aktif blog balik ......org sume dah start cite raye kan...aku baru tekedek2 nak cite kisah2 raye aku...tak byk pun...ade laa dlm 3 entry ajer ekekeekke....jom2 aku cite sambil tgk2 gambar.....baru syok sikit kan.....


*
*
*
*
*
V

ni mase pagi sabtu nak bertolak balik ke johor....aku rase tahun depan kene sewa lori laa kalo balik raye wakakaakakakakaka




risau nak tgl kan umah sebenarnye...sekali jiran sebelah umah tak balik raye.....leh lee die tgk2 kan umah




my little kacak man tgh tgu mase nak bertolak....





anak dare aku biase laa...dengar nak balik kampung...dieorg laa org pertama yg tekinja2 sonok




kerana risaukan keter sebijik yg tinggal kat putrajaya, laki pi cabut bateri keter tuh....ade jek idea die wakakaakakakak






ni kat umah atuk johor......biase laa dah name raye, main bunge api ajek laa due badek ni...





takut2 tapi nak main jugak hahahaahaha



bunge api skrang mcm sampai...belerang tak penoh...kejap jek nak abis....pastu nyala pun tak cantik....





mia tolong makteh buat kek raye



kek kukus....wajib buat tiap2 tahun




daun kelape (macam laa korang tak kenal kan hahahaahah)




budak tak pose ngada donat....cait!~





nak gak menyebok kaco mak teh buat kek...berkecah dapur dieorg buat






yg ni aku geram...org sibuk2  buat kek, rendang sume.....dieorg leh syok2 main k-nect X-box kat depan...tekinja2 haaa laki aku ngan adik lelaki aku....





ni yg syok ni.....petang sebelum raye tu, bebuka asam pedas ikan mayong......kepale aku tibai sorang2....





kek lapis masam manis pun buat jugak...tapi adik aku laa buat, aku tgk jek wakaakkakaka




okey! dah siap anyam....ni mmg kerje aku dari dulu




kepale ikan mayong masak asam pedas....mengancam wei!!~




cendawan goreng dan terselit gak udang goreng heheeheh




sup tulang....ni le menu buke kami...



akif mengaco dayyan tdo heheheeh




aku raye melaka tahun ni, so petang nak raye tu baru balik melaka dari johor....so mak aku pun siap2 dah masak juadah raye...nak bagi besan katenyer.....tgk tu...sekuali besar, kuah kacang, rendang ayam itam
ade jugak rendang daging ngan kuah lodeh





tak sempat snap kuah lodeh yg dah masak sebab kiteorg dah siap2 nak bertolak balik melaka....tak siap lagi pun jadi laa aku snap hahaahahahha





so bersalam2 laa aku awal sikit dari yang lain.....sampai raye ke 4 kami di melaka....kiteorg mmg camtu, kalo raye kat johor plak, 2 hari sebelum raye balik melaka dulu, petang raye balik johor n beraye laa sampai raye ke 4 kat johor baru balik melaka balik.....mcm tu jugak laa kalo turn melaka.....biar masing2 puas beraye kampung masing2....lagi pun same jek umah sendiri ngan umah mertua....sama2 sonok.....



tu le kisah sebelum raye kami....nanti aku up lak cite raye pertama kami yeak...alah sempoi2 jek raye kami....cume meriah sebab ade bb dayyan heheeheheh....










** tahniah buat en hubby sebab dpt sambung master tahun depan....dpt HLP.....tahniah...tahniah....rezeki dinanti.....










30 celoteh sahabat

he hehe..penuh bonet kereta....nasib baik ler GL ko tu..bonet besar kan...tu pun sendat aku tengok...

jangan kan ko..aku anak sorang pun bonet penuh....macam2 yang nak di bawa balik...

huisssh...pandai lily buat kek lapis asam manis..tahun depan boleh order nie..

aku nie, tiap2 kali turn mersing..sure sampai malam....petang raya hemlin baru gedik2 nak shopping kat johor barang2 dia..mencik tau....tahu2 balik dah siap sumer...sian mak aku....hu hu hu..

September 9, 2011 at 9:41 AM

asam pedas mayongggggggggg......!

September 9, 2011 at 9:50 AM

meriahnya balik kg.. ai loike

September 9, 2011 at 9:59 AM

yang dinanti nantikan sudah kembali kikikikiki....

asam pedasssssssssssssssssssss.... kepala mayonggggggggggggg memang tak cari lauk lain dah...

September 9, 2011 at 10:13 AM

kena tukar kete estima nmpk nyer lieya.. penuh kete nk balik kg.

kete zana pon bila balik kg rasa kecik.. en. abg sibuk kata rugi aritu x tukar estima.. huhuhu

thn ni sama la kita beraya dgn bb baru.. bole tlg kmplkan duit raya dorang.. hihihi

September 9, 2011 at 10:21 AM

sedap seh asam pedas mayong.. wah ko pun sama suka kepala gak yer... nyum nyum.. weh taun depan bukan bawak lori tukau ler GL tu jadik starex ke odessey ker.. hehe...

September 9, 2011 at 10:35 AM

makin tambah baby makin penuh bonet iye sis hehehehe

bestnya tengok preparation raya sis...terasa kegembiraannya...

elok lah dah berpakat gitu kan sis...takde lah masam2 muka nak beraya...and betul ckp sis, sama je raya belah mertua maupun belah sendiri...tetap meriah & gembira...

September 9, 2011 at 10:39 AM

Aku tau, motif tayang daun kelapa tu nak tayang kat aku ler kann?? kann?? kann??
Tahun depan aku balik rayaaaaaa..huwaaaaa!!

September 9, 2011 at 10:44 AM

penut bonet kete ko...aku dok flat bertangga mmg blk kampung abis minimum aku pack beg..hehehe...

sonok ko raya umah mentua yek..aku ni kurang mesra ngan mak mentua..so jadi kurang seronok lah..ahaks...

tahniah wat laki ko..mencurah2 rezeki... alhamdulillah...ko bila nak sambung beb??

September 9, 2011 at 10:49 AM

meriahnya ur raya...paling tak tahan tengok menu2 tu..

September 9, 2011 at 11:06 AM

samalah lieya.. akak pun penuh jugak bonet.. macam nak balik kampung berbulan2... hish.. balik sini letih nak kemas balik..

September 9, 2011 at 11:15 AM

amboiii penuh kete ekekek sib baik MPV ye dik :) lepas nie dayyan dah besar tambbah adik kena tukar NAZA lah dik .. baru selesa sikit kan :)

alooor kek masam manis tuu akak cari pueh satu kg .. x der yg buat .. akak tempah kawan , sayang tenggek ! huhuh

September 9, 2011 at 11:27 AM

wow penuh haaa kete tu...mmg kena tukar lg beso hehehe....ala cian dayyan tak sihat...akak2 nye kemain lagi suke ye kalu balik kg, ni mesti windu sgt ngan atok tu hehehe

September 9, 2011 at 11:49 AM

Waahh penuh bonet keta..nak balik beraya..hehehe

Bestnyaa..balik beraya kat kampungkan.. budak2 laa yg gembira..main bunga api.. :)

September 9, 2011 at 12:21 PM
Anonymous

mujur kampung dekat2..

mcm MDT thn depan kena gilir2 utara menyeberang tambak johor.. :)

September 9, 2011 at 12:24 PM

wahhh.... terbaek... terbaek.. asam pedas ikan mayong... perghhhh...

en. shah wat master katne?? best la dbudak2 ikot kalo ke obersea... skrg ni senang.. setahun jek dah siap... murah rezeki...

September 9, 2011 at 12:28 PM

meriahnye lieya...seronok budak2 tu main bunga api ye...betulla lieya bunga api sekarang tak macam dulu..sekejap je dah habis...pastu empat pegang lembik je...risau terkena percika api kat tgn anak...irfan pun takut nak main

sedapnye asam pedas mayong..

September 9, 2011 at 12:49 PM

byk nyer aktiviti ko lieya sebelum raye... hehe...
seronok kan suasana mcm ni klu nak raya jer sibuk mcm2 nak buatkan...hehe

September 9, 2011 at 2:44 PM

teringat zmn kty dulu balik kg masa anak2 kecik.ngn bakul2 baju baby terus bawak masuk bonet..

sedapnya rendang satu kuali tu..
tertiba je nak makan rendang nie

September 9, 2011 at 3:09 PM

lieya bygkan ahli family akak 7 org...mmg lori balak je yg muat...sbb tu di kg kami dh siapkan kain baju utk digunakan di sana...so jimatlh sikit muatan, so kalau blk kg cuma bw baju yg perlu saja...hi....

September 9, 2011 at 4:29 PM

duk johor kat mane? kite pun johor gak..

September 9, 2011 at 4:43 PM

wah pandai lieya anyam ketupat kan..... mesti meriah raya kat melaka dengan dayyan.....

September 9, 2011 at 5:13 PM

penuh bonet keta ko.. ko dah tentu balik jauh kan. aku yg balik sekangkang kera ni pon penuh gak. mcm nk pindah umah gayanya..hahaha.

mmg risau nk tggal umah kan time raya ni. bijak laki ko, idea cabut bateri tu aku suka ar..

rajinnya makteh buat kek asam manis tu. peberet aku tu..hmm dapnyerrr

September 9, 2011 at 5:51 PM

wahhh..sgt2 meriah...mcm2 ada..:)

September 9, 2011 at 7:04 PM

wah meriah meriahh!!

first time aku tengok org cabut bateri tinggal keta kat umah.. bagus idea nihh!!!

org Johor.. balik Johor confirm ada masak asam pedas ehehehehe

September 9, 2011 at 7:32 PM

hehehee...nak gelak dulu sbb ayat 'sewa lori' tu sbb setiap kali lia balik kampung yg cuma 40 minit dah blh smpi tu...bonet naza tu sentiasa aje x muat...huuuu....klu lieya ni ok lah jugak kan sbb anak pun dah 3 org pastu balik seminggu sure lah sendat bonet GL tuh.....

iskhh..sama lagi lah kita...;) anyam ketupat dah mmg manjadi tugas wajib lia..baik kat umah mak or umah MIL...

syoknya buat kek...lia thn ni x buat kek apa2 pun....order sajor...heee

klu b'cuti kat kg sure meriah kah..plg best dah tentu lah dapat jumpa org tua n adik beradik....setuju dgn lieya,beraya kat mana pun sama aje meriahnya...semuanya seronok!!


p/s: tahniah yer en.shah....rezeki anak2... ^______^

September 9, 2011 at 11:13 PM

heheheh..

sama cam ena gak la.. penuh bonet kete ngan baju bajan jek.. hihih..

September 12, 2011 at 8:44 AM

seronoknya orang ada kampung. lieya masak beramai-ramah cam ni meriahkan. budak-budak paling suka balik kampung dapat jumpa ramai kawan dan sepupu.

September 12, 2011 at 9:11 AM

penuhnya bonet kete lieya...

baguslah buat giliran mcm tu..nasiblah dekat..kalu mcm sy gombak-kuala kangsar, pengsan...

pndia lieya anyam ketupat yer....sy mmg xreti..

sedpanya rendang ayam tu..rindu plak ngan mknan raya..

September 13, 2011 at 12:44 AM
Branden

Well, I do not really imagine this is likely to work.
poultry seasoning | mothers necklace | towing games

November 22, 2011 at 7:50 PM

Post a Comment

jangan malu jangan segan...silalah sila komen...anda akan saya jejaki....

 

Copyright © ~♥~ kembara chynta kami ~♥~. Designed by Whitey Mommy