Thursday, December 1, 2011

kisah si bubur dayyan

ari ni mak feeling2 masterchef yeak...sila bagi laluan wakakakaak...tapi resepi tuk baby jek pun hahaahahah....ade reader email tanye camne aku buat bubur si gedek2 aku nie.....alahai, aku ni bukan le pandai masak pun...tapi takpe laa, aku share la yeak....bagi can le mak feeling2 chef kejap hahahaahah....
selalunye aku buat due jenis bubur jek...tukar2 le tiap minggu.....aku selalu buat bubur salmon atau pun bubur ayam.....telur ke ikan bilis ke seafood tu tak berani cube lagi.....tunggu nak setahun baru try bagi telur ....tapi ari tu bagi secalit kaya roti tu, tgk okey plak takde naik rashes...so dayyan tak le alah telur rasenye...leh le amik injection setahun nanti dgn senang hati....eh, jom2 tgk camne aku prepare bubur dayyan si gedek2 aku nie....


*
*
*
*
*
ari ni aku tunjuk bubur salmon yeak....
*
*
*
*
*
V


bahan utama, op kos laaaaala isi salmon, aku beli kat cold storage sume bahan2 mentah termasuk sayur tuk masak bubur dayyan....sbb segar n organik....kalo nak buat bubur ayam, same jek...just tukar salmon pada isi ayam sikit......sekeping salmon tu dpt le buat 3 kali bubur, aku kan siap2 potong slice n packing siap2 sekali masak, so senang nak masak...takde laa keluar masuk peti ais jek ikan or ayam tu....tgk ar isi salmon tu...fresh gile kan...aduh teringat salmon nishoku kat sushi king weyyy!!! oh yeak, salmon ni kalo buat bubur akan bau hanyir2 sikit tau, so korang grill laa sikit isi salmon ni...





sayur wajib aku letak, brokoli ngan cauliflower.....sayur ni ade bagi rase sedap kat bubur tu....


avocado pun aku letak gak....sebijik ni leh buat 2 kali bubur....so setiap kali masak, aku letak sebelah jek laaaaa.....ni kalo blend boh fresh milik sedap weeeeyyy.....sejug aku sorang leh bedal hahahaahah
tapi buah ni mahal laa...kat cold storage sebijik sampai 5 hengget lebih...kat carefour ari tu penah tekena, beli2 tgk dlm tu mcm berbau......huhuhuhu



baby carrot.....ni pun wajib bubuh gak....


ni le sume bahan2 nye.....nampak tak bawang yg dah siap hiris tu....haa mule2 tumis bawang tu dulu...pastu dah naik bau, boh le air secukupnyer....pastu leh le boh beras, n sayur2 sume tu.....pastu masak le bubur mcm biase.....


haa tgk tu...sume bahan aku lebur kan....dulu rajin gak buat stok puree...ni takde dah..sume lebur sekali....agak2 buat stok tuk 2 hari terus.....pagi2 nak gi keje, panaskan sebekas2 tuk bekal dayyan...dayyan bawak dlm 10oz bubur.....so far cukup teacher die ckp....



so ni le hasilnyer selepas di blend....ini budak eksen, tak mo dah mkn bubur blend halus...nak kasar2 sikit....
aku kene buat lebih gak bubur ni, sebab kakak2 dayyan pun same menganga nak bubur time adik die mkn....huhuhuhuhu





nie plak dessert dayyan tiap2 hari....kurma, pisang ngan kismis...stim kejap ...pastu blend....ni aku bekalkan dlm 2oz jek tiap2 ari gi nursery....kdg2 dayyan suke, kdg2 dayyan tak suke....tak suke kalo kene pisang tu tak manis....jadi masam le sikit puree kurma nie....tapi aku dulik ape, suap ajeeee hahahaaha...senang nak poo poo nanti.....





so ni le care aku buat bubur dayyan.....buat masa sekarang ni le bubur dayyan, aku tukar2 jek ...kalo bukan salmon, aku buh ayam....tunggu dayyan dah 8 bulan kang, aku bagi pasta lak ke....so far dayyan leh tahan le napsu makan die.....mmg bab mengunyah no 1, ikut sape latu kan bahahahaha.....








** aku bakal berhoyaaa hoyeeee bulan 12 ni...sebab bos cuti sebulan gi kursus kat london...so sebagai PA....bile bos takde, tunjuk langit le aku hahaahahaha.....(name jek bos takde, keje tetap menimbun huhhuhu)...ermmm bos, beli kan PA mu ini henbeg LV boleh sebagai ole2...hahahahaah







39 celoteh sahabat

menyelerakan wpn bubur baby kan..mmg la lieya si kakak mmg suka cukai bubur adik..anak aku pn sama..sedap no katanye..adesss...

wah..bos ko pn bakal nk ke obersi..sama bos gue..2mggu tadok ni aku bukan tnjuk langit aku siap korek lubang bwh tanah niiii..hahahah..

December 1, 2011 at 9:06 AM

rajin sungguh mama dayyan ni ....moga dayyan membesar bagaikan juara.....

December 1, 2011 at 9:12 AM

uihh..samalah kita lieya..lia klu buat bubur piyas mmg lebur je smua..mcm2 ada dalam tu. tp lieya lbh rajin sbb buat dessert lagik utk dayyan...ini mama yg dok umah malas nak buat..huu bagi jer firas makan pisang yg di potong kecit2... kurma n kismis tu lia boh je dlm bubur dia n blend sekali...

iskhh...dayyan dah nak makan bubur kasar ek...ntah knp pyas ni x mau...gigi dah 5 btg (atas 3 bawah 2) tp nak gak makan bubur yg halus...

tang kakak2 nak ngecek bubur adik tu sama jg lah lieya...skrg klu buat piyas mmg kene xtra sbb kakak2 pun nak...tambah masa cuti sekolah ni kan..asyik nak mkn je anak dara 2 org tuh...

December 1, 2011 at 9:17 AM

hehehe...nanti bila iris dah stat makan leh ar cuba...untuk ank2 memang akak akan masakkan bubur tuk derang...tak pernah bagi nestum..

sanggup masak walaupun tak berapa nak reti gak masaknya...hehehe

December 1, 2011 at 9:22 AM

wah..byk sungguh zat2 sayur dlm bubur dayyan tu...hehehe...nnti leh lah aku buat tuk bby aku thn dpn...seronok ko yer bos takde..alangkah bestnyer jugak kalu bos aku pun takdok..huhuhu

December 1, 2011 at 9:25 AM

uish kalo gini nye resepi bubur dayyan...
i pun tingin nak makan hehehehe...

waaa bestnye boss gi cuti....kita pun cam cuti gak ler kan hehehehe

December 1, 2011 at 9:30 AM

bagus sgt ni...patutlah dayyan hensem kulit pun bersih tngkla apa yg dia makan...kita dewasa pun elok amalkan awet muda

December 1, 2011 at 9:54 AM

waaaaaaaa mmg menyelerakan bbr dayyan tu wei, tq lah sbb share resepi...nnti aiyan dh msk 6bln nnti blh aku try bt bbr gini gk..

biar dia blh besar cpt heheh...ptt lah si gedek2 tu bambam tgk bbr dia mcm2 ada...bgs tul

December 1, 2011 at 9:56 AM

p/s: best la ko ek...bos ko takde mmg joli2 katak la ko...

December 1, 2011 at 9:57 AM

nampak sedap betul bubur dayyan... bleh la try nanti kut2 pasni ada baby hehehe thanks lieya

December 1, 2011 at 10:00 AM

rajinnyer koooooo msk camni...tabik toyyoyoing la...heeeeeeee

December 1, 2011 at 10:12 AM

meriah betul bubur dayyan....bleh la tiru untuk anak ke-2 nnti....miahahahha

December 1, 2011 at 10:15 AM

dlu msa darwisy pon mmg buat bubur..wp bubur sempoi je tp ttp gagahkan diri jgk masak..hikhikhik..

nti utk 2nd baby leh try resepi akk ni..wahhh lmbt lg tu baby pon lum kuar lg..hahaha

December 1, 2011 at 10:24 AM

sedapya bubur dayyan, moga cepat besar dan cihat...

December 1, 2011 at 10:53 AM

betul2 seimbang bubur lieya buat ni... poo poo pun mudah dan x sembelit...
berselera la dayyan makan sbb sedappp.. hehe

akak sibuk ngan SKT 2011..huhu

December 1, 2011 at 11:03 AM

sedap2nya bubur dayyan..mimi skrg hari2 nak makan nestum..feeling baby kot..

wah..bestlah kau kalau dpt beg LV..bos aku kedek..x mintak x dpt..aku berani mintak pun fridge magnet je..hahaha..

December 1, 2011 at 11:16 AM

nanti akak ada baby kecik akak nak buat bubur macam nilah.. erk.. bila ntah nak ada baby baru..

December 1, 2011 at 11:20 AM

waduh waduh...sure sedap bubur tu...siap ada ikan mahal tu ekekeke...patut la dayyan makin comei kihkihkih....

December 1, 2011 at 11:35 AM

dak dayyan nak tumbuh gigi kot sbb tu takmo blend halus.. sedap tgk bubur dak dayyan auntie nak sket la..

December 1, 2011 at 11:51 AM

Ini kes jadi ibu tak adil ni hahahaha..demi dayyan bukan main beli barang mahal sikit pun tak pe hahahahahahaha...demi anak lelaki tunggal katakan :) si kakak tak jeles ke? nanti ada baby boleh wat rujukan blog akak ni hehehe

December 1, 2011 at 12:00 PM
Anonymous

rajin betul lieya..mentang2lah hero sorang..hehe

December 1, 2011 at 12:05 PM

Assalamualaikum,

jom join GA ni untuk dapatkan kalendar peribadi kalis air + 5kping gambar bersaiz A4

http://naman0807.blogspot.com/2011/11/giveaway-personal-kalendar-2012-kalis.html

December 1, 2011 at 12:05 PM

Wow berkhasiat sungguh bubur dayyan.. Akak tengok pun akak selera gak.. apa lagi mia ngan mija yang tgk sure laa nak jugak kan..:)

Wah best tuh cuti2..ler boss tak de yer.. :)

December 1, 2011 at 12:28 PM

rajin kan lieya masak bubur dgn macam2 aksesori tiap2 hari untuk dayyan...
kalu masz dulu cm letak ayam @ ikan bilis, carrot n potato.. tu jerk... haha dasar pemalas...

December 1, 2011 at 1:31 PM

wah2 .. dayyan lepas nie sihat membesar bagai juaralahhh .. bukan main hebat makanan dia .. jelesss aunty tau .. sbb aunty punn x dpt makan mcm nie punye sihat !!! :)

bagus lieya .. kita ibu bapa nie akan beri yg terbaik buat anak2 kita kan .. akak suke kalau bubur di bubuh kurnma dan kismis tuu , baik utk minda :)

December 1, 2011 at 2:15 PM

memang dasat ini bubur macam2 der.. memang membesar bagai juaraler si dayyan.... kalau rajin memang seronok macam2 boleh digayakan....

December 1, 2011 at 2:24 PM

saya tak penah beli avacado ..tak tau pun nak masak camana tau

December 1, 2011 at 2:31 PM
Anonymous

Bagus Dayyan..makan banyak ye.Akak dulu time anak-anak kecik pun selalu masak bubur pelbagai jenis ni..tp bila dah besar msing2 semua dah x nak bubur dah.Kalau Ez dgn Erfan lagi parah sayur dan buah-buahan pun x nak skrg ni,Mia je maintain

December 1, 2011 at 4:01 PM

Salam singgah... tu bubur baby dan boleh jugak bubur nenek nenek yang dah takder gigi tu... letak straw terus sedut... wakakakaka

December 1, 2011 at 5:59 PM

masyallahhhh.. good mother.. rajin u.. the best for our children kan..kita akan buat walau cam ne pun..

December 1, 2011 at 9:40 PM

amboiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii!!! bagus lieyaa.. bukan mamanye je pulun salmon kat sushi king.. anak pun pulun salmon gak kat umah! eheheheheh

suka aa menu desert tuhh.. nanti nak try gak kat baby uhuhuhu *baby pun tak keluar lagi daaaa*

amboiiii.. cucuk langit kemana lieya oii!!! aku silap2 berpantang sudahh uhuhuhuhuhu

December 1, 2011 at 10:49 PM

kalau buat bubur nasi jer tak blend mesti best giler...biler dah blend ...ehem ehem..kasik baby jer lah...heheh

Dayyan bertuah dapat makan organik belaka...mesti membesar sihat dan kuat...hehe

December 1, 2011 at 11:01 PM

mmg sedap dan menyelerakan..trkenang masa anak2 akak kecik dulu..pepagi buta dh blend bubur.......hi....

December 2, 2011 at 8:10 AM

Boleh lah diaplikasikan bila baby dah besar karang..hihihi

December 2, 2011 at 8:51 AM

anak akk kembar ke?sy 1st tyme dtg sini.tgk profile akk dh jatuh cinta =)

December 2, 2011 at 11:15 AM

sedpanya bubur dayyan.danish pun mcm tu..suka mkn bubur adiknya....

December 2, 2011 at 10:48 PM

wah impress mak dgn ibu kamu dayyan..rajin sungguh kamu lieya

aunty tahu dayyan nk buat rambut ala tomok kan lepas ni..hehe

u're in my bloglist dear :)

December 2, 2011 at 11:26 PM

lieya kalau lah boss ko belikan ko LV mahu sayang dia ketat-ketat : )

lieya akak suka lieya rajin bagi makan bubur yang berkhasiat cam tu. bagus tu lieya untuk perkembangan otak si dayyan.teringat plak time firdaus kecik.

December 4, 2011 at 8:13 PM
Anonymous

yum..yum sedapnya bubur dayyan tu....dulu akak buat stok skrg nie lebut smua mcm lieya juga....hehehe...bestnya bos x ada...hehehehe...

December 5, 2011 at 8:43 AM

Post a Comment

jangan malu jangan segan...silalah sila komen...anda akan saya jejaki....

 

Copyright © ~♥~ kembara chynta kami ~♥~. Designed by Whitey Mommy