Monday, January 7, 2013

mija dan kisah darjah 1....

woooii mane lieyalatif ni wooiiii....dah berhari2 tak update blog ekekeekekek...jgn mare diknon....ahkak busy anak masuk darjah satu.....heheeheheh...ekceli aku cuti ari rabu ngan kamis lepas dok pi skodeng si mija kat sekolah.....mia aku tak heran sgt dah sbb die dah darjah 2.....si mija je dok risau kan.....tapi tu laa...over2 mak risaukan anak, anak plak rileks jek....dpt jumpe kawan terus tak heran mak bapak heheehehe...so kami pi skodeng die rabu ngan kamis jek...lepas tu  kami biarkan die bebas sendiri ..... jumpe pukul satu jek karang waktu balik.....jom laa bace kisah yg aku nak share ngan korang pasal mija dan darjah satunyer ni yeak....(huh! mcm ko sorang nak gebang anak darjah satu haahahahaah...biase laa lieyalatif kan....kene kepoh2 kecoh2 jugaaak hahaahahah..kenangan ni esok2 tuk mija bace bile die dah besar nanti)

*
*
*
*
*
*
*
*
*
V


kite mulakan dgn gambar si mija last ke smart reader.....oo smart reader ni mmg kami amik transport jemput dari rumah....


bende2 ni aku siapkan sebelum kami nak pi hong kong lagi...senang siap awal2.....sume alat tulis label2kan....nak tau aku labelkan pakai ape? hahahhahaha 



ni haa pakai sticker bulat2 ni ahaahahahah..dasar pemalas punye mak kan.....dulu rajin le taip gunting pastu silotip kan sekali...skrang malas dah aku.....tampal je sticker nie....so far barang2 anak2 aku jarang laa ilang...sebab aku sound, balik sekolah satu barang2 tak cukup satu hanger hinggap kat tangan hehehehe...berjaye trick amaran keras aku tu....so far mmg takde masalah barang ilang....




nama kat buku sekolah pun aku main cop2 jek....senang...buat sekali, pakainye dpt sampai budak2 ni abis sekolah...aku buat jenis biase jek...malas nak buat yg self-ink (sekali ngan ink tu)....murah jek pun....4 hengget jek seketul ni heheheeheh..name tag sulam pun aku tempah siap2...malas nak tgu sekolah punye sebab lambat n boleh order 4 keping jek...aku plak nak buat lebih....


siap2kan alat tulis tuk sekolah rendah ngan kafa....



mia dah start belajar dah....dah start bawak buku bagai...si mija plak 3 minggu ni minggu transisi katernyer, minggu mengenal sekolah....so belum start lagi proses pembelajaran....



biasaklaaaa...tgh sibuk2 balut buku n cop buku kakak...mesti ade budak penyibuk.....



time ni jugak laa die sebok nak pegang pen n conteng2.....nyaris nak conteng buku kakak.....adik nih kan!!




urusan cop2 tu keje aku...urusan yg kene tulis2 tu laki aku heheeheh sebab handwritting die kemas...aku plak comot huhuhuhu




tahun ni aku sediakan 5 lai baju kurung tu mija, selai pinafore....same gak ngan mia.....cume mia tak mo pakai pinafore .... aku suke tgk budak pakai pinafore...kemas n senang bile die nak pi toilet....tapi tu laa dah tak ramai budak pakai pinafore...boleh dikire ngan jari skarang....ye lah elok lagi pakai baju kurung kan..sopan...




ekceli ni pic mase tgh bersiap2 tuk hari orientasi 29hb ari tu....




comel tak? haa ni laa barisan eksesori rambut black n white khas tuk dipakai ke sekolah.....ye laa kat sekolah mane leh pakai kaler fancy2 noooo...yg dibenarkan pun black n white la ..... klip2 rambut ni aku tempah khas dari Qaisara Headband....aku mmg dah byk kali order dengan QH nie...mmg kualitinye bagus...



excited hati tgk anak dare no 2 aku ni dah beruniform sekolah...haishhhh dah sekolah rendah anak2 aku haaa.....dayyan jek plak laa nanti....





budak2 ni nanti sekolah rendah sesi pagi..sekolah kafa plak sesi petang....kiteorg akan hantar n jemput ...tak amik transport pun ye laaa opis aku pun dekat jek ngan sekolah....papa budak2 ni pun skrang cuti belajar sepenuh mase so mase tu byk laaaa.....



si mia tgh gelakkan adik die sebab si mija kate takut nak pi sekolah baru heheehehe



 di hari pendaftaran dan orientasi mija....



aktiviti biase semestinye mencari name anak....tgk le anak tu kat kelas mane...kat sekolah ni takde plak exam2 mcm sekolah lain utk menentukan kelas mane.....cikgu2 dah siap2 bagi kelas...



murid2 tengah berkumpul....ni ramai lagi tak masuk Q nih...



pendaftaran..




tekun dengar taklimat....aku ngan mia dok dengar taklimat...papa ngan dayyan lak pi uruskan daftar mija kat kelas die....


tapi aku hangin betullaaaa....tak khusyuk aku dengar taklimat dari cikgu2...sebab org sebelah aku membuta siap berdengkur lagi.....kaco betol.....nak jek aku siku tapi seb baik tesedar tu anak aku sendiri wakakaakakakaaakak




aku tak tgu pun taklimat tu abis sebab isi same jek mcm mase mia dulu....aku terus kuar cari laki aku kat kelas....dpt le intai mija sat....



haaa nampak tak budak tgh minum air tu....haaa ni laa ketua darjah kelas mija wakakaakakak


die punye rase takut kejap jek....tgk2 dlm kelas ade geng mase smart reader dulu...terus naik tocang hah 




okey..dah settle semua urusan ...jom balik..dlm kul 10 lebih gak kami balik....kene cepat sebab opismate aku kawin...miamija jadi flower girls....tu nanti aku citer next entry.....



nie la kelas mija...1 zaaba...


hope mija okey dgn sesi persekolahan 2013 ini dan menjadi murid yg cemerlang.....



care tdo tu mcm letih yg dasat nooo ekekekeekek...



arini dah start kafa...so balik dari sekolah rendah...cepat2 makan n mandi then ke sekolah agama plak....seb baik sekolah agama tahun ni start 2.30petang so ade laa masa tuk bersiap.....kompom mija letih ...takpe laa amik mase nak sesuaikan diri dengan rutin nih...mcm mia dulu....mule2 mmg letih tapi dah lame2 dah okey dah.....





**bile dah start sekolah ni....bermulalah rutin aku kene buat bekpes pagi2 ..... budak2 ni mmg aku bekalkan makanan tiap2 ari.....











36 celoteh sahabat

aku baca blog ko ni pun aku dah rasa letihnya..nasib aku lagi 2 thn...hahhaha

January 7, 2013 at 9:11 AM

comel mija pakai baju sekolah...nmpk sgt dah anak dara anak akak kan...

ieyda lagi 2 tahun akan alami rutin harian macam akak...sekarang ngah kumpul maklumat dari rakan2 step by step...terutama sekali maklumat dari blog akak gojes nie...hihihihiii

January 7, 2013 at 9:14 AM

sekolah kat tmpt anak dee..awal2 mmg xde exam utk penempatan kelas..cikgu letak je mana2..seminggu lepas tu baru exam and peralihan kelas pun bermulalah..

seronok tgk anak masuk darjah 1 kan..tp name tag sulam tu dee xleh buat awal sbb sekolah anak dee darjah 2 warna lain, darjah 3 warna lain lak..haru..

January 7, 2013 at 9:22 AM

hhahahhaaa... nak gelak dulu sbb pasal warning 1 barang hilang nnti kene 1 hanger tu mmg ayat yg lia sebut setiap hari kat miapika....

masa hari orentasi damya lia x dapat pegi sbb payah nak harraz,dia pegi dgn baba nyer so,xder lah gambar2 mcm lieya ni.. (dah pesan soh baba dia ambik gmbo tp dia kata segan....cehhh!)

mcm sekolah damya masa orentasi just bagi taklimat kat kantin jerk..xder pun soh masuk kelas bagai,jd hari pertama sekolah t'kebil2 budak cari kelas...udah ler cikgu bagi arahan mcm budak2 tu dah sebulan sekolah.. sabor je lah.. sbnrnya byk x puas hati dgn pihak pengurusan... tp apakan daya itu lah sekolah yg paling dekat n senang nak hantar.

January 7, 2013 at 9:24 AM

aah.. lawa la tulisan apaknye

January 7, 2013 at 9:26 AM

seronoknya mija dh sekolah..dia punya penatt tu, huhu

January 7, 2013 at 9:37 AM

aduhaaaiiii lamanya nk tunggu ko hapder blog..rindu weiii hhhheee...

ingatkn ada masalah apa rupanya pasal m8ja..ye lah bila anak start thn 1 mmg hati tak senang je..

aku mujur handle hadi je..tp budak tu dah darjah 3..alya pun ok je sbb still tadika kan..

ko mmg rajin pompuan..teliti dan kemas..smua brg2 anak teratur je..nk2 segala mak nenek klip rambut..siap tempah ko hhheeee..

salute beb!!

tinggal dayyan je ye..mmg diva lah dia hhhhaaaa..

January 7, 2013 at 9:39 AM

wah....mcm kakak kawasan tue cara mija tido...hahahhahah

anak skolah kiter mak-mak yg sibuk kan...sama mcm atie lah jugak kak...walaupun hanya tadika....tapi ttp sibuk.....tue baru sorang....hehehhe

January 7, 2013 at 9:40 AM

patut la lama akak x updated blog...masuk sekolah balik ye ;)

January 7, 2013 at 9:43 AM

dah sekolah dah mija...seronok tengok mama2 semua uruskan anak-anak sekolah last week...minggu nie semuanya dah masuk office la ek...anak2 pun rasanya dah okey kut kat sekolah...

January 7, 2013 at 9:44 AM

bestnya ank dara lieya 2-2 dh sekolah.aku thn dpn baru merasa camni lieya.hihi..aku pun beli baju brand canggih,kain dia elok.dh pakai setahun pun xde kuning2 kn

to mija,belajar rajin2 ye. mija kan budak bijak :)

January 7, 2013 at 9:48 AM

mesti semangat dia ke sekolah kan...
semuanya benda baru....
lawa lah klip2 tu semua...
leh i riki2 kat link tu....

itu class monitor tu....
reti ke nak tulis nama budak bising hehehehehehe...

kesian tgk mija tertidor....
tu lum siap masuk kafa lagi tu....
insyaAllah dapat rentak ok ler nanti....

January 7, 2013 at 9:50 AM

memula tuh mmg serius penat kan...yela..biase satu sesi aje skolah nyer...nie dah masuk darjah 1...de 2 sesi dah sekolah nyer...bertambah letih la... x biase lagi...nant da lelama tuh...dah biasa kan..
amboi dayyan...jd ketua darjah yer...:)

akak..selamat merajinkan diri...:P

January 7, 2013 at 10:04 AM

Mija cayang! Selamat menempuh alam persekolahan..semoga menjadi pelajar yg cemerlang dunia dan akhirat..ameen

January 7, 2013 at 10:14 AM

tak sabar nak tgg anak saya masuk darjah 1.
tahun depan.. hihii..

January 7, 2013 at 10:19 AM

hoho, dah sekolah dah anak omak..... belajar rerajin yerk, jadi anak yang baik.....

January 7, 2013 at 10:51 AM

amzar pun seronok msk thn 1...bersemangat
mija pun begitu juga mesti semangat...
akak bila 4 anak sekolah kerja kena lebih sikit lieya...bekal klau bole nak ari2 mesti bawa..senang

dayyan pun mula menulis yup...comel

January 7, 2013 at 11:08 AM

nametag dan lencana tu jahit tgn ya hehe

January 7, 2013 at 11:11 AM
Anonymous

uittt lawa noo tulisan en.shah tu,kemas je....
tgok pic last tu lawak ada kesian pun ada,nampak letih sungguh mija,sampai terkangkang2 tido....ekeke
belajar rajin2 ye mija

January 7, 2013 at 11:18 AM

beg nike sey..

January 7, 2013 at 11:46 AM

Pandai dayyan pegang pensel..
Comey mija pkai uniform skolah
Cute jek mia tdo, wakkaka!
Cantek tulisan apak nya hehe
Mama rajin masak la pasni ye setiap pg =)

January 7, 2013 at 11:57 AM

dah darjah satu mija yerk.. akak masa dapat buku tu baru teringat nak buat cop dah lambatler pulak... tak teringat langsungler maalumler anak mulakan.. next year memang kena buatlertu...

January 7, 2013 at 12:00 PM

Good luck Mija!!! Moga cemerlang ...kelas pun kelas Zaaba...tokoh pendidikan tu :)

bagus,saya dpt idea nak buat cop nama macam tu..senang nanti kalau anak masuk sekolah...hahaha

January 7, 2013 at 12:29 PM

seronoknya dua2 dah sekolah kan....good luck Mija...good luck Mia juga...

January 7, 2013 at 1:05 PM

Uiii...suka tengok hairklip tu ...Comei mija dgn uniform tu !

January 7, 2013 at 1:05 PM

selamat ke sekolah mija & mia.
he..he..rangsi habis waktu tidur tu, letih sesangat la tu (",)

January 7, 2013 at 1:09 PM

sure jantung tu dup dap dup dap kan??
yer ko.. mula2 ke muka takut. derang dpt geng.. leh halau makpak balik.
sentap mak tauuuu....

January 7, 2013 at 1:41 PM

seronok tgk kawan2 hantar anak pi sekolah.. sy lmbt lagi..hehe

January 7, 2013 at 3:05 PM

Yg penting kan Lieya dia tak menangis dan kita pun seronok bila dia suka sebab ada kawan sebelum ke sekolah baru. Senang kalau ada kawan.

January 7, 2013 at 3:42 PM

aku pun nak buat lah cop nama tu...senang tak yah tulis byk2...sbb nama anak2 aku panjang...letih mak jemah nak tulis...hahaha..

tengs nok bg idea...akan ku usulkan pada hubby aku...heheh...

January 7, 2013 at 4:12 PM

heheh..

best baca entry lieya mcm selalu...

ena je tahun ni tak de pic dan citer anak2 pasal sekolah.. cian irfan.. ummi tak wat n3 utk dier.. apa nak di kata.. time anak masuk sekolahh tu lah time Closing pastu campur pulak ngan adik ipar nak kawin.. semalam lah masjlisnya.. aduhhhh.. penat yg hamatttt.. arini cuti sbb nak rehat.. tp tak rehat2 pun..

bagus la lieya ni.. rajin masak pagi2 utk anak2.. dak anis memg tak moo makan lgsung lieya pagi2.. wat panas ati je bg bekal kat dier.. sbbnya dier nak bersesak2 beli makanan kat kantin.. ntah apa yg sedap pun tak tau..

January 7, 2013 at 4:38 PM

seronok baca cerita anak2 yg masuk darjah satu... steady lah mija, cool jer... tak nangis pun... nengok kat berita TV 3 hari tue...ada yg nangis tak kasik mama dia balik.

Next year giliran saya pulak merasa hantar anak masuk dajah 1... :) tak sabar pulak rasanyer....

January 7, 2013 at 4:39 PM

gaya tido gila letih ar kat sekolah wakkakakakakakaka mcm2 gaya, yang si gedek tu plak, ada je muka dia dalam kelas wkakakakkakaka

January 7, 2013 at 5:45 PM
Anonymous

mmg sama la ngan js..js pun wat cop nama gitu gak..sampai skrg msh boleh guna..dr skolah rendah smpi skolah menengah..jimat2..haaahaa

January 7, 2013 at 9:37 PM

ceria sungguh kelas mija..suka mak nengok..baru budak2 mcm semngat nk bljr.. eh mama kamu ni grang lah hlg satu brg pon hanger hggap tgn..haha

January 8, 2013 at 10:31 AM

selamat menempuh alam persekolahan yg sebenar.. ewahhh ayat xleh blah. bagus ler ko, mija ni ramah, sng nak cari kawan.. so xde apa nak risau.. sure leh bwk diri

January 8, 2013 at 10:42 PM

Post a Comment

jangan malu jangan segan...silalah sila komen...anda akan saya jejaki....

 

Copyright © ~♥~ kembara chynta kami ~♥~. Designed by Whitey Mommy