Tuesday, July 10, 2012

BBQ sempoi kat kampung.....


hokey2...arini nak update citer panjang2 sikit heheeheh....alah kisah kiteorg lik kampung ari tu...kan dok gebang konon2 nak buat BBQ tu kan.....eh jom lew layan citer....sambil tgk gambar aku citer yeak....syok sikit kan.....mukadimah arini tak mo panjang2....yok!~



*
*
*
*
*
*
*
*
*
V


ni pagi sabtu kat kampung....gi cuci keter katernye....pastu lepak pekena roti canai melayu...terbaekkk!!
aku mkn 2 keping tanpa pikir panjang...uwaaaaaaaaaaaaaa!!....bertige jek gi keluar....mia mija kalo kat kampung mane kenal dah mak bapak die wakakaakakakak



haaa jom masuk citer BBQ plak...alah kiteorg buat sempoi jek....ni bahan2 perapan....senang...main creeeeeeeeeeetttt pastu simpan bagi rase tu meresap sikit......




ni puyuh, 20 ekor mak aku siapkan....perapan ni mak aku yg buat....eh sedap rupenye puyuh BBQ.....lagi sedap dari ayam koo!...yg lawaknye si mia laaa...ye laaa, mmg le puyuh ni rupe die buruk sikit.....ade ke si mia boleh ckp " eh mama, nape nenek nak masak katak...nenek suke makan katak yeak?" .....wakakaakaakaakak.....



ni ciken wing....25 ketol rasenye aku beli....boh halia ngan bawang putih...pastu creeeeeeeeeeett bahan2 botol dlm gambar atas tuh ....



haaa ni peberet sepanjang zaman aku...semestinye kambeng mbeeekkk mbeeekkk....ni lagi senang....tapau jek kambing kat carefour yg dah siap2 marinate tu heheheheeheh.....aku beli 12 keping....besar2 ngkooo!



air asam ngan kicap cili....special made by mak yong dedek....adik aku yg nurse tu heheeheheh...




ikut aku tak yah le buat ikan2 ni...konpem tak laku....tapi mak yong nak mkn ikan ...so pi le cari caru....udang sotong takde...sbb tak jumpe piawai saiz yg dikehendaki...apekehal nak BBQ udang kecik2....




ni plak hotak ko....eh otak-otak...special datang dari JB gituuu...




nasi impit....



mule2 nak buat nasi goreng, aku ckp tak best la....buat nasi impit lagi best.....terus mak aku paket2 kan beras...tup2 dah siap jadi nasi impit.....mak aku tak suke beli yg dah siap mcm nona tu ..die suke buat sendiri....aku pun suke lagi mak aku buat sendiri sebab konpem nasi impit tu lembut gitu ...tak keras.....





satey 200 cucuk ngan kuah kacang....




bahan renjis2 dipilis he he he.....




ade gak kuih muih...ni lepat cendol namenye......sedap! dayyan le berhantu mkn lepat cendol nie....




apam dot dot dot



talam keladi....kuih2 ni mertua adik aku yg nurse tu bagi......moga murah rezeki dieorg




senjata utama ekekeekek




perut tomey adik aku di kala 6 bulan preggy heheheeh...gini le perut aku mase preggy kan mia...kecik tomey jek....pas bersalin pun cukup 44  hari dah leh kurus balik.....masuk ngandung anak ke 2 ngan ke 3...haruuuuuuuuuuuuu....anak dah setahun pun lum tentu leh selim balik wakaakakakaka




budak kecik ni lak tetibe dok meleleh2 air liur pastu dok tunjuk2 gusi bawah die....aku syak mesti nak kuar gigi baru ni...so dok bagi die kunyel2 batang aiskrim tuh....tak bukak pun....bagi die geget2 ais sejuk tu....kasi lega sikit sakit gigi nak kuar tuh...petua ni aku bace kat tenet rasenye....





lepas magrib jek masing2 amik part masing2.....adik aku no 2 .....tukang idup api n buat bara.....




ade 3 tempat bbq so masing2 amik port masing2 yeak.....he he he.....




laki aku jadi AJK otak2 hahaahahah...ooo amik keje senang jek yeak!




adik aku no 2 AJK ayam, puyuh, kambing.....pak teh miamija lak AJK satey....he he he...
aku?...aku tukang cakap nak garing lagi ke, dah masak ke, nak ayam panas2...nak kambing garing2....hahaahahah....




makanan byk so panggil mertua adik aku join same, mak ngah aku pun dtg....kawan2 abah aku pun datang gak.....byk kot kiteorg buat....sampai belebih2 tuk bekpes esoknye hah!




gambar dah siap BBQ tak amik byk pun...ade laa sikit nie....ni pinggan 'rase' aku....pinggan mkn betul2 takleh tunjuk...konpem korang ingat aku ada bela jin saka dlm perut aku wakakaakakak.....tu  nampak tu kambing tu....fuhhhh sehingga menjilat tulang waa cakap lu!!




puyuh ngan ciken wing.....puyuh laa aku mkn paling byk...dlm 4 ekor kot....fuh sengkak usus kecik aku....usus besar tersumbat terus hah wakakaakakak




budak kicik ni bedal 3 ketul nasi impit + kuah sup....2 batang satey.....siap sibuk nak cucuh dlm kuah kacang aku wakakaakakka.....mia mija pun mkn byk....tapi tu laaa...tak de gambar dieorg sebab dieorg mkn sambil belari....adoiiiii....dah jumpe geng..tak reti duduk diam!




pagi2 bangun cari balance BBQ semalam...mak aku lak buat lontong goreng....fuhhh mmg kenalah!




ni pagi ahad...si mija ikut atuk ngan nenek gi pasar...mia bangun tgk2 die kene tinggal...sentap le terusss wakakaakakaka...si akif tgh dok pujuk kakak mia la tu .....




ape nie?...asam pedas mayong wooooooooooooo....slurpppp..slurppppp.....mak aku tau sangat2 anak die sorang ni hantu kepala ikan mayong...so wajib masak kalo aku balik......so ape lagi...kenduri le aku...nasi amik satu due sudu jek...tak yah  byk2...pastu ape lagi...ratah le kepala ikan.....hohoho...




petang lepas asar kiteorg balik putrajaya balik.....dem! jem jugak tuh kat highway.....mcm dah balik raye kekdahnyer.....takpe laa...biar lambat asal selamat....



gitu le kisah sayerrr dan BBQnyerrrr....sempoi jek....raye nanti nak buat lagi lah..sebab BBQ kali ni adik aku yg kat uitm perak tu tak balik....tak syok le tak cukup korum.....saje le 'bakar line' die pos gambar2 BBQ mlm tu...oit! rupenye die pun berBBQ ngan geng2 uitm die kat umah sewa.....jelus la tuuu hahahhahaha








** kecoh semalam pasal kejadian berdarah org mengamuk kat parcel B JPM nun...tak pasal2 dah laki ko mati kan.....aduh...macam2 hal......








46 celoteh sahabat

wow meriahnya bbq family akak...tgk Dayyan t bukan main lg makan sate..kate sakit gigi,mkn tetap maintain...

July 10, 2012 at 9:09 AM

lieya.. bestnya .. ko ni mmg la. baby lam perut duk kick suruh mkn benda kat atas tu.. haruuu

July 10, 2012 at 9:10 AM

Bestnya..BBQ..byk betul makanan. Sedap2 tu..yg paling best kambing..waaa..lama tak mamam kambing. Kuih muih pun masuk dlm forum bbq hehehe..best klu sesama myumbang..Meriah sakan ar korg..lg meriah klu berkumpul adik bradik kan lieya..hehuu..

July 10, 2012 at 9:15 AM

syokknyaaa tgk lieya be BBQ beramai2 ngan adik beradik..makanan pun mmg terbaekkk la! errr kat mana kampung lieya?

July 10, 2012 at 9:16 AM

gembiranya aku tgk BBQ ko lieya... mmg meriah, puas hati betul tgk binatang2 yg dpt di makan...akekekeke

July 10, 2012 at 9:18 AM

byk2 pic, aku geram dgn pic kambing tu...haha..aku pun antu kambing...mbeekkk!

July 10, 2012 at 9:21 AM

ni bukan bbq sempi ni liya..ni meriah namanya...uikss, si tecik tu kemain ek..

July 10, 2012 at 9:21 AM

mcm2 menu korang.... memang nampak menarik pun lamb mbekkk mbekkk ko tu....

ooooo gedek2.. nk tumbuh gigi ek? pasni start gigit org pulak k?

July 10, 2012 at 9:21 AM

wowwwwwwwwwwwwwwwwwwwww! berBBQ yg sgt menarik. terus jd lapar. tp tahan tahan. kena diet gak ni. hehehehehe. kang terbatal diet mencari segala lelemak yg ade tu. :D

July 10, 2012 at 9:23 AM

-bestnya lieya ber bbq reramai terus akk pasang niat nak bbq jugak hehe
-baru tau bahan perapan tu guna yg botol je senangkan-ok take noted ;)

dayyan yg comei gigit sate hehe sgtlah hensem..sonok tgk dayyan boleh mkn apa saja..ank akk cerewet semua benda tak makan.

July 10, 2012 at 9:24 AM

perkh...pekh... itu je yg boleh aku katakan sambil telan liur 2-3 gayung nih wei...gile tul lah... jeles tahap cipan nih... aku dhla takde plan nk balik kg nih... duit agak tak mengizinkan...lgpun kalu balik kang, comfirm terjejas pojek nyiapkan manik org... pose seminggu nnti baru pln nk balik kg...

puyuh mmg sedap kan ko, aku kalu blik kg msti bapak aku beli puyuh 2-3bungkus kt tokey puyuh kg sebelah...mmg sedap gemok2 laktu... goreng pun sodap...
ko ni sama je cam aku, asal balik kg msti cari kepala ikan mayong asam pds, kalu dpt telur dia lg best... perkh... mmg keje meratah kepala je...

July 10, 2012 at 9:33 AM

mak aiii lieya
korangnya xtvt berBBQ...meriah sungguh
giler byk hah!.....
nasib baik ler keluarga besar
puas ler memasing yerk..
seronok camtu...

July 10, 2012 at 9:48 AM

wah2...sonok kan bt bbq kt kampung..hari tu aku balik kg..ada gak aku buat..tp wat sempoi2 jer...janji saudara sepupu sepapat kenyang...hehehe

eh betul lah..aku kalau balik kontan..suri dah tak kenal dah mak pak..dia kenal nenek atuk jer..sbb manja lain macam..ma aku lak melayan je suri..kaalu aku jgn harap...hahaha

eh apa cer yg kat jpm tu..kata kena tembak kat tangan..awat leh meninggal????

July 10, 2012 at 9:54 AM

gila la byk betul yang dibarbeque kan......seronok betul rasanya......aku pun tengah bercadang raya ni nak wat bbq kat umah nenek.....belom apa2 dah terbayang keseronokan berganda.....puyuh tu sgt sedap okay! jelessssssssssssssssssssssssssssssssssss wei ko pesal tak reply aku punya message kat fb....uwaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

July 10, 2012 at 9:57 AM

wehhhhhh seriusssss seronok giler aku tgk :):):)

aku pun ske dgn suasana kampung yg kumpul ramai2 camni, nak2 dgn adik bradik kan..kan..kan..

aku kalo nk meriah camni masa time raya aje lah, sedara mara belah raof mmg meriah..tiap kali raya mesti ada bbQ..best!

kemain dayyan kan..mentekedarah tak hingat hhhaaaaa...

eh kakak2 tak nampak muka langsung..biasa la kalo dah balik kampung mmg tak kenal makpak dah depa :)

*ayoyoyooo tak bole aku bayangkn camna katak kena peram hhhhuuuuu...kelakar la hhhhaaa*

July 10, 2012 at 9:58 AM

terliur aku tgk weh..suma sodap2...

eii,takotnya gaduh sampai mati tu..apa kes lieya?

July 10, 2012 at 10:13 AM

meriahnya BBQ famili lieya... leleh air liur akak tgk segala menu bakar tu... hehe...
dayyan suka satey yer... kita bole kawan...kihkih

July 10, 2012 at 10:18 AM

mak oiii.....terus mcm teringin nak buat mcm ni jugak.....a day before raya ok kot?

July 10, 2012 at 10:25 AM

mak aih!! bnyaknya makanan..memang BBQ betul2 lah korang nie kan!! otak2 jb terbaikkkk tu..teringinnnn sgat nk mkn..hehe

July 10, 2012 at 10:58 AM

wah!byk nyer makanan......

July 10, 2012 at 10:59 AM

wahhh...mmg btl meriah BBQ ni..mmg sengkak perut nak perabis semuanya.. :) mak lieya sama mcm mak mertua lia..dia x suka beli nasi impit,klu raya mak mmg buat sendiri..lembut je nasinya.

kuih lepat cendol tu mcm nagasari plak rupanya yerk...mmg sedap tu!

p/s: lieya...ikan mayong tu ada telurnya x???

July 10, 2012 at 10:59 AM

bestnya berbbq sis....
ramai-ramai makan memang layannnn...
meriah and happening....
pandai dayyan makan sate kan...

July 10, 2012 at 11:03 AM

Wah.. Banyak betol wat bbq akk..tp seyes nmpk sedap.xpenah rasa lagi puyuh bbq..lepas ni bole try lah..tgk picta akk bbq 1fmly,terus wat lapo..hehe

July 10, 2012 at 11:08 AM

Bestnya lieya, tergoda tgk bbq ni..dah boleh wat kenduri, byk tul menue

July 10, 2012 at 11:19 AM

bestnyer BBQ, yang paling best tengok asam pedas tu... nyumnyum nak jadi jiran mak lieya lah cenggini, tiap2 ari leh request asam pedas ikan tu.. hehe

July 10, 2012 at 11:27 AM

cisss...ko buat aku terliur dgn ikan mayong...aku ni dah la feveret ngan ikan mayong...tapi aku pulak kalau kepala ikan mayong tu, aku suka buat kari kepala ikan...

paling tak menahan bila anak ko ckp puyuh tu mcm katak...wakakaka....

July 10, 2012 at 11:27 AM

haoi hadoi hadoi....

meleleh tengok semua menu lieya ooiiii... lapar!!!!!!!!!!!!!.. hehe

July 10, 2012 at 11:34 AM

mak aihh seronok nyeeee lieya ..
makan BBQ ramai2 macam nie memang happening
seronok mak , semua ada kan ..

perut adik lieya tu muncung semacam .. nampak macam lelaki lah .. dia dah scan ke ?? ;))

July 10, 2012 at 11:44 AM

tulun..tulun..lapoo...

July 10, 2012 at 12:22 PM

Waaa meriahnyaa akak tengok uols berBBQ.. byk plak juadah lauk pauknyaa.. Adoiyai.. sedappnyaaa.. tgk burung puyuh tuh :)

July 10, 2012 at 12:30 PM

seronoknya lieya, macam2 ada......
suka nasi impit gan kuah kacang.......

July 10, 2012 at 12:32 PM

Teringin nak mam asam pedas kak lieya....
aku penggemar asam pedas...
burung puyuh tue terbaikkkk...

July 10, 2012 at 12:46 PM

perghhh lama giloss k.azue x berb BBQ nie...bestt n meriah kan ramai2 membakor mcm nie...nk buat jugak ler nanti...huhuhu

July 10, 2012 at 12:51 PM

sib baik aku dah kenyang sentak perut..so tgk pic ni..tak menggugat sgtlah..hahaha..tp meriahlah korang adik beradik..food pun sama meriahnya..

July 10, 2012 at 1:36 PM

aku blom lunch ni wehhh
huhuuuhuhuhu

July 10, 2012 at 1:40 PM

katak?? ahahahahaha!lawak sungguh anak dara mu yg sorang tu ;)
sonok kan buat bbq camni
kami pun rajin gak buat kalu balik umah mertua
kalu umah sendrik tak bape rajin, sbb 3 beradek je pun, tak syok, hhaha!biasa makan luar jek =p

July 10, 2012 at 1:45 PM

meriah sgt uols
tetiba teringat kampung halaman ni ngeee
ai nak satey 20 cucuk hantar ke pintu umah yer
bestnyer BBQ reramai gituew

July 10, 2012 at 2:31 PM

adohai mmg bessla u allnyer barbaque...meriah mcm2 ada...

July 10, 2012 at 3:09 PM

aduhh..kecurr air liur tgk..terus rasa mcm nak buat jer :p

July 10, 2012 at 5:12 PM

dapnya ikan mayong asam pedas huhuhuhu ni rase nak balik banting cari ini....nak buat juga BBQ tapi lepas raya ha3

July 10, 2012 at 5:47 PM
Anonymous

la byk nye...cam nk wat kenduri je lieya js tengok...hihi...

July 10, 2012 at 7:57 PM

ermm seronoknyer BBQ ... makan tak ingatkan tambah...terliur betul nengok puyuh tu....

July 10, 2012 at 9:14 PM
Anonymous

kak...meriahnyeeeee...syokkan dapat bbq camni..

July 10, 2012 at 10:07 PM

sis..kongsi resepi air asam tue bleh?
yana wat x penah rasa kick..hu3..

July 11, 2012 at 8:38 AM

bestnya.. banyak giler food. ni mau terkenang-kenang sampai tidur ni hihi..

July 11, 2012 at 10:25 AM

bestnya buat bakar2, senoroknya eating dear ...hehe
salam kenal feel free follow bck..

July 11, 2012 at 9:26 PM

Post a Comment

jangan malu jangan segan...silalah sila komen...anda akan saya jejaki....

 

Copyright © ~♥~ kembara chynta kami ~♥~. Designed by Whitey Mommy