Tuesday, December 18, 2012

jalan2 hongkong - 4 dis (jalan2 citygate dan balik malaysia)

alhamdulillah...akhirnyerrrrrrrrrrrr...entry yg aku tunggu2 sangat2 hahaahahaah...entry last pasal cite kami bercuti di hongkong.....lepas ni leh laa up cite2 lain yg dah lame gile tertunggak...mcm besdei mija kat smart reader, makan mee tarik, konsert mija....ishhh mcm2 lagi laaaa....phew!! lap peluh aku menghabiskan entry pasal hongkong ni tau....he he he....

V

pening pale gak nak kemas barang2 nie....ye laa belian melebihi simpanan yg ade haahahaha...tapi tak jadi masalah...kami beli lagi satu beg .....

pagi tu, kul 9 kami dah siap2 semua dah...bagi budak2 ni bekpes sandwich ngan milo panas jek

eh lupe nak cite....aku rembat casing miang2 kat sane heheeheh...miang sebab blink2 ngan batu sworoski hehhehehe....

hello kitty la pulak...mia kate mama ni gediks2 jek pakai bende ni hahaahha..selamba nak sound2 aku tau!

panggil bell boy datang angkut beg.....jgn lupe bagi tips! ahaks!

settle semua urusan check out...kami naik taxi tuk ke aiport...dlm pukul 10.30 jugak kami bertolak ke airport.....mase tuk checkout hotel pukul 11 tau..standard laa kan....150hk tambang dari hotel ke airport....lain plak ...mase sampai dulu kene 105hk....ye laa dieorg tgk jugak pada jumlah bag dlm bonet tau....

dah sampai airport hongkong....

check no flight kami semua incase kalo ade ape2 perubahan kan...semua okey mengikut jadual...

bile kompom flight okey, terus kami pi tempat tuk simpan luggage....kene la simpan dulu, takkan nak hangkut beg2 gabak ni pi citygate kot kan heheeheheh....
 rate utk simpan beg kat sini mcm nie : 1 beg 1 jam 10hk.. haa paham tak....kire ikut jam lah....mcm kami ni ade 5 beg dan kami simpan 3 jam so kene laa  150hk...

dari airport kami naik taxi jugak tuk ke citygate.....dekat jek airport ni dengan citygate...sebab tu kiteorg pilih tuk simpan beg kat airport baru ke sini...kalo simpan beg kat hotel mcm jauh nak patah balik nanti....tambang pun murah jek dlm 39hk...kalo korang ade lagi octopus card pi la naik train..lagi murah...kami dah pulangkan dah octopus card masa sampai ke sunny bay dari lai king tu....

org kata sini ala2 JPO la....tapi pada aku plak biase2 jek...harga tak de laa murah mane pun....so yg byk membeli laki aku laa...soping levis die dlm 4 lai....aku tgk jek sebab aku tgk cutting yg aku suke takde kat sini....

rembat crocs tuk budak2 nie....harga mcm same jek kat yg kat malaysia....

bergambar jek...tak beli pun...aku masuk2 n belek2..harga mcm kat malaysia jugak...lagipun aku mmg ade kaki tuk beli coach direct kat us nun...kawan laki aku sambung master kat sana so kami kirim jek ngan die...harga boleh dpt due bijik coach laa kalo kat butik sini....online pun dah ramai jual coach nie...tapi pastikan yg ori tau heheeheheh

tapi serius aku ckp...citygateni tak menarik pada aku...biase2 jek...hahaah mati la kene pancung ngan org sane ni heheheeheh

aku cume beli 3 bijik prefume jek ....haa tu murah...mmg betul2 murah...rembat issye miyaki, katy perry ngan coach.....laki pun merembat same stok die....

anak2 dare pun nak jugak...amik shower gel cute nie heheeheh...

dlm kul 3ptg kami dah balik ke airport balik..ye laa tiket balik kami kan pukul 5.45ptg...kami mencekik bekal yg siap2 aku bawak ....mcm biase laa nasi kosong, kari ayam ngan daging kebab grill....licin budak2 ni sebat.....kat sini takyah la malu, mmg ramai jek makan bekal....tgk mamat cina belakang aku tuh.....aunty baju kuning tu pun same makan bekal.....eh comel tak bekal2 atas meja tu...i borong tau mase kat disneyland sbb cute2...leh mia mija gune tuk bawak pi sekolah nanti...

en laki tgh susun atur barang....kat sini ade tempat nak timbang barang tau....kejap2 pi test ...hehehe takut over berat....alah yg byknye mainan mia mija ngan dayyan la.....

dah siap semua ....terus anta beg tuk check in dulu..beg kiteorg wrap ...tapi tak mcm kat lcct wrap pakai plastik kan...sini wrap pakai kotak ni...buruk plak aku tgk haahahahah...kos wrap ni kami kene 120hk tuk due beg nie....

tu beg biru  tu la beg tambahan kami hahaahahah beg tu boh baju2 kotor semua....so due beg bagasi tu tuk letak barang soping...haa baru le muat kate kooo!! hahaahahah

tu dah keluar no flight kami...siap sedia tuk check in

dah siap semua drop beg...kami abiskan mase pi soping sikit lagi kat kedai disneyland kat sini....

bertambah lagi berat beg tuk hand lugage aku kang ...adoi laaa...tak boleh la kalo tak membeli kalo masuk kedai nie....miamijadayyan paw jam ngan mainan lagi....adush!

sob sob..selamat tinggal hongkong...nanti2 kami datang lagi yeak....

on the way nak pi tempat tuk naik flight tu, singgah sat kat duty free nie....ape lagi, cukai le tuk atuk2 miamijadayyan...beli rokok sekatun due hheheeheheh...

naik train tuk ke terminal 2 dan tempat naik flight kami

tak silap kami naik flight kat pintu 44 ....bergambar dulu sat....

aku tahan kan mate budak kecik ni jgn bagi tido...biar tdo dlm flight karang....

naik je flight ...lepas mencekik makanan2 yg mmg dah di order awal...masing2 berat mate n terus layu tertdo....nampak tak efek gegar kat gambar nie..haa nak menunjukkan betapa dah layunye mate aku mase snap gambar ni heheeheheeheh

legaaa sebab adik diva pun dah tewas n tdo sampai le flight selamat mendarat....sampai malaysia dlm pukul 10mlm gitu..beruntung kiteorg sebab mase balik ni satu row ni seat kiteorg yg punye sebab lagi 2 tu kosong...yes!

kami amik keter kat parking lcct n terus drive balik umah....sampai umah dlm pukul 11 lebih....mandi2 semua terus kebabom cari bantal tdoooooo...ohhh!! home sweet home!!! he he he he.....so tamat laa kisah kami bercuti2 di hongkong.....

terima kasih tuk en papa yg telah membelanje kami cuti2 di disneyland hong kong tahun nie...moga bertambah murah rezeki papa yeak...amin....

• ringkasan bajet percutian ni :
  1. tiket flight  - kami naik AA n booking mase promo...so dpt 5 org RM1400...boleh dpt lagi murah tu kalo korang gigih mencari n menunggu...
  2. penginapan - kami duduk 5 hari di Hotel Disney Hollywood...semalam rate hotel ialah RM620++....rate berubah mengikut weekend atau weekdays yeak kawan2..semua info boleh cek kat sini...kami book melalui phone call...lagi sebulan nak pergi laki aku call hotel dan uruskan sendiri....
  3. tiket masuk disneyland plak aku beli yg '2-day ticket'..Adult 499hk..Child 355hk....aku mmg cadang beli yg 2-day ticket ni sebab tambah sikit jek pun...lagi pun tak sempat kot nak cover semua dlm disneyland tu dlm mase sehari....
  4. sarapan di Chef Mickey - utk 5 org RM259 (648hk) yg ni tuk ari pertama....kali kedua masuk sarapan di Chef Mickey kami kene RM158 (397hk) ...murah sikit sbb dpt diskaun....
  5. sarapan dgn karakter disney di Echanted Garden - Adult 294hk ....Child(3-11years old) 195hk....mcm kami kene 956hk = RM382.40 tuk 4 org....ade laa diskaun ciput sebab booking awal kot....
  6. bajet tuk duit taxi / train tu - 1000hk.....tapi lebih pun sebenarnye yg kami bajet nieh....korang leh refer laa kat entry2 aku ...kan aku dah siap2 tulis bape tambang kami kene setiap kali kami guna taxi....
  7. Bajet tuk parking kat lcct - kami park di tempat yg mahal...which means parking yg dekat dgn lcct tu...sebab sampai kan malam so malas le nak berjalan jauh....tuk 5 hari kami bajet RM200
  8. duit soping - mengikut bajet korang sendiri laa...takkan ikut bajet aku plak hahaahaha...
  9. tu ajek la kot...yg lain2 aku dah tulis siap2 kat entry2 yg berkaitan....hope berpuas ati yea kawan2.....

** lompat bintang dah khatam buat entry cuti2 hongkong...yeay!!

50 celoteh sahabat

banyak juga yang ko spend untuk trip ke hong kong nie yer lieya...tp x per la...bukan selalu pun...anak-anak pun gumbira kan...

December 18, 2012 at 9:13 AM

cam xpuas je baca..nampaknya kena p sendiri la baru puas .hahaha

comel casing phone ko tu..makan hati org nengok nnti weh....hihi

December 18, 2012 at 9:18 AM

perghh..mmg best & bab shopping tue yg x leh tahan nafsu tue..kalau aq g levis nie pon rs nyer cfm meroyan gk nih..tp kalau x der cutting yg kite x sesuai x beli la kan..

uols kena ikat perut nih psl dh spend byk..tp yg penting enjoy the moments with family..:)

December 18, 2012 at 9:35 AM

eh..nnt we all khatam sume entry uols nih..:)

wah~pepagi lagi blog pertama yang nieyl terjah..hihihi~

December 18, 2012 at 9:37 AM

walaupun dah habis n3 utk Hk nie, tp xpuas nak jejak lg baca n3 nie semua...syabas kak

December 18, 2012 at 9:43 AM

akhirnya abis gak..agak2 ada 7k ke abis ke hk ni makcik?tanpa soping kat citygate tu..ehhehe...

Waaa....abes sudaa...best2!
Paling seronok citer pasal tgk parade n shopping kat ladies market...bestnye!

December 18, 2012 at 10:09 AM

yeay!!! percutian yg menyeronokkan. best sgt lieya. terasa nak pergi je. cuma ongkos nya belum mengizinkan. doakan sue sampai ke sana 1 hari nnt ye :)

December 18, 2012 at 10:16 AM

Rasa mcm tak puas je nak baca..
tak pe nnt akk ulang baca entry awk yg lepas2
suka tgk mia mija makan apa saja..
sbb ank akk punya susah nak makan sobs sobs.

nnt ke HK akk pastikan nak beli jugak
perfume kt citygate insyaallah.
dan Tq sharekan anggara bajet..bolehlah jdkan bhn refer :)

December 18, 2012 at 10:20 AM

tak kisah ler spend brapa pun...
skali skala jer tu sis...
kalo tak shopping sampai puas hati rugi...
bila lagi nak gi kan...

sib baik seat tu kosong...
leh ler dayyan tido dgn selesanya kan....

sangat sangat best lah sis your holiday nie...
cam tak puas baca....

December 18, 2012 at 10:35 AM
Anonymous

besar jugak budgetnyer ye

December 18, 2012 at 11:01 AM

Walau sekadar memabca entri-entri tapi kakak rasa seronok percutian sebab anak-anak semua ok tak banyak kerenah. Selera pun ok. sihat dah semuanya cantiklah...

December 18, 2012 at 11:02 AM

alaaaaa dah habis ker?, x puas lagi pi HK ni camner nieh... hehe
thanx lieya share info ni, bleh jadi rujukan akan datang.. mana tau taun depan ada rezeki kami sampai sini, time tu dah ada land yang baru bukak kat disneyland tu kan... harharhar verangan

December 18, 2012 at 11:14 AM

tp mmg murah gile ko nyer tiket tuh, rajin ko menunggu kt web AA tuh...

apa pun, seronok n seronok betul time lyn ntry HK nih... rasa cam dpt gi sana gk

December 18, 2012 at 11:26 AM

al-tammmmat.....terasa mcm nak gi bercuti kt hongkong jugak biler baca entry akak nie......apalagi...kene menabung dari skarang la....hehehehe

December 18, 2012 at 11:37 AM

akhirnya...tamat sudah..sonok gler tgok korang kat sana kan..memang soping sakan lah hehe..

bajet besar jgak tu kan..hehe

December 18, 2012 at 11:45 AM

akhirnyerrrrrr....wa tammat...heeee tp cam x puas plak...nnti ko buat random pic plak ek
heeeeeeeeeee

December 18, 2012 at 11:47 AM

habis sudah.. x puas baca citer cuti2 disneyland lieya nih.. terasa seronok sama.. hehe..

alahai dayyan, penat sgt yer smpai tido x bangun2.. hehe.. :)

December 18, 2012 at 11:49 AM

ala nokssss

habes dah ker...

mmm....

ok la, boleh wat rujukan kalu satu hari mimpi aku sampai ke bintang. hehehe

December 18, 2012 at 11:56 AM

RM1400 tu kira murah jugak...nak rajin belek AA punya website gi HK la..hahahaha..

Gi Disneyland pun beranak beg ya...hahaha

December 18, 2012 at 11:57 AM

seronoknyaaa .. x tahu nak cakap ape dah
akhirnya dah nak balik kann
rasa macam 5 hari tuu singkatt aje masanya ..
huhuhu ..
apa2 punn semua tips2 dan budget dari lieya tuu akak simpan elok2 mana tahukan ada rejeki dpt merasa ke hongkong nie ! ;)

December 18, 2012 at 12:22 PM

bila jenjalan kat luar negara, budget kena besar kan lieya...
yg penting duit shopping kena lebih sikit...

December 18, 2012 at 1:09 PM

habis dah... memang sangat puas hati.. tahniah untuk lieya yang gigih menerangkan secara terperinci.. jasamu dikenang (camler akak nak gi dah HK, duk bodek suamini tak jalan lagini)
boleh tahan gak bajetnyer yerk.. tapi sekali2 suami belanja apaler salahnyer...

December 18, 2012 at 1:48 PM

cepatnya khatam....ingat beribu lagi ada gambo..x puas la tgok gambo..

December 18, 2012 at 3:27 PM

wahhhhh beriban jugak bajet ke sana hhhuuuu...

eh cantik dan comel ok casing miang2 tu ha..

bukan ko saja merindui HK..aku yg baca ni pun rasa rindu ok!

pasni entry ko yg lain pun tetap dinanti..cepat2 update

December 18, 2012 at 3:41 PM

Tq lieya for the info. Sgt berguna

December 18, 2012 at 4:36 PM

gigih betul aku baca semua entry ko, segigih ko menaip entry nih....tq beb....memang best betul trip ko nih....tetiba gatal je kaki tangan nak pi gak wakakkakakakak
comelnya dayyan pakai sweater tuh....comel gila ar.....

December 18, 2012 at 5:01 PM

nak tumpang tanya. apa nama kedai dalam citygate outlet yg jual gel mandi princess tu? nak gi bulan depan, so nak target kedai siap2, hehe.

tq sebab berkongsi pengalaman ke sana.

December 18, 2012 at 8:23 PM
Anonymous

best jugak cite lieya ni...rasa time tu gak nk pergi...hahahaa.

lieya dlm2 byk gambar kan..js paling suka chasing phone tu arr...cantik dan comei..hurmm..cam budak2 plak js..kalah anak nti...hihi..

December 18, 2012 at 8:43 PM

walopun tak dpt pergi lagi.. entry nie pun dah cukup.. seolah2 macam pergi sekali.. hehehe...

December 18, 2012 at 11:32 PM

tarik nafas kejap...hehee... 2 malam baca semua n3 'disneyland hong kong' naik kelabu mata..semua gambar n cerita dibaca secara detail...klu keluar soklan kompom blh jawan dgn jayanya...heheee..

tgk gambar pun dah rasa seronok apatah lagik lieya n family kan...wish satu hari nnti dapat m'jejakkan kaki ke sini juga tp mungkin kene tunggu anak2 m'besar bagaikan johan dulu... ( kot lah harraz x der adik lagik...huhuu )

December 19, 2012 at 12:07 AM

alaahaiii best nyaa..baca cm tk puas je..pegi sndiri bru best tak..? hehhee

wah byk kan berhabis..tp tk pe lerr sekali sekala ye dak..yg penting hepyy!

nk kena khatam entry2 sblum ni rasa nya...aduii lama nau tk bukak blog...

December 19, 2012 at 12:58 AM

semua post ko ni, aku diri dan beri Standing Ovation.

clap clap clap clap

December 19, 2012 at 2:44 AM

khatam pun kisah hong kong ;) leh tahan budgetnya ;)

next trip?? hehehe

December 19, 2012 at 9:22 AM

syok niii..tapi kena banyak simpan duit dulu la nampaknya ni baru boleh sampai sana..hehe

December 19, 2012 at 11:22 AM

Best2.. siap ngan tips dan bajet lagi..

Kena laa kumpul duit kalau gini bajetnya..hehehe.. :)

December 19, 2012 at 12:11 PM

thanks for the tips lieya..leh rujuk balik blog kau bila tabung ayam aku dah penuh..hahaha..

December 19, 2012 at 1:23 PM

seronok layan entry hong kong disneyland akak...

tang bajet tu bila baca : PITAM
hahahahhahahhahaha

December 19, 2012 at 2:36 PM

waaa...sangat best...casing phone tu kemain kiut lagi...teruja baca entry lya ni tau,,,

December 19, 2012 at 2:47 PM

@Cik Awin ni yang akak nk tgk sgt...saya dh review ;)

December 19, 2012 at 4:25 PM

aku suka shower gel anak2 dara ko tu...cute bangat!

dayyan comel pakai baju spider tu nok...

mmg pengsan aku tgk bajet ko gi sana nok...alamatnya 10 tahun lagi la aku baru sampai sana...hahaha...

December 19, 2012 at 4:59 PM

alaaaa dah abis ker.. x puas baca n tgok pic psl HK.. seronokkkk. kalo aku nak pi sana kena la aku menabung brapa tahun kot..bru la puas nk menyopping kt dlm disneyland tu

December 19, 2012 at 10:25 PM

lorr... dah abis ekk.. walaupun datang sbb curi2 masa.. tp puas jati lah baca n3 cuti2 hongkong ni.. best..
manyak jugak belanja tu kan.. tp tak pe la.. sekali sekali kan.. janji semua hepi.. :)

December 20, 2012 at 7:58 AM

Complete cite gie HK nie..pas noe bleh ar wat rujukan kalu ada rezeki gie sana..biler ar ek dpt pegi? Hi3..
Nota buku lali: seronok sgt dpt jmp sis smlm kt opiz..teruja giler yana rasa..hi3

December 20, 2012 at 8:00 AM

Waaahhh..lieyaaa...terbaeeekkkk!!!siap ade ruangan budget..boleh dijadikan panduan..

December 20, 2012 at 9:22 AM

tepuk..tepuk..tepuk..
syabas betey!! berjaya mengkhatam entry HK.

kesimpulannya sediakanlah $$$$ yg lebih bila pi sana kan? takpun zap2 jek. kikiki

December 20, 2012 at 10:12 AM

mahalnya la.. mmg tak mampu la.. telan air liur je... berangan je kot dpt gi... anyway enjoy tgk u oll kat sana...

December 21, 2012 at 10:15 AM

arghhhhh khatam semua bab Disneyland HK... bestnya2..

June 5, 2013 at 2:22 PM

sya pon khatam bce habis. hiks
beg beranak pinak tu x menahan..