Monday, November 19, 2012

kisah aku buat scaling ngan bleaching/whitening gigi



hai salam senin semua....asek2 cite pi mencekik jek....dari berat 56kg dah naik 58kg ni...omangaiii scary!! terus diet ketat balik.....dah umur kertu2 ni cepat jek laa berat naik hah.....makan sikit pun berat naik banyak (iyooo laaa sikit hahaahahah)...hokey2 laa ari ni tak mo cite pasal mencekik....arini nak cite pasal pengalaman aku buat scaling ngan bleaching gigi.....umur dah tue bangke baru laa ade keinsafan nak buat scaling hah huhuhu......ye ar ko, aku ni penakot....heret anak pi jumpe dentist mmg nombor 1...tapi kalo diri sendiri yg pergi mau terkencing2 dibuatnye ekekeekekekek....eh jom le layan pic sambil aku cerita ceriti key.....oh yea, cite pasal makan sarapan kat warung bunian tu esok luse aku up okey......



*
*
*
*
*
*
*
*
*
V

aku buat kat klinik gigi azila bandar baru bangi...area restoren d'limau nipis ngan klinik lita alis tuh....asalnye aku takde pun keinginan nak buat...tapi tu laa, en laki ade appointment ngan klinik gigi mase cuti ari deepavali tuh sbb gigi die lobang2....tu yg die ajak aku sekali.....mcm tak percaye plak, dalam penakut2 aku ni aku telah menerima ajakan die...sampai skrang aku tak percaya aku berani....nak bagi penampa sbb takut2 aku bermimpi dah terlambat plak heheheeheheh





doktor due org.....normal la kan kalo gi klinik gigi ni kene menunggu...ye laa bukan sekejap doktor nak overhaul gigi patient kan....





siap bace doa tuuuu wakakakakak....nak buat scaling jek pun....ye laa last aku dioverhaul gigi mase zaman sekolah dulu ....pastu mmg takde dah pi jumpe dentist....bayangkan lame tak lame ....




dalam dup dap dup dap tu, name kene panggil......perghhhh bergegar otak aku mase kene scaling tu....tak sakit pun cume ngilu tu tak tahan wey!!....aku ni gigi berlapis so mmg sedap le buat scaling....bersih rase gigi lepas tu....jgn kate nak makan, nak minum pun sayang laaaa....




mase kat luar tu terpandang banner nie, terus tanye kat doktor pasal bende nie....konon2 berminat le huhuhuhuhuhu





dayyan takde mase ni anta taska, si mija jek laaa ade....alah die ni senang jek, bagi ipad senyap le tunggu kiteorg....ye laa lame gak kiteorg berkampung sbb laki bini buat gigi kan.....tu yg tak pakai baju tu anak doktor tu heheheheeh....klinik tu dah jadi mcm umah die so apedehal tak pakai baju pun ....




so ini la borang kalo kite nak buat bleaching / whitening gigi tu....




ade laa sign2 sikit kan....




ni plak skala warga gigi ....contoh kalo kite di tahap 7, lepas buat whitening die akan anjak ke 2 mata.....so dari 7  ke nombor 4.....haa gitu le penerangan  doktor.....




aku ckp ngan doktor, aku study dulu laaaa....mcm seram jek nak buat....aku ni kan penakot nak mampus....tu haa, en laki dah offer buat lasik pun aku mcm samar2 nak buat...rasenye mcm tak buat kot lasik tuh....takut hahahaahah....tapi tuk whitening ni aku dok pikior2 lagi mase nieh.....ye laa, aku ni gigi tak cantik...so nak pakai braces mcm adik aku penah pakai tu mmg aku takut laaa....so nak taknak putihkan le gigi tu sikit.....kasi seri2 manje sikit ekekeekekekek




balik umah aku study2 sikit pasal bleaching gigi nie...sakit ke tak.....tgk dari youtube mcm okey jek....tapi tu laa, gigi kuning ni menunjukkan gigi tu sihat tau sebenarnye...hasil dari bacaan kat google la nie...tapi yg bersih laa, bukan kuning sebab kesan rokok n kerak2 tuh tau hahahaahaha....aku ni gune pearls drop colgate tu tapi tu laa tak putih2 pun gigi.....tu yg datang keinginan nak buat bleaching....lagi pun en laki nak belanja...sebat jek laa hahaahahahh





so berbekalkan keberanian yg kental...akhirnye aku buat jugak....so kamis mase  cuti awal muharam tu aku buat appointment....aku suke klinik ni sbb cuti2 umum gini die bukak so takde laa kaco cuti rehat aku kan....aku kan kedekut cuti2 nie heheheeheh...eh tgk model kiut tu...anak sape la tu...kiut benoooo hahaahahahah




mule2 prosedur, doktor akan tgk skala warna gigi kite.....



lepas tu di pakai kan laa alat rabak mulut tu ngan spek oren tu...ni kalo mia tgk ni harus die bantai gelakkan aku kaw2 hahaahahaahh....




lepas die cuci gigi kite, die akan sapu gel tuk lindung bahagian gusi....lepas tu baru le die letak gel bleaching tuh (mcm kat gambar kat bawah tu).....gel tu takleh kene bibir or tetelan tau.....tapi dont worry doktor buat dgn hati2....assistant die pun pro.....eh mesti korang tertanye2 boleh plak amik gambar....hahahhaah, biase laa lieyalatif kan....harus laa amik gambar2 ni hahaahaha...cume mase proses lighting jek takleh amik gambar sbb yg pakai spek jek leh masuk bilik nie....sebenarnye en laki laa yg jadi photographer i....sedangkan bersalin dayyan pun aku amik2 gambar, ini kan plak buat bleaching keh keh keh ....




ade 3 kali tau proses bleaching nie dibuat...means setiap sesi 15 minit, abis sesi pertama, dieorg akan suctions gel bleaching tu, lepas tu sapu balik gel tu, then on lampu.....lepas 15 minit tu, die akan cuci balik....dan ulanglagi langkah sapu gel n on lampu....ade 3 kali laa buat....



ni doktor tgh adjust lighting supaya center kat gigi2....



so far okey la tak rase ape2, cume gigi aku sensitif jek....ngilu sikit...tapi still leh tahan lah....cume lenguh mulut aku pakai pendakap tu....lebor rase bibir aku hah hohohohoh..tang air liur korang jgn risau, nanti assistant doktor akan selalu suction....aku sampai tertdo mase proses lighting tu...ye laa ko takleh gerak seinci pun mase proses tu, takut lari lak setting yg dah dibuat tadi....




nie le video procedure bleaching gigi yg ade kat youtube...ni laa sebijik mcm mane aku buat.....yg bezanye doktor aku perempuan tapi yg dlm video ni doktor lelaki muwahahahaahahah




ni lagi satu video yg berkaitan pasal whitening/bleaching gigi aku share ngan korang....




masuk kul 1 ...aku abis rawatan pukul 3....fuhh lenguh gile mulut pakai pendakap tuh.....dlm mase 24hours tu mmg ngilu laaa gigi aku.......oh yeak, batuk2 aku tak baik lagi....mcm nak terkincit aku tahan batuk mase proses ni buat...seksa woooo.....nak tunggu batuk baik lambat plak nak buat ....sementara ade cuti umum panjang ni kan tu aku nak buat tu....so abis prosedur ni la bekal aku dpt...ubat gigi khas tu bagi lagi putih....ngan ubat sapu kalo dtg gigi sensitif....so far esoknye gigi aku dah okey tak sensitif pun...




ni haa ubat gigi sensitif tu....ade laa dlm 3 kali jek aku gune....





dpt gak bendealah ni...leh intai2 gigi yg lapis2 tu hah....eh aku tak tepek laa pic before n after sbb pic before lupe nak snap....kui kui kui...tapi so far ade laa perubahan dari warna gigi asal.....meh nak cite kos plak, mane tau kan ade yg berminat nak buat..sharing is caring gitu....ekceli ade due jenis care whitening gigi ni...care pertama, kite buat sendiri kat umah, kite gi klinik doktor buat acuan gigi kite, lepas tu die akan bagi gel dan acuan tuh...dlm mase 2 minggu kite pakai sendiri....lepas 2 minggu baru dpt hasil.....yg ni kosnye rm700......kaedah kedue plak yg mcm aku buat nie....on the dot dpt hasilnyer....yg ni kosnye rm1500....ade klinik lain leh dpt harga lagi murah kot...so kene laa rajin2 survey.....



tu jek la kot kisah n pengalaman aku buat bleaching gigi nieh...ape yg aku boleh kongsi aku kongsi kan...sebab mase aku dok google pasal bleaching gini ni payah nak jumpe org share pengalaman....so diharap pengalaman aku ni dpt le buat rujukan tuk sape2 yg nak tau pasal proses nie.....cume tu laa lepas jek buat bendealah ni mulut aku tumbul ulser 2 bijik, tak tau le sbab buat proses ni ke atau mmg die nak tumbuh...almaklum laa aku ngan ulser mmg kawan baik....3 bulan sekali mesti kene sbb aku kan tak suke minum air masak byk2 heheheeh.....mesej utamanyer, umur2 dah kertu2 ni kene extra jage gigi..seram tgk en laki kene cabut n tampal gigi huhuhuu







**sabtu ngan ahad lepas ni due hari teman hubby pi dinner...merase gak le pakai baju dress ala2 pengantin zaman skrang...up kat facebook ramai kate cun....ala korang, cun sebab dah makeup hihihi....





79 celoteh sahabat

tu dia siap gambar langkah demi langkah lagi.. memangler berguna untuk yang ingin mencubakan...
siap doa tu tak tahannyer...

November 19, 2012 at 9:09 AM

jumpa Dr. gigila saat2 yg paling tak best...heheheh

November 19, 2012 at 9:28 AM

hu3..seriau la nak jumpa doc gigi nihhh

November 19, 2012 at 9:29 AM

memang scary ke nak wat bleaching2 nie...ieyda bab gg memang sensitif...kecut perut...

now gg akak gojes kita dah putih beseri, so leh tayang gg time bergambar...senyum smpai telinga tau...

comel n handsomenya model kiut tu...

November 19, 2012 at 9:30 AM

tatutnyer..x berani....

November 19, 2012 at 9:30 AM

huhuhuhu...ngerinya lieya...kak lynn pun sama dengan juga dgn ko...penakut nak jumpa dentist...

November 19, 2012 at 9:37 AM

samala..aku pun penakut nk jumpa dentist.hahaha
wei, tunjukla gigi baru..nk tgk!!!

November 19, 2012 at 9:39 AM

nka cuba tp takut2...hahahahahhaa..cam best..iye la gigi nyue xcantik kan..huhuhu

November 19, 2012 at 9:41 AM

saya ni pun agak takut jugak nak jumpa dentist..huhu

November 19, 2012 at 9:41 AM

kty pun dah lama tak buat scalling..mau 2 thn dah kot..

tp whitening lom penah lagi buat

sebut pasal lasik,.tingin buat lasik

November 19, 2012 at 9:46 AM

baca doa tu yg x tahan tu. hehehehe
sue ni pun sama gak penakut klau bab nak g jumpa doktor ni.
x kiralah doktor gigi ke, doktor hosp ke.
mmg penakut!

November 19, 2012 at 9:47 AM

Tq for sharing lieya, jarang org kongsi pengalaman mcm ni..dh masuk 3 series mmg kena jaga gigi. En laki aku pun tgh wat rawatan akar. Ngeri tgk dia slalu ngadu skt gigi

November 19, 2012 at 9:50 AM

lama rupanya bleaching gigi. aku pun x pernah buat ko. hehehe.
tapi scaling gigi tiap2 tahun wajib buat. company byr ko. rugi x amik.

aku x mo komen lain. nk komen pasai kaki ko jek.
kellasss kawan aku. bleaching gigi, kaki siap bersilang bagai. santai benor rupanya. hahahah..

November 19, 2012 at 9:52 AM

Nk tgk gigi! =)

November 19, 2012 at 9:55 AM

sama la dengan akak ni.. kalau bab gigi penakut nak mampos.. tp kalau time anak gi dentist, laju jek bawak. hehehe

akak nak scalling gigi pun pk 24 kali, kalau nak buat bleaching ni harus la aku kene pk 100 kali. hehehe

November 19, 2012 at 10:01 AM

tu dia Ya Allah..mmg menyeram kan huwaa..nak buat tapi seram je lieya...huhuu

tp konfem cntik kan gigi...

November 19, 2012 at 10:03 AM

aritu nad pusing cari kedai mkn dlimau nipis tu tp x jmpe.. sblh klinik yg akak cite ni je upenye... tp mcm best je bt whitening .. mmg putih tu berbeza sgt ke dr gigi yang sblm bt tu sis ? nad mcm minat je nk bt jgk..

November 19, 2012 at 10:07 AM

tahniah lieya sbb berani atasi rasa ngilu tu :)
akk baca ni pun terngilu-ngilu..pastu tgk pulak harga lagii ngilu pastu terus teringin nak buat jugak :") yelah benda elok dr kita tak terfikir nak buat terus rasa nak try sbb utk kebaikan kan.

nnt up citer pasal dinner tu tinginnnn nak tgk lieya ber dress :D

November 19, 2012 at 10:10 AM

uhu, takut la kalu cerita pasal klinik gigi nieh... last pi masa kat 'U' dulu... serammmmm

November 19, 2012 at 10:41 AM

niat hati memang nk wat whitening gak tp saya ni mcm kak lieya gak takut tul jumpa dr. gigi hehehe.thanks kak kongsi pengalaman

November 19, 2012 at 11:24 AM

Terus rasa ngeri..meh nak tanya sket..baper cost buat menda alah ni?

November 19, 2012 at 11:27 AM

tu lah kak , sedih memanjang skg ni smpai susah nak tido . huuu .. nad mcm minat jgk nak putihkan gigi yang kuning ni . tp mhl jgk kan cost nak bt tu..

November 19, 2012 at 11:42 AM

menarik penerangan lieya nih.. detail ha.. teringin jugak nak buat whitening tuh.. pe2 pun kena sediakan kos la dulu.. mahal jugak tuh.. hehe..

November 19, 2012 at 11:48 AM

kak.. mana gmbr gigi nyer...hihihi ;)

November 19, 2012 at 11:50 AM

nak tgk gigi hehehe..:)

November 19, 2012 at 12:08 PM

mahal jugak kosnya tu..dah tanya tu ari kat klinik gigi masa buat rawatan rootcanal

November 19, 2012 at 12:34 PM

kak lieya tunjuk le gambo gigi sebelum dan selepas blechh hehe..kita dah lama tak pi jumpa dokto gigi...hurmm pe nak jadi nihhh

November 19, 2012 at 12:40 PM

beraninya ko lyea....aku lom tentu brani cam ni tau tak? salute la beb!

November 19, 2012 at 12:41 PM

akak pernah cuci gigi...tak sakit tapi dok rasa dgn lidah, gigi macam dah lubang2 he..he..malu nak tgk rupanya tak ada apa2 pun...

respect akak dgn lieya sempat lagi bergambar masa buat gigi ni...

November 19, 2012 at 12:52 PM

wahh best gak buat bleaching nie kan .. hurmmm tapi akak macam ko gak .. bila bab gigi nie seram dia lain macam sikit
lebih teruk lah dari rasa nak operate bersalin .. ekek gemuruh semacam .. ;)

November 19, 2012 at 1:14 PM

mcmbest je kak lieya.. tp kita mcm akk jgk ngeri lah kalo bab2 gigi ni.. p bt scalling je rsa dh ngilu yg amat...

tringin nk putihkan gigi..bersinar2 skit kan..tgklah mna tau tetiba keberanian dtg leh ar bt..

*berat kita ngn akak tk beza byk punnnn..hehhe

November 19, 2012 at 1:16 PM

ena pun jenis gigi kuning.. tingin jugak nak putihkan.. tapi?? err.. kalo dapat sponsor mcm lieya kompom la lompat bintang kan..

ala.. nak tgk picnyer...

diiner?? tahun ni tak merasa pun.. sob sob.. boh la pic kat sini pulak...

November 19, 2012 at 1:59 PM

salam..

ee..sy paling takut nak jumpa doktor gigi..tapi pg jugak la sesekali buat bleaching kot tu pun pakai kompeni punye panel..hehe

bila dah duduk atas kerusi baring tu tibe2 msti rase menyesal tapi bile dah siap hepi pulak tgok hasil dia walaupun gg rase sengal2....heheh

November 19, 2012 at 2:05 PM

Info bagus nih...akak sebenarnya tengah mencari cari info whitening gigi nih. Rasanya bonus bulan 12 nih spent tuk gigi lah pulak

November 19, 2012 at 2:06 PM

Hebat kak sempat ambik gamabr tu masa buat scaling dgn bleaching tu.. Hehe.. saya pun takut jugak nak buat scaling ni. sakit tak kak?

November 19, 2012 at 2:34 PM
Anonymous

kalau js mmg tak terbuat kot...takut arr lieya...hihi

November 19, 2012 at 2:43 PM

waa...nak buat whitening jugak....mesti gigi lia cam dalam iklan gigi putih bersinar gitukan...maner gambar giginyertu...

November 19, 2012 at 2:46 PM

wahhhh info terbaik nie sis....
tapi akak cam lieya gak...
penakut gilos nak jumpa dentist....
tapi kat anak2 beriya2 dok bawa gi checkup bagai hahahahaha...
kalo dorang tahu akak takut...
mesti dorang gelakkan akak tau....

rasa cam nak kidnap model kecik yg tomei tu :)

November 19, 2012 at 2:49 PM

@Hazmin
Baru je nak kumpul semangat nak buat scaling ni terus jatuh merudum bila akak kata sakit. Kih3... Serius nak buat scaling ni, tapi tak berani lagi.

November 19, 2012 at 3:14 PM

salam lia....waaa ida pun takut jugak nak buat hik2 nilu gitu...tapi hasil terbaikkk gigi putih ko....terbaikk la...

November 19, 2012 at 3:39 PM

Terbaik lah entri ni!!

Siap ada gambar! (oh ya, gambar dia bersalin pun ada kan katanya...ini setakat jumpa dentist...hahaha)

Scaling kat situ berapa dia charge?

Tgh riki2 tempat scaling + bleaching ni..:)

November 19, 2012 at 3:57 PM

Weeehhhhhh terbaikkkkk...hhhhaaaa

Serius aku tak penah buat benda2 ni smua..penakut jugak mcm ko hhhhhaaaaa

Paling terer cabut gg kot itupun sbb sakit bebeno..tampal2 takmo dah..ngilu ok!hhhhheeee...

Wahhhhh berserilah gg ko pasni ye...

November 19, 2012 at 4:39 PM

Wahh dah putih gigi..tersenyum pun cantik je kaan.. tak de rasa malu nak buka mulut.. makin cantik laa Lieya..yer.. :)

November 19, 2012 at 4:57 PM

@Daddy Ziyyad

alamak lupe la doc nak tulis rege scaling heheeh...situ caj rm95....okey la tu kan doc?...

November 19, 2012 at 5:11 PM
Anonymous

Akak tabik spring dengan awak Lieya,akak ni category penakut gak nak pi dentist..dulu masa sekolah pernah nak pakai braces tapi akak melalak sebab takut tahap gaban langsung cancel..masa tu baru sekolah rendah.Sekarang ni dah keje dah agak berusia sikit mcm dah ada sedikit keberanian nak pakai braces tapi rege nya mahal kemain la pulak ha,mcm sayang la pulak hihihihi

November 19, 2012 at 6:01 PM

menarik.....
tp.. tgk mcm tu rasa takut lak....
tp rasenyer y lya operate buang gg geraham bongsu lg teruk kot.. so, nk tkut ape kan...

tampal gg dgn cuci ni mane lg sakit??

** wahhh... peace yoooo... sempat lg ye... & penuh gaya time proses ni..

November 19, 2012 at 6:41 PM

wah terbaik la lieya..akak pn dh lama xp "melawat" ke klinik gigi...ngee....

November 19, 2012 at 10:25 PM
Anonymous

amboi siap gambar bagai lagi hehehe

November 20, 2012 at 12:49 PM

scaling setahun sekali aku buat noks

tapi bleaching lom pernah

hohoho... aku tak kosa la nk tggu 3 jam noks

sbb aku suker garu bontot

hahahaha

November 20, 2012 at 3:14 PM

bagus entry ko ni siap gambar2 skali. lepas ni makin lebar ler senyum coz gigi dah makin berseri..bling2 gitu...

wei mau mulut lebor 3 hari knmain lama dia sengkak.. hahaha

November 20, 2012 at 11:04 PM

Saya pun nak b bleaching gigi,tp risau nanti ada kesan-.sb bila terlalu bnyk.bhn kima saya cpt pening kepala

November 28, 2012 at 9:19 PM

tq 4 da sharing..lasik tu ape yer?hehe

December 21, 2012 at 3:02 PM

SALAM... nk tny. sy ada buat bleching pada 12mac.. kira seminggu lepas la kn.. tp skg da start kuning smula. ari tu sy buat mmg dpt shabe yg paling putih..padahal sy da pantang habis, seminggu ni sy mkn benda2 rebus n minum susu/ air masak je...

March 20, 2013 at 12:29 PM

colgate utk maintain sy beli RM80.00 pas mkn je, gosok...

March 20, 2013 at 12:30 PM

Boleh bayar ansuran ke?

May 4, 2013 at 9:50 AM

Boleh bayar ansuran ke?

May 4, 2013 at 9:51 AM

boleh tahan harganya

June 26, 2013 at 8:54 PM

Kek Tiramisu yang paling sedap pernah saya rasa

Masreena buat laser treatment Beyond ni di Klinik Pergigian Azizah, Serdang dengan harga RM1,400 je, tapi memang berkesan hingga gigi mampu 8x lebih putih! Happy sangat! =)

October 9, 2013 at 9:48 PM

assalam.. so, berapa lama gigi putih tu bertahan? disebabkan harga yang bgitu murah, mampukah ianya bertahan lama dgn harge yg mahal berkali-kali ganda...

October 10, 2013 at 12:39 AM

ishhh.. baca n tengk gambar pun dah rasa ngilu.. camno nak buat nih...hehe

November 18, 2013 at 4:41 PM

Menarik. Rasa nk jugak la.. =)

January 17, 2014 at 1:43 PM

Bgus nye ciap ade gmbar lg...mg nk sngt bt tp np xmasuk pic ggi slpas dh bt..msti putih kn.. :))

January 21, 2014 at 7:16 PM

mahai dok ... huhu
cam besh je kan ,,,,

March 17, 2014 at 2:36 PM

As salam..dekat mana lagi ada prices below rm 1500 untuk putih kan gigi?

June 11, 2014 at 10:23 PM

Entri yang bagus. Info terbaik.

June 22, 2014 at 1:18 PM

Klinik Gigi DR. SMile Seksyen 15, Bangi sebelah Bangi Gateway ade buat in office whitening RM1200 yang buat kat klinik. Klo pakej in office n take home RM1500..soboleh continue buat whitening kat rumah

November 10, 2014 at 11:25 AM

Sgt membantu... Tq

November 26, 2014 at 7:05 PM

bape yeee law nak cuci gigi?

January 19, 2015 at 2:33 PM

makasih infonya, kalau mau konsultasi bisa dengan dokter online di udoctor.co.id. GRATIS

January 20, 2015 at 7:56 PM

Berapa biaya nya ?

April 26, 2015 at 7:45 AM

Tq 4 the info. Mmg sgt2 membantu la. Teringin gak nak putihkan gigi. Tp tkut jadi kuning balik sbb sy suka mnum nescafe.huhu..

June 14, 2015 at 12:24 PM

info yang sgt membantu tp harganya kalau nk lg murah blh pi klinik pergigian warisan dekat salak tinggi..kwn2 aritu recommendkan dekat saya.whitening dekat klinik tu rm800 shj. kt FB blh check klinik pergigian warisan tu...

February 11, 2016 at 1:07 PM

Hihi..gila pny komen..

April 29, 2016 at 10:51 PM

Nak buat jugak laaaa nak nangis la malu gigi cmni huhuhu

February 9, 2017 at 1:33 PM

Terima kasih atas perkongsian info. Saya ambil yang haq sahaja lain tiada.

February 12, 2017 at 8:56 PM

Nk tya, kekal lama x putihkn gigi ni?

December 9, 2017 at 2:00 AM

Bleh wasap sy 0134176865. Sy nk putihkn gigi tp msih x yakin sbb ada yg ckp sekejap je kesannya. Nnti kuning blk

December 9, 2017 at 2:01 AM

Nt mmg kuning blk ke

December 12, 2017 at 8:03 AM

Buat bleaching gigi ni tahan lama x? Atau, gigi tu akan balik kuning jg dlm masa trtntu?

February 14, 2018 at 12:11 PM

Post a Comment

jangan malu jangan segan...silalah sila komen...anda akan saya jejaki....

 

Copyright © ~♥~ kembara chynta kami ~♥~. Designed by Whitey Mommy