Tuesday, May 29, 2012

kisah si asam pedas ayam.....



salam selasa  semua.....ihik ihik ihik (ketawa miang sikit...tukan trademark i hahaahah).....sowi ler, beberapa hari blog sepi tak berupdate.....kan rabu lepas sampai jumaat aku cuti ikut en laki pi kursus ....die yg kursus, aku ngan anak2 berjimba lepak2 bilik, mandi pool, party buih kat bath up he he he.....tu nanti aku citer kat entry lain yeak.....so cam biase laa, bile  cuti dah lame, masuk2 keje..hah amik ko! mcm halilintar membelah bumi laa meja aku...penoh surat2....kebetulan bos aku pun takde gi outstation so mmg tahap tutup kedai le kiteorg...tu semalam aku masuk opis tgk bawah pintu penoh dah surat2 terselit...tgk atas meja lagi laa menimbun....so semalam bagi ruang siapkan keje2 dulu.....lapang dah dada tgk meja dah clear hah.....so ari ni leh nak rajin2 update blog heheeheheh.....jom la layan ape yg ado ari nie....



*
*
*
*
*
V


ni kisah ari sabtu ari tu...tekak ni terbayang2 dpt telan asam pedas ayam.....so ape lagi gi pasor le kome pi cari bahan2 nak buat asam pedas.....bahan2 sume dah ade dah sebenarnye, tinggal nak pi cari ayam ngan daun kesum jek.....daun kesum biar selambak, baru wangggiii asam pedas kiter!




sayur aku buat buncis goreng telor jek...boh carrot sikit....






ikutkan ikan kering ade...tapi lupe lak nak enterprem kan die dlm pinggan ni hehehehehe....





yg best tu, si dayyan pun layan asam pedas wooooo hahahaahah....alkisahnye, aku dah suap die mkn nasi lembik die.....bagi susu sebotol....dah kenyang perut die pun dah ralit2 main, so aku pun amik nasi aku nak mkn....amik sepinggan dok depan tv, eh boleh plak die datang dok menganga2 mcm anak burung tu nak mkn hahahahaah...aku suap laaa....ehhh rileks plak die mkn...siap datang lagi nak mintak suap....aku suap jek laaaa, banyak gak die mkn.....haaa bagus..bagus...tekak melako niehhhh ...tahan pedas!! wakakakaakkak





esoknye ari ahad....aku buat roti goreng ngan lempeng bawang...nak lawankan ngan kuah asam pedas balance semalam tuh....kuah asam pedas ni mcm kuah kari laa, masak arini, esok tu baru rase 'kicknye'...lagi bertambah2 sedap rasenye.....





amecam?...ade style tak aku deco (gigih gulung2kan lempeng tu pastu tenggekkan ayam atas tu...wakakakaak)....ni gare2 tgk masterchef celebriti la ni....wei, kembang tekak aku tgk si azwan ali tu...masak pun sibuk berselendang2 pastu gedik2 bawak  aksesori bebulu die tu...berbulu aku wey!




eh alang2 tu aku selit la sekali pic aku menjala jumaat lepas.....pes time aku buat ni, jadik plak tuh!! walaweyy!! (lompat bintang patploh kali)....lembut jek adunan aku....cair dimulut gituu roti jala aku ..puiii!! over noo memuji diri sendiri wahahaahahah...tapi aku kene improve lagi care menjale...kelamkabut pusing kiri kanan kiri kanan balik hahaahaha...halal laa, yg penting ade rupe jala2 tu....tangkap ikan sure ikan tak lobos hahaahahahaha






fry pan aku yg rate takde sbb aku dah buang sbb dah berkarat...so aku gune jek fry pan yg berlekuk2 ni .....ni tuk gune grill ikan atau steak, tapi aku kan asal boleh, buat tebar roti jala he he he....





tadaaaaaaa.... ini la hasilnyer.....not bad la kan tuk percubaan kali pertama....





tgk la budak kecik ni, tak reti dok diam...dlm baby chair pun sebok nak diri2....eh budak sorang ni pandai mkn pedas tau...tak padan ngan umur setahun jagung hah.....kan tadi aku cite die mkn nasi asam pedas rileks jek, ni mase aku masak kari ni pun, aku suap nasi ngan kuah kari rilekksss jek die bedal....wahhh...sgt mengujakan mak tau!...mlm tadi mkn mee goreng, leh tahan gak la ade rase pedas2....ehhh die boleh bedal bersudu2 gak....budak ni mmg suke mkn pedas kot....so far tak de la plak cirit...





sebenarnye, tetibe mood rajin nak menjala ni sebab ade balance lauk kari tghari tadi....nak mkn nasi mcm malas....tu yg rajin menjala tu...gugel resepi kat iphong, pastu sedia bahan then campak dlm blender....bleeeendddd sampai dpt adunan yg okey....main tambah2 sukat2 jek.....alah aku buat sikit jek...



itu le lieyalatif dan kisah masak2nye....hihihi....minggu depan bakal cuti masak lagi time weekend sebab lik melaka sepupu en laki kawin, pastu minggu depannye plak gi perak anta pengantin plak ....yahuuu....(eh ni bukan yahuu tak masak tau, tapi yahuu sebab nak jalan2 gi perak ha ha ha)





(sonok sgt ade boboy ni kan....lepas bertahun2 dok layan anak pompuan main masak2, main barbie doll, main makeup2....ngan dayyan merase main cars...main balls...sonok tgk die ralit tolak cars...nanti mama beli lori ngan bas plak yeak dayyan hihihihi)





** sonot cuti sekolah nie.... aku tak balik umah waktu lunch mcm kebiasaan....dpt lepak2 ngan member2 dulu.....oh yea, mia mija aku anta sekali dok kat taska dayyan....bagi  homework sikit sambil tu leh main2 ngan dayyan kat sane.....hihihih






35 celoteh sahabat

org melaka memangla dgn asam pedasnyer yer..bagus dayyan tahan pedas..senang mama kamu sekali masak je sume boleh makan..heeee

May 29, 2012 at 9:14 AM

my fav asam pedas jugak but asam pedas ikan pari...org kedah punya style buat asam pedas ni bukan jenis menumis tapi jenis rebus....oishii sou tgk roti jala tue

May 29, 2012 at 9:27 AM

wah master chef lieya la...nmpk amat menyelerakan..ce cmpk kt sini sikit...

comel tgk dayyan dlm video tu..tringat farouk masa kecik..ibu n ayah over xcited beli mainan setelah lama menanti kehadiran ank2 lelaki...

May 29, 2012 at 9:29 AM

Fuiyooo..caya laa Chef Lieya kalau masuk dapor..hasilnyaa meletopss..laa.. :)

May 29, 2012 at 9:30 AM

marvelous ko nyer asam pedas...kecur air liur aku ni lieya...ko kan bt aku nak beranak lagi je...nak gak boboy...

May 29, 2012 at 9:32 AM

bagus tul dayyan nie sis...
tahan pedas...
and anak2 you memang i suka tengok...
pandai makan...
tak cerewet ....
memang i sukaaaa kids cenggini...

May 29, 2012 at 9:35 AM

asam pedas ayam mmg kna buh daun kesom belambak2 baru ilang hanyir ayam tu kan..sedapppnye lah hai
plk tu dgn lempeng..
pstu ada roti jala..alah small matter la jalaan x rupa jala janji gulung2 ada lobang2 kan..hihi

jgn ko kembang tekak..aku pun geli geleman lah tgk kementelan si AA tu..hoverrrrrrrr..cpt2 la ko tesingkir!!!!

May 29, 2012 at 9:39 AM

wahh lieya... u mduga tekak i pagi2 ni..
kalo nk tau asam pedas ayam ni mmg la febret lya.. setiap minggu..menu ni adalah wajib..klo mkn..bertambah-tambah ni..

owhh.. blh k dayyan mkn pds2 ni?

May 29, 2012 at 9:43 AM

memang ko terror masak asam pedas ayam yer... memang akak terliur nengok nyer...hehe...
jadi jugak ko menjala lieya walaupun first time...kena lak ngan kari ayam...wallahhh...
ok la dayyan suka mkn pedas2 ni... anak2 anak lak tak mau mkn pedas...:)

May 29, 2012 at 9:50 AM

papa dayyan org melaka ek?
patut la dah menurun ke anaknye plak
suke makan asam pedas, hehe

bestnye nak jenjalan perak
area mana tu?
teluk intan ke?
kampung teman tu =p

May 29, 2012 at 10:05 AM

sedapnya asam pedas...sama la kita org melaka...tapi lia bubuh jintan x...selalu x makan asam pedas power kat melaka 2 kat bukit cina.

May 29, 2012 at 10:07 AM

wahh... ngancamnya lieya asam pedas tu... kari ayam dgn roti jala tu lagilah.... buat perut akak keriuk2 jer tauu.. hehe...

May 29, 2012 at 10:11 AM

aku x pnah msk ayam pedas ayam...tngk ko msk ni mcm mnyelerakan...si mayah pong aku dh ajo mkn pedas...snang bile aku nk msk...x yah nk asing2 kn mne yg pedas mne yg x pedas...kans...dasar pemahlass aku ni...hikss

May 29, 2012 at 10:15 AM

alahai... dayyan semuanya dia sebat ye? bagusnya perut boboy srg ni.

May 29, 2012 at 10:18 AM

eikkk dh le perut tgh lapar ni, ko pulak dok buat entry makan. memang terus ber kruk krak kruk krak perut aku.

bagus ko budak jenis makan le apa saje. senang jaga. hazry nanti pun aku suap gak mcm2.

hahaha cutenya dayyan main truck sorang2. diam pulak tu. kalu hazry leh dgr sore dia dok membebel2. nanti bl aeroplane ye mama!! nanti besar soh dia kadi pilot.

May 29, 2012 at 10:21 AM

suker jamu mata dgn menu2 yg tempting sgt!!!....roti jala tu nak cikit...dapnyer

May 29, 2012 at 10:24 AM

terliur aku nengok asam pedas ayam ko tuh... perkh pekat melekat...
pastu boleh lak lyn bt roti jala mmg teror tul... aku nih lum kesempatan menjala lg ko... kadang tu tingin gk....

ehheheh jgn lupe beli keretapi sekali utk dayyan tu ek lieya

May 29, 2012 at 10:31 AM

aduhaiiii masuk je keje trus omak miamijadayyan jamu dgn asam pedas ayam yg mabeles ni!!!!

terliur jap depan pc ni hhhhaaaa

omaknya buat apa utk pertama kali pun smua la nampak menarik!jeles ok hhheeee

anak3 saya pun boleh tahan suka jugak makan pedas..so far perut tak penah meragam lagi :)

May 29, 2012 at 11:03 AM

sedapnya ayam masak pedas..

kty lama dah tak buat roti jala..bila lah nak muncul roh rajin nie :)

May 29, 2012 at 11:18 AM

phewwittttt
nie feveret hemlin ko tahu
dulu2 dok ngurat dia....aku hidang asam pedas ayam buatan mak aku ler...tu yg melekat tu..keh keh keh

ha ha ha ha....mmg best ko layan asam pedas pekat2...cicah lempeng, cicah roti jala....adeh!

amboi dayyan....
boleh tahan selera melayu erkk
yg penting tahan pedas
bab nie kak batrice kalah
sekarang nie...pedas sikit pun mengelupur nak minum air padahal dulu2 masa baya2 dayyan...selamba rock jer dia makan jambu cicah sambal kcicap mama dia....

May 29, 2012 at 11:34 AM
Anonymous

Sedapnya Lieya wei!!Tiba2 teringin pulak tapi mood malas kemain heheheh

May 29, 2012 at 11:48 AM

hah lieya sudah kembali dengan gambar masak2 dia..... sedap jerk nampak roti jala ngan kuah kari tu.. menggiurkan...

May 29, 2012 at 11:53 AM

beb, ko mmg ekselen bab masakmasak ni..
tabik la weii..
kebetulan, pg ni bekpes roti jala gak,
rm2 hengget 3 pcs.. huhuhu, tak puas makan tauuuu..

May 29, 2012 at 11:55 AM

Haizzz!sedapnya menu...asamm pedasss yg nmpak meletopss! Haizzz!

May 29, 2012 at 12:20 PM

waa bet2 penuh ngan aktiviti seronok sungguh tengok liya masak...tetiber teringin roti jala ermm sedapnyer...

May 29, 2012 at 12:23 PM
Anonymous

dapat idea dahh sok nak masak apa..walaupon mata red2..tangan leh jalan lagi..cilup idea akak lah..masak ayam asam pedas (ekceli tak penah try ayam masak asam pedas ni) heeee

May 29, 2012 at 12:42 PM

sedapnya asam pedas ayam lieya ni...
rajinnya buat roti jala....

akak lagi pening aeish asyik main kete dan lori, anak patung entah kemana....sesekali rajinkan mulut tanya anak patung dia cepat2 dia cari...

May 29, 2012 at 12:48 PM

rajin jgk lieya men masak2 ehh...heheee...
roti jala tu memikat hati..terus rasa lapar nk roti jala wehh!

pstt dapur fieza cuci calat tau lieya..sebab ape..sebab jrg masak hahaa...pagi2 je masak kan bubur utk firas...weekdays lnsung tk msk..weeknd pun boleh kira hehee...selalu kelua jln2 terus makan luar..huu

May 29, 2012 at 1:19 PM

hebat la dayyan.. baru setahun dah leh mkn pedas. Echa tu baru lately ni nk mkn pedas, kalo tak tu mmg xmo dia..chehh wat malu org nogori yo.

pndai ko menjala poms.. rajin sungguh la

May 29, 2012 at 1:37 PM
Anonymous

wah sedapnya makanan mama dayyan ni...cayalah lieya dh pandai menjala..js jugak dh lama tak menjala mesti dah abis skill...hehe

May 29, 2012 at 2:31 PM

sedapnya tgk roti jala kau tu..anak kalau boleh mkn pedas mmg heavan..cam anak2 aku..senang..hehehe..

May 29, 2012 at 2:35 PM

Ya Allah lieya..

terliur liur ena tau tengok asam pedas tu.. lepas tu roti jala pulak.. adoilaaaaaa... kalo dekat2 ni mau ena datang dengan muka tak malu mintak sepinggan... hehe

May 29, 2012 at 4:05 PM

Lieya..knp tak leh bukak dlm versi adroid mcm biasa ni?? Punya ar besau2 gambar. Pastu nak baca pun susah t sb nak kena selak2 kiri kanan..
Tp asam pedas tu mmg power habis ar nampak..mst sedap tu..
Kenduri ni kita tak jumpa tau..t en laki ko siap tanye zura lg pe yg best kat sana(perak)?. Aku rase dia plan nak bwk korg g hot spring kot..

May 29, 2012 at 9:52 PM

nampak sedap dan kawwwwwwwwwwwwwwww

May 30, 2012 at 10:09 AM

pndainya dia mkn pedas..senang lah...

xpernah masak asam pedas ayam....nmpak sed..roti jala tu..haihhhhhh buat sy terliur

June 2, 2012 at 12:20 AM

Post a Comment

jangan malu jangan segan...silalah sila komen...anda akan saya jejaki....

 

Copyright © ~♥~ kembara chynta kami ~♥~. Designed by Whitey Mommy